Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-10-18, 11:52   #1381
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
4 set militärpress och 5 set sidolyft igår på presspasset har orsakat träningsvärk i traps. Kan jag träna dem direkt tillsammans med rygg idag?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-18, 21:00   #1382
Salamin
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2017
Inlägg: 70
Låt säga att man har kört ett rätt så hår pass på gymmet med ben, bröst samt lite tri- och biceps. Kan man då ca 10 timmar senare köra ett pass med t.ex. bara bänk med många reps på ca 60% av sin 1RPM utan att "förstöra" sitt förmiddagspass? Om man känner sig redo (ätit väl och tagit en längre nap) är det väl inga problem?
Salamin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-18, 21:41   #1383
MrMuggelSnuggel
EXPERT USER
 
MrMuggelSnuggels avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 322
Citat:
Ursprungligen postat av Salamin Visa inlägg
Låt säga att man har kört ett rätt så hår pass på gymmet med ben, bröst samt lite tri- och biceps. Kan man då ca 10 timmar senare köra ett pass med t.ex. bara bänk med många reps på ca 60% av sin 1RPM utan att "förstöra" sitt förmiddagspass? Om man känner sig redo (ätit väl och tagit en längre nap) är det väl inga problem?
Klart du kan göra det. Du kan göra vad du vill. Men frågan är snarare varför du skulle vilja göra det? I vilket syfte? Låter som att recept för att misslyckas med vadän du försöker göra.

Det är inte produktivt ifall du försöker växa. Det är inte produktivt ifall du försöker gå ner i vikt men bibehålla massa.

Det enda de möjligen skulle vara bra för är själen om du mår bra av att vara på gymmet och det gör dig lugn och harmonisk (utan att du bryr dig om dina resultat på gymmet)
MrMuggelSnuggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-19, 09:39   #1384
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Salamin Visa inlägg
Låt säga att man har kört ett rätt så hår pass på gymmet med ben, bröst samt lite tri- och biceps. Kan man då ca 10 timmar senare köra ett pass med t.ex. bara bänk med många reps på ca 60% av sin 1RPM utan att "förstöra" sitt förmiddagspass? Om man känner sig redo (ätit väl och tagit en längre nap) är det väl inga problem?
Är det en gång spelar det ingen roll men är det något du vill göra regelbundet får du fundera på hur hela träningsupplägget ser ut så att du kan få ut vad du vill av din träning.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-19, 10:41   #1385
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Vad är det som är så magiskt med viktade chins, bättre stretch? Tycker att det är mycket lättare att bli starkare i latsdrag och få kontakt.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-19, 11:02   #1386
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Inget. Bra om du vill bli starkare i chins, men annars är det väl inget speciellt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-19, 11:15   #1387
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Vad är det som är så magiskt med viktade chins, bättre stretch? Tycker att det är mycket lättare att bli starkare i latsdrag och få kontakt.
Antar att du är stark i latsdrag och chins?
Viktade chins is teh shit.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-19, 11:57   #1388
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Antar att du är stark i latsdrag och chins?
Viktade chins is teh shit.
Stark vet jag inte, har gjort typ 20 chins och reppar på min KV i latsdrag. Gör väl 12 ultrastrikta chins kanske. Folk skriver alltid att viktade chins är överlägset latsdrag för bredd på ryggen, framförallt på engelska forum, vilket jag aldrig förstått.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-19, 12:59   #1389
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Jag kör det mer för att det är en "fri" övning och att jag kan lägga på mer vikt. Maxvikten i vårt latsdrag är 150kg.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-20, 14:04   #1390
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Kan man behålla storlek i ben genom att bara köra hög volym kronlyft och rygglyft under ryggpassen? Mina ben är inte stora, runt 60cm kanske
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-20, 15:47   #1391
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Kan man behålla storlek i ben genom att bara köra hög volym kronlyft och rygglyft under ryggpassen? Mina ben är inte stora, runt 60cm kanske
Menar du alltså helt utan typ knäböj/benpress/benspark/utfall under veckan?

Då svarar jag nej.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-10-21, 05:40   #1392
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Om man inte vill ha stora armar, finn det anledningar att träna armar isolerat isåfall? Vill ju öka i styrka i chins, bänk etc men är isolerad armträning fördelaktigt för det syftet?
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-21, 16:24   #1393
SHH
Jag försöker inte ens
 
SHHs avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Småland
Inlägg: 990
Med tanke på att 'för mycket' konditionsträning sänker testosteronnivåerna, så kom jag att tänka på; kan man 'förstöra' sina testosteronnivåer permanent?

Frågan kanske inte passar här, men jag ger det ett försök.
SHH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-21, 17:21   #1394
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 048
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Om man inte vill ha stora armar, finn det anledningar att träna armar isolerat isåfall? Vill ju öka i styrka i chins, bänk etc men är isolerad armträning fördelaktigt för det syftet?
Bra fråga! Jag undrar samma.

Kollade nyss en Jason Blaha video. Han påstod att isolerad bicepsträning gynnar chins i bottenläget, där armarna är sträckta.
Att isolerad träning av triceps långa huvud gynnar militärpressen.
https://www.youtube.com/watch?v=guMylG62KXI

Även sett en Omar Isuf -video, där någon påstår att bicepsträning kan gynna bänkpressen.
https://www.youtube.com/watch?v=DfRlKeLKWWQ
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-22, 14:21   #1395
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Hej, jag har nyligen börjat köra bredare fotställning i Knäböj, detta känns sjukt onaturligt och konstigt då mina höfter, ljumskar är stela. Har inga problem att köra parallella Knäböj men såfort jag breddade fötterna så blir jag nästintill helt ömm och trött i benen på bara 3 set Knäböj. Det känns mycket stabilare nu dock men ändå konstigt, nästan så det tar emot. Någon som upplevt att man får upp rörligheten i höfter, ljumskar av bredare Knäböj och att det hjälpt?
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)