Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-01-03, 02:25   #301
Benny Carlsson
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 97
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Istället för att komma med en substanslös oneliner kanske ditt nästa inlägg kan innehålla ett svar på något av de många argument jag kommit med som du inte har besvarat.
Gör dina leder så pass ont att du inte vågar/kan träna så tungt och hårt som musklerna skulle klara av? Det är en rätt signifikant fråga.

Har du testat TUT-träning i kombination med tyngre set? (Ja, jag vet att det är ett ologiskt namn men alla förstår vad som menas
Benny Carlsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-03, 08:00   #302
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Carlsson Visa inlägg
Gör dina leder så pass ont att du inte vågar/kan träna så tungt och hårt som musklerna skulle klara av? Det är en rätt signifikant fråga.
Definitivt. Fast jag vet inte om jag håller med om att det är en signifikant fråga. Det finns ju ingen som tränar så hårt som muskeln klarar. Muskeln skulle t ex klara av att man gjorde 100 set till failure i bänkpress på raken, men så hårt tränar ingen. En mer signifikant fråga är om jag kan träna så hårt att muskeln tvingas bli starkare/större.

Citat:
Ursprungligen postat av Benny Carlsson Visa inlägg
Har du testat TUT-träning i kombination med tyngre set? (Ja, jag vet att det är ett ologiskt namn men alla förstår vad som menas
Nej. Är "har inte testat TUT-träning i kombination med tyngre set" samma sak som "har inte gått utanför sin bekvämlighetszon" och "har inte inte tränat speciellt hårt/seriöst/progression/försökt öka osv"?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-03, 08:41   #303
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Prova väldigt strikt träning Dio. Väldigt mycket bättre om det är lederna som bråkar.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-03, 08:54   #304
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Prova väldigt strikt träning Dio. Väldigt mycket bättre om det är lederna som bråkar.
Jag tror att innebörden av det varierar lika mycket som antalet tränande vad det betyder. Därför behöver du tala om vad du menar att väldigt strikt träning är för dig.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-03, 09:07   #305
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Jag tror att innebörden av det varierar lika mycket som antalet tränande vad det betyder. Därför behöver du tala om vad du menar att väldigt strikt träning är för dig.
Sämmer bra. Väldigt kontrollerad är nog ett bättre ord egentligen.
Vill dock veta om det är av faktiskt intresse innan jag gör några större utlägg.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-03, 09:28   #306
Absalom^
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 151
Jag hoppar in utan att ha läst hela tråden. Men gör ett Testosteron/Estradiol test (på tex Werlabs) så får du svart på vitt var du ligger. Men det är fel att kalla detta genetiskt max, snarare tillfälligt hormonellt max, det finns massor du kan göra för att öka testot och sänka/höja e2 utan AAS.

Senast redigerad av Absalom^ den 2018-01-03 klockan 09:33.
Absalom^ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-03, 09:41   #307
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Citat:
Ursprungligen postat av Absalom^ Visa inlägg
Jag hoppar in utan att ha läst hela tråden. Men gör ett Testosteron/Estradiol test (på tex Werlabs) så får du svart på vitt var du ligger. Men det är fel att kalla detta genetiskt max, snarare tillfälligt hormonellt max, det finns massor du kan göra för att öka testot och sänka/höja e2 utan AAS.
Ge gärna exempel på hur man höjer Testo utan AAS, är i starkt behov av det tror jag då jag har starka tendenser av att lida av låga värden. Ska försöka få göra ett test men gjorde ett för 7 år sedan och minns att jag då låg lågt men inte utanför skalan men att nu vara så mycket äldre gör att jag gissar att gränsen snart är nådd!
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-03, 10:22   #308
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Prova väldigt strikt träning Dio. Väldigt mycket bättre om det är lederna som bråkar.
Enig med detta, har under 25 år bara kört på trots stor smärta och alltid tränat tungt och jagat vikter. Mer vikt mot kontakt och strikt. Nu har jag fått artros I flera av mina leder och det smäller och sprakar och smärtan hindrar mig att träna tungt. Går inte utan kroppen lägger av om jag försöker. Har senaste 1/2 året kört mycket lättare och striktare. Som ex förut körde jag tex bäbkpress på 140 kg och gjorde 4-6 reps. Nu brukar det se ut ungefär som följande I bänk: 60 kg * 20 reps, 70 kg * 15 reps, 80 kg*10 reps, 90 kg * 8 reps. Varje reps är superstrikt med 3 sekunder negativ fas, kort stopp strax innan bröstet och krama upp vikten. Funkar bra för lederna och har tom ökat muskelmassan, dock är styrkan som bortblåst, den explosive strykan och viktvanan.

Senast redigerad av Mats J den 2018-01-03 klockan 10:23.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-03, 10:41   #309
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 104
Jag tror att man bör fokusera på hypertrofiträning under större delen av träningsperioden. Viktvana och styrka brukar komma rätt fort när man skippar högre reps och fokuserar på tyngre reps.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-03, 11:12   #310
Benny Carlsson
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 97
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Jag tror att man bör fokusera på hypertrofiträning under större delen av träningsperioden. Viktvana och styrka brukar komma rätt fort när man skippar högre reps och fokuserar på tyngre reps.
Men han har ju svaga leder och de smärtar?

Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Definitivt. Fast jag vet inte om jag håller med om att det är en signifikant fråga. Det finns ju ingen som tränar så hårt som muskeln klarar. Muskeln skulle t ex klara av att man gjorde 100 set till failure i bänkpress på raken, men så hårt tränar ingen. En mer signifikant fråga är om jag kan träna så hårt att muskeln tvingas bli starkare/större.
Nu skrev jag uttryckligen så tungt musklerna klarar; inte så hårt de skulle klara. D v s om du använder så tunga vikter du kan på N antal repetitioner.



