Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-01-29, 13:26   #106
BJM
Registered User
 
BJMs avatar
 
Reg.datum: Aug 2014
Inlägg: 864
Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Intressanta mål! VR på under 7 timmar måste rent av vara i paritet med eliten? Du kör för nåt stall eller?
Jag kör med ett gäng som heter Stockholm Allied Powers, inga elitcyklister, men väl elitmotionärer. En stor del av att lyckas cykla snabbt och långt är att ha ett fungerande lag med bra rotation genom hela rundan.

VR på Sub 7 är inga konstigheter för den riktiga eliten. 2017 körde Richard Larsen (en av landets bästa cyklister) på 6:50 och hans kommentar var "Det var lätt".

Det har gjorts några försök av olika elitlag på att köra under 6:30 utan framgång, så där krävs det dock en rätt hög nivå för att klara. Som jämförelse har väl en av de starkaste cyklister legat och snittat de watt jag orkar hålla i 30 min på hela Vätternrundan (alltså drygt 6,5h), så jävla sjukt...

Läsvärt om vad som krävs för olika tidsmål på VR finns här:
http://jessicaclaren.com/wordpress/v...-och-8-timmar/
__________________
Jagar kilon, watt och minuterStrava
Mark 180 kg. Böj 135 kg. Bänk 120 kg.
4 min 440W. 20 min 375W. 40 min 343W.
10 km 45 min.
VR 2017 7:31.
BJM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-29, 14:09   #107
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Citat:
Ursprungligen postat av BJM Visa inlägg
Jag kör med ett gäng som heter Stockholm Allied Powers, inga elitcyklister, men väl elitmotionärer. En stor del av att lyckas cykla snabbt och långt är att ha ett fungerande lag med bra rotation genom hela rundan.

VR på Sub 7 är inga konstigheter för den riktiga eliten. 2017 körde Richard Larsen (en av landets bästa cyklister) på 6:50 och hans kommentar var "Det var lätt".

Det har gjorts några försök av olika elitlag på att köra under 6:30 utan framgång, så där krävs det dock en rätt hög nivå för att klara. Som jämförelse har väl en av de starkaste cyklister legat och snittat de watt jag orkar hålla i 30 min på hela Vätternrundan (alltså drygt 6,5h), så jävla sjukt...

Läsvärt om vad som krävs för olika tidsmål på VR finns här:
http://jessicaclaren.com/wordpress/v...-och-8-timmar/
Kan tänka mig vad som krävs. En halvtimme hit eller dit är enorm skillnad på den nivån. Undrar om sub 6 timmar vore möjligt för typ Sky-stallet ifall de hade optimalt väder hela vägen. Lär vi aldrig bli varse tyvärr. Men det vore häftigt att följa. Hoppas du och laget fixar målet på 7 timmar!
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-29, 16:03   #108
BJM
Registered User
 
BJMs avatar
 
Reg.datum: Aug 2014
Inlägg: 864
Ja, de absolut snabbaste möjliga tiden på VR har många gånger diskuterats... Med tempocyklar och +10 man starkt lag går det säkerligen att nå under 6h. Rekordet på en Ironman (18 min cykel solo utan drafting) ligger ju på strax över 4:01h.
__________________
Jagar kilon, watt och minuterStrava
Mark 180 kg. Böj 135 kg. Bänk 120 kg.
4 min 440W. 20 min 375W. 40 min 343W.
10 km 45 min.
VR 2017 7:31.
BJM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-08, 10:32   #109
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Uppnådde en del mål för 2017 och misslyckades med minst lika många.

