Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-01-01, 23:52   #286
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av poppen11 Visa inlägg
Smärtupplevelse kan vara väldigt psykologiskt, om man känner efter och förväntar sig smärta kan det vara självuppfyllande. "Hm, jo nu gör det ont".
Om du heller aldrig har skadat dig så att du behövt få behandling och en läkare kunnat finna vad för skada du har - då kanske din kropp inte är så skör som du inbillar dig?
Ja, så kan man ju resonera...

Jag kanske ska ignorera min smärta. Sen kanske jag blir fett stor. Eller så kanske jag blir invalid och kan konstatera "hoppsan, jag var visst inte inbillningssjuk, utan min smärta berodde på faktiskt vävnadsskada. Men men, det var det värt, jag bevisade iaf för dom på Kolo att jag verkligen hade dåliga leder, och inte bara var en hypokondriker".

Jag vet iallafall att mina knakningar i lederna inte är inbillning. Jag knäckte i bröstryggen framför mitt ex en gång, hon sa "oj, vilket knak". Så det är inte bara jag som hallucinerar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-02, 13:07   #287
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Frågan är kanske varför det inte räcker med normal uppvärmning. Har ni prövat?

Tex köra första set ca 30-40 reps andra set ca 15-20 reps och därefter övergå till arbetsset. Det kan vara så att du/ni inte kan köra på maximal intensitet i arbetset utan arbeta progressivt runt 12-20RM istället för 4-10 RM eftersom preparaten påverkar hjärnans förmåga. Vet inte om det kan vara läge att diskutera nedtrappning/byte av preparat för att minska besvären.
Jag kör inte exakt som Dio (inte ens likt), men det är en jäkla massa uppvärmning som krävs för att kunna lyfta utan att det gör allt för ont. Det som jag tycker är störigt för egen del är att jag fått stuva om till att träna övningar i "fel" ordning för att det behövs så mycket värmning innan jag kan lyfta tungt, så tex. Ett presspass som "borde" ha ordningsföljden bänkpress-incline press-axelpress-triceps pushdown blir helt inverterat pushdown-axelpress-incline-bänkpress.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-02, 13:11   #288
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 656
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Frågan är kanske varför det inte räcker med normal uppvärmning. Har ni prövat?

Tex köra första set ca 30-40 reps andra set ca 15-20 reps och därefter övergå till arbetsset. Det kan vara så att du/ni inte kan köra på maximal intensitet i arbetset utan arbeta progressivt runt 12-20RM istället för 4-10 RM eftersom preparaten påverkar hjärnans förmåga. Vet inte om det kan vara läge att diskutera nedtrappning/byte av preparat för att minska besvären.
Är det ett effektivt sätt att jobba så för hypertrofi? Har sett en byggarkanal ta upp det, dvs köra slut på sig under uppvärmning så blir sets på typ 40 reps, och att det inte ska påverka speciellt negativt på de tyngre seten, snarare vara en fördel.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-02, 21:49   #289
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag tar inte illa upp, för det märks att du har missförstått det som du har läst. Jag vet inte om jag har skrivit ner hur min progression funkar, men jag har progression i alla övningarna. Om du t ex tittar på frontböj så har jag ökat från 60 kg till 70, och sen ökat från treor på 70 till femmor på 70. Om du tittar på bänkpressen på onsdagarna så kör jag på 90 kg, och när jag klarar 12 reps så kommer jag öka vikten. Tills dess så ökar jag repsen så jag varje pass gör åtminstone en rep fler än veckan innan.

Vet inte riktigt vad du menar med "hårt"; om du menar att jag inte tar i så hade jag hoppats att mina träningsvideor slog hål på det missförståndet, om du menar att jag har för låg volym; ptja, det kan man väl tycka, men det är iaf mycket högre volym än många andra scheman som ska funka jättebra, t ex de flesta versioner av 5/3/1.

Faktum är att det där med "försöker inte öka" är så gravt fel att jag misstänker att du läst en annan persons journal... Inte lätt att hålla reda på vem som är vem på ett forum.
Jag har inte missförstått utan jag står fast vid det jag skrev. Ett annat exempel är det faktum att ditt all time pb i bänk är 120 kg, och du tror att 130 kg är ditt genetiska max "utan att bli fet"..? Varför i hela friden skulle du, efter ett par års träning, vara 10 kg ifrån ditt genetiska max? Fel inställning. Kommer även ihåg en gång när du skrev någonting om ett specifikt träningsprogram och om du inte klarade det som stod i schemat på en specifik dag (t ex 6 reps) så var det 3-4 veckors bortkastad träning och du skulle deloada och börja om. Fel inställning. Jag tror att du håller dig i comfortzonen som Anders skrev. Det är inget fel med det heller.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-02, 22:03   #290
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Jag har inte missförstått utan jag står fast vid det jag skrev.
Hur kan du INTE ha misstförstått? Vi dekonstruerar det du skrev:

Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Försöker inte vara dryg men om man kollar din journal så ser man ju att du inte tränar speciellt hårt/seriöst/progression/försöker öka osv.
Du skriver bokstavligt talat att jag "inte försöker öka" och "inte kör med progression". Du har alltså missat att jag de senaste månaderna har försökt öka minst en repetition i det första setet i varje övning, och att om jag inte har klarat detta har jag sett till att åtminstone göra en extra repetition totalt i övningen (ofta genom att lägga till ett extra set). Jag gav exempel redan i förra svaret, klarade du inte att läsa dem då så klarar du väl inte det nu, så jag känner inte för att upprepa mig.

Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Utan mer typ "inte tränat på 4 dagar, körde lite bänk idag".
De senaste månaderna har jag kört pressövningar på söndagar och onsdagar, ben på måndagar och drag på fredagar. Innan dess körde jag under ett par månader överkropp på måndagar och torsdagar samt underkropp på tisdagar och fredagar. Innan dess körde jag ett annat schema. Hur kan du få det till "inte tränat på fyra dagar, körde lite bänk idag"? Du måste ju ha tittat på något enskilt pass som inte alls har att göra med hur jag brukar köra.

Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Ett annat exempel är det faktum att ditt all time pb i bänk är 120 kg, och du tror att 130 kg är ditt genetiska max "utan att bli fet"..? Varför i hela friden skulle du, efter ett par års träning, vara 10 kg ifrån ditt genetiska max? Fel inställning.
Vadå "ett par års träning"? 120 kg tog jag för sex år sedan. Och då var jag betydligt mulligare än jag är nu, och nu tar jag 110. Innan jag tog 120 hade jag tränat bänkpress seriöst i ett par år (och oseriöst i massor år).

Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Kommer även ihåg en gång när du skrev någonting om ett specifikt träningsprogram och om du inte klarade det som stod i schemat på en specifik dag (t ex 6 reps) så var det 3-4 veckors bortkastad träning och du skulle deloada och börja om. Fel inställning.
Ja, det var när jag höll på med StrongLifts. I StrongLifts är det en regel att om man inte klarar 5*5 på en vikt efter tre pass så måste man deloada 10 %. Det tar ett par veckor innan man kommer tillbaka till samma vikt/set/reps, därför är träningen "bortkastad". Men jag kör inte StrongLifts längre, bland annat för att jag tycker deloadregeln är dum.

Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Jag tror att du håller dig i comfortzonen som Anders skrev.
Och som alla andra som anklagat mig för det så har du ingen koll på hur jag tränar, utan baserar din åsikt på "magkänsla".
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-03, 01:12   #291
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Hur kan du INTE ha misstförstått? Vi dekonstruerar det du skrev:



Du skriver bokstavligt talat att jag "inte försöker öka" och "inte kör med progression". Du har alltså missat att jag de senaste månaderna har försökt öka minst en repetition i det första setet i varje övning, och att om jag inte har klarat detta har jag sett till att åtminstone göra en extra repetition totalt i övningen (ofta genom att lägga till ett extra set). Jag gav exempel redan i förra svaret, klarade du inte att läsa dem då så klarar du väl inte det nu, så jag känner inte för att upprepa mig.



De senaste månaderna har jag kört pressövningar på söndagar och onsdagar, ben på måndagar och drag på fredagar. Innan dess körde jag under ett par månader överkropp på måndagar och torsdagar samt underkropp på tisdagar och fredagar. Innan dess körde jag ett annat schema. Hur kan du få det till "inte tränat på fyra dagar, körde lite bänk idag"? Du måste ju ha tittat på något enskilt pass som inte alls har att göra med hur jag brukar köra.



Vadå "ett par års träning"? 120 kg tog jag för sex år sedan. Och då var jag betydligt mulligare än jag är nu, och nu tar jag 110. Innan jag tog 120 hade jag tränat bänkpress seriöst i ett par år (och oseriöst i massor år).



Ja, det var när jag höll på med StrongLifts. I StrongLifts är det en regel att om man inte klarar 5*5 på en vikt efter tre pass så måste man deloada 10 %. Det tar ett par veckor innan man kommer tillbaka till samma vikt/set/reps, därför är träningen "bortkastad". Men jag kör inte StrongLifts längre, bland annat för att jag tycker deloadregeln är dum.

