Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2010-05-21, 12:19   #1
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Nervinklämningar?

Har dragits med lite problem ett tag som jag tänkte ta upp med Kolo-panelen för att se om någon har lite kloka tips.

Här är symptomen:

* Kalla händer
* Stickningar och domningar i fingrar
* Underarmarna "somnar" extremt lätt
* Blir snabbt trött i händerna och underarmarna om jag skriver eller ritar nåt (använda datorn funkar dock utan problem)
* Strålande känsla från axlarna(och ibland armbågarna), ibland känns det som det rinner iskallt vatten längs med armen(speciellt om jag stretchar axlarna)
* Misstänker att jag förlorat muskler i armarna(seriöst )
* Är herrejösses-stel i nacken

Har testat vila vid ett par tillfällen(4 veckor totalt) och det har väl hjälpt lite, men det kommer tillbaks fort igen. Testar just nu mer "aktiv vila", dvs att jag tränar och försöker få bra genomblödning av musklerna, det är dock för tidigt att säga om det hjälper. Funderar också på att försöka stretcha stela muskler.

Vad har ni för åsikter om vad man bör göra? Finns det några övningar som kan hjälpa?

För mig låter det som carpal-tunnel syndrom och inklämning i axeln. Hursomhelst är det inte bra. Jag har dock som tur är ingen smärta nånstans.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-21, 13:33   #2
Martin Löwgren
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 7 423
Carpaltunnel kan jag köpa till viss del men tror resten härstammar från din halsrygg. Nerverna som ska ut i armen kommer just från halsryggen och är du stel och har problem där är det inte omöjligt att problemets natur härstammar där.
Martin Löwgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-21, 16:41   #3
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Intressant. Anser du det kan finnas skäl att misstänka cervikal spondylos? Jag har tränat nacken rätt mycket och funderar på om det kan ha gett skador på diskarna. Har dock ingen smärta i nacken, men stel är jag definitivt(framförallt tror jag splenius bråkar med mig, känner ofta spänningar kring kraniet och ibland även ansiktet).
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-21, 17:30   #4
ANIKI
Registered User
 
ANIKIs avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Landskrona
Inlägg: 185
Hur har du tränat nacken? Beskriv övningarna.
ANIKI är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-21, 17:46   #5
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Det jag brukar köra är:

Shrugs

Flexion, liggandes med huvudet utanför en bänk, börjar med att köra statiskt, sen små rörelser(vrider också huvudet från sida till sida, och sen öronen mot axlarna), därefter lägger jag händerna på pannan och trycker när jag kör full ROM. Avslutar med viktplatta på pannan.

Extension, händerna bakom huvudet som motstånd(liknande thai-clinch alltså, förutom att jag gör det själv)

Är väl ungefär det. Varierar inte så ofta, men det händer att jag kör nackbrygga också.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-21, 17:51   #6
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Jag kan även tillägga att jag för ett tag sen körde nacken ganska mycket, men har nu dragit ned på det en del då jag kände att jag började få problem(började kännas lite i muskler och senor). Nu kör jag lite mindre, kanske 1-2ggr i veckan. Låter jag bli nackträningen helt blir jag stelare, kanske för att jag jobbar framför datorn hela dagarna.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-21, 20:56   #7
ANIKI
Registered User
 
ANIKIs avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Landskrona
Inlägg: 185
Jag antar att du har bra koll på hur du sitter och rör dig vid datorn? Hur ser ditt schema ut när du tränar?
ANIKI är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-22, 22:19   #8
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Mitt schema just nu är:

Bröst & Rygg:

Lutande hantelpress - 30/20/8
Bröstpressmaskin - 20/8/8
Pecdec - 2x12
Latsdrag - 20/20/10/8
Stångrodd - 3x12
Ev. hantelrodd - 2x12
Ev. stående kabelrodd - 3x12 (fäster ett hantag i övre kabeltrissan och kör rodd ståendes dubbelvikt, typ)

Ben & mage:

Benspark - 20/20/8
Benpress - 20/20/8
Bencurl - 20/10
Raka marklyft - 12/12/8/8
Vadpress - 2x20
Magmaskin - 20/20/8

Armar & axlar:

Pushdowns - 20/20/10
Viktade dips - så många jag klarar i 3 set (minst 3x6, mest 3x12)
Liggande tricepsextension - 3x12
Stångcurl - 3x12
Latsdrag supinerat grepp - 3x12
Koncentrationscurl - 20/10/10
Hantelpress - 3x12 (inte speciellt tungt)
Sidolyft i kabel - 20/20/10

Siktar på att köra 2 dagar på och 2-3 dagar av.

