Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-04-20, 08:09   #1
Ronnie79
Registered User
 
Ronnie79s avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Dalarna eller på varmare breddgrader
Inlägg: 14
Question Styrketränar och lågkalorikost utan viktnedgång - tills jag äter onyttigt!

Halloj!

Det senaste året har successivt börjat tänka mer på vad jag stoppar i mig och börjat träna, mest för att gå ner i vikt men gärna bygga lite muskler om möjligt. 10 kg viktnedgång gick som en dans med ändrade kostvanor, 3 kilo till gick men nu är det ta mig fan bom stopp på 88 kg och har varit det i flera månader trots att jag äter, i alla fall vad jag tror, nyttigare än någonsin.

Sen nån månad tillbaka styrketränar jag tungt 4 dagar i veckan och cyklar snabbt i 30 min samma dagar. 1-2 dagar av hemgympa.

Jag käkar massa protein och hyfsat lite kolhydrater och kör oftast 16:8, är ingen frukostmänniska ändå.
Äter frukost kring kl 12 som består av 400 g stekt kyckling, 2-3 stekta ägg oftast med borttagen äggula. Steker inte i smör. Sen träna. Direkt efter träning så äter jag oftast 2 ägg och lite kolhydrater, typ fil och flingor eller i nån gång ibland nåt väldigt onyttigt typ en semla.

Middag kl 19 med 400 g kyckling ibland fettsnålt kött med nån kalorisnål sås och lite potatis/pasta till. Och massa sallad.

Jag vägde och räknade nån gång och en typisk dag då till typ 2000-2200 kcal vilket då borde vara ett kaloriunderskott och därmed viktminskning? Men det gör det inte.

MEN! Häromdagen var jag istället jätte onyttig under hela kvällen.
Åt massor av tårta och drack ca 8 groggar med lightläsk och åt till och med tårta som nattamat! Detta resulterade dagen efter i, förutom en liten bakfylla, en viktnedgång på över 1.5 kg! Jag tänkte att det förmodligen är för att alkoholen torkar ut kroppen. Men sen efter en sedvanlig nyttig dag så gick jag bara tillbaka 0.8 kg. Mitt kalasande resulterade alltså i en viktnedgång!!!

Liknande kalas och viktnedgång hände för ca två månader sedan, varför i hela friden reagerar min kropp så här? Alkohol och sockerbrist?

Är det metabolismen som spökar på nåt sätt? Jag är 39 år.
__________________
www.4x4expedition.se
Ronnie79 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-20, 09:29   #2
Don H
Gammal Farbror
 
Don Hs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Mogadonien
Inlägg: 510
Gick du inte upp något efter kalaset för två månader sen?
Vill du ha i dig protein så ta inte bort äggulan, där finns det mest.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle40 Visa inlägg
King Grub. Din lilla hjärna är så förvirrad av alla ovetenskapliga studier, och lekmannastudier du tittat på att du inte längre förstår den enklaste logik.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du får väl svara på dina egna jävla frågor om du ska grina över svaren du får.
Don H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-20, 11:54   #3
Laksen
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 531
Du får inte i dig typ alls fett, din kropp måste vara panikslagen.

Utvecklar lite: Fett är viktigt för hormonbalansen, en brist av fett kan resultera i att metabolismen blir långsammare.

Testa något helt annat en stund.

- Ät mycket fett, moderat mängd proteiner och under 20g kolhydrater = ketos

...eller...

- Ta en vecka paus från dieten. Ät vad du vill men grisa inte. Fortsätt efter det med vad som tidigare fungerat för dig.

...eller...

- Glöm IF 8:16. Börja morgonen med frukost trots att du inte gillar det och ät med ca 3h mellanrum så att sista måltiden inträffar ca 1,5-2h före du går och läggen dig. Ät inte kolhydrater som frukost, kör ägg och bacon eller t.ex ost och avokado.

Senast redigerad av Laksen den 2019-04-20 klockan 12:03.
Laksen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-20, 14:20   #4
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Don H Visa inlägg
Gick du inte upp något efter kalaset för två månader sen?
Vill du ha i dig protein så ta inte bort äggulan, där finns det mest.
Äggvitan är väl mer proteinrik än äggulan procentuellt sett?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-20, 15:27   #5
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Både gulan och vitan innehåller en massa protein. Men gulan innehåller en massa fett också.

Så vill man hålla nere på kalorier och fett ska man väl vara försiktig med gulan antar jag. I alla fall om man äter massor av ägg varje dag. Dock innehåller gulan ju också en massa vitaminer och grejer...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-20, 15:35   #6
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Det är vanligt att samla vätska under deff, så är det iaf för mig. OM du vet du räknar rätt och är på underskott så är det bara att "trust the process", till slut så släpper vätskan.

Hård träning >stress
Energiunderskott>stress
Jobbstress>stress

Stress kan leda till höga kortisolnivåer vilket leder till att kroppen samlar vätska.

Många verkar helt ärligt tro att de inte bränner fett på exempelvis 1200 kcal per dag och när det smäller i sig ett par pizzor så tror de att det är Då som kroppen plötsligt bestämmer sig för att öka kcalförbrukningen med 400% när de till slut släpper vätska. :-)
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-20, 19:54   #7
Ronnie79
Registered User
 
Ronnie79s avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Dalarna eller på varmare breddgrader
Inlägg: 14
Smile

Tack så mycket för er input! Uppskattas mycket då det känns lite hopplöst just nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Laksen Visa inlägg
Du får inte i dig typ alls fett, din kropp måste vara panikslagen.

