Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-04-22, 10:40   #76
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Oavsett är det i princip helt irrelevant för vad man bör äta i dagsläget, liksom 99,9% av koster som motiveras av "vi åt såhär under tidsperiod X".
Nu var det väl ingen av oss som påstod just det heller.

Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
”Behöver” är blott en fråga om överlevnad. För sunda människor finns det mer till livet än att bara överleva.
Absolut, och variation förnöjer.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-22, 10:43   #77
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Nu var det väl ingen av oss som påstod just det heller.


Absolut, och variation förnöjer.
Jo det var det och resonemanget är återkommande i en rad trådar när intag av kött eller cerealier diskuteras.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson Visa inlägg
Om vi inte blivit omnivorer (allätare) dvs börjat med köttdiet utan stannat kvar på veganstadiet (tex Paranthropus sp.) så hade vi varit utdöda för länge sedan pga av RIKTIGA KLIMATförändringar som vi inte kunnat anpassat vår extrema kosthållning till. Dessutom bidrog bl.a det ljuvliga animaliska proteinet till att vår hjärna kunde både tillväxa och utvecklas. Även våra tänder hade varit mycket större om vi om vi blivit omnivorer. Däremot så var käkmusklerna enormt starka och stora... alltid något...

Så en saftig blodig utsökt biff är bra för kropp och själ...
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-22, 12:04   #78
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Det är faktiskt inte en helt irrelevant svar, finns ju en som "krediterar" (vad fan heter det på svenska? "tillskriver?") människans (hjärnas) utveckling till just ökat intag av B-vitaminer från exempelvis kött, fisk etc.

Däremot så går det ju att tillgodose sina vitaminbehov utan kött mha med tillskott i nutid.
Jag har aldrig ifrågasatt att B-vitamin har tillfört något till mänsklig utveckling. Arne skrev om animaliska proteiner.

Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Jag _tror_ det är hyfsat välbelagt att så är fallet. Oavsett är det i princip helt irrelevant för vad man bör äta i dagsläget, liksom 99,9% av koster som motiveras av "vi åt såhär under tidsperiod X".
Precis. Om vi ska hänvisa till vår historia som något slags beteendefacit kan vi ju börja med blodiga gladiatorspel och korståg igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
”Behöver” är blott en fråga om överlevnad. För sunda människor finns det mer till livet än att bara överleva.
Alltså jag förstår din poäng men "behöver" är inte alls blott en fråga om överlevnad. Det finns många saker jag behöver som inte alls har att göra med min omedelbara överlevnad. God mat och dryck, gott umgänge, fysisk intimitet, en känsla av syfte och självförverkligande, o.s.v.

Frågan är om ett personligt behov av att äta ex. kött för att man tycker det är så gott verkligen trumfar argument kring djurrätt och miljöpåverkan. Jag känner att det ger mer att avstå från kött och mejeri i min vardag än vad det hade gett mig att äta det regelbundet. Jag känner att jag växer av att utöva den självdisciplinen på en daglig basis.

Men du kanske känner att du behöver vara en egoistisk hedonist?
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-22, 12:16   #79
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Jo det var det och resonemanget är återkommande i en rad trådar när intag av kött eller cerealier diskuteras.
Jaha, jag läste inte ens Arnes inlägg
Sen kanske man behöver vara mer specifik än "oss".
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Jag har aldrig ifrågasatt att B-vitamin har tillfört något till mänsklig utveckling. Arne skrev om animaliska proteiner.
Jag läste som sagt inte ens Arnes inlägg utan gjorde kopplingen till att det var underförstått att med "animaliska proteiner" egentligen var b-vitamin som avsågs. Ett inte helt litet sidospår från min sida :p
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-22, 12:51   #80
Arne Persson
BodyPumpens grundare.
 
Arne Perssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lödde
Inlägg: 15 222
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Jag har aldrig ifrågasatt att B-vitamin har tillfört något till mänsklig utveckling. Arne skrev om animaliska proteiner.



Precis. Om vi ska hänvisa till vår historia som något slags beteendefacit kan vi ju börja med blodiga gladiatorspel och korståg igen.



