Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2012-11-17, 20:14   #1
ChrillyMcFrill
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 86
Intressant projektarbete!

Hallå! Har påbörjat mitt projektarbete i gymnasiet, där jag ska jämföra styrkeskillnader under viktuppgång och viktnedgång.

dom första 7 veckorna tränar jag på ett kcalöverskott.
dom sista 7 veckorna tränar jag på ett kcalunderskott.

Under dom första 7 veckorna då jag ligger på bulk kommer jag ligga på ca 2g protein per kg/kv samt ett kcalöverskott. Dom sista 7 veckorna då jag ligger på "deff", kommer jag ligga på ca 3g protein per kg/kv samt ett kcalunderskott. Varför 1g mer prot./kg/kv under deff? Jo jag tror att det är värt att "gardera" sig med ett högre proteinintag för att motverka så mycket katabol effekt som möjligt då man ligger på ett energiintag som är mindre än vad sin kropp egentligen "vill ha" för att behålla sin vikt. Jag vill ju behålla så mycket muskelmassa som möjligt!

Det jag undrar över, är vad jag borde ha med i mitt projektarbete, och hur ingående jag bör gå.

Än så länge har jag beslutat att jag ska ta upp följande:
* Motivera val av mätningsmetod.
* Fysiologiska processer; MPS, beta-oxidation, (...)
* Mina resultat (jag kommer både ta upp "absolut styrka" och "relativ styrka"

Jag är helt slut i huvudet för tillfället, kommer inte på riktigt vad jag bör ta med! Skulle vara otroligt snällt om ni kunde hjälpa mig lite på traven!

Tack på förhand!
ChrillyMcFrill är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-17, 20:24   #2
willtjam
pilltjam
 
willtjams avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Ort: Gammal göteborgare
Inlägg: 2 585
§13. Kolozzeum är ingen plats för läxhjälp. Alla trådar som startas om hjälp med en skoluppgift kommer att plockas bort. Undantaget är enkäter och undersökningar där medlemmar ombeds delta. Vill du genomföra en undersökning med medlemmar på Kolozzeum ber vi dig först kontakta oss så att vi kan godkänna detta.
willtjam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-17, 20:26   #3
ChrillyMcFrill
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 86
Handlar i princip inte om uppgiften i sig, utan vad personer här anser vara relevant att ta upp i en studie som berör styrkeskillnader på ett kcalöverskott och ett kcalunderskott.
ChrillyMcFrill är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-17, 20:27   #4
NNIF
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 2 908
Citat:
Ursprungligen postat av willtjam Visa inlägg
§13. Kolozzeum är ingen plats för läxhjälp. Alla trådar som startas om hjälp med en skoluppgift kommer att plockas bort. Undantaget är enkäter och undersökningar där medlemmar ombeds delta. Vill du genomföra en undersökning med medlemmar på Kolozzeum ber vi dig först kontakta oss så att vi kan godkänna detta.
säger han som frågar 1 om dagen i mattetråden.
NNIF är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-17, 20:34   #5
Exdiaq
Registered User
 
Exdiaqs avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 5 211
Jag hade tagit kontakt med en eller flera erfaren/erfarna Kolo-profil/er som även existerar i "verkligheten" istället för att slänga upp en tråd i Allmänt. Mer kvalitativt bollplank.
__________________
Lennart, Sir.
Exdiaq är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-17, 20:38   #6
willtjam
pilltjam
 
willtjams avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Ort: Gammal göteborgare
Inlägg: 2 585
Citat:
Ursprungligen postat av ChrillyMcFrill Visa inlägg
Handlar i princip inte om uppgiften i sig, utan vad personer här anser vara relevant att ta upp i en studie som berör styrkeskillnader på ett kcalöverskott och ett kcalunderskott.
Hur ska du räkna ut vad proteinintaget spelar för roll? 2 g/3 g tänker jag mig. Hur ska dessa siffror reflektera styrkeskillnaden?

