Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-04-15, 21:50   #46
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Om jag bara lever life utan tanke på bulk eller deff så pendlar jag mellan 77-79 kg på ca 15-17% BF. Jag vet knappt vad vältränad innebär så jag kan inte besvara frågan.
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-16, 08:20   #47
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av yia Visa inlägg
Har han också bedrövliga gener trots att han lyckats vara jävligt fit i många år, eller är det snarare så det blir om man har en viss typ av livsstil att fettet kommer sätta sig på magen? Min gissning är att det är i mycket hög grad det senare.
Jag äter i princip aldrig chips eller godis (har turen att inte gilla det så mycket) och har alltid legat på runt 17-18% i kroppsfett (så jag klagar inte, tvärtom, anser mig lyckligt lottad). Men finns det något sätt att leva på/träna på som gör att fettet fördelar sig annorlunda på kroppen så skulle det vara intressant att höra? (Men eftersom jag, även vid det tillfälle jag låg på 187cm/76kg och en del muskler, fortfarande hade en liten kula kvar så lutar jag åt att jag helt enkelt måste ner till kanske 12-13% för att få bort den)
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-16, 09:22   #48
Bossebäver
Registered User
 
Bossebävers avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1 003
Jag har fetma på min naturliga basvikt. Jag kan inte ens hålla dålig form utan en enorm mental aktivitet och självdiciplin. Fml
__________________
Im Chuck Norris, your argument is invalid.
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-16, 14:01   #49
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 729
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Jag äter i princip aldrig chips eller godis (har turen att inte gilla det så mycket) och har alltid legat på runt 17-18% i kroppsfett (så jag klagar inte, tvärtom, anser mig lyckligt lottad). Men finns det något sätt att leva på/träna på som gör att fettet fördelar sig annorlunda på kroppen så skulle det vara intressant att höra? (Men eftersom jag, även vid det tillfälle jag låg på 187cm/76kg och en del muskler, fortfarande hade en liten kula kvar så lutar jag åt att jag helt enkelt måste ner till kanske 12-13% för att få bort den)

Gener spelar säkert en stor roll. Sen kanske du har en större mängd visceralt fett i midjan. Annars har jag alltid inbillat mig att ifall man har hållt igång och var aktiv hela livet så fördelar sig fettet på ett annat sätt än ifall du hade suttit stilla, mindre kring buken och mer jämnt kring hela kroppen.
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-16, 14:18   #50
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av CalleP Visa inlägg
Gener spelar säkert en stor roll. Sen kanske du har en större mängd visceralt fett i midjan. Annars har jag alltid inbillat mig att ifall man har hållt igång och var aktiv hela livet så fördelar sig fettet på ett annat sätt än ifall du hade suttit stilla, mindre kring buken och mer jämnt kring hela kroppen.
Har man hållit igång och varit aktiv hela livet så har man nog lagt på sig mer muskler i förhållande till fett än någon som inte gjort det.. dvs har lägre kroppsfett-%. Att fettet lägger sig på andra ställen tycker jag låter osannolikt. Då tycker jag exempelvis att vad man har ätit (ex. olika sorters fett) låter mer sannolikt att det kan styra lite vart det sätter sig.. kanske..
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-18, 00:09   #51
Dk1ng
Registered User
 
Dk1ngs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 424
Basvikten har legat mellan 80-84kg@182 cm i många år, troligtvis tack vare rätt strikt kosthållning. Ser förvånansvärt otränad ut på den vikten - som Lasse Lövbiff och Svenne Banan med fettvalk över livremmen men med lite mer voluminösa bröst, lår och armar.

