Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-10-22, 15:03   #1396
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av robiiiinnnn Visa inlägg
Hej, jag har nyligen börjat köra bredare fotställning i Knäböj, detta känns sjukt onaturligt och konstigt då mina höfter, ljumskar är stela. Har inga problem att köra parallella Knäböj men såfort jag breddade fötterna så blir jag nästintill helt ömm och trött i benen på bara 3 set Knäböj. Det känns mycket stabilare nu dock men ändå konstigt, nästan så det tar emot. Någon som upplevt att man får upp rörligheten i höfter, ljumskar av bredare Knäböj och att det hjälpt?
Utsagor är relativt och behöver visualiseras för att få förståelse. Det är bra om du kan lägga upp bild/filmsnutt på de två utförandena för att kunna få råd.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-22, 16:25   #1397
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 102
Citat:
Ursprungligen postat av robiiiinnnn Visa inlägg
Hej, jag har nyligen börjat köra bredare fotställning i Knäböj, detta känns sjukt onaturligt och konstigt då mina höfter, ljumskar är stela. Har inga problem att köra parallella Knäböj men såfort jag breddade fötterna så blir jag nästintill helt ömm och trött i benen på bara 3 set Knäböj. Det känns mycket stabilare nu dock men ändå konstigt, nästan så det tar emot. Någon som upplevt att man får upp rörligheten i höfter, ljumskar av bredare Knäböj och att det hjälpt?
Alla är byggda olika, vissa kan böja olympiskt med studs med bred still vissa kan inte ens nå SL-djup. Höftstrukturer och proportioner...
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-23, 14:09   #1398
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Jag vill lägga lite mer fokus på bänkpress. Nuvarande upplägg börjar jag alltid med Knäböj och bänk efter. Tror ni att det skulle göra någon skillnad om jag börjar med bänkpressen?
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-23, 14:15   #1399
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Jag vill lägga lite mer fokus på bänkpress. Nuvarande upplägg börjar jag alltid med Knäböj och bänk efter. Tror ni att det skulle göra någon skillnad om jag börjar med bänkpressen?

Om du menar att du kommer att prestera bättre på bänkpressen, så ja, det är mycket möjligt. Om du fortfarande kommer att prestera lika bra på böjen? Testa och se.

Men det är helt klart jobbigare för resten av passet att börja med tunga böj eller marklyft.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.

Senast redigerad av StarkaUlf den 2017-10-23 klockan 14:18.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-23, 14:16   #1400
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Jag vill lägga lite mer fokus på bänkpress. Nuvarande upplägg börjar jag alltid med Knäböj och bänk efter. Tror ni att det skulle göra någon skillnad om jag börjar med bänkpressen?
För mig skulle det göra lite skillnad, främst mentalt. Har inte bränt fokus på något annan innan. Troligtvis är det dock en liten skillnad.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-23, 14:19   #1401
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Skillnad för?

Om du menar att du kommer att prestera bättre på bänkpressen, så ja, det är mycket möjligt. Om du fortfarande kommer att prestera lika bra på böjen? Testa och se.
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
För mig skulle det göra lite skillnad, främst mentalt. Har inte bränt fokus på något annan innan. Troligtvis är det dock en liten skillnad.

Mer gainz Ja det är väl det enda att göra tänker jag.


Jag gör idag ca 11 set någonstans mellan 60-100% per vecka är det för lite?
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT

Senast redigerad av Lennix den 2017-10-23 klockan 14:23.
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-23, 18:58   #1402
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Vad tror ni om att viktad stretch är nyckeln till bra gainzz? Alla muskler jag har provat det på senaste året har vuxit riktigt bra, t.ex. hantel pullovers för lats, kronlyft för traps, viktade dips för bröst.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-23, 20:10   #1403
Tristan1
Registered User
 
Tristan1s avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: SnapCity
Inlägg: 323
Viktad stretch är definitivt nyckeln till stora traps har jag märkt.
Tristan1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-24, 06:30   #1404
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Finns det något man kan göra åt illamående efter intensiva intervallpass? Jag har svårt att få i mig mat efter riktiga hårda intervallpass i roddmaskinen. Jag vill ju få in kolhydrat och protein så snabbt som möjligt efter träningen. Att dricka malto+vassle har jag testat och jag mår lika illa efter det...
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-24, 07:27   #1405
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Det händer fan ingenting med mina chins. Började med övningen igen efter ett lååångt uppehåll, vi talar år. Kanske fixade 10 st för två månader sedan(första gången jag testade efter uppehållet), gör 11-12 st idag. I morse var sju stycken ganska ansträngande...

