Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-11-25, 22:40   #1546
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Masterpan Visa inlägg
Tacksam för visa råd här!

Min flickväns och min vän ska gifta sig till sommaren och vi är två av 20 bjudna. Grejen är att jag antagligen kommer vilja sommarjobba i Norge under tiden bröllopet äger rum. Vi är studenter och besitter studenters ekonomiska begränsningar.

Jag menar att det är rimligt att man tackar nej till bröllopet pga att det kommer kosta väldigt mycket pengar att ta sig från norra Norge ner till Skåne och tillbaks igen samt att bröllopet ska äga rum på ett spa vilket i sig går på 1400 kr.

Min flickvän menar att det är rimligt att strunta i att sommarjobba i Norge över huvud taget för att gå på bröllopet, vilket jag inte håller med om.

Vad tycker ni här? Förväntas man flyga ner från Norge för ett bröllop där vi är bland 20 inbjudna?

En till fråga handlar om bröllopspresent. I inbjudan står det att det önskas ekonomiskt bidrag till deras bröllopsresa. Vad är rimligt att ge där som student? Känns ju inte jättekul att behöva ge bort massa pengar utöver alla utgifter när dessutom bruden har en ganska stadig inkomst.
Jag anser att din fråga förtjänar sin egen tråd. Det är knappast en dum fråga, och verkligen inte en dum liten fråga som berör träning.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-25, 23:25   #1547
Så fet
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2014
Inlägg: 72
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Jag anser att din fråga förtjänar sin egen tråd. Det är knappast en dum fråga, och verkligen inte en dum liten fråga som berör träning.
Det är ju uppenbart att frågeställningen är: ska han flyga från norra Norge ner till Skåne, eller ska han springa?
Så fet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-25, 23:37   #1548
Så fet
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2014
Inlägg: 72
För att svara på frågan. Jag gifte mig i somras och satte mina vänner i en liknande situation (dock bara närmsta vännerna)
Detta var en dag som betydde väldigt mycket för mig och om de hade tackat nej pga ekonomi hade jag blivit väldigt besviken på dem. Jag tycker du bör fundera på om denna vän är värd pengarna, är det en nära vän tycker jag du ska åka ner, är det inte det så hade jag säkert skitit i det, med risk att vännen blir besviken och ledsen.
Ang presenten hade jag nog förklarat situationen, att du lägger mycket på att ta dig till bröllopet och inte har råd att köpa något också.
Så fet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-26, 00:46   #1549
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Med risk för att ovetandes besvara min egen fråga (jag har ruskigt dålig koll på hur gluteus fungerar eller jobbar).. Finns det någon övning för gluteus med icke-försumbar träningseffekt utan att belasta ryggraden (dvs ej böj, utfall, marklyft osv) samt hålla ryggraden helt neutral under hela rörelsen? En till rörelse som jag inte bör göra är att typ böja mig framåt med raka ben (dvs även GHD faller bort).

Osäker på om hip thrusts funkar, men jag är nog inte man nog att göra dem på gymmet ändå..
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-26, 09:00   #1550
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 710
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Med risk för att ovetandes besvara min egen fråga (jag har ruskigt dålig koll på hur gluteus fungerar eller jobbar).. Finns det någon övning för gluteus med icke-försumbar träningseffekt utan att belasta ryggraden (dvs ej böj, utfall, marklyft osv) samt hålla ryggraden helt neutral under hela rörelsen? En till rörelse som jag inte bör göra är att typ böja mig framåt med raka ben (dvs även GHD faller bort).