Gener och historik spelar garanterat in. Jag har aldrig varit påtagligt fet eller överviktig och alltid idrottat, men ända sedan barnsben haft en rejäl "valk" på magen och stadiga kärlekshandtag. Bilden intill var på 78 kg, men kan direkt säga att skillnaden för mig mellan rippad och vanlig stressad, päronformad flerbarnspappa (min basvikt) på sin höjd är 3-5 kg. Tyvärr krävs det en fruktansvärd vilja och disciplin för att tappa just de där kilona som gör hela skillnaden, så det är sällan jag finner motivationen till det. Med tilltagande ålder skiftar dessutom fokus allt mer på att bara försöka hålla en förhållandevis låg och hälsosam vikt år efter år, snarare än att svälta sig och må piss för att dra blickar till sig på stranden. Lite tråkigt är det dock när man onekligen vet att resultatet av 20 års slit gömmer sig under hullet...
Dk1ng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-19, 23:51   #52
yia
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 66
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Så för att en kille som slutar röra på sig helt går från platt mage till bukfetma så kan det inte vara så att vi som har bukfetma trots att vi tränar hårt har det pga gener?
Ursäkta men det där börjar låta som väldigt mycket halmstrån nu. Du har här en extremt vältränad kille, med uppenbart bra gener, som medvetet går upp i vikt och när han gör det i huvudsak lägger på sig fet över buken. Det är knappast så att kroppen över en natt bara glömt bort all hans tidigare träning, och därtill ägnar han halva tiden åt hård träning för att långsamt komma tillbaks i sin gamla form. Det är inte så att han bara sitter still och äter hamburgare.

Min erfarenhet av det mänskliga psyket är att man ständigt letar ursäkter och konceptet genetik har i allt för hög grad kommit att bli en ursäkt som människor tar till för att slippa hantera verkligheten som den är. Det kommer du förstås aldrig erkänna men det är inte desto mindre sant för det. Att din fettfördelning skulle vara så fullkomligt TOTALT olik genomsnittet och ligga i det hyperextrema spannet bland freaks och sjukdomsfall förefaller inte speciellt troligt. Snarare vågar jag nog påstå att det är betydligt mer troligt att du är offer för det mycket välbelagda fenomenet att överskatta sin egen träning och underskatta vad man stoppar i sig - vilket är känt ur mängder av studier.

Men som sagt, du kommer aldrig erkänna det så du är helt fri att fortsätta leva i förnekelse om det känns bättre och gå all in på att du är så totalt genetiskt hämmad från späd ålder att du aldrig haft en chans att komma i form. Det är ju väldigt bekvämt att tänka så om inte annat.
yia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-20, 05:28   #53
Cykelcykel
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Sthlm
Inlägg: 644
Sant
Det är så många som underskattar hur mkt fett de har på kroppen.

Jag tror inte de flesta fattar hur jävla liten man blir när man går ner riktigt lågt i bf.
Cykelcykel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-20, 08:12   #54
BelowAverage
Kärvt maskulin
 
BelowAverages avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 1 000
Ang. magrutorna som många av oss önskar vi hade, där spelar väl kroppsbyggnad in en del t.e.x? Tänker att människor med lång rygg korta ben lättare lär få magrutor lättare än kort rygg långa ben.
Annars var det en jävla roast yia drog av mot Dio.
Idag har jag BMI 34 med schysst fetma men har ådror över axlarna t.ex. Det mesta av mitt fett sätter sig runt mage och lår, jag måste ned i extremt låg kroppsfett för magrutor. Det finns en varians mellan människor var fettet lagras på kroppen så jag ser inte riktigt anledningen att vara oförskämd mot Dio pga detta.
__________________
Do I have potential?
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
BelowAverage är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-04-20, 15:31   #55
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 729
Jag tycker jag ser okej ut på min nuvarande vikt på 80-82kg på morgonen men samtidigt vet jag att ifall jag hade vägt mellan 75-78kg hade jag sett bättre ut I ansiktet, kroppen och varit lättare att ta mig runt till vardags!

Börjar få slut på anledningar att inte deffa
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-20, 20:53   #56
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Tror också stor orsak är mera vardagsinaktivitet som kommit senase decenniet. Ta all netflix-, some-, och kollotid och byt ut det mot en aktivare sysselsättning så gör det nog skillnad. Även om man anser sig aktiv så är det ju ofta <10h träning per vecka det är frågan om. Flera av mina kompisar tränar kondition var lr varannan dag till skillnad från mig, men de blir också smalfeta vid viktuppgång. Jag hör som sagt till de "olyckligt" smalfeta men vet ju nog att det finns det ju allmännare orsaker än gener. Men där gener ändå spelar roll är att det verkar finnas lycky bastards som välsignats med nåt sånt som jämn fettfördelning.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-21, 20:31   #57
Iliyas
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 295
Jag har legat runt 107 kg nu i typ 3 år och har känts bekvämt men är bara 179-180 cm så måste ner en del i vikt anatar jag. Men klarar av att göra 12 chin ups med denna kroppsvikten.
Iliyas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-21, 21:37   #58
cAase
Registered User
 
cAases avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 689
Väger 83 kg nu, och 83 kg i dagarna då jag tränade, har i princip alltid varit min vikt senaste åren. Såg hyfsat vältränad ut på den vikten.
__________________
As long as I'm better than yesterday, I'm doing something right

