Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-04-09, 07:59   #1
Ögontryck
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2019
Inlägg: 9
Hört ögontryck + träning

Hej.

Jag lider av högt ögontryck i vänstra ögat (antagligen kroniskt) och tar droppar dagligen för att sänka ögontrycket. Ända sedan jag blev diagnosierad med högt ögontryck har jag inte kunnat träna på som vanligt. Den infon jag fått av ögonläkare är att jag ska träna med "sunt förnuft" och inte spänna mig/ta i för mycket (t.ex. inte hålla andan och spänna mig under en övning).

Så min fundering är. Om ni är i samma situation hur hade ni tränat? Jag tränar men det känns inte så givande längre när jag inte vågar ta i eller höja vikterna. Har också tappat i styrka.


Självklart värdesätter jag mitt öga högre än träningen men vill ändå kunna fortsätta träna på ett konstruktivt sätt.

Har ni några idéer eller erfarenheter som ni kan dela med er av?
Ögontryck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-09, 13:46   #2
Deffen
Registered User
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 41
Jag är op för näthinneavlossning på höger öga för snart två år sedan och medicinerar det dagligen för glaucom. Jag tar en dos pilokarpin 30 min innan passet sen gör jag vad jag ska nästföljande 45 min. Än så länge har det fungerat...
Deffen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-09, 20:09   #3
Ögontryck
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2019
Inlägg: 9
Citat:
Ursprungligen postat av Deffen Visa inlägg
Jag är op för näthinneavlossning på höger öga för snart två år sedan och medicinerar det dagligen för glaucom. Jag tar en dos pilokarpin 30 min innan passet sen gör jag vad jag ska nästföljande 45 min. Än så länge har det fungerat...

Fick du några riktlinjer av din läkare? Vet inte riktigt om jag vågar köra på som du gör då jag fått annan info av min läkare.
Ögontryck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-10, 06:32   #4
Deffen
Registered User
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 41
Nej, och jag frågade aldrig heller. Jag tar en dos pilokarpin med fyra till sex timmars mellanrum samt en extra 30 min innan träning som nämnts ovan.
Deffen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-13, 09:24   #5
Ögontryck
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2019
Inlägg: 9
Andra idéer?
Ögontryck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-13, 10:10   #6
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Har ingen erfarenhet av det, men känns ju som att du kanske bör luta mer åt isolerande övningar snarare än helkroppsövningar, av uppenbara skäl samt undvika att köra till fail, då det är lätt att man spänner sig hårt då.

Så typ maskiner, hantlar och kanske träna tex en arm eller ett ben i taget för att minska "totala" belastningen på kroppen under rörelsen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2019-04-13 klockan 10:12.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-15, 07:12   #7
Ögontryck
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2019
Inlägg: 9
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Har ingen erfarenhet av det, men känns ju som att du kanske bör luta mer åt isolerande övningar snarare än helkroppsövningar, av uppenbara skäl samt undvika att köra till fail, då det är lätt att man spänner sig hårt då.

Så typ maskiner, hantlar och kanske träna tex en arm eller ett ben i taget för att minska "totala" belastningen på kroppen under rörelsen.
Intressant. Så du tänker typ pump-träning? Har du något schema som du kanske kan rekommendera?

Senast redigerad av Ögontryck den 2019-04-15 klockan 07:17.
Ögontryck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-15, 07:56   #8
Ögontryck
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2019
Inlägg: 9
Läste en artikel där en ögonläkare rekommenderade låga vikter + fler reps och att man skulle undvika höga vikter + få reps.

Med utgångspunkt i detta. Hur hade ni lagt upp träningen?
Ögontryck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-15, 18:33   #9
FoolsGold
Registered User
 
FoolsGolds avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 85
Citat:
Ursprungligen postat av Ögontryck Visa inlägg
Läste en artikel där en ögonläkare rekommenderade låga vikter + fler reps och att man skulle undvika höga vikter + få reps.

Med utgångspunkt i detta. Hur hade ni lagt upp träningen?
3x15-20 på en vikt som du kan hantera kontrollerat. Fokusera mer på korrekt utförande och kontakt än att jaga vikter. Ha som grundregel att alltid kunna andas "normalt" dvs. håll inte andan vid utförandet för då ökar ju trycket i kroppen och även huvudet.

