Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-11-09, 00:48   #76
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/d...gade-efter-mig
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-09, 08:37   #77
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Alltså det töntigaste som finns är kanske att tycka någon annan är töntig pga dennes intressen.

Rida är töntigt? Säg det till Genghis Khan.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-09, 09:03   #78
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Alltså det töntigaste som finns är kanske att tycka någon annan är töntig pga dennes intressen.

Rida är töntigt? Säg det till Genghis Khan.
Förstår din poäng men arierna, (proto-indoeuroper) tämjde hästarna flera tusen år innan Genghis Khan.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-09, 09:13   #79
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Förstår din poäng men arierna, (proto-indoeuroper) tämjde hästarna flera tusen år innan Genghis Khan.
Fan nu måste jag framstå som en total tönt eftersom jag inte tog upp den folkgrupp som först tämjde hästarna!!! Eftersom det var precis därför jag nämnde Genghis Khan i sammanhanget, jag trodde att det var han som uppfann hästen. Åååh vad pinsamt detaljer nu.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-09, 09:15   #80
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Fan nu måste jag framstå som en total tönt eftersom jag inte tog upp den folkgrupp som först tämjde hästarna!!! Eftersom det var precis därför jag nämnde Genghis Khan i sammanhanget, jag trodde att det var han som uppfann hästen. Åååh vad pinsamt detaljer nu.
Vad pinsamt det blev nu hade jag tänkt skriva men jag tyckte det blev bättre med autocorrects detaljer, så jag låter det vara.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-09, 10:10   #81
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Vad pinsamt det blev nu hade jag tänkt skriva men jag tyckte det blev bättre med autocorrects detaljer, så jag låter det vara.
Pinsamt att du blev så triggad att du spammade tråden. Är du också en hästpojke månne?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-09, 10:18   #82
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Pinsamt att du blev så triggad att du spammade tråden. Är du också en hästpojke månne?
Jag föredrar åsnor.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-09, 10:36   #83
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Jag föredrar åsnor.


__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.

Senast redigerad av G.W den 2021-11-09 klockan 10:42.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-09, 11:56   #84
sladdbarn
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 272
Jag tycker det är töntigt att inte vara nörd.
sladdbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-09, 12:09   #85
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Rida är töntigt? Säg det till Genghis Khan.
Eller till din mamma.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-09, 12:29   #86
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Eller till din mamma.
Ja… eller, eller, eller DIN mamma!
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-09, 12:42   #87
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av sladdbarn Visa inlägg
Jag tycker det är töntigt att inte vara nörd.
Det var troligen menat som ett skämt, men personer som inte har något de verkligen är intresserade av och ser till att lära sig mycket om och/eller bli bra på är ju rätt tomma individer. Om någon kan berätta ingående om hur t.ex bildäck tillverkas och vilka material som har vilka egenskaper så är det intressant att lyssna på.
Om det största intresset är hur det gick i senaste Idol-veckofinalen, eller vilka skor som är snygga just nu, så känner jag ingen större lust att prata eller umgås med den personen.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-09, 21:23   #88
unsuspected
Registered User
 
unsuspecteds avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Ort: Sthlm
Inlägg: 530
Tack Blomkål för att jag fick fulskratta. Kändes riktigt bra.
Själv samlar jag på gamla snowboards, töntigt eller ej så har det gett mig vänner för livet trots att jag började efter 30.
Har kvar alla mina leksaker sen jag var liten då jag inte gillar att slänga saker men ska nog sälja de till töntiga män som betalar bra.
unsuspected är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-10, 11:47   #89
sladdbarn
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 272
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Det var troligen menat som ett skämt, men personer som inte har något de verkligen är intresserade av och ser till att lära sig mycket om och/eller bli bra på är ju rätt tomma individer. Om någon kan berätta ingående om hur t.ex bildäck tillverkas och vilka material som har vilka egenskaper så är det intressant att lyssna på.
Om det största intresset är hur det gick i senaste Idol-veckofinalen, eller vilka skor som är snygga just nu, så känner jag ingen större lust att prata eller umgås med den personen.
Du skrev exakt det jag menade!

På tal om nörderi så är jag så himla avundsjuka på de som hittat sin grej och bara nördar
ner sig fullständigt. Själv så är jag intresserad av träning, hifi, bilar, mc, ölbryggning,
mopeder + en massa annat...

Senast redigerad av sladdbarn den 2021-11-10 klockan 11:49.
sladdbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-10, 13:33   #90
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 262
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Eftersom jag är en passionerad fågelskådare sedan många år så behöver jag nog expandera trådens läsares kompetens kring denna hobby. Visst finns det ett fåtal pensionärer som åker till en park med en liten kikare. Och det är ju toppen att de får motion och lite luft. Men det är inte riktigt så vi som älskar fågelskådning jobbar.

För det första är fåglarnas liv otroligt varierat och de allra flesta är väldigt skygga. Är man då intresserad att se fler arter än det "vanliga dussinet" så krävs det planering, kunskap och tålamod. Och just kunskap får man genom intensivt övande; det går absolut inte att lära sig artbestämma fåglar (vi pratar inte om blåmesar nu) med att läsa en bok vid skrivbordet. Det är långt och tålmodigt fältarbete som krävs. Ofta är det långa observationsavstånd, svåra ljusförhållanden och korta ögonblick man ser fågeln. Att kunna artbestämma (många fåglar) är en konstform som tar många år att bli skicklig i. Det är inte bara utseendet utan även hur fågeln rör och beter sig. Fåglar kan även skifta i utseende under året och efter ålder. Jag lägger nog 20 timmar i veckan i snitt året om. Ändå känner jag mig som en nybörjare.