Nackträning slänger jag in med viss försiktighet, brukar bli 1-2 ggr per vecka. Då kör jag:

Shrugs - 3x12
Flexion - 3 set
Ev. extension (om jag inte kört shrugs innan) - 3 set

Underarmar går jag också lite på känsla, och kör då:

Plate curl - 3x12
Omvänd underarmscurl - 3x12

Lägger ibland in grippers på vilodagar.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-23, 10:33   #9
Martin Löwgren
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 7 423
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Intressant. Anser du det kan finnas skäl att misstänka cervikal spondylos? Jag har tränat nacken rätt mycket och funderar på om det kan ha gett skador på diskarna. Har dock ingen smärta i nacken, men stel är jag definitivt(framförallt tror jag splenius bråkar med mig, känner ofta spänningar kring kraniet och ibland även ansiktet).
Snarare cervikal diskprotruktion men visst spondylos finns alltid med i baktankarna.

Hur gammal är du? Spondylos är inte så vanligt bland unga.
Martin Löwgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-23, 11:05   #10
hulken
Registered User
 
hulkens avatar
 
Reg.datum: Jul 2001
Ort: Skelleftehamn
Inlägg: 673
Själv så åkte jag på en sådan skada 2006.
Var i superform och träningen gick rakt upp, en vecka senare åkte jag på Bänk VM i Korea, och på första passet så var det nått fel i den högra axel-arm sidan, den hängde inte med, hade ingen smärta utan bara tappad styrka, typ 30-40kg på den sidan, bara från 1 vecka till nästa. Det enda jag kände var som ett band som gick från typ bröstryggen och ut efter skulderbladet, fick ställa in hela tävlingen gick ju inte lyfta.

Tog riktigt lång tid innan dom hade konstaterat felet, dels pga kunde inte göra MR för mina axlar gick inte in i trumman, så det blev ultraljud samt nervundersökning. Hade signalbortfall i båda armarna enligt testerna samt att min infra spinatus på den högra sidan hade krymt och en spricka på supra spinatus kunde också konstateras. opererade mig 2ggr i axeln pga inflamationer, var så dåligt ett tag att jag inte ens kunde lyfta armen, den hängde bara, efter op så blev det bra. lider än idag av detta problem men det har blivit bättre. Specielt så känner jag svaghet i triceps och skuldran, blir även slut fortare i den högra sidan, men har inga smärtor idag, tack och lov för det. Och nu vill dom inte operera pga det börjat läka, men kommer det igen så opererar dom direkt och frilägger nerven.

Tittar jag mig i spegeln så ser man att min högra bröstmuskel är plattare, triceps är mindre utvecklad än vänstra sidan, men biceps på höger sida är mer utvecklad på höger sida, den vänstra biceps är plattare, har haft domningar i vänster hand insida lillfinger samt insida ringfinger.
__________________

>>>>> Je Suis Fort <<<<<
hulken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-23, 14:15   #11
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Martin Löwgren Visa inlägg
Snarare cervikal diskprotruktion men visst spondylos finns alltid med i baktankarna.

Hur gammal är du? Spondylos är inte så vanligt bland unga.
Jag är 27, så speciellt gammal är jag inte.

Hur behandlar man diskprotruktion?
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-23, 14:29   #12
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av hulken Visa inlägg
Själv så åkte jag på en sådan skada 2006.
Var i superform och träningen gick rakt upp, en vecka senare åkte jag på Bänk VM i Korea, och på första passet så var det nått fel i den högra axel-arm sidan, den hängde inte med, hade ingen smärta utan bara tappad styrka, typ 30-40kg på den sidan, bara från 1 vecka till nästa. Det enda jag kände var som ett band som gick från typ bröstryggen och ut efter skulderbladet, fick ställa in hela tävlingen gick ju inte lyfta.