Citat:
Nej. Är "har inte testat TUT-träning i kombination med tyngre set" samma sak som "har inte gått utanför sin bekvämlighetszon" och "har inte inte tränat speciellt hårt/seriöst/progression/försökt öka osv"?
Du svarar först tvärsäkert och sedan undrar du vad jag menar?

Och testa (TUT-träning med kontrollerade rörelser)! Vikterna som krävs är som sagt lättare än vid vanlig styrketräning, men kräver att du går till failure. Smakar riktigt brunt vid komplexa basövningar och därför föredras isolationsövningar eller åtminstone relativt simpla övningar (i e det är inga problem med att TUT:a bänkrodd, men att göra det med knäböj är både svårt och överjävligt grisigt och resultatet väger inte upp för smärtan.
Benny Carlsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-03, 11:22   #311
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Nu tränar jag inte på lyftarklubb, men har besökt en väldans massa gym under en väldans massa år, och jag vågar påstå att de allra flesta som lyfter kring de vikterna jag rapade upp 180-150-220 eller mer är dopade. Jag kan sänka till 150-120-180 och hävda samma sak

Jag tror du får ändra dig till att de där vikterna endast rör dig.
150-120-180 bör man snarare göra om man tränat ett tag och inte väger flugvikt. annars tränar man som en kratta. imho

själv gjorde jag 230-160-280 när jag var som bäst och då var jag klarade jag inte ens att kvala till SM
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-03, 11:45   #312
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 831
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
Jag tror du får ändra dig till att de där vikterna endast rör dig.
150-120-180 bör man snarare göra om man tränat ett tag och inte väger flugvikt. annars tränar man som en kratta. imho

själv gjorde jag 230-160-280 när jag var som bäst och då var jag klarade jag inte ens att kvala till SM
Jag tror inte att han menade att de vikterna innebär att man är dopad utan snarare att de flesta som tar de vikterna är dopade. Med andra ord att de flesta som har tränat ett par år är dopade. Det grundar sig i den ganska utbredda åsikten "alla är dopade". Något som jag personligen inte tror på, även om det säkert är vanligare än vad jag tror.

Vikterna i exemplet är givetvis väldigt lätta att nå om man inte har jättedåliga förutsättningar.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-03, 11:51   #313
Benny Carlsson
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 97
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
Jag tror du får ändra dig till att de där vikterna endast rör dig.
150-120-180 bör man snarare göra om man tränat ett tag och inte väger flugvikt. annars tränar man som en kratta. imho

själv gjorde jag 230-160-280 när jag var som bäst och då var jag klarade jag inte ens att kvala till SM
Men även folk som har kapacitet att nå de där vikterna raw (vilket är långt ifrån någon slags bedrift för så gott som alla (friska) män kan nå de där resultaten) kan dopa sig.

Jag tror inte heller att en majoritet på de där vikterna är dopade, men för folk som gör den tyngre serien så kanske.

Det finns drösvis med folk som per automatik börjar dopa sig när de inleder en ny träningsperiod. Det beställs ofta innan man kört sitt första träningspass och är en lika självklar del av kosttillskotten som gainer och kreatin.

Ett killgäng i min klass i gymnasiet var allihop muskulärt mindre än Dio, och detta trots att de kurade året runt, och därtill tränades MM2K för att öka bänken från 55 till 60 kg.

Jag kanske missförstår dig, men det finns liksom inga krav på någonting förutom en ekonomi på en nivå av existensminimum för att få köra fem 60/10-kurer på ett år.


EDIT: menar ungefär att genomsnittskuraren absolut inte varit lika muskulärt stor eller stark som du.

Senast redigerad av Benny Carlsson den 2018-01-03 klockan 11:52.
Benny Carlsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-03, 13:04   #314
Wormzie
Registered User
 
Wormzies avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 3 686
Jag tror att doping ofta är korrelerat med en lägre kunskapsnivå. Du kommer med doping och låg kunskapsnivå uppnå i bästa fall likvärdiga resultat som en ren lyftare med god kunskap om träning.

Jämför man resultaten i SL mellan amerikanska dopingförbund och IPF så ser man att IPF ofta håller en högre standard. Jag menar inte att det inte förekommer doping inom IPF, men jag tror generellt att kunskapsnivån och träningsmetodiken är betydligt bättre inom IPF.

__________________
Självutnämnd till linköping atletklubbs snyggaste lyftare i klassisk -93.

Tävlings-pb bänkpress: 150kg @90kg kroppsvikt.

Journal SL/Bänkpress
Wormzie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-03, 13:08   #315
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 831
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
Jag tror att doping ofta är korrelerat med en lägre kunskapsnivå. Du kommer med doping och låg kunskapsnivå uppnå i bästa fall likvärdiga resultat som en ren lyftare med god kunskap om träning.

Jämför man resultaten i SL mellan amerikanska dopingförbund och IPF så ser man att IPF ofta håller en högre standard. Jag menar inte att det inte förekommer doping inom IPF, men jag tror generellt att kunskapsnivån och träningsmetodiken är betydligt bättre inom IPF.

Nu är jag inte insatt men jag skulle gissa på att IPF även är en större organisation med fler medlemmar? Då finns det ju ett större urval av atleter--> större chans att ha naturliga "freaks". Angående att rekorden inte alltid tillhör de dopade organisationerna.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)