Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-01-13, 10:02   #31
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 485
Jag tvivlar på att det är möjligt att öka ens testosteron till en sådan grad att den påverkar en överhuvudtaget. Om man upplever någon skillnad så är det nog mest för placebo. ”Nu har jag 4 nmol högre testo och är därför manligare - grrr!”

Så länge som man inte har sjukligt låga nivåer pga dåliga vanor så finns det nog inget att vinna överhuvudtaget. Att röka för att eventuellt få ett marginellt högre testo är nog bland det dummaste jag någonsin läst på forumet. Jag skulle avråda alla från den korkade idén.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-13, 10:03   #32
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Dominant
Frågan är vad är hönan och ägget i det här.

För min del tror jag en naturligt hög testosteronnivå och en längre kropp och penis en aning kraftigare än genomsnittet ger oftast den här normalt dominanta approachen som accepteras.

Ta de här kraftigt dominanta personerna pga. höga doser av exogent intaget testosteron förstärker oftast även deras naturligt svaga sidor och skavanker.

Jag tror visst att man/kvinna kan träna in en dominant personlighet men inte med den äkthet som en naturbegåvning har i sin dominans med acceptans av omvärlden.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2019-01-13 klockan 10:11.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-13, 10:05   #33
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Jao, kanske är den mytomspunna "30-årskrisen" eller faktumet att jag bara har legat med 3 tjejer. Män ska ha legat med runt 100 tjejer innan de blivit 30. Dessutom ska de vara 1,8 m långa (jag är 1,73 m) och vara muskulösa, annars är du inte en riktig man utan en fjollig, tofflande & pudlande mes till "man".

Det är kanske inget konstigt med det, men långt ifrån optimalt (kolla på majoriteten av alla unga mesiga killar idag som fortfarande är singlar, varav många oxå fortfarande oskulder - I wonder why). Precis som ett bränsle inte hjälper en bil om den ändå inte har någonstans att åka så kmr inte testosteron att hjälpa om man inte har något att göra i livet - helt sant.

Utmaningen är att jag känner folk som tjatar om att börja med roidz men jag vägrar det om jag inte kan garantera hur det kmr påverka den naturliga testoproduktionen och/eller risken för sterilitet. Så därför söker jag "naturliga sätt" istället om jag inte kan hitta någon privatläkare som kan godkänna lågdoserad TRT.

Testosteron är alltså mannens kraftfullaste bränsle att få skit gjort och leva livet fullt ut och ja, sen behöver han oxå något att få gjort och ett liv att leva fullt ut.
Du har köpt testosteronhysterin rakt av. Att dra slutsatsen att man har testosteronbrist för att man inte får skit gjort är extremt långsökt, det finns en miljon andra faktorer som påverkar dina energinivåer och din produktivitet.

Det ploppar upp liknande trådar hela tiden och jag är rätt säker på att det i 99% av fallen handlar om unga osäkra män med liv de är missnöjda över. I dessa fall ska man träffa en terapeut snarare än att gräva ned sig i artiklar om hormoner.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-13, 10:09   #34
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Du har köpt testosteronhysterin rakt av. Att dra slutsatsen att man har testosteronbrist för att man inte får skit gjort är extremt långsökt, det finns en miljon andra faktorer som påverkar dina energinivåer och din produktivitet.

Det ploppar upp liknande trådar hela tiden och jag är rätt säker på att det i 99% av fallen handlar om unga osäkra män med liv de är missnöjda över. I dessa fall ska man träffa en terapeut snarare än att gräva ned sig i artiklar om hormoner.
Så sant det är långsiktigare lösning för personen att bli lyckligare i sitt liv.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-13, 10:15   #35
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Kolla på övriga primater, det är först när en individ etablerats som ledare som tecknen på extrem testonivå framträder.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-13, 10:39   #36
bigtraps
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: hälsingland
Inlägg: 969
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
du har köpt testosteronhysterin rakt av. Att dra slutsatsen att man har testosteronbrist för att man inte får skit gjort är extremt långsökt, det finns en miljon andra faktorer som påverkar dina energinivåer och din produktivitet.