För säkerhets skull vill jag poängtera att jag inte kan något om din åkomma.

Senast redigerad av FoolsGold den 2019-04-15 klockan 18:37.
FoolsGold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-15, 21:25   #10
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Ögontryck Visa inlägg
Intressant. Så du tänker typ pump-träning? Har du något schema som du kanske kan rekommendera?
Tänkte egentligen inte mycket längre än precis det jag skrev.

Jag har personligen aldrig tränat så och är därför inte särskilt lämpad att rekommendera något schema. Ännu mindre då det finns ett medicinskt "komplikation" som tydligen potentiellt kan förvärras vid "fel" träning, så det är extra viktigt att det är lite specifikt för dig och baserat på lite kunskap eller erfarenhet :p
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-15, 22:15   #11
Ögontryck
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2019
Inlägg: 9
Citat:
Ursprungligen postat av FoolsGold Visa inlägg
3x15-20 på en vikt som du kan hantera kontrollerat. Fokusera mer på korrekt utförande och kontakt än att jaga vikter. Ha som grundregel att alltid kunna andas "normalt" dvs. håll inte andan vid utförandet för då ökar ju trycket i kroppen och även huvudet.

För säkerhets skull vill jag poängtera att jag inte kan något om din åkomma.
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Tänkte egentligen inte mycket längre än precis det jag skrev.

Jag har personligen aldrig tränat så och är därför inte särskilt lämpad att rekommendera något schema. Ännu mindre då det finns ett medicinskt "komplikation" som tydligen potentiellt kan förvärras vid "fel" träning, så det är extra viktigt att det är lite specifikt för dig och baserat på lite kunskap eller erfarenhet :p

Tack för att ni bollar idéer och jag förstår att man inte kan rekommendera något när det finns negativa risker.

Kanske kör som FoolsGold skriver. Halvkroppass med löjligt lätta vikter till att börja med. Tänker att det är bättre att lyfta något än inget alls...
Ögontryck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 13:47   #12
Kolosus
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2019
Inlägg: 7
Hej.
Hur ser din kost ut? Alkohol? Rökning?
Äter du mycket söt eller salt?
Kolosus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 14:06   #13
Ögontryck
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2019
Inlägg: 9
Citat:
Ursprungligen postat av Kolosus Visa inlägg
Hej.
Hur ser din kost ut? Alkohol? Rökning?
Äter du mycket söt eller salt?
Hej!

Röker/snusar inte.
Dricker alkohol nån helg varannan månad.
Tycker inte att jag äter stora mängder söt eller salt, i alla fall inget jag reagerat på.

Äter vänlig husman (utemat nån gång i veckan).
Ögontryck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 17:20   #14
Kolosus
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2019
Inlägg: 7
Citat:
Ursprungligen postat av Ögontryck Visa inlägg
Hej!

Röker/snusar inte.
Dricker alkohol nån helg varannan månad.
Tycker inte att jag äter stora mängder söt eller salt, i alla fall inget jag reagerat på.

Äter vänlig husman (utemat nån gång i veckan).
Testa göra detox i några veckor. Kan vara så att levern är i behov av rensning. Ögon har väldigt små blodkärl som tillgodoser dom med allt nödvändigt och med levern intakt kan det påverka synet eventuellt skapa högt tryck.
Prova även att göra ögonträning. Ögon är ju också muskler som behöver tränas som alla andra muskler.
Även värt att testa drycka mycket morotsjuice och äta mycket blåbär. Jag menar verkligen mycket och under några veckors period.
Kolosus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 17:31   #15
Kolosus
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2019
Inlägg: 7
Äter vänlig husman (utemat nån gång i veckan).[/QUOTE]

Ärlig talat, dagens husmanskost är till 95% förgiftad.
Varenda ingridiens du tittar på innehåller massor med E-ämnen, sulfiter, sulfater, antioxidationsmedel, konserveringsmedel, nitriter, nitrater, socker, aspartam osv.
I dagens samhället så blir det svårt att äta sund mat men man kan åtminstone minska så mycket som möjligt. Äta mer ekologiska varor, mer frukt och grönt som innehåller antioxidanter som hjälper till med att rensa kroppen från allt onödig skit som samlas och lagras i kroppen.
Kolosus är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)