Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-12-10, 23:55   #31
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Att det retar veganer och vänstermuppar är mitt absolut skarpaste argument för köttkonsumtion. Hade det inte gjort det hade jag nog kunnat avstå.
trädgårdsmöbel är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-12-11, 14:36   #32
Princeps
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2017
Inlägg: 1
Det är verkligen en skam att prioritera sina träningsresultat över massvis av levande varelsers hälsa och välgång, som trots allt känner smärta på samma sätt som en själv. Åsyftar med detta mig själv, då den främsta anledningen till att jag äter animalier är att jag vill åt proteinet.

Rent moraliskt så finns det ärligt talat inga bra argument mot veganism, om det inte handlar om extraordinära förutsättningar, som att man bara äter djur som självdör eller bara dricker mjölk från kossor som precis har fött en kalv som av någon anledning inte behöver all mjölk själv.


Det borde dessutom vara tvång på att alla som tar del av animalier också tar del av filmer likt den i TS.

Citat:
Ursprungligen postat av tomten1 Visa inlägg
Grub skrev någonstans att rött kött var cancerframkallande.

Ironi?

Senast redigerad av Princeps den 2017-12-11 klockan 14:39.
Princeps är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-11, 14:41   #33
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Porterstek är min form av djurrätt.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-11, 14:44   #34
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Princeps Visa inlägg
Rent moraliskt så finns det ärligt talat inga bra argument mot veganism, om det inte handlar om extraordinära förutsättningar, som att man bara äter djur som självdör eller bara dricker mjölk från kossor som precis har fött en kalv som av någon anledning inte behöver all mjölk själv.
Dumheter.

Det finns mängder med argument för att äta mjölkprodukter. Dessutom procerar en mjölkko otroliga mängder mjölk utöver det en kalv behöver och skulle dö en plågsam död om den inte mjölkades.

Kött från välbehandlade djur kan även det försvaras moraliskt utifrån ett antal synvinklar.
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-11, 14:51   #35
tomten1
Registered User
 
tomten1s avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 586
Citat:
Ursprungligen postat av Princeps Visa inlägg
Ironi?
Nope.
tomten1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-11, 15:09   #36
Princeps
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2017
Inlägg: 1
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Dumheter.

Det finns mängder med argument för att äta mjölkprodukter. Dessutom procerar en mjölkko otroliga mängder mjölk utöver det en kalv behöver och skulle dö en plågsam död om den inte mjölkades.

Kött från välbehandlade djur kan även det försvaras moraliskt utifrån ett antal synvinklar.
Har du källa på det där märkliga påståendet? Oavsett det så är mjölkindustrin generellt vidrig och leder till mer lidande för djuren än vad människorna skulle lida av att undvika mjölkprodukter. Självfallet menade jag alltså människor som inte svälter.
Princeps är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-11, 15:10   #37
Princeps
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2017
Inlägg: 1
Citat:
Ursprungligen postat av tomten1 Visa inlägg
Nope.
Undviker du även knäckebröd, all stekt/friterad mat, lightprodukter, o s v?
Princeps är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-11, 17:37   #38
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Princeps Visa inlägg
Har du källa på det där märkliga påståendet? Oavsett det så är mjölkindustrin generellt vidrig och leder till mer lidande för djuren än vad människorna skulle lida av att undvika mjölkprodukter. Självfallet menade jag alltså människor som inte svälter.
Mjölkindustrin, likt köttindustrin, behöver förbättras. Mer än hälften av köttet i sverige kommer från mjölkkor, så stöder man mjölkproduktion så stöder man köttproduktion. Båda kan ske med kor som njuter av livet. Hos min lokala bonde mår korna utmärkt. Jag är där ca en gång i veckan på besök.

Mjölkkor har tagigts fram för att producera så mycket mjölk som möjligt, medlet ligger runt 25-30 liter per dag. En kalv kan pressa ca 10 liter. Att inte mölka korna leder till enorma obehag och eventuellt mastit (som kan vara dödlig om den ej behandlas) enligt lokala bonden, samt mitt ex som är veterinär.
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-11, 17:44   #39
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Mjölkindustrin, likt köttindustrin, behöver förbättras. Mer än hälften av köttet i sverige kommer från mjölkkor, så stöder man mjölkproduktion så stöder man köttproduktion. Båda kan ske med kor som njuter av livet. Hos min lokala bonde mår korna utmärkt. Jag är där ca en gång i veckan på besök.

Mjölkkor har tagigts fram för att producera så mycket mjölk som möjligt, medlet ligger runt 25-30 liter per dag. En kalv kan pressa ca 10 liter. Att inte mölka korna leder till enorma obehag och eventuellt mastit (som kan vara dödlig om den ej behandlas) enligt lokala bonden, samt mitt ex som är veterinär.
Dessutom producerar bara kon råmjölk de första dagarna, det är den mjölken som kalven måste få i sig den andra mjölken som kommer efter är inte lika viktig för kalven.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Råmjölk

Det är också konstigt att folk reagerar över att inte kalvarna ska få "dia" när det är väldigt vanligt bland människor att inte få bröstmjölk, eller att få bröstmjölk men bara under en kort period. Sen är det också vanligt bland människor att bröstmjölken är för dålig så man får ge ersättning på grund av det, precis samma sak som med kor.

Senast redigerad av Bärsärk den 2017-12-11 klockan 17:45.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-11, 17:49   #40
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Dessutom producerar bara kon råmjölk de första dagarna, det är den mjölken som kalven måste få i sig den andra mjölken som kommer efter är inte lika viktig för kalven.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Råmjölk

Det är också konstigt att folk reagerar över att inte kalvarna ska få "dia" när det är väldigt vanligt bland människor att inte få bröstmjölk, eller att få bröstmjölk men bara under en kort period. Sen är det också vanligt bland människor att bröstmjölken är för dålig så man får ge ersättning på grund av det, precis samma sak som med kor.
Jag reagerar inte på att de inte får dia, jag reagerar på att de blir borttagna från sin mor.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)