Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-02-05, 11:38   #271
söderkisen
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2020
Inlägg: 128
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Det har du nog väldigt rätt. Men jag kan inte låta bli att tycka hälsoeffekterna är väldigt spännande.
Frågan är ju dock var balansen finns kring "hälsofördelar" kontra negativa effekter. Beror lite på utgångsläge menar jag.

D v s, om kroppen och/ eller knoppen redan är sliten kanske varannandagsfasta snarare har mer negativa effekter än positiva.
söderkisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-05, 11:47   #272
MrMuggelSnuggel
EXPERT USER
 
MrMuggelSnuggels avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 322
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Du bör hålla dig väldigt långt borta från fasta med tanke på vad du berättat om hur du mår på sistone.
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Det har du nog väldigt rätt. Men jag kan inte låta bli att tycka hälsoeffekterna är väldigt spännande.
Instämmer till fullo med KG.

Och visst, hälsoeffekterna må verka spännande... men i ditt fall så bleknar eventuella hälsoeffekter i jämförelse med dom katastrofala följderna ätstörningarna kommer få på resten av ditt liv.
MrMuggelSnuggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-05, 11:49   #273
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av söderkisen Visa inlägg
Frågan är ju dock var balansen finns kring "hälsofördelar" kontra negativa effekter. Beror lite på utgångsläge menar jag.

D v s, om kroppen och/ eller knoppen redan är sliten kanske varannandagsfasta snarare har mer negativa effekter än positiva.
Borde inte diskussion utgå från att personen har ett normalläge?
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-05, 12:21   #274
söderkisen
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2020
Inlägg: 128
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Borde inte diskussion utgå från att personen har ett normalläge?
Ja precis

Jag känner ju inte berörd personligen så kan inte uttala mig om just denne specifikt.
söderkisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-18, 11:56   #275
tntballe
Baconanist
 
tntballes avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: BACONtown
Inlägg: 6 140
Hur många har orkat följa detta och hur går det?
Började för ett tag sedan med en liten måltid på fastedagen och ätande hela ätardagen. Men senaste månaden har jag gått över till 3x40/8 och avslutande full ätardag på söndagen. Konditionträning på fastedagen och styrketräning precis innan första måltiden.
Känner mig jämnare i ork under dagarna och vikten står still, möjligen så har lite späck försvunnit. Eksem jag dragits med en längre tid har minskat, kan det bero på detta?
Styrkan ökar långsamt och tanken är att se hur kroppen förändras över tid.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Mary Anne Radmacher
Courage doesn't always roar. Sometimes courage is the quiet voice at the end of the day saying, "I will try again tomorrow."
Kom och åk med Ivans böjtåg! Knäböjsfest!
tntballe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-18, 13:18   #276
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av tntballe Visa inlägg
Hur många har orkat följa detta och hur går det?
Började för ett tag sedan med en liten måltid på fastedagen och ätande hela ätardagen. Men senaste månaden har jag gått över till 3x40/8 och avslutande full ätardag på söndagen. Konditionträning på fastedagen och styrketräning precis innan första måltiden.
Känner mig jämnare i ork under dagarna och vikten står still, möjligen så har lite späck försvunnit. Eksem jag dragits med en längre tid har minskat, kan det bero på detta?
Styrkan ökar långsamt och tanken är att se hur kroppen förändras över tid.
Jag kör fortfarande så här:
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Fastar numera hela helgen, tisdag och torsdag. Äter fritt måndag, onsdag och fredag.
Och med fasta menar jag ett litet mål mat på kvällen.
Jag började med varannandagsfasta i oktober förra året tror jag och bytte till ovanstående upplägg runt årsskiftet.
Inga speciella fördelar, annat än att jag kan äta precis vad jag vill och hur mycket jag vill på ätardagarna utan att bli fet och utan att räkna kalorier. Har varit viktstabil sen strax efter jag bytte till det nuvarande upplägget.
Eventuella hälsofördelar av fastan elimineras antagligen helt av ätardagarnas totala grisfester.

Planerar att droppa kanske 5 kg till beach 2021, men vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det. Att implementera ännu en fastedag verkar inte rimligt, samtidigt vill jag inte tumma på grundregeln att ätardagarna ska innebära fritt ätande. Möjligtvis skulle det räcka att jag lägger till lite konditionsträning?
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-03-18, 13:30   #277
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av MrMuggelSnuggel Visa inlägg
Jag är nyfiken på den biten så håll oss (eller mig) kontinuerligt uppdaterad om vad du upplever och ser.
Kroppskompositionen oförändrad. Bytte nyss till 3xhelkroppspass i veckan istället för 3-split så att de muskler som tränades på måndagar inte ska bli påverkade negativt av att jag fastar 2 dagar innan de tränas.
Kroppskomposition, träningsresultat i stort sett oförändrat sen typ december förra året. Trots TRT, möjligt att det skulle ha gått ännu sämre utan TRT! Och det får jag snart se ändå eftersom läkaren dragit in receptet. Inne på sista månaden nu.
Ärligt talat tror jag inte det kommer att göra någon jätteskillnad då det inte gjorde någon skillnad att gå på TRT och mina testonivåer var låga då.