Alltså jag förstår din poäng men "behöver" är inte alls blott en fråga om överlevnad. Det finns många saker jag behöver som inte alls har att göra med min omedelbara överlevnad. God mat och dryck, gott umgänge, fysisk intimitet, en känsla av syfte och självförverkligande, o.s.v.

Frågan är om ett personligt behov av att äta ex. kött för att man tycker det är så gott verkligen trumfar argument kring djurrätt och miljöpåverkan. Jag känner att det ger mer att avstå från kött och mejeri i min vardag än vad det hade gett mig att äta det regelbundet. Jag känner att jag växer av att utöva den självdisciplinen på en daglig basis.

Men du kanske känner att du behöver vara en egoistisk hedonist?
Jag skrev bl.a animaliska proteiner...
__________________
Sänka vikter? Vad menas med det? Höja vikter däremot det vet jag vad betyder!
Arne Persson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-22, 13:00   #81
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson Visa inlägg
Jag skrev bl.a animaliska proteiner...
Ja, så du påstod att animaliska proteiner varit avgörande i den mänskliga hjärnans utveckling, och jag bad om källor på det.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-22, 13:34   #82
Tobbey
Do you even PB?
 
Tobbeys avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 9 190
Jag har ätit helvegetariskt i några år nu och har inga planer på att ändra det. Det är väl antagligen bättre för miljön, det är billigare, det är gott smakmässigt även om jag älskar ägg och kött, samt så hade jag mycket problem med magen förut när jag åt massor med kött, ägg, mjölkprodukter plus så försvann alla finnar när jag slutade äta dessa produkter på bara några veckor in.

Jag märker ingen skillnad i uthållighet, styrka, generellt välmående av att ha gått över till en helt vegetarisk kost.

Det är inga problem att få i sig tillräckligt med protein.

Det kan vara problem med matvolymen till en början, men det går ju att antingen vänja sig vid eller äta kaloritätare mat för att minska volymen.

När jag står i en mataffär idag är det lika lätt att plocka det vegetariska alternativet på ena sidan kyldisken som att plocka det icke vegetariska alternativet på andra sidan. Jag finner därför ingen egentlig anledning att välja exempelvis köttfärsen när jag lika gärna kan ta den vegetariska färsen för att få ihop samma maträtt.

Men visst skulle jag jaga och äta djur om jag satt fast på en ö eller inte hade tillgång till en mataffär med importerad mat från andra sidan jorden 5 minuters gångavstånd bort från min säkra bostad med värme, el, internet, säng, TV, kylskåp. Är det enkelt att göra valet att välja vegetariskt så tar jag det.

På senare år har jag dock släppt på striktheten kring mitt kostval. Blir jag bortbjuden på en lasagne som för några dagar sen och den är vegetarisk fastän pastaplattorna innehåller ägg, big deal, jag äter ändå. Någon har bakat bullar på jobbet och det är mjölkprodukter och ägg i degen, big deal jag äter en bulle och njuter av den.
__________________
Journal: OL och SL-inspirerat, typ?

Citat:
Ursprungligen postat av viringer Visa inlägg
Så nu får jag inte ens vara på kolozzeum i fred utan att träffa heta singlar

Senast redigerad av Tobbey den 2019-04-22 klockan 13:38.
Tobbey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-22, 14:19   #83
Arne Persson
BodyPumpens grundare.
 
Arne Perssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lödde
Inlägg: 15 222
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Ja, så du påstod att animaliska proteiner varit avgörande i den mänskliga hjärnans utveckling, och jag bad om källor på det.
En källa är tex våra brachydonta tänders anpassning till en omnivor kosthållning med bl.a förminskade molarer samt att vår matsmältningsapparat är väl anpassad för att bryta ner animaliska livsmedel och effektivt tillgodogöra dessa. I och med bl.a detta så skedde en accelererad utveckling av hjärnan.
__________________
Sänka vikter? Vad menas med det? Höja vikter däremot det vet jag vad betyder!
Arne Persson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-22, 14:29   #84
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson Visa inlägg
En källa är tex våra brachydonta tänders anpassning till en omnivor kosthållning med bl.a förminskade molarer samt att vår matsmältningsapparat är väl anpassad för att bryta ner animaliska livsmedel och effektivt tillgodogöra dessa. I och med bl.a detta så skedde en accelererad utveckling av hjärnan.
Inget av det du skriver här är en källa på eller något slags stöd för att animaliskt protein har genererat en accelererad utveckling av hjärnan.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-22, 14:35   #85
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Kanske ska poängtera att jag inte med all säkerhet kan säga att du har fel Arne, du kanske har väldigt mkt bättre koll på det här ämnet än jag. Men du argumenterar fruktansvärt dåligt och har väldigt stora luckor mellan förklaring och slutsats som du gärna får fylla ut om du vill övertyga någon.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-22, 14:52   #86
Arne Persson
BodyPumpens grundare.
 
