Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-10-05, 19:19   #1336
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
http://www.scienceofultra.com/podcasts/58

Bra podcastepisod med Keith Barr, en forskare som odlar egna ligament/senor och gör diverse studier på dessa. Han snackar om senor, skadebenägenhet och vad man kan göra åt det.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-08, 08:00   #1337
Skrollovicz
Registered User
 
Skrolloviczs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 1 045
Är det mödan värt att vila 15 minuter innan man går på nästa muskelgrupp? Är skillnaden mätbar eller bara försumbar? Någon som har testat och utvärderat?
Skrollovicz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-08, 08:41   #1338
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Har haft en strålande smärta längd hela baksidan av underkroppen sen i fredags, känns som att jag konstant våldsamt stretchar baksida lår och vader hela tiden. Kan det vara ischiasnerven som är i kläm? Farsan har haft det problemet hela livet och löser det med hjälp av träning. Jag har ej tränat ben på 2 veckor så funderar på om det kan vara samma sak
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-08, 08:43   #1339
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Har haft en strålande smärta längd hela baksidan av underkroppen sen i fredags, känns som att jag konstant våldsamt stretchar baksida lår och vader hela tiden. Kan det vara ischiasnerven som är i kläm? Farsan har haft det problemet hela livet och löser det med hjälp av träning. Jag har ej tränat ben på 2 veckor så funderar på om det kan vara samma sak
Ja, det är ett av de mest kännbara symptomen. Kan vara falsk ischias, så testa lite lätt stretch av piriformis för att se om det lättar. Stretcha inte hamstring.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-08, 09:40   #1340
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Ja, det är ett av de mest kännbara symptomen. Kan vara falsk ischias, så testa lite lätt stretch av piriformis för att se om det lättar. Stretcha inte hamstring.
Den stretchen hjälpte inte tyvärr, möjligtvis pyttelite. Om jag positionerar mig som om jag skulle stretcha rumpa så intensifieras smärtan mest. Det känns mest i vaderna skulle jag säga, även om det är svårt att särskilja var det gör ondast. Farsan trodde att det var diskbråck, jag har dock inte ont i ryggen. Har inte heller lyft tungt eller belastat ländryggen hårt på väldigt länge...
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-08, 20:57   #1341
feyin
Busunge
 
feyins avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 519
Vad är skillnaden mellan lobbar och highbar knäböj?
Förutom stångplaceringen då hehe
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
...

Gör dig inte dummare än jag ser ut.
feyin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-08, 21:15   #1342
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Den stretchen hjälpte inte tyvärr, möjligtvis pyttelite. Om jag positionerar mig som om jag skulle stretcha rumpa så intensifieras smärtan mest. Det känns mest i vaderna skulle jag säga, även om det är svårt att särskilja var det gör ondast. Farsan trodde att det var diskbråck, jag har dock inte ont i ryggen. Har inte heller lyft tungt eller belastat ländryggen hårt på väldigt länge...
Diskbråck innebär inte per automatik ryggvärk, utan symptomen är oftare just strålande och brännande känslor i ena benet. Det kan vara värt att uppsöka antingen läkare för remiss, eller sjukgymnast för att få lite rörelsekontroll.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 01:01   #1343
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Citat:
Ursprungligen postat av feyin Visa inlägg
Vad är skillnaden mellan lobbar och highbar knäböj?
Förutom stångplaceringen då hehe
Vid high-bar ska man kunna hålla sig rakare och det tar mer på quadriceps. Vid lowbar ska man kunna lyfta tyngre, och det ska ta mer på gluteus och hamstring.
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 09:33   #1344
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Om ni skulle gradera hur bra ett visst antal chins är, hur skulle den graderingen se ut? Jag tänker typ:

Okej: 10 st
Bra: 15 st
Riktigt bra: 20 st

Jag vill inte ha någon skev gradering som det kan bli när samma fråga kommer på tal vad gäller marklyft och några stycken klämmer ur sig att man först är bra i marklyft vid 300 kg. Lite mer anpassat till en vanlig hobby-tränande, tack. Då jag är dålig på chins kan säkert min gradering vara lite för snäll, jag skulle exempelvis vara väldigt nöjd om jag fixade 20 st en vacker dag och anse den prestationen som riktigt bra.