Och när man letar efter rariteter (alltså fåglar som inte häckar i Sverige) så krävs det ju även att man vågar artbestämma (eftersom många rapporterar in det till artportalen och tex birdalarm). Inte så kul att göra fel. Jag har ibland förmånen att gå tillsammans med några av Sveriges skickligaste skådare. Deras förmågor gränsar nästan till magi. De hör och ser saker som jag missar (trots hårt övande i många år). Tex var när en ytterst erfaren skådare satte en bergtajgasångare bara på ett par lockrop. En raritet som endast setts ett fåtal gånger i Sverige. Många med 20-30 års erfarenhet hade missat fågeln. Han rapporterade ut det vilket innebär att många for till platsen och kunde även dokumentera och konstatera att det var rätt. Det finns ett tävlingsmoment i skådandet som gör det än mer spännande. Alltid kul att hitta någon raritet, en art man aldrig sett förut eller en art som uppträder i en oväntad biotop eller tidpunkt. Det händer i princip alltid något kul när man är ute. Och ju mer man övar desto roligare blir det. Och man blir aldrig fullärd. Ett intressant fall var en vitvingad tärna som väckte mycket uppmärksamhet. Men efter ett dygn och många bra skådare senare kunde man konstatera att det var den vanligare svarttärnan. Juvenila tärnor kan vara väldigt lika varandra så även skådare med 40 års övande tog fel.

Skådandet kräver koncentration och tålamod. Det går inte bara att promenera in i en skog och förvänta sig att fåglarna visar upp sig. Man måste ge det tid, stanna upp, och låta naturen "växa fram". Står man stilla i 20 minuter så vaknar ofta skogen till liv och helt plötsligt ser man fåglar överallt. Allt annat försvinner, problem hemma och på jobbet är som bortblåsta. Det är helt magiskt.

Skådningen innebär även att man får se mängder av natur från hela Sverige (och även andra länder såklart, även om det inte händer lika ofta). Stora och härliga naturupplevelser får man i mångfald. Skådningen är heller inte speciellt fysiskt enkel. Det är mycket kånkande på utrustning och ibland i otillgänglig miljö och långa strapatser. Visst, det går att bara stå i ett fågeltorn men det tröttnar man ju på till slut. Jag kör mycket offroad och har vid flera tillfällen slagit mig halvt fördärvad när man rasat ner för en hal slänt. Har även blivit jagad av både tjurar och griniga vildsvin. Att vara ute i vildmarken innebär alltid att man behöver förbereda sig och ha koll på utrustning och sig själv. Framförallt om man kombinerar vandring med skådning och är ute flera dagar i ett sträck. Jag personligen uppskattar kombinationen av rörelse och skådande.

All naturtid gör även att man får upp intresset för andra delar av naturen. Allt från geologi, naturgeografi, växter, träd och insekter. Och ju mer man lär sig ju mer fascinerande blir det. Det kan liksom aldrig bli tråkigt, det finns alltid nya saker att upptäcka.

Det är även en stark community kring skådningen så det är alltid kul att följa andras skådares upplevelser. Man träffar även många trevliga personer ute i fält (alla åldrar, färger och kön). Det är långt från händelselöst. I naturen händer alltid något till slut.

Jag ägnar mig även åt fågelfotografering (rätt seriös) så det ger ytterligare en dimension till skådandet. Jag ska ju inte bara se fågeln, utan även få den på bild. Och få saker är svårare att fota än fåglar. De är skygga och man kan liksom inte bestämma bakgrund, ljussättning osv. Man har ofta bara någon sekund på att sätta inställningarna utifrån tillgängligt ljus, omgivningens utmaningar (tex fota svart fågel mot ljus bakgrund) och fågelns rörelse. Oftast är det en miljard grenar i vägen och kameran är otymplig (500 mm).Att få en bra bild är därför otroligt tillfredställande. Hittills har jag lyckats fota (med bra kvalitet) över 200 arter och det är i sig en liten tävling. Alltid extra kul att få en ny art på bild. Och till fotograferingen så har man även njutningen att sitta i Lightroom och sortera, redigera och pula. Det är även kul att printa bilder, göra böcker och tavlor. Många bekanta och vänner har faktiskt önskat sig bilder av mig så mina alster hänger på deras väggar. Det är lite kul faktiskt.

Fågelskådningen innebär även en del planering vad man vill göra för resor. Man lyckas sällan genom slumpmässiga promenader i skogen. Det är medvetna val som gjort utifrån research.

Sen finns det alltid vissa skådare som jag personligen kan tycka är lite extrema (och därmed kanske närmar sig tönteri). Det är till exempel de som verkar helt strunta i naturen och upplevelsen utan maniskt jagar nya arter. De verkar mest vara stressade och hobbyn en belastning. Allt är bara en tävling.

Folks bedömning av en hobby lägger jag ingen vikt vid. De flesta oinitierade vet ju inte ens vad det innebär. Så länge personen verkar lycklig, sköter övriga livet och inte skadar någon så är väl allt toppen. Nu när barnen är myndiga och frugan föredrar trädgårdsarbete framför att umgås med mig så gör hobbyn mig till en gladare och roligare person att vara med.

Wow. Hade noll aning om varför fågelskådning är coolt. Nu vet jag. Respekt.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)