Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-12-27, 10:50   #241
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Nu är det dags för er att rycka upp er. Ni låter som ett gäng curlande ungar som ber mamma och pappa att träna åt er istället för att göra en insats själva.

Gå till valfri styrketräningsklubb och inse att det ni ojar över är träningsvikter för gemene man och kvinna som tränar specifikt och på rätt plats.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-27, 10:59   #242
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce Banner Visa inlägg
Det enda den här tråden visar är för mig 2 saker.

1) Det är en ohygglig stor variation i förmågan och förutsättningar att bli stark vilket inte borde förvåna någon.

2) Många medlemmarna verkar inte riktigt förstå 1) utan argumenterar att individ X lyfte minsann vikt Y kg odopad på en kroppsvikt Z kg och därmed skall det underbygga en viss tes.

Finns säkert människor härinne som kan dopa sig till förbannelse en hel träningskarriär och aldrig klara 100 kg i bänkpress på samma sätt som den finns rena otränande individer som kan lyfta +100 kg i bänkpress på första försöket.

MVH
/Bruce
Precis.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-27, 10:59   #243
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag tror min personliga gräns, om jag inte ska bli överviktig och inte ta AAS, är 150-130-200.
Tycker att det här resonemanget är begränsande för utvecklingen.

Sätt delmål som du jobbar systematiskt med i träningen.

Det här slutmålet som du har satt upp är utifrån nuvarande stats och när dina egna stats blir bättre förkjuts din personliga gräns framåt och det bör det göra kontinuerligt allt eftersom du förbättrar dina resultat.

Jag läser i din journal och ser att du håller dig inom comfortzonen och om du inte vågar ta dig utanför den är gymmet bara en del i ditt sociala liv och inte träningspass.

__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2017-12-27 klockan 11:02.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-27, 11:00   #244
Bruce Banner
Registered User
 
Bruce Banners avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 374
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Var kommer siffran +10% ifrån?
Greg Nuckols gjorde en hyfsat seriös sammanställning för något år sedan och jämförde olika klasser med "drogfria" förbund med otestade förbund. Har för mig att det var lite annat med i bilden också, bland annat de studier som gjorts på tränande individer och testosteron i högre doser.

Sen finns det naturligtvis felkällor i en sådan jämförelse också men det indikerar iaf något.

MVH
/Bruce
Bruce Banner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-27, 11:06   #245
poppen11
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 167
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce Banner Visa inlägg
Greg Nuckols gjorde en hyfsat seriös sammanställning för något år sedan och jämförde olika klasser med "drogfria" förbund med otestade förbund. Har för mig att det var lite annat med i bilden också, bland annat de studier som gjorts på tränande individer och testosteron i högre doser.

Sen finns det naturligtvis felkällor i en sådan jämförelse också men det indikerar iaf något.

MVH
/Bruce
Dock skall påpekas att den procentuella ökningen (sannolikt) är avtagande ju starkare man är. Allt från en otränad person som kanske kan öka sin styrka med 100+ % bara genom AAS till en lyftare i svensk elit där dina siffror nog är mer riktiga.
poppen11 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-27, 11:06   #246
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 852
Tror styrkelabbet sa förut att nå kvalgränsen för SL-SM i sin karriär är ett rimligt slutmål. Fast det kanske också säger något om sporten ifall alla utövare ska kunna nå SL-nivå. tänk hur många fotbollspelare som aldrig får sätta sin fot i allsvenskan

då skulle jag behöva ha typ 230-170-270 i 93an.

når jag ens närheten av 600 blir jag förvånad xD
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-27, 11:20   #247
BJM
Registered User
 
BJMs avatar
 
Reg.datum: Aug 2014
Inlägg: 864
Jag är av uppfattningen att alla män utan skada/sjukdom som är innanför det normala spannet för BMI (alltså inte sjuktligt feta eller underviktiga) kan dra 2,5xKV i mark, 2xKV i böj och 1,5xKV i bänk utan att träna fler timmar per vecka än vad typ WHO och liknande organ rekommenderar.