Det ploppar upp liknande trådar hela tiden och jag är rätt säker på att det i 99% av fallen handlar om unga osäkra män med liv de är missnöjda över. I dessa fall ska man träffa en terapeut snarare än att gräva ned sig i artiklar om hormoner.

+1
bigtraps är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-13, 12:24   #37
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Kolla ens vad du har för nivåer. Om de skulle vara låga så sök medicinsk hjälp. Om vi säger att man är inom ramarna så har jag svårt att tro att man nlir alfa genom att posa eller äta zink
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-13, 17:02   #38
lemonlime
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 9
Inte ''naturligt'' men klomifen ökar testot. Tror inte det finns något registrerat läkemedel i Sverige men du kan ju få EU recept om du har tur.
lemonlime är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-13, 18:38   #39
Laksen
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 531
Fattar inte varför folk är rädda för trt, finns typ inga negativa sidor om det utförs rätt (med hjälp av läkare förstås). Prostatacancer har ingenting att göra med trt, risken är större om man har lågt testosteron. Tappa håret? Det är manligt att vara skallig. Det enda negativa kan vara att det kan vara svårt att få barn, om man inte vill ha barn är detta ju inte heller negativt.

Några naturliga sätt att öka testosteron finns inte, åtminstone inte sådana som gör någon skillnad. Välmående har en del att göra med testosteron men det är bara en liten del i pusslet.
Laksen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-13, 18:47   #40
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av Laksen Visa inlägg
Fattar inte varför folk är rädda för trt, finns typ inga negativa sidor om det utförs rätt (med hjälp av läkare förstås). Prostatacancer har ingenting att göra med trt, risken är större om man har lågt testosteron. Tappa håret? Det är manligt att vara skallig. Det enda negativa kan vara att det kan vara svårt att få barn, om man inte vill ha barn är detta ju inte heller negativt.

Några naturliga sätt att öka testosteron finns inte, åtminstone inte sådana som gör någon skillnad. Välmående har en del att göra med testosteron men det är bara en liten del i pusslet.
Vad händer med ditt endokrina system om du inte fortsätter med TRT i resten av ditt liv?

Senast redigerad av xan den 2019-01-13 klockan 18:48.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-13, 19:10   #41
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Vad händer med ditt endokrina system om du inte fortsätter med TRT i resten av ditt liv?
Finns de som kommer tillbaka bra efter åratal av missbruk. Finns de vars produktion lägger ned för alltid efter en kur. TRT får man väl om man behöver det, så det är väl inte så mycket att fundera över om det är aktuellt?
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-13, 19:23   #42
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 485
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Vad händer med ditt endokrina system om du inte fortsätter med TRT i resten av ditt liv?
Ja, jag skulle bara gå på TRT om det verkligen var uppenbart att jag led av kroniskt låga testhalter över en lång tid som inte går att återställa på något annat vis. Samt att det var fastställt att det låga värdet var anledningen till eventuella symptom och inte från någon orelaterad depression eller dylikt. Om så var fallet så hade jag nog gått på TRT. Men om jag bara var en random Patrik med ölmage, som har svårt att få upp den och är missnöjd med gainsen på gymmet. Då hade jag hållt mig borta från TRT.

Ett mardrömsscenario som skulle kunna uppstå är ju om det exempelvis plötsligt blev olagligt med TRT i framtiden. Då skulle man ju vara ganska körd. Eller att man av någon random anledning blir tvungen att sluta.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-13, 19:31   #43
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

EDIT: För ca 2 år sen så gick jag till vården och bad om testosteronprov, gjorde då blodprov på morgonen för att mäta dess maximala nivå. Resultatet fick jag dock inte se utan bara höra någon läkare bakom sitt arbetsbord berätta om att jag hade inom normalt spann. Jag minns inte exakta värdet, men det var antingen lite lägre eller lite högre än i mitten inom normalspannet. Så om normalspannet sträckte sig mellan 10-20 så låg jag alltså på 14, 15 eller 16 (påhittade siffror, minns ej vad spannet ligger på).

