Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-06-01, 18:47   #46
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Rosa stödstrumpor med små hjärtan!
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-01, 19:03   #47
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
1. Vad är den väsentliga skillnaden mellan stödstrumpor och vanliga strumpor? Har det
med deras tryck mot kroppen å göra? Går det att löpa i stödstrumpor som på löpband?

2. Officewalker 3.0 promenadband - säljs den inom EU? Jag har enskild firma och arbetar
100% framför datorn så skulle ha stor nytta av att investera i detta med rättfärdigandet
att jag drar ned på eventuella vårdskostnader för staten. Just nu har jag höj- å sänkbart
och en ståmatta men har inte använt så mycket för jag har haft så jävla klena knän...
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-01, 19:32   #48
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Första resultatet på google visar ju en svensk sida som säljer det gåbandet
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-01, 19:33   #49
Waimea
Registered User
 
Waimeas avatar
 
Reg.datum: Mar 2015
Ort: Stockholm
Inlägg: 242
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Liggande är sämst (utöver tiden man spenderar för att täcka sitt sömnbehov). I sängläge inträder faktisk muskelförlust och negativ metabol hälsopåverkan inom 48 timmar.
Vart kan jag läsa mer om negativa effekter av sängläge?
Waimea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-01, 19:59   #50
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Det finns ju en del studier på det:
Effects of bedrest 3: musculoskeletal and immune systems, skin and self-perception

Lösningen?



English KL, Paddon-Jones D. Protecting muscle mass and function in older adults during bed rest. Current Opinion in Clinical Nutrition and Metabolic Care. 2010;13(1):34-39. doi:10.1097/MCO.0b013e328333aa66.

"In situations where resistance training or ambulation is impossible either due to illness severity or injury, neuromuscular electrical stimulation (NMES) may represent a viable alternative. Gibson et al. examined NMES as a skeletal muscle countermeasure in patients with an immobilized (casted) lower leg fracture [40]. Experimental subjects received electrical stimulation to the affected leg for 1 h·d-1 for 6 weeks and experienced no decrements in muscle cross sectional area (CSA) or muscle protein synthesis. In contrast, the control group experienced significant decreases in both outcomes (CSA: -17%, protein synthesis: -23%)."
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-01, 20:20   #51
Waimea
Registered User
 
Waimeas avatar
 
Reg.datum: Mar 2015
Ort: Stockholm
Inlägg: 242
Motverkar 60 min promenad och 1 h styrketräning 8h sängläge (utöver sömn)?
Waimea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-01, 20:30   #52
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Haha, jag tycker det känns nu som om man varken får ligga,
stå eller sitta utan istället så måste man röra på sig hela tiden.

Lösning: oändlig lång promenad med alla
lumpen-polare som på gamla goda tiden.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-01, 21:16   #53
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Citat:
Ursprungligen postat av Waimea Visa inlägg
Motverkar 60 min promenad och 1 h styrketräning 8h sängläge (utöver sömn)?
Träning ett par timmar motverkar inte stillasittande och säkert än mindre sängliggande.

Som det står i trådens första inlägg, "physical inactivity and sedentary behaviours trigger a state of metabolic ‘inflexibility’, even among individuals who meet physical activity recommendations".
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-01, 21:38   #54
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Rosa stödstrumpor med små hjärtan!
Yes, totally.

Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
1. Vad är den väsentliga skillnaden mellan stödstrumpor och vanliga strumpor? Har det
med deras tryck mot kroppen å göra? Går det att löpa i stödstrumpor som på löpband?
Det handlar om trycket mot kroppen. Kompressionstights och liknande har samma tanke/effekt, och det gar absolut att lopa med stodstrumpor bade utomhus och pa lopband. Jag springer sa gott som alla mina pass i kompressionstights. Nar jag flyger har jag garna stodstrumpor. Inte p.g.a. blodproppar, utan for att jag blir sa rastlos annars.
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-01, 21:46   #55
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
1. Vad är den väsentliga skillnaden mellan stödstrumpor och vanliga strumpor? Har det
med deras tryck mot kroppen å göra? Går det att löpa i stödstrumpor som på löpband?

2. Officewalker 3.0 promenadband - säljs den inom EU? Jag har enskild firma och arbetar
100% framför datorn så skulle ha stor nytta av att investera i detta med rättfärdigandet
att jag drar ned på eventuella vårdskostnader för staten. Just nu har jag höj- å sänkbart
och en ståmatta men har inte använt så mycket för jag har haft så jävla klena knän...
De sitter tupertajt och hindrar väl i princip att det ansamlas alltförmycket vätska i underbenen. Det brukar anses positivt att springa långpass i kompressionsstrumpor/stödstrumpor eftersom fötterna gärna sväller upp under sådana pass.

De kostar bara en hundring på vilken sportbutik som helst.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-02, 06:43   #56
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Jag började faktiskt testa ett par sportstödstrumpor jag hade hemma till när jag sover, bara några dagar innan denna diskussion kom upp. Lustigt. Jag har sängupphöjning när jag sover så att huvudänden är högre än fotänden (initialt pga halsbränna, numera även pga att det är lättare att se datorskärmen om jag ligger och slappar i sängen framför datorn), så jag kan tänka mig att det venösa återflödet är sämre på natten jfr med vanligt sängläge.

Ska börja testa på jobbet också och se hur det känns.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-02, 06:44   #57
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Är det för övrigt någon typ av vanliga "sportstödstrumpor" i sportbutiker som anses vara av bättre kvalitet än andra, eller spelar det ingen roll? Jag har ett par av märket Urberg.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-02, 08:59   #58
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Träning ett par timmar motverkar inte stillasittande och säkert än mindre sängliggande.

Som det står i trådens första inlägg, "physical inactivity and sedentary behaviours trigger a state of metabolic ‘inflexibility’, even among individuals who meet physical activity recommendations".
"physical activity recommendations" är dock generellt ganska låga, enligt WHO drygt 20 minuter per dag.

"Adults aged 18–64 should do at least 150 minutes of moderate-intensity aerobic physical activity throughout the week or do at least 75 minutes of vigorous-intensity aerobic physical activity throughout the week or an equivalent combination of moderate- and vigorous-intensity activity."

"moderate-intensity aerobic physical activity" inkluderar saker såsom t.ex. snabb prommenad och vattengympa.

Senast redigerad av Wain den 2017-06-02 klockan 09:01.
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-02, 09:34   #59
upperkatt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 1 247
Tack King Grub, du fick mig att plocka fram mina stödstrumpor.

Intressant podd om stillasittande och huruvida jobben idag är för lite fysiskt krävande: http://www.bbc.co.uk/programmes/p053x09h#play

De menade att vi äter mindre än förr, men också rör oss betydligt mindre.
upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-02, 10:42   #60
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
kompressionsstrumpor vs "calf guards" ?
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)