Med andra ord. Alla är i princip sjukt svaga idag tyvärr, utan att behöva vara det.
__________________
Jagar kilon, watt och minuterStrava
Mark 180 kg. Böj 135 kg. Bänk 120 kg.
4 min 440W. 20 min 375W. 40 min 343W.
10 km 45 min.
VR 2017 7:31.
BJM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-27, 11:25   #248
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Jag läser i din journal och ser att du håller dig inom comfortzonen och om du inte vågar ta dig utanför den är gymmet bara en del i ditt sociala liv och inte träningspass.
Vad ska han göra för att komma ut ur den zonen?
Experimentera med volym och sånt?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-27, 11:32   #249
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce Banner Visa inlägg
Greg Nuckols gjorde en hyfsat seriös sammanställning för något år sedan och jämförde olika klasser med "drogfria" förbund med otestade förbund. Har för mig att det var lite annat med i bilden också, bland annat de studier som gjorts på tränande individer och testosteron i högre doser.

Sen finns det naturligtvis felkällor i en sådan jämförelse också men det indikerar iaf något.

MVH
/Bruce
Jag tänkte att det skulle vara mer. I Sveriges starkaste man 2017 klarade nio av tio finalister ingångsvikten i marklyft 360kg. Svenska rekordet SL 120+ är 370,5kg.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-27, 12:01   #250
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Jag tänkte att det skulle vara mer. I Sveriges starkaste man 2017 klarade nio av tio finalister ingångsvikten i marklyft 360kg. Svenska rekordet SL 120+ är 370,5kg.
Strongman är otestat. Men samtidigt så får de använda remmar och dräkt.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-12-27, 12:04   #251
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Tycker att det här resonemanget är begränsande för utvecklingen.

Sätt delmål som du jobbar systematiskt med i träningen.

Det här slutmålet som du har satt upp är utifrån nuvarande stats och när dina egna stats blir bättre förkjuts din personliga gräns framåt och det bör det göra kontinuerligt allt eftersom du förbättrar dina resultat.

Jag läser i din journal och ser att du håller dig inom comfortzonen och om du inte vågar ta dig utanför den är gymmet bara en del i ditt sociala liv och inte träningspass.

Svårt att argumentera emot sånt. Man kan ju alltid anstränga sig lite till. Äta 10 gram protein mer, göra ett set mer, osv.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-27, 12:41   #252
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Vad ska han göra för att komma ut ur den zonen?
Experimentera med volym och sånt?
Bästa sättet är säkert att försöka träna på en riktig atletklubb så ofta personen kan och på de tider där det är personer med ambitionsförmåga och har god kollegialitet tränar.God miljö för att lyckas med träningen.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-27, 12:46   #253
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Bästa sättet är säkert att försöka träna på en riktig atletklubb så ofta personen kan och på de tider där det är personer med ambitionsförmåga och har god kollegialitet tränar.God miljö för att lyckas med träningen.
Är det stark du vill bli är detta ett bra sätt.. Jag tränade under flera år för styrka och kan inte påstå att jag kunde gjort så mycket annorlunda än jag gjorde. Noga planerat och de hårda passen skulle jag inte kunnat pressa mig hårdare ens under pistolhot mycket just pga miljön och stämningen, är en speciell känsla när hela gymmet stannar upp och skriker och hejar på inför ett maxlyft.

Senast redigerad av Mats J den 2017-12-27 klockan 12:48.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-27, 14:05   #254
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Ni har en väldig aversion mot att inte bli feta och mot aas. Tar man bort bägge de aversionerna och tränar väldigt hårt och länge så kan man bli jäkligt stark, trots dåliga förutsättningar.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-27, 14:09   #255
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Ni har en väldig aversion mot att inte bli feta och mot aas. Tar man bort bägge de aversionerna och tränar väldigt hårt och länge så kan man bli jäkligt stark, trots dåliga förutsättningar.
Ta bort ordet väldigt hårt och byter ut det mot målmedvetet och smart når personen oftast längre än en med goda förutsättningar som tränar djävligt hårt
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)