Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-04-19, 09:56   #31
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Jag gillar kött för mycket och så är jag lat av mig. Har gjort och ätit vegetariskt men det blir aldrig riktigt komplett om det inte är kött med.

Etiskt tycker jag boskapen är till för att slaktas som mat och annat bra och människan definitiv står över dem. Tycker man inte det och ändå äter kött är man skapligt sjuk enligt mig.
Men naturligtvis vill jag att djuren ska ha det så bra som det är möjligt och betalar gärna mer för mindre om jag kan vara säker på att det är så.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-19, 10:55   #32
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 221
Citat:
Ursprungligen postat av anton fräs Visa inlägg
jag tycker det är oetiskt att äta/använda sig av djurprodukter (med undantaget om det absolut inte finns andra alternativ). Jag gör det ändå för att det är gott, enkelt och gott.
+1.
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-19, 10:59   #33
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 522
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Vildsvin räknas väl typ som fläsk och fläsk ska man väl alltid genomsteka, så utöver ev äckelfaktor är det väl ingen fara att käka vildsvin då? Eller lämnar trikinlarver någon "restprodukt" som inte är så nyttigt att få i sig?
Det är trikinmasken som är problemet. Den lämnar inget efter sig. Den sätter sig i dina muskler och äter upp dig inifrån.
Tam- och vildsvin ska alltid genomstekas.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-19, 11:29   #34
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Det är trikinmasken som är problemet. Den lämnar inget efter sig. Den sätter sig i dina muskler och äter upp dig inifrån.
Tam- och vildsvin ska alltid genomstekas.
Jo precis, men under förutsättningen att det genomsteks så är det väl egentligen inget problem alls att äta trikininfekterat kött?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-19, 11:50   #35
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 959
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Jo precis, men under förutsättningen att det genomsteks så är det väl egentligen inget problem alls att äta trikininfekterat kött?
Riskminimerar det rejält iaf, finna det trikiner i köttet kan må aldrig vara 100% men steker man det som det ska göras så ska det mycket till

https://www.livsmedelsverket.se/glob...del-2-2017.pdf

99% reduktion efter 9sek på 60grader
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-19, 12:15   #36
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbes Visa inlägg
Jomen så att - Hoppas du kollar för:

Rekordmånga trikinlarver i vildsvin
Jodå, jag trikintestar varenda vildsvin och hittills har inga trikiner påvisats.

Jag litar dessutom på testerna så när jag äter själv är det inte alltid genomstekt.

Senast redigerad av Melker2 den 2019-04-19 klockan 12:17.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-19, 13:42   #37
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Nej, religiösa kulter håller jag mig borta från.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-19, 14:27   #38
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Det skulle känns ytterst oetiskt för mig att vara vegan för då skulle alla vildsvin jag behöver skjuta för att skydda jordbruket bara kastas.

Satt ute i natt och skyddade en nysådd veteåker. Det förstörs fort om 20-30 vildsvin får hållas några nätter. Granngården har slagit igen för de har haft mer än 40% betesskador de senaste åren.

Köpekött håller jag mig nästan helt ifrån men ska man köpa så välj lokalproducerat gräsbeteskött och helst även gårdsslakteri. Lite dyrare men bättre för alla.
Var finns gårdsslakterier? Trodde inte att det existerade i Sverige?

Jag äter gårdsslaktat kött hos min faster och hennes man, som har egna djur och kunskap att slakta och stycka själva hemma på gården. Men det är ju inte kött som får säljas p.g.a livsmedelsindustrins hygienkrav. Jag har även varit med på en fårslakt hemma hos dem, det var väldigt stressfritt för djuret. Fåret fick lite kraftfoder, och därefter en bultpistol i pannan. Men då var ju det på fårets hemmaplan - att skickas till ett slakteri innebär alltid stress för djuren, hur bra de än har haft det innan dess.

Till vardags äter jag väldigt mycket vegetariskt, men jag nyttjar ägg- och mjölkprodukter samt äter kött ca 1 ggr/vecka. Jag bor så till numera att allt kött jag köper kommer från granngårdar och djur som jag har sett beta medan de levde (ko, lamm och i år även gris). Har funderingar på att skaffa egna höns men fram tills dess har jag köpt in mig på en andelshöna från en gård i närheten, och får äggen levererade till dörren. Dessa hönor blir i princip kelade med av sina ägare och har det väldigt väldigt bra. En annan granne har mjölkgård och även om det inte går att köpa mjölk direkt från dem så tycker jag att deras djurhållning tyder på att kossorna i svensk mjölkproduktion blir väl behandlade. Ja, de berövas sina kalvar, vilket kan kännas brutalt ur ett mänskligt perspektiv, men jag upplever inte korna som så särskilt stressade. De lever i flock och får mat och skydd, vilket är mer än vad vilda djur ofta har tillgång till (vars liv av någon anledning ofta idylliseras av djurrättsaktivister och dylikt).
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-19, 20:38   #39
yia
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 66
Därför att stödja extremdieter är fel och omoraliskt.
yia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-19, 22:22   #40
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Skulle gärna vara men har inte råd.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-19, 22:25   #41
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS Visa inlägg
Skulle gärna vara men har inte råd.
Det är avsevärt billigare om du gör det på anpassat sätt, med betydligt mer baljväxter, egen blötläggning osv. istället för vegosubsitut men gissar att det inte är ett alternativ?
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-19, 22:27   #42
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Det är avsevärt billigare om du gör det på anpassat sätt, med betydligt mer baljväxter, egen blötläggning osv. istället för vegosubsitut men gissar att det inte är ett alternativ?
Det är mer att den andra maten är gratis och att äta veganskt skulle inte vara det.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-19, 22:35   #43
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS Visa inlägg
Det är mer att den andra maten är gratis och att äta veganskt skulle inte vara det.
Aha! Typ lunchrestaurang på jobbet eller menar du?
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-19, 22:39   #44
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Gratis är gott!
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-19, 22:45   #45
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)