Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-11-28, 11:11   #106
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Personligen tror jag på vätgas som framtidens drivmedel.

Exempel Toyota Mirai

Nu är problemet antagligen att det satsas stort på batterifabriker, elbilar och det skapar både arbetstillfällen och förväntad vinst från investerarna som gör att svängningen mot vätgas kommer att ta tid.

När det gäller övrig elförsörjning så utnyttjas den fria marknaden för att skapa höga el-priser som inte står i proportion till kostnaden att producera el i Sverige utan priset triggas med konstiga elmarknads konstruktioner.
Vätgas är helt klart lovande men det känns som att det är en bra bit kvar innan det kan användas på bred front.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-28, 11:27   #107
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
En något försvagad tillväxt i industrisektorn är alltså att prioritera bort folkets bästa, när vi står inför globala klimatförändringar som kommer att driva på enorma flyktingströmmar, svält, naturkatastrofer o.s.v. Det är precis den här typen av kortsiktighet du förespråkar som inte ger ett dyft för folkets bästa, annat än att man de kommande 10-20 åren kommer kunna fortsätta konsumera saker man inte behöver.
Du verkar ha missat att omställningen av elproduktionen leder till mer CO2 utsläpp i Sverige?

Vi hade tidigare 1% fossilbaserad elproduktion vilket var spets enstaka timmar när det var extremt kallt. Numera eldar vi olja i Karlshamnsverket även på sommaren för att täcka upp för intermittent vindkraft. Överraskande nog går det tydligen åt el även när det är vindstilla…
Nästa steg för att rädda för elbalansen är batterier. Svenska Kraftnät bedömer att vi inom några år kommer ha emulerande synkronsystem hälften av alla timmar. Dvs att artificiell svängmassa i form av batterier måste stötta för att undvika strömavbrott. Det märkliga är att i resten av världen räknas batterier som ett miljöproblem och inte något ”grönt”???

Privatbilismens utsläpp är lika stora som utsläppen från utdikade våtmarker. Våtmarkerna dikades ur när vi behövde mer åkermark men numera ligger åkermark i träda så vi skulle med relativt billiga insatser kunna återställa dem OM det verkligen var utsläppen man ville komma åt. Det är känt och har funnits i budgeten men prioriterats bort. Istället riktar man in sig på bilismen

Dessvärre är det vad som låter mest PK som får styra och inte fakta!

Senast redigerad av Melker2 den 2021-11-28 klockan 11:29.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-28, 12:22   #108
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Du verkar ha missat att omställningen av elproduktionen leder till mer CO2 utsläpp i Sverige?

Vi hade tidigare 1% fossilbaserad elproduktion vilket var spets enstaka timmar när det var extremt kallt. Numera eldar vi olja i Karlshamnsverket även på sommaren för att täcka upp för intermittent vindkraft. Överraskande nog går det tydligen åt el även när det är vindstilla…
Nästa steg för att rädda för elbalansen är batterier. Svenska Kraftnät bedömer att vi inom några år kommer ha emulerande synkronsystem hälften av alla timmar. Dvs att artificiell svängmassa i form av batterier måste stötta för att undvika strömavbrott. Det märkliga är att i resten av världen räknas batterier som ett miljöproblem och inte något ”grönt”???

Privatbilismens utsläpp är lika stora som utsläppen från utdikade våtmarker. Våtmarkerna dikades ur när vi behövde mer åkermark men numera ligger åkermark i träda så vi skulle med relativt billiga insatser kunna återställa dem OM det verkligen var utsläppen man ville komma åt. Det är känt och har funnits i budgeten men prioriterats bort. Istället riktar man in sig på bilismen

Dessvärre är det vad som låter mest PK som får styra och inte fakta!
Jag håller med om att det finns mycket problem i hur regeringen tar sig an "omställningen" och att den i stora delar är ogenomtänkt, oplanerad och helt och hållet baserad på att ta politiska poänger. En omställning behöver göras bättre än som det ser ut idag, framförallt mer välplanerat och med större basis i vetenskapen. Jag håller helt med om att återställning av våtmarker, tillsammans med en reform av jordbruk och skogsindustri, är viktigare än att ställa om transportsektorn. Jag ser ett problem i att företagen ses som någon slags helig ko i det här samhället, som något som si som samhälle inte ska få reglera och styra i önskvärd riktning - det leder till att de reformer vi ser drabbar vanliga medborgare trots att det i själva verket är näringslivet som är viktigast att fokusera på. Detta leder i mina ögon till ett orättvist konsumentansvar, en för långsam omställning och framförallt till helt tandlösa reformer som slår hårt mot privatpersoner och i bästa fall leder en total förändring i landets CO2-utsläpp med någon promille. Men det förändrar inte att vi behöver ställa om transportsektorn, även den privata bilflottan, och att argumenten som lyfts emot det i den här tråden är fullständigt intetsägande.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-28, 12:28   #109
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Blåvitt, vi är överens i det mesta men jag delar inte din syn i att näringslivet är något separat från vanliga medborgare. Går näringslivet sämre blir folk av med jobbet, får sämre löner, samhället får mindre skatteintäkter, mindre att satsa på miljö och dessutom mindre att fördela på fler bidragstagare.