Kollade upp resultaten från SM i chins 2016. Vinnaren gjorde 47 st, fyran 33 st och sedan var det mellan 25 och 22 chins på plats 5 till 10.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08

Senast redigerad av MackeJuve den 2017-10-09 klockan 09:37.
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 09:40   #1345
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
20 är definitivt bra om det är strikta reps. Det måste nog majoriteten specialträna sig till, inget som kommer av sig självt med ryggträningen i allmänhet.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 09:41   #1346
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Om ni skulle gradera hur bra ett visst antal chins är, hur skulle den graderingen se ut? Jag tänker typ:

Okej: 10 st
Bra: 15 st
Riktigt bra: 20 st

Jag vill inte ha någon skev gradering som det kan bli när samma fråga kommer på tal vad gäller marklyft och några stycken klämmer ur sig att man först är bra i marklyft vid 300 kg. Lite mer anpassat till en vanlig hobby-tränande, tack. Då jag är dålig på chins kan säkert min gradering vara lite för snäll, jag skulle exempelvis vara väldigt nöjd om jag fixade 20 st en vacker dag och anse den prestationen som riktigt bra.

Kollade upp resultaten från SM i chins 2016. Vinnaren gjorde 47 st, fyran 33 st och sedan var det mellan 25 och 22 chins på plats 5 till 10.
Jag blir inte imponerad av mindre än 35 chins.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 09:42   #1347
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Jag blir inte imponerad av mindre än 35 chins.
Haha
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 09:46   #1348
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Om ni skulle gradera hur bra ett visst antal chins är, hur skulle den graderingen se ut? Jag tänker typ:

Okej: 10 st
Bra: 15 st
Riktigt bra: 20 st

Jag vill inte ha någon skev gradering som det kan bli när samma fråga kommer på tal vad gäller marklyft och några stycken klämmer ur sig att man först är bra i marklyft vid 300 kg. Lite mer anpassat till en vanlig hobby-tränande, tack. Då jag är dålig på chins kan säkert min gradering vara lite för snäll, jag skulle exempelvis vara väldigt nöjd om jag fixade 20 st en vacker dag och anse den prestationen som riktigt bra.

Kollade upp resultaten från SM i chins 2016. Vinnaren gjorde 47 st, fyran 33 st och sedan var det mellan 25 och 22 chins på plats 5 till 10.
Alltså det beror ju på hur mycket man väger i förhållande till sin längd tycker jag. När jag började på gym så var jag i huvudsak löpare, cyklist och klättrare. Då kunde jag kötta ut nånstans mellan 15-20 reps och försökte få till 3-4 set. Nu är jag rätt nöjd om jag gör 10x3 (blir alltid något färre än 10 på resterande sets) och det inte känns riktigt jävla jobbigt, och då väger jag bara typ 13 kg mer nu än då.

Men för en vanlig gymnisse tycker jag absolut 20 reps är riktigt, riktigt bra, det är sällan man ser folk köra mer än 10 i ett sträck.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 09:52   #1349
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Alltså det beror ju på hur mycket man väger i förhållande till sin längd tycker jag. När jag började på gym så var jag i huvudsak löpare, cyklist och klättrare. Då kunde jag kötta ut nånstans mellan 15-20 reps och försökte få till 3-4 set. Nu är jag rätt nöjd om jag gör 10x3 (blir alltid något färre än 10 på resterande sets) och det inte känns riktigt jävla jobbigt, och då väger jag bara typ 13 kg mer nu än då.

Men för en vanlig gymnisse tycker jag absolut 20 reps är riktigt, riktigt bra, det är sällan man ser folk köra mer än 10 i ett sträck.
Jag orkade inte ta med vikten som en faktor, ville mer ha ett enkelt svar på vad som är bra. Vi kan se det som att om man väger för mycket så får man skylla sig själv

Om 20 reps är imponerande så kanske inte min skala är så dålig då? 10 st kan ganska många göra men det är ändå en ansenlig mängd reps. Vid 15 st borde man ha passerat en ganska stor drös som gör runt 10 och vid 20 är man nog en av få på gymmet som gör så många.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 10:13   #1350
forslund
Registered User
 
forslunds avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 2 315
På mitt gym är det jag och en till som gör över 30 reps.
Några få stycken som klarar precis under eller strax under 20.

20+ är definitivt bra. Upplever att det börjar ta stopp för de allra flesta runt 15 och då behövs det mer specifik träning för att komma vidare.
__________________
MP -182 cm Tyngre Classic I 2015
Athletic Fitness 180+ cm SM 2016
forslund är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)