2018
- Vasaloppet sub 9 h CHECK
- Vätternrundan ~10 h.
- Vansbrosimmet sub 60 min.
- Lidingöloppet sub 2:40 h.
- Millopp sub 44 min.
- Göteborgsvarvet sub 1:40
- Sierre-Zinal 31 km bergslopp 4:20(övre halvan)
- Höstmilen 10,6 km terränglopp sub 48 min.
- Komma i bättre form än förra sommaren. Kv på ~87 kg.
- 270 kg marklyft.
- 185 kg knäböj.
- 60x8 skivstångscurl.
- 30 dips.
- +70 kg i dips.
Kompletterade med allt jag kom på. Jag tror dock att min måltid på Vätternrundan är för ambitiöst satt. 10 timmar har jag förstått är en riktigt bra nybörjartid som kanske kräver att man blir lite cykel-biten och tränar väldigt seriöst månaderna innan loppet. Vad är en "okej" tid? Tänk er typ motsvarande åtta timmar på Vasaloppet.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 12:07   #110
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
2018
- Vasaloppet sub 9 h CHECK
- Vätternrundan ~10 h.
- Vansbrosimmet sub 60 min.
- Lidingöloppet sub 2:40 h.
- Millopp sub 44 min. CHECK
- Göteborgsvarvet sub 1:40 CHECK
- Sierre-Zinal 31 km bergslopp 4:20(övre halvan)
- Höstmilen 10,6 km terränglopp sub 48 min.
- Komma i bättre form än förra sommaren. Kv på ~87 kg.
- 270 kg marklyft.
- 185 kg knäböj.
- 60x8 skivstångscurl.
- 30 dips.
- +70 kg i dips.
Får vara glad över att jag inte satte ursprungsmålen högre än vad jag gjorde, skönt att kunna misslyckas på GV men ändå uppnå målet
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08

Senast redigerad av MackeJuve den 2018-05-21 klockan 12:16.
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 12:13   #111
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 040
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Först 600 i totalen sedan 230 150 250
Kul initiativ att bocka av saker i denna tråden Macke! Ser gärna fler uppdateringar från andra som nått sina mål.

600 Check
230 Böj Check
150 Bänk Pågående 140 just nu
250 Mark Check
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 12:51   #112
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 048
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Knäböj (låg stång): 185> 200 kg (+8 %) - 190 kg
Bänkpress (med stopp): 110> 120 kg (+9 %) - 115 kg
Marklyft (sumo): 200> 230 kg (+15 %) (Nuvarande pers är från stenåldern, därav högre mål) - 210 kg
Sälrodd (81 cm-grepp): 95> 105 kg (+11 %) - 95 kg
Militärpress: 72.5> 77.5 kg (+7 %) - 75 kg


Sumomarkmålet tror jag är kört.

Sälrodd har jag slutat med. Övrig ryggträning kommer styrkeöverföra så kommer självklart testa max under året.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 14:12   #113
Söderort
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2017
Inlägg: 682
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg


Sumomarkmålet tror jag är kört.

Sälrodd har jag slutat med. Övrig ryggträning kommer styrkeöverföra så kommer självklart testa max under året.
Varför slutat med Sälrodd, du är analytisk så jag förväntar mig ett bra svar
Söderort är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 14:56   #114
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
I signatur!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-22, 08:02   #115
Raschmus
Registered User
 
Raschmuss avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Västkusten
Inlägg: 6 172
Har PB 175 i bänk, vore coolt att kunna bänka åtminstone 170 och springa milen på 52 och göra typ 25 chins och typ 44cm armar.

Behöver bli mindre fet helt enkelt.
__________________
Journalen

Citat:
Ursprungligen postat av ryss Visa inlägg
Om jag ser en snigg tjejen moste jag ge till henne stor knull hehehe :P
Citat:
Ursprungligen postat av hibbe Visa inlägg
Bara jag bygger muskler o ser kriminell ut är det chill
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bland kycklingar är det lätt att vara tupp.
Raschmus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-22, 12:20   #116
Sverker81
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Åsele
Inlägg: 13
Att må bra och att klara av att cyckla och få upp hjärt och lung träningen. men även hålla liv i styrkan så gott det går.
Sverker81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-22, 13:17   #117
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 048
Citat:
Ursprungligen postat av Söderort Visa inlägg
Varför slutat med Sälrodd, du är analytisk så jag förväntar mig ett bra svar
Pratat med FilipB om den. Jag sälrodde med "powerutförande" - fullt kraftpåslag från golvet, nästan rycka, slå stången rakt upp i bänken. Skita totalt i nedvägen. Knappast bra för varken styrka eller hypertrofi med detta utförande. Mer explosivitetsträning? *Min styrkeutveckling i sälrodden har varit skräp med detta utförande.
'Kontrahera skulderbladen'-tänket/känslan blir obefintlig och svår (när en slafsar).

Om vi jämför med bänkpress. Om du studsbänkpressar. Divebombar nedvägen, studsar stången från bröstet halvvägs upp, där börjar det bli tungt (halvvägs upp) och du får träningseffekt. Du förlorar (träningseffekt för) 2/3 av lyftet? Så tror jag min sälrodd blivit! Man är skitstark i botten av sälrodden, får du bra fart därifrån kan du flyga förbi 90% av ROM och bara kämpa för sista 5 cm.

