Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-11-07, 20:06   #46
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 792
Samlar man saker som ses mer manligt eller mer accepterat av samhället så blir det ju inte lika töntigt. Men hade någon man samlat på barbie docker istället för knivar eller något annat som anses mer "manligt" så hade ju samhället dömt ut han som weirdo med fetish.

Lite likt personer som samma sekund de kliver innanför dörren hemma klär sig som jättebebisar och vill bli omhändertagna. Det är något som anses skruvat i hjärnan på dessa för det inte är "norm".
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-07, 20:17   #47
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av yia Visa inlägg
Jag tror handlar ganska mycket om vad intresset säger om dig som person och hur du utför det.

1. Vilka umgås du med. Låt oss säga att skulle spela Magic the gathering på torsdagar. De vänner du spelar med är som Kvarnis bild modellsnygga och en tredjedel är lika snygga kvinnor. Skulle du skämmas då? Eller om du är med i en liten klubb ihop med svenska finanseliten där ni sitter i någon privat våning, dricker Cognac och spelar kortspelet av nostalgi-skäl. Skulle du dölja det för din flickvän?

Problemet är att den genomsnittliga utövaren av Magic the gathering ser ut som comic book guy; alltså bottenskrapet i samhällshierarkin.

2. Risk. Intressen som involverar risk brukar hamna i andra änden av skalan. Idiotiska ja, töntiga nej. Skulle du skämmas om folk fick reda på att du tävlar i motorcykel, kitesurfar eller har flygcertifikat? Det är det som är skillnaden mot våra fågelskådare och frimärkssamlare. De är (vanligtvis) riskminimerande människor. De går runt i sina tofflor och pysslar, och det mest intressanta som händer på 10 år är att koftan sticks eller kikaren har immat igen.
Jag tycker du har riktigt bra poänger.

Jag vill tillägga att en töntighetsfaktor är oproportionerligt stort engagemang. Rollspelare är ofta jätteengagerade i sina spel. När mina föräldrar spelar Yatzi så glömmer de bort partiet 45 sekunder efter att de har slutat —> inte töntigt; en rollspelare kan sitta en vecka efter ett avslutat parti och med avundsvärd energi prata om hur han dödade en drake förra veckan genom att slå en sexa med en tärning —> töntigt.

Jag såg en gång en kille på bussen (han såg faktiskt ut exakt som comic book guy), han satt och berättade för en kompis om ett magiskt svärd som var så kraftfullt att om någon drog det ”så gjorde man bäst att befinna sig på en annan kontinent”. Det syntes tydligt på hans kroppsspråk att han tyckte det var ascoolt. Jag hade svårt att förstå det coola; om vetenskapsmän hittade på en bomb eller något i verkligheten som kunde ödelägga en hel kontinent, då hade jag också blivit fascinerad, men hur kan man bli så hänförd över något som någon bara hittat på? Jag kan i detta nu, i min fantasi, hitta på ett magiskt svärd som förstör två kontinenter, men det är inget ballt med det.

För att försvara buss-comic book guy så handlar det väl iofs om hur investerad man är i fantasisaken i fråga. Tyrion i Game of Thrones är ett fantasifoster, men jag tycker inte att det är töntigt att bli skitglad om det går bra för honom, för jag förstår den emotionella investeringen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-07, 21:17   #48
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Här har jag en amatörpsykologisk teori som jag tror kommer vara i din smak: det feminina anses ligga närmre det barnsliga än vad det manliga gör. Alltså är det mer okej för kvinnor att göra barnsliga grejer än vad det är för män.

Bevis nummer ett för min teori: många (alla?) kulturer genom historien har haft manlighetsprov, som ofta är väldigt jobbiga. Kvinnlighetsprov är inte samma grej, om de ens existerar. Kvinnor har förväntats bara gå från barn till kvinnor av sig själva, utan någon speciell ansträngning.

Bevis nummer är själva grejen i sig: saker som anses okej icke okej att göra för män anses ofta okej att göra för både kvinnor och barn. Gråta, vara obeslutsam, låta någon annan bestämma över en, visa barnslig förtjusning, osv.

Obs: jag pratar inte om MINA åsikter nu, jag pratar om gamla mossiga värderingar i samhället. Alternativt Jungianska arketyper eller nåt åt det hållet.
Jag gillar analysen, den var bra.

Citat:
Ursprungligen postat av yia Visa inlägg
Jag tror handlar ganska mycket om vad intresset säger om dig som person och hur du utför det.