Och som alla andra som anklagat mig för det så har du ingen koll på hur jag tränar, utan baserar din åsikt på "magkänsla".
"Senaste månaderna", alltså har du inte tränat så hela tiden.

"Måste deloada", nej det "måste" man inte.

Du skriver bokstavligt talat själv att du hade tränat ett par år när du tog 120 kg i bänkpress, men frågan återstår, varför skulle du vara 10 kg från ditt genetiska max efter ett par års träning? 120 kg är mycket när man är nybörjare, men när man har tränat ett tag och förstår vilka vikter som faktiskt kan pressas så inser man att 120 kg inte är så mycket, därför är det löjligt att tro att man är 10 kg från sitt genetiska max när man bänkar 120.

Jag baserar min åsikt utifrån det jag har läst i din träningsjournal. Om du menar att din träningsjournal inte reflekterar din träning, vad är det då?

Senast redigerad av ChuckTesta den 2018-01-03 klockan 01:13.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-03, 01:24   #292
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
"Senaste månaderna", alltså har du inte tränat så hela tiden.
"Innan dess körde jag enligt ett annat schema".

Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
"Måste deloada", nej det "måste" man inte.
Jo, det måste man. Annars tränar man inte StrongLifts.

Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Du skriver bokstavligt talat själv att du hade tränat ett par år när du tog 120 kg i bänkpress
Ett par år seriöst. Innan dess tränade jag 13 år oseriöst. När jag började träna tog jag 3 reps på 30 kg.

Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
men frågan återstår, varför skulle du vara 10 kg från ditt genetiska max efter ett par års träning? 120 kg är mycket när man är nybörjare, men när man har tränat ett tag och förstår vilka vikter som faktiskt kan pressas så inser man att 120 kg inte är så mycket, därför är det löjligt att tro att man är 10 kg från sitt genetiska max när man bänkar 120.
För att det inte har förbättrats på 6 år.

Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Jag baserar min åsikt utifrån det jag har läst i din träningsjournal. Om du menar att din träningsjournal inte reflekterar din träning, vad är det då?
Du baserar din åsikt på att jag inte försöker åstadkomma progression genom att läsa i min journal där jag skriver att jag försöker åstadkomma progression?

Enligt samma logik så anser jag att Bamse inte är en björn, det baserar jag på att ha läst Bamsetidningarna där det står att Bamse är en björn. Om du menar att Bamsetidningarna inte reflekterar vad Bamse är, vad är då Bamse?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-03, 01:56   #293
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
För att det inte har förbättrats på 6 år.
Vad beror det på? ... Det kan ju absolut inte vara på grund av något annat, utan det måste vara så att du är/var 10 kg från ditt genetiska max.

Alltså det blir komiskt när du slaviskt följer stronglifts och om man inte gör exakt som det står i schemat så är det bortkastat. Varför utgår du ifrån att det är ett schema som måste passa alla? Varför är det olagligt att modifiera det, så att det passar en själv? Om jag inte minns fel så har du även skrivit att 5/3/1 är ett slappt schema, hur länge har du kört det?

Senast redigerad av ChuckTesta den 2018-01-03 klockan 02:00.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-03, 02:00   #294
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Vad beror det på? ... Det kan ju absolut inte vara på grund av något annat, utan det måste vara så att du är/var 10 kg från ditt genetiska max.
ChuckTesta logic: Att det kan bero på något annat än att jag är nära mitt genetiska max = det måste bero på att jag inte tränar med progression.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-03, 02:01   #295
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Dio logic: jag ökar inte, därför har jag nått mitt genetiska max.

Whatever, träna på.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-03, 02:05   #296
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Dio logic: jag ökar inte, därför har jag nått mitt genetiska max.

Whatever, träna på.
Det ska jag. Fortsätt läsa om hur jag tränar var fjärde dag utan progression, jag skriver in ett sånt pass ungefär fyra dagar i veckan.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-03, 02:11   #297
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Får se om jag hinner mellan mina odopade, icke genetiska max, högreps på 120+ 160+
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-03, 02:15   #298
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Får se om jag hinner mellan mina odopade, icke genetiska max, högreps på 120+ 160+
Just det, jag glömde ju att du och jag är enäggstvillingar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-03, 02:18   #299
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Gener-kortet. Classic.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-03, 02:21   #300
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Gener-kortet. Classic.
Istället för att komma med en substanslös oneliner kanske ditt nästa inlägg kan innehålla ett svar på något av de många argument jag kommit med som du inte har besvarat.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)