Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-05-26, 08:03   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Stillasittande skapar metabol inflexibilitet

Ett stillasittande och inaktivt liv skapar "metabol inflexibilitet" vilket innebär sämre fettoxidation dygnet runt och sämre förmåga att ta hand om kolhydrater i måltider. Detta gäller även om man når rekommendationerna för fysisk aktivitet - det är kasst att vara stillasittande i övrigt i alla fall.

Citat:
Metabolic flexibility is defined as the ability to adapt substrate oxidation rates in response to changes in fuel availability. The inability to switch between the oxidation of lipid and carbohydrate appears to be an important feature of chronic disorders such as obesity and type 2 diabetes. Laboratory assessment of metabolic flexibility has traditionally involved measurement of the respiratory quotient (RQ) by indirect calorimetry during the fasted to fed transition (e.g. mixed meal challenge) or during a hyperinsulinemic-euglycemic clamp. Under these controlled experimental conditions, ‘metabolic inflexibility’ is characterized by lower fasting fat oxidation (higher fasting RQ) and/or an impaired ability to oxidize carbohydrate during feeding or insulin-stimulated conditions (lower postprandial or clamp RQ). This experimental paradigm has provided fundamental information regarding the role of substrate oxidation in the development of obesity and insulin resistance. However, the key determinants of metabolic flexibility among relevant clinical populations remain unclear. Herein, we propose that habitual physical activity levels are a primary determinant of metabolic flexibility. We present evidence demonstrating that high levels of physical activity predict metabolic flexibility; while physical inactivity and sedentary behaviours trigger a state of metabolic ‘inflexibility’, even among individuals who meet physical activity recommendations. Furthermore, we describe alternative experimental approaches to studying the concept of metabolic flexibility across a range of activity and inactivity. Finally, we address the promising use of strategies that aim to reduce sedentary behaviours as therapy to improve metabolic flexibility and reduce weight gain risk.
Sedentary behaviour is a key determinant of metabolic inflexibility. J Physiol, 24 May 2017.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/1.../JP273282/full
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-26, 10:14   #2
Bulkperiod
Registered User
 
Bulkperiods avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 216
Räknas stillastående in i detta också? Om inte, tror du att effekterna bara är marginellt bättre av att stå upp istället i detta fall?
Bulkperiod är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-26, 10:16   #3
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkperiod Visa inlägg
Räknas stillastående in i detta också? Om inte, tror du att effekterna bara är marginellt bättre av att stå upp istället i detta fall?
Helt klart en intressant fråga
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-26, 10:24   #4
Rickard
Registered User
 
Rickards avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 160
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkperiod Visa inlägg
Räknas stillastående in i detta också? Om inte, tror du att effekterna bara är marginellt bättre av att stå upp istället i detta fall?
Antagligen inte lika illa http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=231314
Rickard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-26, 10:25   #5
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Att stå upp är bättre i det här avseendet, men å andra sidan ökar långvarigt stillastående riskerna för kroniska problem med och fel på venerna i benen i stället.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-26, 10:26   #6
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
http://www.tandfonline.com/doi/abs/1....2011.11076887
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-26, 10:27   #7
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Lösningen.

__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-26, 10:34   #8
Bulkperiod
Registered User
 
Bulkperiods avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 216
Kan man då tolka det som att det bästa är att försöka vara fysiskt aktiv så mycket som möjligt under dagen, från dess att man vaknat tills att man ska sova igen och att under resterande tid variera mellan att sitta/stå för att undvika de negativa effekterna som detta medför?

Edit: om man inte har möjlighet till ovanstående lösning, haha.
Bulkperiod är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-26, 10:36   #9
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Lösningen.

Den lösningen kan jag skriva under på. Har haft kontorsgåband i ett år. Klockrent.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-26, 11:23   #10
upperkatt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 1 247
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Lösningen.

Eller:
upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-26, 19:30   #11
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Den lösningen kan jag skriva under på. Har haft kontorsgåband i ett år. Klockrent.
Upplever du någon skillnad i prestation vad gäller dina arbetsuppgifter framför datorn när du har kontorsgåband? Funderar på att köpa ett som jag kan ha hemma när jag pluggar. Är dock orolig för koncentrationen. Vill du berätta lite om för/nackdelar?
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-26, 19:38   #12
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Upplever du någon skillnad i prestation vad gäller dina arbetsuppgifter framför datorn när du har kontorsgåband? Funderar på att köpa ett som jag kan ha hemma när jag pluggar. Är dock orolig för koncentrationen. Vill du berätta lite om för/nackdelar?
Känner mig piggare generellt över dagen. Koncentrationsförmågan upplevr jag rentav högre än om jag inte går, men jag är så pass van vid att multitaska på det sättet att jag inte tänker på att jag går. Att gå på band blir ju en helt passiv aktivitet, till skillnad mot om man skulle försöka göra något liknande i vanligt stående (typ röra på sig, tåhäv, tyngdöverföringar osv), vilket blir en mer aktiv aktivitet och förmodligen då inverkar på förmåga till multitaskande.

Förmåga att rent fysiskt utöva administrativa uppgifter går bra även på gående fot, men tanken är ju inte att man ska gå snabbt. Jag håller det till 2.5km/h. Det beror ju kanske på vad man gör framför datorn också. Jag skriver journaler, ringer samtal, kollar upp yrkesrelaterade sidor, söker studier, m.m.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-26, 20:08   #13
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Hur bra är skrivbordscyklar då?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-26, 20:15   #14
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Den lösningen kan jag skriva under på. Har haft kontorsgåband i ett år. Klockrent.
Haha seriöst? Var jobbar du?
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-27, 04:50   #15
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Haha seriöst? Var jobbar du?
På en rehabenhet inom primärvården. Det är jag själv som har köpt gåbandet dock.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)