1. Vilka umgås du med. Låt oss säga att skulle spela Magic the gathering på torsdagar. De vänner du spelar med är som Kvarnis bild modellsnygga och en tredjedel är lika snygga kvinnor. Skulle du skämmas då? Eller om du är med i en liten klubb ihop med svenska finanseliten där ni sitter i någon privat våning, dricker Cognac och spelar kortspelet av nostalgi-skäl. Skulle du dölja det för din flickvän?

Problemet är att den genomsnittliga utövaren av Magic the gathering ser ut som comic book guy; alltså bottenskrapet i samhällshierarkin.

2. Risk. Intressen som involverar risk brukar hamna i andra änden av skalan. Idiotiska ja, töntiga nej. Skulle du skämmas om folk fick reda på att du tävlar i motorcykel, kitesurfar eller har flygcertifikat? Det är det som är skillnaden mot våra fågelskådare och frimärkssamlare. De är (vanligtvis) riskminimerande människor. De går runt i sina tofflor och pysslar, och det mest intressanta som händer på 10 år är att koftan sticks eller kikaren har immat igen.
Personligt här, men nånstans tappade jag intresset för mycket av barndomens/tonårens nörderi nån gång i livet, jag vet inte när. Stegvis antagligen. Så jag hade nog inte uppskattat magic the gathering oavsett sällskap. Jag hade kunnat spela det (om inte reglerna ändrats sedan 2nd edition) men föredragit att inte spela. Kanske om jag hade behållit mina kort sedan dess, då hade det vart lite nostalgi men gav bort hela klabbet till en unge med knarkarföräldrar som älskade magic men fick väldigt liten månadspeng. (Det var en enda god gärning så ingen imponans tack)

Svenska finanseliten hade jag absolut inte velat associera mig med av ideologiska skäl

I övrigt också en bra analys, men nog inte applicerbar på just mig.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-07, 21:40   #49
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Gillar att ni tagit upp fågelskådning flera gånger som exempel.
Jag och sambon snickrade ihop en egen fågelmatningsstation och slog ner den i marken på vår gård.
Jag har nu sedan den sattes upp suttit och spanat på fåglarna där säkert 3h totalt, med kikare från köksfönstret!
Och den har nog bara varit uppe i typ 4 dagar.

Kan summera det såhär. Talgoxarna är de som besöker fågelmatningen mest, följt av blåmesarna. De utgör nog än så länge 99% av besökarna . Jag såg några domherrar som spanade från ett träd i närheten, men de vågade inte fram.
Sen kom det en gråspett som varit där vid ett par tillfällen, även en större hackspett. Idag sågs även en skata på marken nedanför som plockade det de andra hade spillt på marken.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-07, 22:22   #50
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
@yia Fågelskådare och frimärkssamlare är oftast äldre människor som är mogna i sig själva och skiter i vad andra tycker om deras hobby, de är heller inte i sin "reproduktiva" fas.
Tror det är rätt få som vid 50 helt ur det blå får för sig att börja samla frimärken eller skåda fåglar. Fågelskådare har troligen sina rötter i friluftsaktiviteter som typ scouterna, fältbiologerna och liknande.
Jag vet inte varför just dessa intressen ses som töntiga annat än att det kanske är rätt töntiga individer som håller på med det… frimärkssamlande kan ha en koppling till autism då det är ett väldigt specifikt område där man kan fördjupa sig hur mycket som helst i en massa detaljer - och autistiska människor kan ju lätt ses som töntiga då de har problem i sociala sammanhang. Den enda människa jag träffat som samlade på frimärken var denna man, som förutom att han definitivt inte var autistisk spelade i en helt annan liga intellektuellt än de flesta av oss: https://www.sff.nu/till-minne-av-fred-goldberg/
Den fjärde boken som nämns i texten utformade jag åt honom, ett av mina första ”större” projekt, vet att han gav ett ex till Konung Carl Gustaf bland annat.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-07, 23:04   #51
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Jag gillar analysen, den var bra.