Det är just det Langster skriver om som är det irriterande med hela testosteronbiten: "hur kommer ens kropp att påverkas av TRT?". Det verkar man inte veta förrän man provat om man inte kan göra ett gentest för att se om man har några dokumenterade gener som kan fingerpeka på hur kroppen kmr svara på kuren.

Vad jag hört från tredjeparter som pysslar med roidz så verkar "alla inom roidkretsen" ha klarat sig fast å andra sidan lär man ju knappast höra något från de som det går utför och som sedan avlider eller begår självmord på grund av katastrofala roidresultat? Vad är sanningen där egentligen? Vad sanningen är innebär INTE någon uppmaning till bruk.

Dessutom undrar jag också vad doseringsnivån ligger på inom TRT respektive "roids" och vad som definierar något som "TRT" och "roids" - någonstans måste doseringsnivån påstå att "nu rör det sig om mängder därav roids" eller handlar det enbart om hur man får tag på testot? Dvs., via läkare eller via den förbjudna vägen?

Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Jag tvivlar på att det är möjligt att öka ens testosteron till en sådan grad att den påverkar en överhuvudtaget. Om man upplever någon skillnad så är det nog mest för placebo. ”Nu har jag 4 nmol högre testo och är därför manligare - grrr!”

Så länge som man inte har sjukligt låga nivåer pga dåliga vanor så finns det nog inget att vinna överhuvudtaget. Att röka för att eventuellt få ett marginellt högre testo är nog bland det dummaste jag någonsin läst på forumet. Jag skulle avråda alla från den korkade idén.
Jag kommer aldrig att börja röka. Har aldrig gjort, har alltid tackat nej till att testa, och jag låter andra få göra vad de vill med sina kroppar så länge det inte påverkar mig negativt (därför avskyr jag att vara nära de som röker).

Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Du har köpt testosteronhysterin rakt av. Att dra slutsatsen att man har testosteronbrist för att man inte får skit gjort är extremt långsökt, det finns en miljon andra faktorer som påverkar dina energinivåer och din produktivitet.

Det ploppar upp liknande trådar hela tiden och jag är rätt säker på att det i 99% av fallen handlar om unga osäkra män med liv de är missnöjda över. I dessa fall ska man träffa en terapeut snarare än att gräva ned sig i artiklar om hormoner.
Jag är medveten om Facebookgrupper som "Testosterone Society" eller vad de nu heter där allt hela tiden kommer tillbaka till, "det är tack vare på högt testosteron" och "det är tyvärr på grund av lågt testosteron" oavsett vad folk än skriver om. Självfallet är det många samverkande hormoner, signalsubstanser och övriga kemikalier i kroppen.

Samtidigt verkar exempelvis dopamin, serotonin, testosteron och östrogen vara mycket starka "moderating variables" i kroppen. Med andra ord: påverkan på dessa verkar ha starka påverkningar på övriga kemikalier och processer i kroppen enligt mina spekulationer (med reserverad rättighet att jag har helt fel i allt jag sa nu).

Senast redigerad av MaxTheMarketer den 2019-01-13 klockan 19:33.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-13, 20:28   #44
Laksen
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 531
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Vad händer med ditt endokrina system om du inte fortsätter med TRT i resten av ditt liv?
Finns väl ingen orsak att inte fortsätta resten av livet om du lider av hypogonadism? Inte slutar en diabetiker ta insulin heller...

Senast redigerad av Laksen den 2019-01-13 klockan 20:29.
Laksen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-13, 21:09   #45
chadd
Registered User
 
chadds avatar
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 123
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
EDIT: För ca 2 år sen så gick jag till vården och bad om testosteronprov, gjorde då blodprov på morgonen för att mäta dess maximala nivå. Resultatet fick jag dock inte se utan bara höra någon läkare bakom sitt arbetsbord berätta om att jag hade inom normalt spann. Jag minns inte exakta värdet, men det var antingen lite lägre eller lite högre än i mitten inom normalspannet. Så om normalspannet sträckte sig mellan 10-20 så låg jag alltså på 14, 15 eller 16 (påhittade siffror, minns ej vad spannet ligger på).
.
Det lär vara sparat i din journal så är ju bara att kolla upp om du vill veta.
chadd är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)