Ingen ursäkt för miljöfarligt näringsliv men en anledning att göra saker tillsammans med ett välfungerande näringsliv.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-28, 13:23   #110
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Den här tråden är verkligen ett utmärkt exempel på begreppet "att måla fan på väggen".



Eller så subventionerar vi konverteringar till biogassystem. Samt, vad är alternativet? Vad innebär det om vi fortsätter förlita oss på fossila drivmedel samtidigt som transporter fortsätter att öka lavinartat? Är det alternativet bättre än att behöva planera sin elbilsladdning efter elpriser?
Tja eftersom vi hade ett av världens mest framgångsrika och miljövänliga elsystem så borde vi fortsatt med kärnkraften och planerat elnätet för framtida effektbehov.

Det är inte bara elpriset som skjuter i höjden. På grund av effektbrist inför elnätsägarna effektskatt så det kommer bli svindyrt att snabbladda elbilen hemma i framtiden. Å andra sidan är det fullt logiskt eftersom staten måste ha in dagens bränsleskatter även i framtiden.

https://www.friatider.se/elpriserna-...t-elda-i-kamin
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson

Senast redigerad av Baskagge den 2021-11-28 klockan 13:26.
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-06, 18:03   #111
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Första veckan med dieseln över 20kr som jag kan komma på iaf, full tank på firmabilen blev dyrt för företaget
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-06, 18:17   #112
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Första veckan med dieseln över 20kr som jag kan komma på iaf, full tank på firmabilen blev dyrt för företaget
Ja ca 60 kr dyrare än när det låg på 19 kr/l eller 120 kr dyrare än när det låg på 18 kr/l vilket det gjorde innan pandemin för 2 år sen.

Jag gillar inte utvecklingen, men det är inte helt sjuka summor det handlar om, faktiskt. Det har varit dyrt att tanka länge nu liksom.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-06, 18:22   #113
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Ja ca 60 kr dyrare än när det låg på 19 kr/l eller 120 kr dyrare än när det låg på 18 kr/l vilket det gjorde innan pandemin för 2 år sen.

Jag gillar inte utvecklingen, men det är inte helt sjuka summor det handlar om, faktiskt. Det har varit dyrt att tanka länge nu liksom.
Ja men då så, höj till 25-30kr då
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-06, 18:55   #114
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Ja men då så, höj till 25-30kr då
Ja det var det jag skrev. Exakt.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-06, 18:59   #115
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Ja det var det jag skrev. Exakt.
Nej, det gjorde du inte.
Jag överdrev lite för att göra en poäng, precis som du bagatelliserade mitt inlägg.

Tyckte det kändes rimligt
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-06, 23:26   #116
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Första veckan med dieseln över 20kr som jag kan komma på iaf, full tank på firmabilen blev dyrt för företaget
Ja det känns faktiskt ganska äckligt att tanka en full tank på typ 65l.
Jag kör inte mindre bara för att det blir dyrare, inte direkt så man nöjeskör omkring. Men blir ju mindre till annat helt enkelt.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-07, 00:45   #117
Vickan96
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2017
Inlägg: 101
Jag orkar inte screenshota och infoga SVT:s grafik, men år 2021 la vi mindre pengar på drivemedel än vad vi gjort sedan år 1980, sett till vår totala konsumtion.
"Den högsta siffran uppmättes 1985, då utgjorde drivmedel 4,8 procent av all samlad konsumtion. År 2021, fram till augusti, har andelen minskat till 2,4 procent. Och det utan att vi minskat vår körning mer än på marginalen."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/d...sin-och-diesel
Vickan96 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-07, 06:03   #118
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 102
Mja, men många måste ju ändå tanka för 3-4k om de pendlar lite. Det är i många fall mer än 10% av nettolönen.
Men visst, bilarna har blivit effektivare.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-07, 09:03   #119
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Vickan96 Visa inlägg
Jag orkar inte screenshota och infoga SVT:s grafik, men år 2021 la vi mindre pengar på drivemedel än vad vi gjort sedan år 1980, sett till vår totala konsumtion.
"Den högsta siffran uppmättes 1985, då utgjorde drivmedel 4,8 procent av all samlad konsumtion. År 2021, fram till augusti, har andelen minskat till 2,4 procent. Och det utan att vi minskat vår körning mer än på marginalen."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/d...sin-och-diesel
Tar man hänsyn till att fler åker kollektivt nu än då? Eller är det på individbasis man mäter detta?
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-07, 09:12   #120
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 066
... S: Welp, this will be taxed back to the relative poverty of yesteryear.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)