Vi får se...
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-03-18, 14:32   #278
tntballe
Baconanist
 
tntballes avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: BACONtown
Inlägg: 6 140
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Jag kör fortfarande så här:

Och med fasta menar jag ett litet mål mat på kvällen.
Jag började med varannandagsfasta i oktober förra året tror jag och bytte till ovanstående upplägg runt årsskiftet.
Inga speciella fördelar, annat än att jag kan äta precis vad jag vill och hur mycket jag vill på ätardagarna utan att bli fet och utan att räkna kalorier. Har varit viktstabil sen strax efter jag bytte till det nuvarande upplägget.
Eventuella hälsofördelar av fastan elimineras antagligen helt av ätardagarnas totala grisfester.

Planerar att droppa kanske 5 kg till beach 2021, men vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det. Att implementera ännu en fastedag verkar inte rimligt, samtidigt vill jag inte tumma på grundregeln att ätardagarna ska innebära fritt ätande. Möjligtvis skulle det räcka att jag lägger till lite konditionsträning?
Möjligen att jag försöker gå ner lite innan sommaren, följt av bulk efter. Lättare än väntat att äta för mycket även med löpning.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Mary Anne Radmacher
Courage doesn't always roar. Sometimes courage is the quiet voice at the end of the day saying, "I will try again tomorrow."
Kom och åk med Ivans böjtåg! Knäböjsfest!
tntballe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-18, 15:23   #279
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 040
Min plan är att testa det här en månad som de sista veckorna av årets deff. Ska läsa igenom lite av era upplevelser och sen får jag rapportera hur det går för mig.

Tycker om artikeln av Grub på Styrkelabbet. Känns inte som att jag kommer att ha något problem psykiskt med detta. Hoppas bara på fint resultat utseendemässigt sen.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-18, 17:36   #280
Edd
Registered User
 
Edds avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 76
Har kört varannandagsfasta(nästan) kanske mer likt Brad Pilons Eat stop Eat i 2-3 månader ungefär.
Äter normalt mån-ons-fre-lör-sön. Fastedagarna äter jag omkring 500-800kcal. Ibland kör jag en faste dag från söndag till måndag också beroende på hur dagen ser ut i sociala sammanhang. Hittills har jag gått ner 5-6 kg, det känns bra och hållbart för mig iallafall och vikten fortsätter att dala nedåt. Har inte tappat styrka eller sömn.
Edd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-19, 07:09   #281
phille205
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 23
Hur lägger ni som kör detta träningen? Kör ni träning på ätardagarna och då kör igenom kroppen ordentligt?
phille205 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-19, 12:43   #282
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av phille205 Visa inlägg
Hur lägger ni som kör detta träningen? Kör ni träning på ätardagarna och då kör igenom kroppen ordentligt?
Ingen skillnad, jag tränade ändå varannan dag tidigare. Väljer att träna på ätardagarna eftersom det verkar vettigast. Nu kör jag helkropp, ett tag körde jag splitt. Ingen skillnad som sagt.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-03-19, 13:29   #283
BridgeMountain
Registered User
 
BridgeMountains avatar
 
Reg.datum: Mar 2021
Ort: Halland
Inlägg: 28
Samma här.
Kör helkroppspass 3 ggr / vecka enligt; https://www.styrkelabbet.se/helkropp-hypertrofi/
Sedan kardio, 10 km intervaller på fastedagarna.
BridgeMountain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-20, 19:01   #284
Bifftek
Registered User
 
Biffteks avatar
 
Reg.datum: Dec 2016
Inlägg: 140
"Ska" man köra kalenderdag eller räknar man fastan på 24 timmar?
Bifftek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-20, 19:27   #285
RökteUppMinKatt
Registered User
 
RökteUppMinKatts avatar
 
Reg.datum: Sep 2020
Inlägg: 307
Citat:
Ursprungligen postat av Bifftek Visa inlägg
"Ska" man köra kalenderdag eller räknar man fastan på 24 timmar?
Ska man kalla det varannandagsfasta, bör man rimligtvis fasta en hel dag. Men det är inte så folk gör, så imo kör de någon hemmasnickrad fejkvariant av varannandagsfasta.

RökteUppMinKatt är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)