Arne Perssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lödde
Inlägg: 15 222
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Inget av det du skriver här är en källa på eller något slags stöd för att animaliskt protein har genererat en accelererad utveckling av hjärnan.
Det är en ”naturlig källa” som jag lite snabbt angav eftersom jag jobbar på mitt gym. Har jag ork så skall jag försöka skaka fram lite referenser i kväll. Frågan är hur insatt du är i ämnet?
__________________
Sänka vikter? Vad menas med det? Höja vikter däremot det vet jag vad betyder!
Arne Persson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-22, 14:57   #87
Arne Persson
BodyPumpens grundare.
 
Arne Perssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lödde
Inlägg: 15 222
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Kanske ska poängtera att jag inte med all säkerhet kan säga att du har fel Arne, du kanske har väldigt mkt bättre koll på det här ämnet än jag. Men du argumenterar fruktansvärt dåligt och har väldigt stora luckor mellan förklaring och slutsats som du gärna får fylla ut om du vill övertyga någon.
Jag är lite lat och orkar inte, i skrift, reda ut allting i detalj. Jag har dock en smula kunskaper i ämnet.
__________________
Sänka vikter? Vad menas med det? Höja vikter däremot det vet jag vad betyder!
Arne Persson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-22, 15:10   #88
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson Visa inlägg
Det är en ”naturlig källa” som jag lite snabbt angav eftersom jag jobbar på mitt gym. Har jag ork så skall jag försöka skaka fram lite referenser i kväll. Frågan är hur insatt du är i ämnet?
Vilket är värt ungefär lika mycket som "naturlig medicin" i behandlingen av cancer. Även om "källan" nu hade haft någon uppenbar koppling till punkten som diskuteras.

Jag är måttligt insatt. Jag vet att forskningsläget generellt pekar på att animaliska kostinslag har spelat en roll i människans utveckling, men att just animaliskt protein ska ha en koppling till hjärnans utveckling är något helt nytt för mig.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-22, 16:35   #89
Arne Persson
BodyPumpens grundare.
 
Arne Perssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lödde
Inlägg: 15 222
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Vilket är värt ungefär lika mycket som "naturlig medicin" i behandlingen av cancer. Även om "källan" nu hade haft någon uppenbar koppling till punkten som diskuteras.

Jag är måttligt insatt. Jag vet att forskningsläget generellt pekar på att animaliska kostinslag har spelat en roll i människans utveckling, men att just animaliskt protein ska ha en koppling till hjärnans utveckling är något helt nytt för mig.
Ett exempel är att man slipper äta mlm hela dagen för att fylla och ersätta sitt kaloribehov och inte minst proteinbehov med växtmaterial. Så man fick lite mer tid att tänka efter. Dessutom slapp man den prominenta Crista sagittalis och deh medföljande kraftigt överdimensionerade M. temporalis som kanske(?) i viss mån hindrade tillväxt av kraniet...🙂
__________________
Sänka vikter? Vad menas med det? Höja vikter däremot det vet jag vad betyder!
Arne Persson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-22, 16:43   #90
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Att det ska vara mest miljövänligt med vegansk kost är inte korrekt. Jag äter mest viltkött som är klimatneutralt, finns mycket av den varan folk inte tar vara på. En vegansk kost kräver dock importerade varor under några månader. På grund av vårt geografiska läge. Bor man runt ekvatorn kanske man har en poäng, men allt är inte svart och vitt.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)