Personligt här, men nånstans tappade jag intresset för mycket av barndomens/tonårens nörderi nån gång i livet, jag vet inte när. Stegvis antagligen. Så jag hade nog inte uppskattat magic the gathering oavsett sällskap. Jag hade kunnat spela det (om inte reglerna ändrats sedan 2nd edition) men föredragit att inte spela. Kanske om jag hade behållit mina kort sedan dess, då hade det vart lite nostalgi men gav bort hela klabbet till en unge med knarkarföräldrar som älskade magic men fick väldigt liten månadspeng. (Det var en enda god gärning så ingen imponans tack)

Svenska finanseliten hade jag absolut inte velat associera mig med av ideologiska skäl

I övrigt också en bra analys, men nog inte applicerbar på just mig.
Det är ju så att man tappar många intressen man hade som liten när man blir äldre. Magic kanske är något som är rätt vanligt runt 12-årsåldern sen blir det töntigaste ju äldre man blir eftersom man då borde ha gått vidare.
Man blir lite som det där wierdot (fanns alltid en sån i alla svenska skolor på 80-90-talet) som bara hade vänner som var yngre än han själv - om man inte släpper barnsliga intressen till förmån för mer åldersanpassade.

Nu har jag nästan tappat mitt enda riktigt töntiga intresse från barndomen, att spela TV-spel. Bara för att det kommit så mycket annat i livet som tar för mycket tid ifrån det - och det märkliga är att jag inte ens saknar det, "viktigare" saker är nu mer intressanta.
(Nu är TV-spel hyfsat accepterat även som vuxenaktivitet, men det var det inte när jag växte upp.)

Och det är väl kanske så samhället/flocken förväntar sig att utvecklingen ska se ut, så när man håller fast vid ett intresse som anses vara till för en yngre målgrupp ses man som lite märklig.
Men just radiostyrda bilar, frimärkssamling och vissa andra intressen som har nämnts är inte specifikt riktade till en ung målgrupp och jag vet inte om de faktiskt ses som TÖNTIGA i någon större utsträckning? Mer att de kanske passar in på en stereotyp?

Sen håller jag inte med om att tjejer inte kan ses som töntiga pga deras intressen, jag skulle nog reagera på nåt sätt i alla fall om jag blev hembjuden till en jämnårig kvinna vars hem var överfullt av t.ex Barbie eller my little pony dockor. Men troligtvis dömer man både män och kvinnor för deras personlighet i helhet, är intresset precis ALLT för en person så är personen troligtvis avvikande och då troligtvis av annan anledning i grunden än just det intresset, antagligen har personen fäst sig vid något specifikt för att undvika andra aspekter av livet, eller för att de inte kan hantera ett "normalt" liv.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-07, 23:20   #52
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Vi kanske ska rangordna de töntigaste intressena?

Min lista:
1. Att vara religiös
2. Lajv-rollspel
3. Rollspel

Rollspel är töntigt eftersom man accepterar sin egen värdelösthet och måste gå in i en fantasi för att låtsas vara något man inte är, istället för att jobba på att bli något man vill vara.
Är man religiös så är hela världen ett stort jävla lajv-rollspel som man dessutom har lyckats bedra sig själv till att tro på, så det måste vinna listan.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-07, 23:39   #53
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Vi kanske ska rangordna de töntigaste intressena?

Min lista:
1. Att vara religiös
2. Lajv-rollspel
3. Rollspel

Rollspel är töntigt eftersom man accepterar sin egen värdelösthet och måste gå in i en fantasi för att låtsas vara något man inte är, istället för att jobba på att bli något man vill vara.
Är man religiös så är hela världen ett stort jävla lajv-rollspel som man dessutom har lyckats bedra sig själv till att tro på, så det måste vinna listan.
Personlig lista:

1. Att vara fotbolls eller hockey- fan
2. Rollspelet the vampire-masquerade
3. Whiskeykännare

Att gilla lagsport, diskutera lagsport, vilja beskåda lagsport osv. supertöntigt. Det tar första plats. Rollspel är töntiga, men det finns ett rollspel som är töntigare än andra att gilla. Att vara intresserad av whisky/whiskey, ha ett barskåp fyllt med olika sorter, diskutera vilken som är "rökig" eller ej, låtsas att det smakar annat än skit, gå på whiskyprovning och gurgla spotta, lukta och beskriva i stil med "Jag känner smaken av hasselnöt och undertryckta toner av ångest" samtidigt som man ser allvarlig ut och sådant. Det är töntigt.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-08, 07:47   #54
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Personlig lista:

1. Att vara fotbolls eller hockey- fan
2. Rollspelet the vampire-masquerade
3. Whiskeykännare

Att gilla lagsport, diskutera lagsport, vilja beskåda lagsport osv. supertöntigt. Det tar första plats. Rollspel är töntiga, men det finns ett rollspel som är töntigare än andra att gilla. Att vara intresserad av whisky/whiskey, ha ett barskåp fyllt med olika sorter, diskutera vilken som är "rökig" eller ej, låtsas att det smakar annat än skit, gå på whiskyprovning och gurgla spotta, lukta och beskriva i stil med "Jag känner smaken av hasselnöt och undertryckta toner av ångest" samtidigt som man ser allvarlig ut och sådant. Det är töntigt.
Överlag att vara ”kännare” av exklusiv mat och dryck är extremt töntigt, ja. Fast det ses inte så av folket. Problemet är att ju mer exklusivt något är desto godare/bättre blir det enligt dessa, trots att de i verkligheten (vetenskapligt bevisat) inte ens kan känna skillnad på rött och vitt vin.

Glömde bort att vara sport-entusiast, det är töntigt även då det gäller annat än lagsport. Och då menar jag inte att tycka att det är kul att se en match som råkar vara på TV, menar mer grejen med att idolisera och dyrka idrottsutövarna, plus att veta exakt alla matchresultat 2 årtionden bakåt Även att starkt identifiera sig med ett lag, i den utsträckning att man är villig att slåss (ibland på liv och död) för dem är idiotiskt
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-08, 09:33   #55
Zrob
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Norrtälje
Inlägg: 107
Flygplans skådning eller vad det heter?! Vad fan är det för konstigheter, blänga efter flygplan och notera regnummret - varför? En gubbe på mitt jobb håller på med det och bor i norra Stockholm, va fan det passerar ju hundratals plan per timmer eftersom Arlanda ligger nära, meningslöst att skriva upp regnummret på dagens 384e Boeing....
Zrob är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-08, 10:04   #56
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Överlag att vara ”kännare” av exklusiv mat och dryck är extremt töntigt, ja. Fast det ses inte så av folket. Problemet är att ju mer exklusivt något är desto godare/bättre blir det enligt dessa, trots att de i verkligheten (vetenskapligt bevisat) inte ens kan känna skillnad på rött och vitt vin.

Glömde bort att vara sport-entusiast, det är töntigt även då det gäller annat än lagsport. Och då menar jag inte att tycka att det är kul att se en match som råkar vara på TV, menar mer grejen med att idolisera och dyrka idrottsutövarna, plus att veta exakt alla matchresultat 2 årtionden bakåt Även att starkt identifiera sig med ett lag, i den utsträckning att man är villig att slåss (ibland på liv och död) för dem är idiotiskt
Haha! Älskar när en kännare blir satt på prov och misslyckas. Det är bättre än mytomana kampsportsgurus och deras eskapader.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-08, 10:04   #57
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 072
Cool

Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Personlig lista:

1. Att vara fotbolls eller hockey- fan
2. Rollspelet the vampire-masquerade
3. Whiskeykännare
Har fortfarande Vampire:The Masquerade samt Vampire
Storytellers handbook i stora bokhyllan i vardagsrummet.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-08, 10:25   #58
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 792
Citat:
Ursprungligen postat av Zrob Visa inlägg
Flygplans skådning eller vad det heter?! Vad fan är det för konstigheter, blänga efter flygplan och notera regnummret - varför? En gubbe på mitt jobb håller på med det och bor i norra Stockholm, va fan det passerar ju hundratals plan per timmer eftersom Arlanda ligger nära, meningslöst att skriva upp regnummret på dagens 384e Boeing....
Många gillar Plane spotting och train spotting. Det är nog en utdöende hobby men det kommer alltid finnas en grupp individer som fortsätter kämpa på.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-08, 10:43   #59
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
Citat:
Ursprungligen postat av Zrob Visa inlägg
Flygplans skådning eller vad det heter?! Vad fan är det för konstigheter, blänga efter flygplan och notera regnummret - varför? En gubbe på mitt jobb håller på med det och bor i norra Stockholm, va fan det passerar ju hundratals plan per timmer eftersom Arlanda ligger nära, meningslöst att skriva upp regnummret på dagens 384e Boeing....
De fotograferar samma jävla plan också och drömmer om den perfekta bilden att skicka till https://www.planespotters.net/
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-08, 10:55   #60
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Citat:
Ursprungligen postat av Agitator Visa inlägg
Många gillar Plane spotting och train spotting. Det är nog en utdöende hobby men det kommer alltid finnas en grupp individer som fortsätter kämpa på.
Lite som radioamatörer. Mycket charmigt, men kufigt.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)