Utvecklar lite: Fett är viktigt för hormonbalansen, en brist av fett kan resultera i att metabolismen blir långsammare.

Testa något helt annat en stund.

- Ät mycket fett, moderat mängd proteiner och under 20g kolhydrater = ketos

...eller...

- Ta en vecka paus från dieten. Ät vad du vill men grisa inte. Fortsätt efter det med vad som tidigare fungerat för dig.

...eller...

- Glöm IF 8:16. Börja morgonen med frukost trots att du inte gillar det och ät med ca 3h mellanrum så att sista måltiden inträffar ca 1,5-2h före du går och läggen dig. Ät inte kolhydrater som frukost, kör ägg och bacon eller t.ex ost och avokado.
Ja, lite variation på kosten kanske inte är fel! Trodde inte det kunde bli för lite fett, helst inte när jag ligger typ 30% kroppsfett enligt min våg så tänkte jag att det finns en del att ta av.

Citat:
Ursprungligen postat av Prost Visa inlägg
Det är vanligt att samla vätska under deff, så är det iaf för mig. OM du vet du räknar rätt och är på underskott så är det bara att "trust the process", till slut så släpper vätskan.

Hård träning >stress
Energiunderskott>stress
Jobbstress>stress

Stress kan leda till höga kortisolnivåer vilket leder till att kroppen samlar vätska.

Många verkar helt ärligt tro att de inte bränner fett på exempelvis 1200 kcal per dag och när det smäller i sig ett par pizzor så tror de att det är Då som kroppen plötsligt bestämmer sig för att öka kcalförbrukningen med 400% när de till slut släpper vätska. :-)
Jag är just nu ganska uppstressad av olika anledningar, trodde inte det hade så stor betydelse.
Så kalasandet gjorde att kroppen släppte vätska då som ledde till viktminskningen? Hade jag inte kalasat så hade det släppt förr eller senare ändå eller?
__________________
www.4x4expedition.se
Ronnie79 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-20, 21:21   #8
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Både gulan och vitan innehåller en massa protein. Men gulan innehåller en massa fett också.

Så vill man hålla nere på kalorier och fett ska man väl vara försiktig med gulan antar jag. I alla fall om man äter massor av ägg varje dag. Dock innehåller gulan ju också en massa vitaminer och grejer...
Hittade detta, om man tycker att "svenska ägg" är en trovärdig källa då.

Citat:
Ett ägg innehåller 12,3 procent protein varav merparten finns i vitan men långt ifrån allt. Även gulan är rik på protein. Ett normalstort ägg innehåller nästan 7 gram protein vilket motsvarar ungefär en tiondel av vad en vuxen person behöver varje dag. Omkring 4 gram av proteinet finns i vitan och 2,9 gram i gulan.
Det jag reagerade mest på var att Don specifikt sa att det fanns mest protein i äggulan.
Jag skulle aldrig få för mig att kasta bort varken vitan eller gulan. Äggulan är ju dessutom typ den godare delen av ägget
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-20, 21:39   #9
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Gulan innehåller mest protein per 100 gram. Det finns mer vita än gula i ett ägg, så vitan bidrar med mer protein i ett enskilt ägg än vad gulan gör. Så båda har rätt beroende på vad man pratar om.

Hela ägg är mycket mer muskeluppbyggande än bara vitan eller gulan för sig.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-20, 22:14   #10
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Gulan innehåller mest protein per 100 gram. Det finns mer vita än gula i ett ägg, så vitan bidrar med mer protein i ett enskilt ägg än vad gulan gör. Så båda har rätt beroende på vad man pratar om.

Hela ägg är mycket mer muskeluppbyggande än bara vitan eller gulan för sig.
Den gamla procentuellt mot faktiskt innehåll sett till förekommande mängd då
Är det identisk eller "helt olika" aminosyraprofil i bägge?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-20, 22:15   #11
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 621
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Gulan innehåller mest protein per 100 gram. Det finns mer vita än gula i ett ägg, så vitan bidrar med mer protein i ett enskilt ägg än vad gulan gör. Så båda har rätt beroende på vad man pratar om.

Hela ägg är mycket mer muskeluppbyggande än bara vitan eller gulan för sig.
Dessutom är kalcium från skalet bra för benstommen!
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-20, 23:00   #12
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Ett ägg väger c:a 55g varav 37g är äggvita och 18g är äggula.

Gulan står för 316kcal (16g protein och 28g fett) och vitan för 41kcal (10g protein)
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-20, 23:01   #13
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Dessutom är kalcium från skalet bra för benstommen!
Smaskigt med crunchiga ägg.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-20, 23:37   #14
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
https://www.quora.com/What-was-the-r...-also-of-a-egg
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-21, 07:08   #15
Ronnie79
Registered User
 
Ronnie79s avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Dalarna eller på varmare breddgrader
Inlägg: 14
Vad det gäller äggvita/gula så resonerade jag bara efter det här: Att vitan verkar vara rena proteinpulvret, bara protein och vatten och lägsta möjliga kalorier. Och äggulan mest fett när vattnet är borträknat.

Äggvita: http://matkalkyl.se/se-aggvita.php
Aggula: http://matkalkyl.se/se-aggulakonventionellt.php

Kanske inte stämmer men jag tyckte det lät vettigt när jag googlade på det.
__________________
www.4x4expedition.se

Senast redigerad av Ronnie79 den 2019-04-21 klockan 07:10.
Ronnie79 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)