Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-04-14, 13:18   #16
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Av någon anledning hittar jag inte riktigt muskelkontakten med hantlar.
Testa att hålla hanteln lite "snett" så att lillfingret är i kontakt med viktplattan medans tummen är ett par centimeter ifrån viktplattan på andra sidan. Då kommer hanteln att vilja rotera lite i handen och man är tvungen att motverka detta vilket också aktiverar "rätt muskler". Det kanske är inbillning, men jag tycker hantelcurls känns bättre ifall jag gör på detta sätt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-14, 15:45   #17
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Testa att hålla hanteln lite "snett" så att lillfingret är i kontakt med viktplattan medans tummen är ett par centimeter ifrån viktplattan på andra sidan. Då kommer hanteln att vilja rotera lite i handen och man är tvungen att motverka detta vilket också aktiverar "rätt muskler". Det kanske är inbillning, men jag tycker hantelcurls känns bättre ifall jag gör på detta sätt.
Har testat det och får otroligt ont i mina handleder då ^^ Som du kan läsa i ett av mina andra ämnen så har jag lite känsliga handleder. Och det är just för handlederna som jag undrar över vilken stång som är bäst.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-14, 17:34   #18
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Beror ju lite på vad du menar med känsliga handleder.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-14, 17:51   #19
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Har testat det och får otroligt ont i mina handleder då ^^ Som du kan läsa i ett av mina andra ämnen så har jag lite känsliga handleder. Och det är just för handlederna som jag undrar över vilken stång som är bäst.
Kanske inte ha lillfingret precis längst ut då, utan bara lite off-center och vänja dig gradvis? Men det har du väl rimligtvis redan testat ifall du redan meckat med greppet antar jag.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-14, 18:02   #20
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Kanske inte ha lillfingret precis längst ut då, utan bara lite off-center och vänja dig gradvis? Men det har du väl rimligtvis redan testat ifall du redan meckat med greppet antar jag.
Jo jag har testat mig fram.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-14, 18:51   #21
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Jo jag har testat mig fram.
Om jag var i din situation skulle jag försöka vänja mig vid rak stång och hantlar med off-center grepp lite gradvis på nåt sätt ändå.

Det mesta tyder ju på att ifall man har rörlighet etc för detta så är det positivt i längden. Typ på samma sätt som det är positivt att kunna köra militärpress bakom nacken.

Men du bör rimligvis inte heller tvinga fram det, utan du får hitta nåt sätt att göra detta på gradvis, annars lär det inte bli så positivt skulle jag tro.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-14, 19:20   #22
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 785
När jag kör curls så är jag så avslappnad jag kan vara i underarmar och händer, försöker låta stången vila där bara och fokusera på att låta biceps jobba.

Kan ju vara värt att testa om du håller i den för kung och fosterland
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-16, 18:01   #23
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 618
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Testa att hålla hanteln lite "snett" så att lillfingret är i kontakt med viktplattan medans tummen är ett par centimeter ifrån viktplattan på andra sidan. Då kommer hanteln att vilja rotera lite i handen och man är tvungen att motverka detta vilket också aktiverar "rätt muskler". Det kanske är inbillning, men jag tycker hantelcurls känns bättre ifall jag gör på detta sätt.
Faktiskt fel muskler om det är biceps man är ute efter, eftersom biceps bidrar till suprationen så blir det en extra kyss om man gör tvärtom och håller tummen mot plattan.
Inte för jag tror träningseffekten det tillför är mycket att skriva hem om. Nog bättre att hålla på ett sätt som är bekvämt.

Men har man en stelhet/svaghet så bör nog inte runda det alltför mycket utan utmana det så mycket man står ut med.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-21, 16:52   #24
Arne Persson
BodyPumpens grundare.
 
Arne Perssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lödde
Inlägg: 15 222
Nu skall jag vara lite snäll och publicera ett litet stycke ur mitt bicepsträningsmanus som just råkar behandla denna frågeställning.

1, Använd en RAK stång vid bicepsträning med stång istället för den populära EZ-stången. Eftersom biceps böjer och supinerar i armbågsleden så skall handen vara i supinerad position vid effektiv bicepsträning vilket den raka stången medger. EZ-stången däremot tvingar händerna i en semipronerad position vilket sänker effekten på biceps jmf den fullt supinerade positionen. En annan nackdel med EZ-stången är att den tenderar att förkorta de båda pronatorerna, den proximalt liggande runda pronatorn (M. pronator teres) och den mindre distalt placerade fyrkantiga (M. p. quadratus). Detta kan medföra smärta, pga strama pronatorer, strax under armbågsvecket och/eller distalt vid underarmen nära handleden.
__________________
Sänka vikter? Vad menas med det? Höja vikter däremot det vet jag vad betyder!
Arne Persson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-23, 09:12   #25
Arne Persson
BodyPumpens grundare.
 
Arne Perssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lödde
Inlägg: 15 222
En EZ-stång, med bra lagring, är helt ok till sittande tricepsext. (French Press sittande).
__________________
Sänka vikter? Vad menas med det? Höja vikter däremot det vet jag vad betyder!
Arne Persson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-23, 09:21   #26
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Hantlar såklart så man kan köra med full ROM
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-26, 12:04   #27
Arne Persson
BodyPumpens grundare.
 
Arne Perssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lödde
Inlägg: 15 222
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Hantlar såklart så man kan köra med full ROM
En klar fördel!
__________________
Sänka vikter? Vad menas med det? Höja vikter däremot det vet jag vad betyder!
Arne Persson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-26, 12:30   #28
Sarco
Imorgon, då jävlar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 536
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Hantlar såklart så man kan köra med full ROM
Jag tänker ju att en rak stång ger full ROM också?
Sarco är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-26, 12:49   #29
R0B
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 345
Du kommer förbi höften lite med hantlar som du inte gör med rak stång.

Har fått för mig att sittande med hantlar och något bakåtlutat ryggstöd ger full rom.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Han har vissa saker på gång i ansiktet som gör att jag inte ens hade särat efter dragit några linor från hans läckra kropp + några glas vin.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
men jag har inte gjort det för king grub ville inte hjälpa mig lägga upp ett kur schema men tror du jag kan få lämna ändå?? är fet som ett svin
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
king grub i det här fallet har du fel det vet jag
R0B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-26, 15:53   #30
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 618
Citat:
Ursprungligen postat av R0B Visa inlägg
Du kommer förbi höften lite med hantlar som du inte gör med rak stång.

Har fått för mig att sittande med hantlar och något bakåtlutat ryggstöd ger full rom.
Du kan, skulle nog tom säga bör, hålla armbågarna något framför kroppen vid curl.
Då kan du få fullt sträck och fortfarande ha kvar en liten del av belastningen i bottenläget.

Man får satsa på fullt belastat ROM, helt fullt blir lite avigt och rätt meningslöst.
Gå från att ha underarmen nästan lodrät upp till nästan lodrät, för om underarmen är helt lodrät försvinner belastningen nästan helt från biceps, och ROMet i sig självt bygger ju inget.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)