Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-01-24, 13:59   #1
Advalderino
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 6
Byta ut Stronglifts 5x5?

Hej, som rubriken säger, Byta ut SL 5x5.

Gymmat ungefär 4 månader, 2-3 ggr i veckan med SL 5x5. Och ser inte någon större skillnad på min kropp sen ja börjat.
Har gått från en tom stång till att öka rejält mycket mera vikter (med tanke på vad jag kunde köra innan)
Trivs jätte mycket med att köra SL, få övningar och framförallt basövningar, så vill gärna byta till ett gym schema där det är ett liknande koncept med få övningar.
Eller eventuellt kanske byta ut 5x5 till 4x8, eller lägga till 1-2 övningar i SL schemat?
Målet är att bygga muskler och få en snyggare kropp.


(FYI: Jag tränar innebandy 2 ggr i veckan + match. Så har inte tid med mer än 3 dagar på gymmet.)

Jag vet det är tröttsamt för er att läsa om att folk vill ha hjälp med träningsscheman.
Jag tar gärna emot lästips på andra trådar, eller hemsidor som ni tror är svaret på min fråga.
Eller om ni kör ett liknande schema så posta gärna det i tråden.


Övrigt:
Kön: Man.
År: 26 år.
Vikt: 72 kg.
Längd: 178 cm.

Har skött min kost bra. Nästan ingen som helst alkohol, godsaker eller annat onyttigt.
Min mat har bestått av torsk,lax,kyckling med antingen bulgur eller ris.
Har legat +/- 0 på kaloribehov
Advalderino är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-24, 14:50   #2
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Ligger nog inte i rätt forumsdel men du kanske skulle fundera på att öka ditt kcal intag on du vill bli större. Exakt hur mycket har du ökat dina vikter i träningen?
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-24, 15:13   #3
andeem
Registered User
 
andeems avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Ort: Gustavsberg
Inlägg: 3 303
Vilket program du kör är underordnat hur du tränar (alltså att du med jämna mellanrum försöker öka vikter eller repetitioner). Din längd och vikt tyder på att du skulle kunna lägga på dig lite, så öka på maten. Jag vågar påstå att det inte kommer att vara några märkbara skillnader av att byta 5x5 mot 4x8. Vill du inte fortsätta med Stronglifts kan du säkert hitta något på Styrkelabbet.
andeem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-24, 15:41   #4
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 009
Flyttad!
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-24, 15:52   #5
SirreASDF
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Luleå
Inlägg: 204
Blir du fortfarande starkare av SL 5x5? Fortsätt köra i så fall.

Var inte rädd för att äta över ditt kaloribehov. Du och jag är ganska precis lika långa och väger typ lika mycket. Så rimligtvis behöver du också lägga på dig mer vikt, precis som mig.
SirreASDF är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-28, 09:13   #6
david80
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 186
Du kan ju absolut träna med ett lite högre repsantal. Tror t om att det kan vara vettigt när man är hyfsat ny. Inget magiskt med 5x5.
Jag tycker nog att jag fick bättre muskeltillväxt när jag började köra mer 8-12 reps istället för 4-5:or.
Sen passar det kanske inte att byta alla övningar från SL till högre reps. Marklyft kanske man vill hålla lite lägre reps på. Men man kan ju köra några set med 10-12 reps raka mark/rumänska mark.

Senast redigerad av david80 den 2018-01-28 klockan 09:15.
david80 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-28, 10:38   #7
stromming
Registered User
 
strommings avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Lund
Inlägg: 894
Vad tar du i de stora 3 nu?

Om du började med stången och ökade med 2.5 kg varje pass (3 gånger i veckan) i 4 månader ā ~4 veckor borde du köra 5x5 på

20+2.5*(3*4*4)= 140 kg knäböj. Det borde vara tillräckligt för att märka stora förändringar i lårstorlek jämfört med en helt otränad individ.
__________________
Fisk
stromming är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)