Ska jag sälro igen kommer jag bara använda powerutförandet när testar maxstyrkan. Annars långsamt och kontrollerat utförande. Paus i toppläget. Hantlar. Variera greppbredden. Supinerat, pronerat, neutralt (hantlar).

*En teori att min styrkeutveckling var dålig är att jag körde med brett grepp (pekfingrar på SL-ringarna [81 cm]). Gör att armbågarna blir kraftigt utåtpekande. Leder till mer baksida axlar -involvering/aktivering. Liten muskelgrupp tränas, därav långsam styrkeutveckling. Bli 5 kg starkare i latsen är lättare än bli 5 kg starkare i bakaxlarna.

Senast redigerad av 1x0 den 2018-05-22 klockan 13:18.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-22, 14:12   #118
Söderort
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2017
Inlägg: 682
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Pratat med FilipB om den. Jag sälrodde med "powerutförande" - fullt kraftpåslag från golvet, nästan rycka, slå stången rakt upp i bänken. Skita totalt i nedvägen. Knappast bra för varken styrka eller hypertrofi med detta utförande. Mer explosivitetsträning? *Min styrkeutveckling i sälrodden har varit skräp med detta utförande.
'Kontrahera skulderbladen'-tänket/känslan blir obefintlig och svår (när en slafsar).

Om vi jämför med bänkpress. Om du studsbänkpressar. Divebombar nedvägen, studsar stången från bröstet halvvägs upp, där börjar det bli tungt (halvvägs upp) och du får träningseffekt. Du förlorar (träningseffekt för) 2/3 av lyftet? Så tror jag min sälrodd blivit! Man är skitstark i botten av sälrodden, får du bra fart därifrån kan du flyga förbi 90% av ROM och bara kämpa för sista 5 cm.

Ska jag sälro igen kommer jag bara använda powerutförandet när testar maxstyrkan. Annars långsamt och kontrollerat utförande. Paus i toppläget. Hantlar. Variera greppbredden. Supinerat, pronerat, neutralt (hantlar).

*En teori att min styrkeutveckling var dålig är att jag körde med brett grepp (pekfingrar på SL-ringarna [81 cm]). Gör att armbågarna blir kraftigt utåtpekande. Leder till mer baksida axlar -involvering/aktivering. Liten muskelgrupp tränas, därav långsam styrkeutveckling. Bli 5 kg starkare i latsen är lättare än bli 5 kg starkare i bakaxlarna.
Intressant. Låter logiskt.
Har du funnit någon annan specifik "bra för bänkpress ryggövning"?
Jag läste någonstans att "Train the Bench like a powerlifter and the back like a bodybuilder".
Söderort är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-22, 14:29   #119
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 048
Citat:
Ursprungligen postat av Söderort Visa inlägg
Intressant. Låter logiskt.
Har du funnit någon annan specifik "bra för bänkpress ryggövning"?
Jag läste någonstans att "Train the Bench like a powerlifter and the back like a bodybuilder".
Jag är fel person att fråga, är dålig på kontakt- och pumpträning! Känna musklerna.

Iallafall gillar jag band pull-aparts. Göra samma rörelsebana som du bänkpressar. Svanka och brösta upp dig. Träffa med bandet där stången träffar i bänkpressen. Pronerat grepp. Hitta ett band med rätt motstånd, där du kan jobba med samma greppbredd som bänken (du drar isär bandet så längden ändras ju men tänker i slutskedet där bandet rör bröstet, eller kanske i början (står det i videon jag länkar)).



Jag har legat på 20-25 veckoset band pull-aparts (+30 veckoset rodd) senaste 7-8 månaderna och har haft noll känningar i mina axlar. Då har jag legat upp mot 40 veckoset bänkpress. Då anser jag att jag använder axlarna ovanligt mycket i min bänkpress - tycker min höga bänkpressvolym borde givit mig axelproblem(?).
Säker på band pull-apartsen gjort mig mer volymtålig i bänken och bra prehab!

Senast redigerad av 1x0 den 2018-05-22 klockan 14:39.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-22, 14:30   #120
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Jag ska nå:
Bänk: 75 kg
Böj: 90 kg
Mark: 150 kg

Har jag nu bestämt mig för!
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)