Citat:
Ursprungligen postat av NNIF Visa inlägg
säger han som frågar 1 om dagen i mattetråden.
Attans, du kom på mig.
willtjam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-17, 20:48   #7
ChrillyMcFrill
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 86
Citat:
Ursprungligen postat av willtjam Visa inlägg
Hur ska du räkna ut vad proteinintaget spelar för roll? 2 g/3 g tänker jag mig. Hur ska dessa siffror reflektera styrkeskillnaden
Det är inte proteinintaget jag ska fokusera på. Visst, mängden är olika för bägge perioder jag mäter, men eftersom jag vill mäta skillnader i styrkeökningar, vill jag ju inte genomgå en katabolism under "deffperioden", för då finns det knappast några "ökningar" i styrka att mäta.
ChrillyMcFrill är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-17, 20:52   #8
NNIF
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 2 908
Citat:
Ursprungligen postat av willtjam Visa inlägg
Attans, du kom på mig.
NNIF är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-17, 20:56   #9
willtjam
pilltjam
 
willtjams avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Ort: Gammal göteborgare
Inlägg: 2 585
Citat:
Ursprungligen postat av ChrillyMcFrill Visa inlägg
Det är inte proteinintaget jag ska fokusera på. Visst, mängden är olika för bägge perioder jag mäter, men eftersom jag vill mäta skillnader i styrkeökningar, vill jag ju inte genomgå en katabolism under "deffperioden", för då finns det knappast några "ökningar" i styrka att mäta.
Du skrev att du ska mäta styrkeskillnader, så då tänker jag mig att förutsättningarna borde vara detsamma (så långt det går, med ett minskat intag). Men eftersom protein ger musklerna så borde det spela en väsentlig roll i styrkeskillnaderna, så antingen borde du käka samma mängd protein eller fundera ut något sätt att sammankoppla styrkeskillnaderna med proteinmängden.
Förstår du vad jag menar?

Annars kan likväl bulk innebära 1 kcal över balans, och deff 1 kcal under, och med 3 g/protein vid deff jämfört med 2 g/protein vid bulk så kan du lika gärna öka i styrka under deff.
willtjam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-17, 20:56   #10
Fugly
Visa mig ditt anal.
 
Fuglys avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 1 219
Vill du jämföra något så borde ju förutsättningarna vara detsamma vid båda tidpunkterna, alltså lika mycket protein. Annars blir det inte så mycket av en jämförelse. Om du vill vara så kan du räkna på E% och ta en viss procent som du använder vid båda tillfällen.

Edit: fan, en sekund efter
Fugly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-17, 20:57   #11
Fugly
Visa mig ditt anal.
 
Fuglys avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 1 219
Mitt tips är att du läser några studier inom området och ser hur de utför det. Försök sedan att "härma" det och applicera det på din "studie".
Fugly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-17, 21:08   #12
ChrillyMcFrill
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 86
Citat:
Ursprungligen postat av willtjam Visa inlägg
Du skrev att du ska mäta styrkeskillnader, så då tänker jag mig att förutsättningarna borde vara detsamma (så långt det går, med ett minskat intag). Men eftersom protein ger musklerna så borde det spela en väsentlig roll i styrkeskillnaderna, så antingen borde du käka samma mängd protein eller fundera ut något sätt att sammankoppla styrkeskillnaderna med proteinmängden.
Förstår du vad jag menar?

Annars kan likväl bulk innebära 1 kcal över balans, och deff 1 kcal under, och med 3 g/protein vid deff jämfört med 2 g/protein vid bulk så kan du lika gärna öka i styrka under deff.
Det stämmer... Vill verkligen vara så anti-katabol under deffen som möjligt dock

Om vi säger såhär; Mätning av styrkesökningar på kcalöverskott jämfört med kcalunderskott med tillförlitligt mycket protein för att inte katabolism ska vara en för stor faktor i mätningsresultatet.

Jag håller fullkomligt med på att förutsättningarna ska vara lika om man jämför saker, men med min "nya" tes så borde jag kunna ha olika förutsättningar. Eller? :/

Citat:
Ursprungligen postat av Fugly Visa inlägg
Mitt tips är att du läser några studier inom området och ser hur de utför det. Försök sedan att "härma" det och applicera det på din "studie".
Bra idé! Har faktiskt tänkt något liknande, har några studier som bokmärken på min webbläsare, men ingen som rör styrkesökningar.


Tack!
ChrillyMcFrill är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-17, 21:15   #13
Fugly
Visa mig ditt anal.
 
Fuglys avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 1 219
Då mäter du fortfarande olika grejer, eftersom att det "ingår" i en deff att vara katabol. Det du skulle kunna göra är att köra 3 g protein på båda faserna.
Fugly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-17, 21:21   #14
ChrillyMcFrill
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 86
Citat:
Ursprungligen postat av Fugly Visa inlägg
Då mäter du fortfarande olika grejer, eftersom att det "ingår" i en deff att vara katabol. Det du skulle kunna göra är att köra 3 g protein på båda faserna.
Där har vi ju en otroligt lätt lösning till problemet, tack! Varför tänkte jag inte på det?
ChrillyMcFrill är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)