Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-11-17, 15:07   #391
Langster
Ninja

Langsters avatar

Reg.datum: Apr 2001
Citat:
Ursprungligen postat av sladdbarn Visa inlägg
Lite offtopic, men varför lagar ni olika mat?

För att mina barn är, i likhet med många andra barn, inte direkt överförtjusta i viss mat och likaså är jag inte alltid så pigg på att äta köttbullar, varmkorv, falukorv osv som enda proteinkälla. Ibland kan man få i dem kyckling, köttfärssås, panerad fisk osv, men jag upplevde att efter 2-3 år någon gång blev de helt ointresserade av att testa ny mat och även helt ointresserade av att äta mat de inte tycker om just nu - allt kött i oprocessad form förutom kyckling är t.ex omöjligt att få i dem. Potatis funkar inte, inte ens potatismos - när det gäller kolhydrater är det i princip bara vetebaserade produkter som bröd, pasta, couscous som funkar - och ris ibland. Grönsaker och frukt går ner, i princip vadsomhelst iaf.
Detta är ett rätt vanligt fenomen i en viss ålder och jag utgår från att deras smak och aptit ändras när de blir äldre. Tills dess får de äta sånt de faktiskt äter. Och jag äter vad jag vill, och självklart går det att laga mat som hela familjen äter, men jag väljer oftast att göra något eget till mig själv och ibland till sambo.

Innan jag fick barn tyckte jag att folk var för mesiga när det gäller vad deras barn äter eller inte äter. De äter om de är hungriga tänkte jag. Men riktigt så enkelt är det inte. Ja de blir hungriga, mitt i natten t.ex om de inte ätit middag eftersom det inte föll dem i smaken… det är inte jättekul att handskas med, så det är enklare att ge dem något de faktiskt äter än att försöka få dem att äta oxfilé och potatisgratäng. Ja det är en kortsiktig lösning, men chansen att de skulle ta skada av det på något sätt är minimal - så länge det inte handlar om att de äter extremt enahanda, som t.ex enbart makaroner och inget annat.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-17, 15:28   #392
Ribcage
Registered User

Ribcages avatar

Reg.datum: Jan 2017
Igenkännande och medhåll +100!

Sen äter de mer varierat på förskolan, tänker åtminstone jag.

Resultat
20 chins, 135 bänk, 190 mark, 140 böj.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-18, 11:52   #393
sladdbarn
Registered User

Reg.datum: Aug 2019
Barn är olika och det kan hända att vi är bortskämda men våra barn äter vad vi äter,
finns inte en chans att vi skulle laga olika maträtter i vår familj men som sagt, barn är olika

Sorry för offtopic.
sladdbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-18, 12:10   #394
Langster
Ninja

Langsters avatar

Reg.datum: Apr 2001
Citat:
Ursprungligen postat av sladdbarn Visa inlägg
Barn är olika och det kan hända att vi är bortskämda men våra barn äter vad vi äter,
finns inte en chans att vi skulle laga olika maträtter i vår familj men som sagt, barn är olika

Sorry för offtopic.
Vuxna också. Det är ju två sidor av detta, jag skulle ju kunna anpassa mig till att äta det barnen äter, eller hitta någon slags medelväg - så tror jag många föräldrar gör.
Jag har noll problem med att laga mat, så det stör mig inget alls att laga mer än en rätt.

Men jag måste säga att det förvånar mig mer när jag ser barn som är riktigt matglada och äter vad som än serveras dem, än tvärtom. De finns, men de är sällsynta, i alla fall i åldern 3-7 typ.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-28, 08:50   #395
ispåse
Registered User

Reg.datum: Jul 2009
Barnen äter allt hemma och i skolan. Skulle aldrig laga egen mat åt de av anledningen att maten de får inte är god nog. De är 8 och 11 och kan inte komma på en gång de faktiskt har klagat. Har från start inte gjort en grej av det utan serverat och så har de fått äta efter tycke och därefter fått invänta nästa måltid. De kunde kanske i början äta lite mindre av vissa saker men då inga alternativ har funnits har de tillslut börjat äta vad som serveras. Alternativt går de hungriga

Flickvännens barn däremot har fått välja lite från start och fått ha åsikter och idag gnäller de över allt och ska ha det ena och det andra. Skolans mat är äcklig, fisk är äckligt, sås är äckligt, grytor är äckligt, bönor, lök, grönsaker, blä blä blä

Senast redigerad av ispåse den 2021-11-28 klockan 08:52.
ispåse är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:15.