Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: När ni har varit i slagsmål, har era muskler påverkat utgången då? Motivera era svar!
Ja, mycket, till det bättre. 15 14.02%
Ja, lite, till det bättre. 15 14.02%
Nej, det har inte påverkat alls. 3 2.80%
Ja, men jag blev sämre pga mina muskler. 0 0%
Jag har inte varit i ett riktigt slagsmål eller i hård sparring sedan jag började träna. 74 69.16%
Antal röster: 107. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-11-14, 13:19   #76
eternallord
Registered User
 
eternallords avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 190
Citat:
Ursprungligen postat av Oxe Visa inlägg
random slagsmål hur länge pågår det ?

Det är ju inte direkt som tävlingar mellan två extremt vältränade atleter som har skydd på sig...
Givetvis, nu förutsätter jag att man slåss till någon ger upp/inte kan slåss längre. Situationen är ju annorlunda om det är två slag som utdelas på krogen innan det bryts upp av vakterna.
__________________
"Hey, I'm not surprised motherfuckers" -Nate Diaz
eternallord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-14, 16:02   #77
Minimjölk
Registered User
 
Minimjölks avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: på Lasse Kongos vind
Inlägg: 42
Har aldrig hamnat i slagsmål men däremot avvärjt några försök. I takt med att jag blev vuxen och växte mig större har dock provokationerna slutat.

När jag var på min topp styrkemässigt och muskelmässigt hade jag haft en fördel av dessa jämfört med när jag vägde 30kg mindre och bänkade en tredjedel. Då jag kört en hel del explosivitetsträning och en viss bakgrund inom kampsport så har/hade jag relativt bra krut i nävarna.

Med tanke på att jag aldrig hamnat i sitsen så vet jag inte hur jag skulle reagera och klara mig men självklart hade jag ju haft en fördel mot en person utan den mängden muskler. Om jag däremot väger in mängden träning som lagts ned så hade jag säkerligen på 1/20 av tiden om jag istället fokuserat på kampsort blivit en bättre slagskämpe än på renodlad styrketräning.
__________________
Fetthalt 0,1%
Minimjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-28, 20:05   #78
stahlberg
Registered User
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 6 601
Här var grundfrågan om man har någon nytta av ökad styrka i ett slgasmål jämfört med om man skulle ha varit svagare. Styrka är en - av väldigt många - egenskaper man kan ha nytta av i ett slagsmål. Person A kan ha nytta i slagsmål av att ha mera styrka (eller utvecklas i någon av de andra egenskaper som kan vara till nytta i ett slagsmål).

Nyttan av denna ökade styrka är marginell (kan vara liten eller mycket liten), men nog finns den där. Om person A är otränad har han nytta av ökad styrka i slagsmål förutsatt att alla andra egenskaper är oförändrade, detsamma gäller om han t.ex är kampsportare. Detta innebär inte att styrka skulle vara en avgörande egenskap i ett slagsmål, utan bara att det är en egenskap (av många) man har, eller kan ha, nytta av.

Många har övergått från att diskutera detta till att göra jämförelser mellan kampsportare och styrkelyftare. Detta är något annat än den grundläggande frågan. En sådan jämförelse borde - om den görs i denna tråd - gälla slagsmål "på gatan", inte i en kampsportring. De flesta kampsporter är inte heller slagsmål.

Här spelar nivån på idrottandet en viss roll. Den som tränat styrketräning och har blivit starkare av den har oerhört liten nytta av det. Men detsamma gäller den som tränat kampsporter på låg nivå, och kanske aldrig ens gått en match. Både den styrketränande eller den kampsporttränande på låg nivå kan ha en viss nytta av sina färdigheter/egenskaper i ett slagsmål, men denna nytta är ändå oerhört liten. Detta gäller i synnerhet om den tränande dels saknar förmåga att automatiskt använda sina färdigheter/egenskaper och dels - ännu värre saknar "killer instinct".

För den som är oerhört mycket starkare (och tyngre) än genomsnittet gäller säkert att styrkan är till fördel, såväl mot icke-tränande som mot andra tränande och även mot kampsporttränande på tillräckligt låg nivå. Men då måste en förutsättning tilläggas : att den mycket starka kan röra sig ordentligt samt att han är utrustad med "killer instinct". Jag hade en adept en gång som hörde till den kategorin, det hörde inte till hans ovanor att förlora ett slagsmål. Som exempelvis den gången han berättade att han varit i slagsmål för ett par nätter sedan. En man hade antastat en kvinna på en nattöppen restaurang och han hade ingripit. Tyvärr visade det sig att mannen tillhörde ett gäng på sju stycken, som hoppade på honom. Jag behövde inte fråga hur slagsmålet gått, jag visste mycket väl att om sju sannolikt otränade personer hoppade på honom så var de golvade i ett nafs.

Däremot är det klart att en framgångsrik kampsportare - i all synnerhet en som är tyngre än 50 kg - måste ha en oerhörd fördel mot vem som helst (förstås också mot en framgångsrik styrkelyftare) i ett slagsmål. Kampsportaren tränar dagligen både de egenskaper och de färdigheter som också behövs i slagsmål, och han är van att använda dem.

Men de styrketränande eller de kampsportare som ska ha verklig nytta av sina egenskaper/färdigheter i ett slagsmål ska vara ganska duktiga på vad de gör. Helt otränade personer kan göra slarvsylta av både styrkelyftare och kampsportare på lägre nivå om det vill sig väl (eller illa?).
__________________
stahlberg
stahlberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-28, 20:45   #79
drakfelt
Guest
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 951
Har inte slagits, men minns för två år sedan att det var mycket behändigt att kunna lyfta bort en besvärlig kille från vårt sällskap och placera honom på behörigt avstånd. Mer behövdes inte.
drakfelt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-28, 21:06   #80
Latissimus Dorsi
Banned User
 
Latissimus Dorsis avatar
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 4 479
Vet inte riktigt men tror helt klart det är bättre att väga 80kg än 52..
Latissimus Dorsi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-28, 21:26   #81
mangemani
Amiga forever
 
mangemanis avatar
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: sundsvall
Inlägg: 5 984
slåss inte, använder den sociala delen för att ta mig förbi sådant löjligt/töntigt.
har aldrig blivit tvungen till att slåss heller, alltså att någon attackerat mig eller någon som jag känner behöver skyddas.
men det finns ju 1 incident iofs, för många år sedan, något jag inte är stolt över och som jag bett om ursäkt för, den killen hade väldiga svårigheter att andas och ta sig upp iaf, ett bevis på hur stark man egentligen var och som fick mig vilja att aldrig använda min fysik till något sådant igen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Livet är inte värt att leva om man inte ligger på minst 60 fps konstant.
"Stora tänkare har alltid mött kraftig opposition från mediokra tänkare"

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information

Senast redigerad av mangemani den 2013-11-28 klockan 21:27.
mangemani är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)