Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-01-12, 22:36   #1
ZLTN
Registered User
 
ZLTNs avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Mjööölby
Inlägg: 413
Åsikter om mitt kostschema? (ovanligt? :) )

Halloj, mitt första inlägg i forumet.. Har suttit o spanat nån månad dock, men iaf här kommer ett såntdär ovanligt kostschema .

Kanske skulle ta o presentera mig när jag ändå e igång..
Man?, nyligen fyllda 24. Tränat 2 veckor efter ett uppehåll? på cirkus 7år ehhe .. 191cm över havet, belastar jorden med ca 96kg och dallrar omkring med ca 22% bf..... Men det problemet tar jag tag i senare... Ska tydligen stoppa i mig runt 3800kcal om dagen osså..

0600 Frukost: 1-2dl havgregrynsgröt m. 1dl minimjölk. Proteinshake m 3dl minimjölk.

0820 Mellanmål: 50g jordnötter, 2grova mackor m. skinka el. kaviar osv.

1200 Middag: 1-2 port pasta m. tonfisk/nötkött/kyckling osv. o lite grönt

1540 Mellanmål: 1-2dl havgregrynsgröt m. 1dl minimjölk. Proteinshake m 3dl minimjölk.

1900-~2030 Träning: Direkt efter d en gainer med 3dl minimjölk

~2130 Middag: 1-2 port pasta m. tonfisk/nötkött/kyckling osv. o lite grönt
·kanske borde byta pastan mot snabbare kolhydrater här?

2100 Bedtime: Keso

Stoppar oxå i mig nån frukt te nåt/nåra av målen. Smeker osså i mig
multivitaminer och omega-3.

Nåra bra smidiga ändringar som skulle görat bättre? Lr sere ok ut?

peace out / Zlatan
ZLTN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-12, 23:06   #2
the OnE
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 138
Ett råd är att käka ca 1 timme före träning om det är styrketräing o ca 2timmar innan träning om d e kondition...

o hålla ca 3timmar mellan mål...
the OnE är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-12, 23:11   #3
ZLTN
Registered User
 
ZLTNs avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Mjööölby
Inlägg: 413
Hoppsan sängen skulle va 23 o inte 21... Va ere som gäller en timma innan då? Har alltid trott att det va snabba kolhydrater som gällde en liten stund innan träning, men läste på nån kosttillskotts tillverkares hemsida att det var slöa kolisar som gällde =I Jag blir mest yr i huvudet av vad som ska ätas när o hur osv ;D O tiderna går inte tumma på så möe med tanke på att jag måste tima d mesta med rasterna på jobbet..
__________________
-OOOh, ur a real stud..!
-Stud? I'm not a stud! I'm Jizmaster Zero!

Senast redigerad av ZLTN den 2005-01-12 klockan 23:19.
ZLTN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-13, 06:21   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Citat:
Ursprungligen postat av ZLTN
Hoppsan sängen skulle va 23 o inte 21... Va ere som gäller en timma innan då? Har alltid trott att det va snabba kolhydrater som gällde en liten stund innan träning, men läste på nån kosttillskotts tillverkares hemsida att det var slöa kolisar som gällde =I Jag blir mest yr i huvudet av vad som ska ätas när o hur osv ;D O tiderna går inte tumma på så möe med tanke på att jag måste tima d mesta med rasterna på jobbet..
Det är snabba kolhydrater som gäller, men det är direkt före: en "gainer" med t ex maltodextrin eller druvsocker och proteinpulver. Äter du en timme före är det lågglykemiska kolhydrater - en vanligt måltid.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-13, 16:37   #5
ZLTN
Registered User
 
ZLTNs avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Mjööölby
Inlägg: 413
Thnx!
Förresten gainersen DIREKT före/efter passet, kan jag lika gärna ta dom hemma när jag går ner te gymmet och när jag kommit hem? Är ca 10min gångväg enkel tur.. Eller ska jag ta med mig dom? Tack på förhand!
__________________
-OOOh, ur a real stud..!
-Stud? I'm not a stud! I'm Jizmaster Zero!
ZLTN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-13, 16:39   #6
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
10 minuter är ingen katastrof, även om det är bättre ju närmare inpå det är. OM du tar med dem, skall de inte vara färdigblandade, utan vatten fylls på på plats.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-13, 16:56   #7
ZLTN
Registered User
 
ZLTNs avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Mjööölby
Inlägg: 413
mjölk>vatten
Men vafan, får la offra smaken för några extra mikrometer!
Tack för hjälpen
__________________
-OOOh, ur a real stud..!
-Stud? I'm not a stud! I'm Jizmaster Zero!
ZLTN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-13, 16:59   #8
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Mjölk går också bra; inga problem. Det är fortfarande inte lämpligt att blanda i förväg, dock - det var mer det jag syftade på - och låta färdigblandad drink stå i rumstemperatur.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-13, 18:08   #9
prime^
Registered User
 
prime^s avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 825
king grub: märkt att du e som en guru här så frågar dig, men alla får givetvis svara.. o ja jag e väldigt nybörjare på sånt här

