Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-04-13, 10:50   #1
yia
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 66
Är du "vältränad" på din natuliga basvikt?

Om jag inte aktivt bulkar eller deffar har jag noterat att jag verkar ligga år efter år på relativt likartad vikt, vilket rimligtvis beror på vilka vanor man har, hur man äter o.s.v. Vi kan kalla det för basvikt: den vikt man tenderar att hamna på om man inte tänker så mycket på kost utan bara lever sitt vanliga liv inklusive träning o.s.v.

Om man då tränar regelbundet och lägger på sig mer och mer fettfri massa borde man då inte i teorin "komma ikapp" sin basvikt förr eller senare, alltså att du med samma livsstil som innan helt enkelt blir mer och mer fit och har lägre fettprocent? Är det så eller upplever ni att målstolparna istället flyttas, att du blir mer hungrig ju mer muskelmassa du får och att den bekväma basvikten nu plötsligt är ett par kilo upp jämfört med tidigare?
yia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-13, 11:22   #2
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Jag var fet i min ungdom så min basvikt är michelingubbe
140 kg vägde jag så där tror jag min kropp är nöjd
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-13, 11:56   #3
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Nix. 80 kg på 180 cm är min "trivselvik". Har bukfetma på den vikten.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-13, 13:05   #4
Blomkål
Registered User
 
Blomkåls avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 297
Min "basvikt" är runt 80kg, är 175cm lång. Det är den vikten jag hamnar på om jag som du beskriver inte är inne i någon period av hårdträning. Då är jag i bra form. Har haft tur med generna. Jag blir inte tjock och det ska väldigt mycket till för att tappa muskler. Börjar jag träna igen går det väldigt fort att få tillbaka formen. Siktar alltid på att ligga på kaloribalans.

Jag tror att jag har läst att om du varit tjock så kommer kroppen alltid ha de fettcellerna som "skapades" när du blev fet. Du kan alltså bli muskulösare men kroppen kommer dra åt fettprocenten du har legat på som högst.
Blomkål är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-13, 13:11   #5
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Nope. Nånstans runt 85-87 kg på 173 cm.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-13, 13:59   #6
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Absolut inte. Om jag inte tänker på hur jag äter blir jag mjuk och kulmagad
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-13, 14:00   #7
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Absolut inte. Om jag inte tänker på hur jag äter blir jag mjuk och kulmagad
Kramgo kallas det!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-13, 14:14   #8
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Innan jag började styrketräna så var min "basvikt" ca 59 kg på 171 cm, som styrketränande ca 72 kg.
Jag är nästan spinkis/tunnis av natur sen barnsben trots att jag äter väldigt mycket så tror jag att jag får rätt mycket gratis där vad gäller "hålla vikten/formen" under normala förhållanden.

Men nu har jag inte levt "normalt" med varken sömn eller träning senaste typ 2-3 åren, väger väl ca 68 kg nu och har både högre fettprocent och mindre muskler nu än när jag vägde 72.

Så antar att jag är en spinkis men under vissa förhållanden har jag potential att bli smalfet.

Citat:
Ursprungligen postat av Blomkål Visa inlägg
Jag tror att jag har läst att om du varit tjock så kommer kroppen alltid ha de fettcellerna som "skapades" när du blev fet.
Tror det där stämmer, har läst om det på kolo också.

Typ en gång tjock, alltid högre potential att bli tjock om man inte "aktar sig", jämfört med någon som aldrig varit tjock.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2019-04-13 klockan 14:16.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-13, 14:35   #9
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Innan jag började styrketräna så var min "basvikt" ca 59 kg på 171 cm, som styrketränande ca 72 kg.
Jag är nästan spinkis/tunnis av natur sen barnsben trots att jag äter väldigt mycket så tror jag att jag får rätt mycket gratis där vad gäller "hålla vikten/formen" under normala förhållanden.

Men nu har jag inte levt "normalt" med varken sömn eller träning senaste typ 2-3 åren, väger väl ca 68 kg nu och har både högre fettprocent och mindre muskler nu än när jag vägde 72.

Så antar att jag är en spinkis men under vissa förhållanden har jag potential att bli smalfet.


Tror det där stämmer, har läst om det på kolo också.

Typ en gång tjock, alltid högre potential att bli tjock om man inte "aktar sig", jämfört med någon som aldrig varit tjock.
Vad är det som förstör sömnen för dig?

Jag ligger på 83 kg ungefär. 179 cm.

Har haft en ganska stökig tillvaro i två månader och inte kunnat träna igenom kroppen mer än en gång under den perioden. Visade sig att jag sänkt mig med drygt 10% maxstyrka men trodde det skulle vara värre. Det är inte så farligt att ha uppehåll på en vecka eller rentav tre faktiskt. Skönt att lära sig det efter drygt 10 år
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-13, 14:47   #10
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Vad är det som förstör sömnen för dig?

Jag ligger på 83 kg ungefär. 179 cm.

Har haft en ganska stökig tillvaro i två månader och inte kunnat träna igenom kroppen mer än en gång under den perioden. Visade sig att jag sänkt mig med drygt 10% maxstyrka men trodde det skulle vara värre. Det är inte så farligt att ha uppehåll på en vecka eller rentav tre faktiskt. Skönt att lära sig det efter drygt 10 år
Finns en stört lång tråd om det i skade-delen av forumet men kort och gott så vaknar jag av och har ibland svårt att somna pga domningar :p

Ja, även om jag tex inte kört marklyft eller böj på 2-3 år nu så kan jag inte tänka mig att jag tappat mer än 5-10% maxstyrka
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-13, 14:48   #11
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Finns en stört lång tråd om det i skade-delen av forumet men kort och gott så vaknar jag av och har ibland svårt att somna pga domningar :p

Ja, även om jag tex inte kört marklyft eller böj på 2-3 år nu så kan jag inte tänka mig att jag tappat mer än 5-10% maxstyrka
Oj ok. Kikar där istället.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-13, 15:35   #12
BelowAverage
Kärvt maskulin
 
BelowAverages avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 1 000
Nu har jag inte tränat sen augusti, då vägde jag 105 i hyffsad form och tog precis 150 i bänk som referens. I dag 113 och något fet.
Som gymnasietonåring runt 75kg på 184cm.
Basvikt blir ett rätt svårt begrepp, är det spegeln vi går efter går det imo att komma undan med mer fett ju mer muskler man har.

Spontant tänker jag att jag tenderar att vara viktstabil medan jag tränar, å andra sidan har jag stadigt ökat i vikt. Så det stämmer ju inte riktigt, snarare skjuter jag min "basvikt" uppåt. Jag upplever att jag snabbt tappar styrka vid träningsuppehåll men också får tillbaka den väldigt fort. Också att styrkan ryker snabbare än muskelmassa, men det kanske är neurologiskt. Eller att jag har bättre koll på styrka än massa 0.o
__________________
Do I have potential?
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
BelowAverage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-13, 15:46   #13
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Jag har ändrat min basvikt flera gånger så ingen aning om vad min basvikt ens är.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-13, 16:45   #14
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
väger runt 128 på 200cm. Tänker jag inte på vad jag äter går jag ned i vikt.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-13, 17:38   #15
Decepticon
Registered User
 
Decepticons avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 311
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Nix. 80 kg på 180 cm är min "trivselvik". Har bukfetma på den vikten.
Hur kan du ha bukfettma på 80 kg till 180 cm, då kan du inte ha många gram muskler? Eller menar du att du inte är rippad, för det är man förstås inte om man inte har väldigt mycket muskler, men detta låter ju som du menar en kagge.
Decepticon är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)