Journal: Simplicity is golden
cAase är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-27, 15:53   #59
yia
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 66
Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
Ang. magrutorna som många av oss önskar vi hade, där spelar väl kroppsbyggnad in en del t.e.x? Tänker att människor med lång rygg korta ben lättare lär få magrutor lättare än kort rygg långa ben.
Annars var det en jävla roast yia drog av mot Dio.
Idag har jag BMI 34 med schysst fetma men har ådror över axlarna t.ex. Det mesta av mitt fett sätter sig runt mage och lår, jag måste ned i extremt låg kroppsfett för magrutor. Det finns en varians mellan människor var fettet lagras på kroppen så jag ser inte riktigt anledningen att vara oförskämd mot Dio pga detta.
Det jag ville säga är som sagt inte riktat mot någon enskild person utan fenomenet. Angående varians förekommer det varians inom allt, hur tjockt ditt skelett är, hur mycket dina organ väger o.s.v. De finns oändligt många parametrar man kan gnälla över och inget är exakt lika på millimetern. Det viktiga är hur stor denna varians är. Att hävda att man är så extremt utsatt i den genetiska tombolan att man har avsevärt mer fett över buken än någon annan är inte speciellt troligt. Tyvärr är det så att män generellt lägger på sig fett över buken. Det är inte en genetisk anomali eller otur. Det är så för alla, inklusive fitnesstränaren med sexpack året runt som snabbt skaffade sig en rejäl kula när han bytte livsstil.

Det här med att det är så svårt att få ett sexpack beror inte på genetiska nitlotter utan för att det är svårt, vilket gör det mänskligt och lätt att leta ursäkter när dieten pågått ett tag. Det är mycket välbelagt att folk i allmänhet tenderar att grovt felbedöma sin kaloriförbränning och sin fettprocent. Man är inte så vältränad som man tror att man är - vilket är en avsevärt mer trolig förklaring än att man skulle vara något genetiskt freak.
yia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-27, 23:45   #60
BelowAverage
Kärvt maskulin
 
BelowAverages avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 1 000
Citat:
Ursprungligen postat av yia Visa inlägg
Det jag ville säga är som sagt inte riktat mot någon enskild person utan fenomenet. Angående varians förekommer det varians inom allt, hur tjockt ditt skelett är, hur mycket dina organ väger o.s.v. De finns oändligt många parametrar man kan gnälla över och inget är exakt lika på millimetern. Det viktiga är hur stor denna varians är. Att hävda att man är så extremt utsatt i den genetiska tombolan att man har avsevärt mer fett över buken än någon annan är inte speciellt troligt. Tyvärr är det så att män generellt lägger på sig fett över buken. Det är inte en genetisk anomali eller otur. Det är så för alla, inklusive fitnesstränaren med sexpack året runt som snabbt skaffade sig en rejäl kula när han bytte livsstil.

Det här med att det är så svårt att få ett sexpack beror inte på genetiska nitlotter utan för att det är svårt, vilket gör det mänskligt och lätt att leta ursäkter när dieten pågått ett tag. Det är mycket välbelagt att folk i allmänhet tenderar att grovt felbedöma sin kaloriförbränning och sin fettprocent. Man är inte så vältränad som man tror att man är - vilket är en avsevärt mer trolig förklaring än att man skulle vara något genetiskt freak.
Alltså gnälla över
I en tråd "Är du "vältränad" på din natuliga basvikt?" berättar folk som tränat i flera år och läst på brädan i flera år att de verkar få magrutor på olika fett%.

Det är klart man måste jobba för att gå ned i fett% för sexpack. Men jag tycker det låter rimligt att beroende på längd på extremiteter och torso att det ser olika ut, och även att det finns genetiska skillnader i var man lagrar fett. Då ser inte jag det som gnäll ifall någon noterar att den verkar lagra in fett i första hand på magen. Jag kanske är helt fel på det dock, är inget jag studerat.
__________________
Do I have potential?
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
BelowAverage är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)