en "gainer", är det nått man köper? eller man blandara själv?
som jag har förstått d så kan det vara både och? vissa blandar havre o sånt tillsammans med proteinpulvet.. o vissa kör ren gainer?
och en sista fråga, går d bra o köra en gainer före och efter träning? istället för t.ex en måltid, eller man ska ta båda?
prime^ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-13, 18:12   #10
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Citat:
Ursprungligen postat av prime^
king grub: märkt att du e som en guru här så frågar dig, men alla får givetvis svara.. o ja jag e väldigt nybörjare på sånt här

en "gainer", är det nått man köper? eller man blandara själv?
som jag har förstått d så kan det vara både och? vissa blandar havre o sånt tillsammans med proteinpulvet.. o vissa kör ren gainer?
och en sista fråga, går d bra o köra en gainer före och efter träning? istället för t.ex en måltid, eller man ska ta båda?
En gainer är snabba kolhydrater (vanligtvis druvsocker eller maltodextrin eller en kombination) och protein (vanligtvis vassle). Står det gainer på burken har tillverkaren blandat åt dig, men du kan också köpa rent vassleprotein och blanda själv med Dextropur eller maltodextrin. Rent praktiskt blir det samma sak.

Direkt före och direkt efter träning är det utmärkt med ovanstående blandning (runt 0.8-1 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt och 15-20 gram protein både före och efter). Dessa skall vara "rena". En timme före passet passar en vanlig måltid bra, och 30-60 minuter efter passet är det dags för mat igen. Gainern skall inte ersätta någon mat, utan bara tas direkt i anslutning till träning.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-13, 18:19   #11
prime^
Registered User
 
prime^s avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 825
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
En gainer är snabba kolhydrater (vanligtvis druvsocker eller maltodextrin eller en kombination) och protein (vanligtvis vassle). Står det gainer på burken har tillverkaren blandat åt dig, men du kan också köpa rent vassleprotein och blanda själv med Dextropur eller maltodextrin. Rent praktiskt blir det samma sak.

Direkt före och direkt efter träning är det utmärkt med ovanstående blandning (runt 0.8-1 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt och 15-20 gram protein både före och efter). Dessa skall vara "rena". En timme före passet passar en vanlig måltid bra, och 30-60 minuter efter passet är det dags för mat igen. Gainern skall inte ersätta någon mat, utan bara tas direkt i anslutning till träning.
okej, börjar bli mer och mer klart för mig nu.. och gainer använder man för att det underlättar och bygga upp muskler?
vad e skillnad på proteinpulver och gainer då?
finns det någon gainer du rekomenderar ?
prime^ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-13, 18:23   #12
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Citat:
Ursprungligen postat av prime^
okej, börjar bli mer och mer klart för mig nu.. och gainer använder man för att det underlättar och bygga upp muskler?
vad e skillnad på proteinpulver och gainer då?
finns det någon gainer du rekomenderar ?
Jag skrev ju att skillnaden är att en gainer är färdigblandad. Proteinpulver är rent protein. Då får du tillsätta den mängd kolhydrat du vill ha själv.

Tillgång till lättillgängligt protein och kolhydrat vid träning stimulerar proteinsyntes (nybildandet av muskelprotein), ja.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-13, 23:00   #13
ZLTN
Registered User
 
ZLTNs avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Mjööölby
Inlägg: 413
Hmm tänkte eftersom att man ska ha någolunda snabba kolhydrater efter träningen. Och eftersom jag inte orkar göra nå annat än pasta, vore det bättre för mig o byta plats på eftermiddags mellisen o maten jag äter på kvällen. O dra te med en redig portion micrad havregrynsgröt efter träningen ist???

Tack på förhand..
__________________
-OOOh, ur a real stud..!
-Stud? I'm not a stud! I'm Jizmaster Zero!
ZLTN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-14, 07:10   #14
n1klas
Wannabe
 
n1klass avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Kolozzeum
Inlägg: 997
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
En gainer är snabba kolhydrater (vanligtvis druvsocker eller maltodextrin eller en kombination) och protein (vanligtvis vassle). Står det gainer på burken har tillverkaren blandat åt dig, men du kan också köpa rent vassleprotein och blanda själv med Dextropur eller maltodextrin. Rent praktiskt blir det samma sak.

Direkt före och direkt efter träning är det utmärkt med ovanstående blandning (runt 0.8-1 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt och 15-20 gram protein både före och efter). Dessa skall vara "rena". En timme före passet passar en vanlig måltid bra, och 30-60 minuter efter passet är det dags för mat igen. Gainern skall inte ersätta någon mat, utan bara tas direkt i anslutning till träning.
Så om jag har vassle och dextropur till exempel och väger typ 68-70kg..
ska jag ha typ 60-70g dextropur och totalt 15-20g vassle?
__________________
All you have to do is dream
n1klas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-14, 07:13   #15
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Citat:
Ursprungligen postat av n1klas
Så om jag har vassle och dextropur till exempel och väger typ 68-70kg..
ska jag ha typ 60-70g dextropur och totalt 15-20g vassle?
I både före- och efterdrinken om du tar båda, ja, inte i varje. Och 60 gram dextropur innehåller inte 60 gram kolhydrat, och 20 gram vassle innehåller inte 20 gram protein. Det finns några gram fukt i dextropur och kolhydratmängden är väl strax över 90%, medan mängden protein i 100 gram vassleproteinpulver kan vara från 80 gram eller så och uppåt. Kolla på din förpackning.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)