Hur jag gått tillväga:
Har kört övningen hyfsat frekvent och kontinuerligt. Det kanske är en vecka totalt där jag inte har kört chins två gånger per vecka. Gör åtminstone fem set per tillfälle. Har varierat ganska rejält för att inte tröttna, ibland har jag kört en stege på t.ex. 1-9 reps och ibland har jag försökt göra 6x6 eller 7x7. Någon enstaka gång har jag gått för max. Har aldrig använt extra vikt.

Har ni något förslag på upplägg? Jag skulle vilja göra 15 st innan årsskiftet.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-24, 08:04   #1406
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Det händer fan ingenting med mina chins. Började med övningen igen efter ett lååångt uppehåll, vi talar år. Kanske fixade 10 st för två månader sedan(första gången jag testade efter uppehållet), gör 11-12 st idag. I morse var sju stycken ganska ansträngande...

Hur jag gått tillväga:
Har kört övningen hyfsat frekvent och kontinuerligt. Det kanske är en vecka totalt där jag inte har kört chins två gånger per vecka. Gör åtminstone fem set per tillfälle. Har varierat ganska rejält för att inte tröttna, ibland har jag kört en stege på t.ex. 1-9 reps och ibland har jag försökt göra 6x6 eller 7x7. Någon enstaka gång har jag gått för max. Har aldrig använt extra vikt.

Har ni något förslag på upplägg? Jag skulle vilja göra 15 st innan årsskiftet.


Styrkelabbet har ett progressionsprogram, googla. Inte testat det.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-24, 08:15   #1407
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Det händer fan ingenting med mina chins. Började med övningen igen efter ett lååångt uppehåll, vi talar år. Kanske fixade 10 st för två månader sedan(första gången jag testade efter uppehållet), gör 11-12 st idag. I morse var sju stycken ganska ansträngande...

Hur jag gått tillväga:
Har kört övningen hyfsat frekvent och kontinuerligt. Det kanske är en vecka totalt där jag inte har kört chins två gånger per vecka. Gör åtminstone fem set per tillfälle. Har varierat ganska rejält för att inte tröttna, ibland har jag kört en stege på t.ex. 1-9 reps och ibland har jag försökt göra 6x6 eller 7x7. Någon enstaka gång har jag gått för max. Har aldrig använt extra vikt.

Har ni något förslag på upplägg? Jag skulle vilja göra 15 st innan årsskiftet.
Jag skulle köra vidare som du kört tidigare, men varannat pass skulle jag köra 5-6 set X3 istället, med en extravikt som gör att man inte orkar mer än 3st. Det har funkat bra i flera olika övningar som jag velat bli repstark i.
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-24, 08:18   #1408
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Styrkelabbet har ett progressionsprogram, googla. Inte testat det.
Tack Får väl testa det. Suger att göra chins varje pass men är det det som krävs så...
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-24, 08:20   #1409
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Jag skulle köra vidare som du kört tidigare, men varannat pass skulle jag köra 5-6 set X3 istället, med en extravikt som gör att man inte orkar mer än 3st. Det har funkat bra i flera olika övningar som jag velat bli repstark i.
Jag har fått någon fix-idé om att jag inte ska använda bältet förrän jag "verkligen behöver det", i min värld när klarar fler repetitioner än 12. Då börjar det bli för höga repsantal för min smak.

Din idé tilltalar mig eftersom att jag då slipper göra chins så ofta men tror ändå jag testar Styrkelabbets upplägg.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-24, 08:31   #1410
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 852
jag kan göra 5x5 på +18kg extra. Men bara 12-13st chins direkt. Chins är den enda övningen där man tappar reps riktigt snabbt även ifall man håller igen

jag har kört hepburn 5x3-5 program från att jag kunde göra 2-3st chins till detta.

2 ggr i veckan, 5 set som börjar:

3, 3, 3, 3, 3
4, 3, 3, 3, 3
4, 4, 3, 3, 3
osv tills
4, 4, 4 ,4 ,4
osv till 5or.

Sen lägger du på typ 2.5kg och börjar om från 3or igen(så får man en liten deload vart femte vecka så man kan hålla igång rätt många månader). Runt 10 pass innan man lägger på vikt men man gör 1 rep mer per pass. Dock har det inte gjort mycket för min repsstyrka. Gjorde 12 kv när jag gjorde 5x5 på 12kg o nu när ja gör 18kg så har jag endast ökat 1 rep.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?

Senast redigerad av frys den 2017-10-24 klockan 08:33.
frys är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)