Osäker på om hip thrusts funkar, men jag är nog inte man nog att göra dem på gymmet ändå..
Youtuba någon "booty guide" så lär du säkert hitta en hel drös med kabelövningar för röven från någon fitnessbrud

Det finns nog ingen muskel som har så många påhittade övningar senaste tre åren som den.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-26, 09:45   #1551
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Youtuba någon "booty guide" så lär du säkert hitta en hel drös med kabelövningar för röven från någon fitnessbrud

Det finns nog ingen muskel som har så många påhittade övningar senaste tre åren som den.
Som sagt, ute efter övningar som faktiskt funkar
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-26, 12:35   #1552
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Som sagt, ute efter övningar som faktiskt funkar
Fitnessbrudarna får ju faktiskt större booty så de lär väl fungera.
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-26, 21:12   #1553
ATJL
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 714
Först: Hur skulle ni värdera/prioritera följande övningar, från 1-5, för bålstyrka och som komplement till styrke- och tyngdlyftningsträning:

Hängande benlyft
Brutalbänk
Roll- outs ("maghjul")
Plankan med vikt
Cable- chrunch

Därefter: Hur hade eran värdering och prio av dem skiljt sig om det vore hypertrofi/visuellt resultat som var syftet?
ATJL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-27, 00:41   #1554
waspen123
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Söderhamn
Inlägg: 423
20 reps på 100 kilogramiuuh i bänken, vad för max borde man ligga på då? Precis tillbaka efter 2 månaders uppehåll (totalt 3 pass under tiden) och känns redan som att det inte är så långt borta. Nuvarande max är 150, eller ja var 150 innan uppehållet.
__________________
#Trasigmengårändå
waspen123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-27, 01:40   #1555
Jaggermeister
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2017
Inlägg: 21
Tjabba!

Just nu så kör jag PPL schema, 5-6 dagar i veckan. Det ser ut såhär

Mån - Bröst, Axlar, Triceps
Tis - Rygg, Biceps
Ons - Ben & Mage
Repeat
Vila 1-2 dagar

Passen landar på strax under 1 timme eller exakt 1 timme. En typisk Onsdag ser ut såhär

Skivstångsrodd - 3 set
Hantelrodd - 3 set
Sittande rodd - 3 set
FacePulls - 3 set
Latsdrag - 2 set
Chins - 2 set

Hantelcurls - 2 set
Hammercurls - 2 set (Tränar inte armar särskilt mkt, pga dom växer alldeles för fort jämfört med mina andra muskelgrupper)

Jag vill träna för maximal hypertrofi, jag skiter fullständigt i styrka faktiskt. Är detta bra, eller vad har ni för tips där mitt mål enbart är volym/hypertrofi?
Jaggermeister är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-27, 08:50   #1556
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 074
Styrkelabbets Daniel och Philip har börjat göra armhävningar varje dag. De gör få reps per set men många set per dag (typ 10x10 osv)

Tror ni det är ett framgångsrecept för bröst gainz?
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-27, 12:38   #1557
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 710
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Styrkelabbets Daniel och Philip har börjat göra armhävningar varje dag. De gör få reps per set men många set per dag (typ 10x10 osv)

Tror ni det är ett framgångsrecept för bröst gainz?
Nej, men jag tror att dom kommer att bli bättre på armhävningar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-27, 13:19   #1558
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Citat:
Ursprungligen postat av waspen123 Visa inlägg
20 reps på 100 kilogramiuuh i bänken, vad för max borde man ligga på då? Precis tillbaka efter 2 månaders uppehåll (totalt 3 pass under tiden) och känns redan som att det inte är så långt borta. Nuvarande max är 150, eller ja var 150 innan uppehållet.
Jag reppade 21 på 100 här om veckan och mitt max är 170. Dock vet jag att jag blivit väldigt repsvag på senare år. 150 lär du lätt ta, det tror jag.
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-27, 17:06   #1559
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 655
Nån som gjort stomach vacuums och fått minskat midjemått som resultat?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-27, 17:58   #1560
Max
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 116
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Styrkelabbets Daniel och Philip har börjat göra armhävningar varje dag. De gör få reps per set men många set per dag (typ 10x10 osv)

Tror ni det är ett framgångsrecept för bröst gainz?
Gainz vet jag inte, men Daniel tror att det gav honom en av delarna i jakten mot 150 i bänk:
http://www.styrkelabbet.se/avsnitt-99/
Max är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)