Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-04-17, 19:59   #1
Madeeleine
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2019
Inlägg: 2
Sår i handflatorna

Drar på mig sår mitt i båda handflatorna så fort jag kör något där det går ut på att jag hänga i en stång. Då det i min träning ingår att göra det några gånger i veckan gör att min träningen blir påverkad. Kör med kalk men hjälper inte, utan så fort jag hoppar upp så slits såren upp. Detta har jag nu haft i tre månader och det blir aldrig några förhårdnader.

Vad kan jag göra för att få bort såren? Tips på några tunna handskar? I staden jag bor finns inget utbud på tunna handskar, utan de som jag sett blir för tjocka
Madeeleine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 20:11   #2
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Madeeleine Visa inlägg
Drar på mig sår mitt i båda handflatorna så fort jag kör något där det går ut på att jag hänga i en stång. Då det i min träning ingår att göra det några gånger i veckan gör att min träningen blir påverkad. Kör med kalk men hjälper inte, utan så fort jag hoppar upp så slits såren upp. Detta har jag nu haft i tre månader och det blir aldrig några förhårdnader.

Vad kan jag göra för att få bort såren? Tips på några tunna handskar? I staden jag bor finns inget utbud på tunna handskar, utan de som jag sett blir för tjocka
Du håller troligen i stången lite felaktigt.

Ifall du lägger stången mitt i handflatan och sedan greppar runt med fingarna så kommer det bli som ett hudveck och där kommer du få blåsor.

Testa att iatället lägga stången precis där fingrarna slutar och handflatan tar vid innan du greppar runt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 20:14   #3
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Angående handskar så finns det en sorts handskar som heter "monteringshandskar". De jag har är av getskinn med nåt stretchigt material (neopren kanske) på handryggen. Dessa sitter rätt tajt på mina händer och funkar bra till pullups. Tror jag köpte dem på Clas Ohlson för en hundring för ett gäng år sedan...

Det går också att tejpa. Jag har inte gjort detta då jag tycker det verkar för bökigt. Men det går säkert att hitta en guide på youtube.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 20:27   #4
Madeeleine
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2019
Inlägg: 2
Tack för svaret. Dum fråga men hur ska jag göra när jag hoppar upp till stången och inte kan lägga den där fingrarna slutar?
Madeeleine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 20:30   #5
oldman
Registered User
 
oldmans avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 232
Sporttejp är din bästa vän.-
oldman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 20:40   #6
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 618
Moteringshandskar med nån form av gummiyta är tunna och ger ett utmärkt grepp, kostar inte många kronor heller. Rekommenderas.

Nått i den stilen.
https://jobbhandsken.se/produkter/mo...kar-polyuretan
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 20:49   #7
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Madeeleine Visa inlägg
Tack för svaret. Dum fråga men hur ska jag göra när jag hoppar upp till stången och inte kan lägga den där fingrarna slutar?
Du kan ju skifta runt greppet lite när du väl hänger och dinglar.

Men jag skulle säga att du kanske först kan experimentera med var du vill hålla stången då du gör rodd och marklyft. Där gäller samma princip. Dvs håll stången längre ut mot fingarna och låt bli att "greppa runt" allt för mycket.

Du kan även testa att inte greppa runt med tummarna. Det gör det lite enklare att hålla långt ut.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 20:49   #8
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Moteringshandskar med nån form av gummiyta är tunna och ger ett utmärkt grepp, kostar inte många kronor heller. Rekommenderas.

Nått i den stilen.
https://jobbhandsken.se/produkter/mo...kar-polyuretan
Verkar opti.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)