Tog riktigt lång tid innan dom hade konstaterat felet, dels pga kunde inte göra MR för mina axlar gick inte in i trumman, så det blev ultraljud samt nervundersökning. Hade signalbortfall i båda armarna enligt testerna samt att min infra spinatus på den högra sidan hade krymt och en spricka på supra spinatus kunde också konstateras. opererade mig 2ggr i axeln pga inflamationer, var så dåligt ett tag att jag inte ens kunde lyfta armen, den hängde bara, efter op så blev det bra. lider än idag av detta problem men det har blivit bättre. Specielt så känner jag svaghet i triceps och skuldran, blir även slut fortare i den högra sidan, men har inga smärtor idag, tack och lov för det. Och nu vill dom inte operera pga det börjat läka, men kommer det igen så opererar dom direkt och frilägger nerven.

Tittar jag mig i spegeln så ser man att min högra bröstmuskel är plattare, triceps är mindre utvecklad än vänstra sidan, men biceps på höger sida är mer utvecklad på höger sida, den vänstra biceps är plattare, har haft domningar i vänster hand insida lillfinger samt insida ringfinger.
Vad var det du opererade? Var det rotatorcuffarna som orsakade problemen?
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-23, 14:32   #13
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Jag är 27, så speciellt gammal är jag inte.

Hur behandlar man diskprotruktion?
Och, om det finns skäl att misstänka det, finns det övningar jag bör undvika? Är det dumt att fortsätta träna nacken?

Kan nämnas att jag aldrig kännt av smärtor eller andra problem när jag tränat nacken.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-23, 15:01   #14
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Låter jag bli nackträningen helt blir jag stelare, kanske för att jag jobbar framför datorn hela dagarna.
Det här är nog en STOR bov i dramat. En enkel men effektiv åtgärd är att se till att inte sitta för länge åt gången, utan kliva upp och röra på sig mellan varven. Gärna göra lite rörlighetsövningar för att få lite genomblödning i spända muskler, typ diverse arm- och nackvift. En fånig men inte dum sak att göra är axelpress med en pinne som pausgympa, d.v.s. utan vikt. Bakom nacken och framför. Är man hemma går det bra med dammsugarröret. Man kan få problem med kraftlöshet i armarna (det du beskriver i samband med skrivande/ritande) av något så enkelt som spända och stela nack- och skuldermuskler. Supraspinatus brukar t.ex. inte alltid må så bra av att sitta mycket framför datorn.

Spondylos är väl en sådan sak som alla får mer eller mindre, men jag tycker som Martin att du är väl ung för att det skall vara en grej att sätta på listan över misstänkta.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-23, 15:24   #15
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Ja, det tror jag också. Sittandet framför datorn ställer ständigt till med problem. Jag försöker givetvis tänka på det och göra nåt åt saken, men det har varit en lång vinter och mycket datorsittande nu(måste skaffa mig ett skrivbord jag kan höja och sänka så jag kan stå upp och jobba).

När jag tänker efter så tror jag att problemen dök upp på allvar för några veckor sen då jag sov på en polares soffa efter en utekväll. Jag har haft känningar tidigare, men efter det började det kännas messed-up på riktigt.

Under vintern har jag haft flera små krämpor. Stelhet och lite smärta kring skulderbladen(inte kännt av det på ett tag nu dock), lite ont i axlarna(tror de fick ta lite för mycket stryk ett tag), ont kring fästena på övre trapsen, ömt kring insidan av armbågarna(biceps-senan kanske?) och sen tränade jag underarmar och grepp lite överentusiastiskt...

Det är av den anledningen jag gissade på flera olika problem tidigare.

Beträffande spondylos tolkade jag det som ett samlingsbegrepp för diverse degernarativa diskförändringar. Min tanke var alltså om jag fått nån skada på diskarna av träningen, som t.ex. diskprotruktion som Martin nämnde.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)