Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-04-30, 15:01   #886
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Jockefoten Visa inlägg
Orkar/vill någon kritisera mitt eventuella köp?

I ärlighetens namn så vet jag inte vad jag ska ha datorn till, men jag antar att jag kommer spela färdigt Witcher 3. Sen får vi se.

Om någon kan övertyga mig om andra komponenter så är jag idel öra!

Det jag själv reflekterar över:

Moderkortet. Det verkar bra i förhållande till pris (inte massa extra lull lull som ofta kommer med). Men jag går kanske på en mina här?

Grafikkort. Det kanske är dumt att köpa en förhållandevis dyr dator och samtidigt inte lägger krutet på bästa grafik (1080ti) men min tidigare erfarenhet säger mig att jag kommer byta grafikkort oftare än övriga komponenter.

Skärm. Är jag dum i huvudet som lägger 11-tusen på en skärm? Idag har jag två TN Samsung-skärmar som är mellan 5 och 8 år gamla. Med det vill jag säga att jag antagligen inte komma byta skärm på ett tag. Dvs jag vill ha en skärm som är någorlunda framtidssäker (lite motsägelsefullt i en datortråd).
Jag tycker du först ska kika på dina behov och vad du vill göra med datorn inom 2-3 år. Är det strikt en persondator för hemmabruk kan du få ihop en bra för 20k. Har du extra pengarna är det väl inget problem att lägga 30k.

Jag rekommenderar minst 1000GB SSD.

Men det är nog processor och skärm du kan göra största förändringarna om du vill ha ned priset. Moderkortet ser bra ut för hemma PC. Och grafikkortet är ett smart köp på den nivån.
Skärmen är ju mycket specifik och dyr för att den är böjd vilket är den nyaste flugan, om det är värt det istället för halva priset kan jag inte avgöra.

Senast redigerad av Vinter den 2017-04-30 klockan 15:03.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-30, 15:42   #887
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Citat:
Ursprungligen postat av Jockefoten Visa inlägg
I ärlighetens namn så vet jag inte vad jag ska ha datorn till, men jag antar att jag kommer spela färdigt Witcher 3. Sen får vi se... Är jag dum i huvudet som lägger 11-tusen på en skärm?... jag vill ha en skärm som är någorlunda framtidssäker (lite motsägelsefullt i en datortråd).
Vad är det här om framtidssäker? En av dina skärmar, som jag förmodar funkar, är 8 år gammal. Varför tror du att du måste lägga 11 fakking tusen på en skärm? När du dessutom inte vet vad du ska ha datorn till så låter det väldigt dumt, ja.

Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Jag rekommenderar minst 1000GB SSD.
Varför??
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-30, 16:06   #888
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Varför??
Om man ska ha en ensam primär SSD finns det ingen anledning att inte köpa under 1TB med tanke på priserna. 500Gb kan gå åt snabbt.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-30, 16:06   #889
Jockefoten
Registered User
 
Jockefotens avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 442
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Jag tycker du först ska kika på dina behov och vad du vill göra med datorn inom 2-3 år. Är det strikt en persondator för hemmabruk kan du få ihop en bra för 20k. Har du extra pengarna är det väl inget problem att lägga 30k.

Jag rekommenderar minst 1000GB SSD.

Men det är nog processor och skärm du kan göra största förändringarna om du vill ha ned priset. Moderkortet ser bra ut för hemma PC. Och grafikkortet är ett smart köp på den nivån.
Skärmen är ju mycket specifik och dyr för att den är böjd vilket är den nyaste flugan, om det är värt det istället för halva priset kan jag inte avgöra.
Tack för inlägget! Det känns som att jag delar din syn på datorköp. Jag hade först satt 15 tusen för själva datorn som max, men sen såg jag att ny typ av SSD lanserats (M.2) då fick jag en stark lust att prova det och sen vart 1080-korten nedsatta när ti-släpptes och hux flux var datorn uppe i 20 tusen.

Tanken är väl att behålla den som den är så länge som möjligt men successivt öka på med SSD-diskar när lagringen tar slut. Just 1000GB SSD med M.2 är tyvärr för dyrt för mig.


Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Vad är det här om framtidssäker? En av dina skärmar, som jag förmodar funkar, är 8 år gammal. Varför tror du att du måste lägga 11 fakking tusen på en skärm? När du dessutom inte vet vad du ska ha datorn till så låter det väldigt dumt, ja.



Varför??
Jag förstår att en billig skärm kommer hålla lika bra under en längre period som en dyr. Det var inte det jag menade, utan om funktionerna i den skärm jag valt kommer spegla marknaden under en tid (säg 5 år) eller om för mig okänd ny teknik väntas komma inom kort.



Rent generellt hur jag resonerar med skärmen är att jag har idag två skärmar. Jag vill ersätta dessa, antingen med två nya skärmar eller med en större. Jag vill ha IPS, minst 27" (per skärm) och >60Hz.

I dagsläget blir det då billigare att köpa en bred och kurvad skärm än säg två ASUS 27" PG279Q (eller likvärdigt).
Jockefoten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-30, 16:18   #890
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Jockefoten Visa inlägg
Tack för inlägget! Det känns som att jag delar din syn på datorköp. Jag hade först satt 15 tusen för själva datorn som max, men sen såg jag att ny typ av SSD lanserats (M.2) då fick jag en stark lust att prova det och sen vart 1080-korten nedsatta när ti-släpptes och hux flux var datorn uppe i 20 tusen.

Tanken är väl att behålla den som den är så länge som möjligt men successivt öka på med SSD-diskar när lagringen tar slut. Just 1000GB SSD med M.2 är tyvärr för dyrt för mig.
Om du bygger själv kan du skala av 1500kr genom att köpa delar från tex netonnet.

Går att köpa en Windows 10 kod med som kostar 200kr.

Resten är ju mer extra lyx
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-30, 20:59   #891
Andrélito
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 22
Finns 1080 på cdon för 5000 kr http://cdon.se/hemelektronik/kfa2-nv...ands-p40103128

Ett alternativ till i7 skulle kunna vara amd r5 1600
Andrélito är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-30, 21:06   #892
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Om man ska ha en ensam primär SSD finns det ingen anledning att inte köpa under 1TB med tanke på priserna. 500Gb kan gå åt snabbt.
Med tanke på vilka priser? Närmare 3000 för billigaste 1TB SSD enligt prisjakt, det var inte nådigt det. Hursomhelst, han vet inte vad han ska ha datorn till. Förmodligen ska han då inte ha den till stora projekt som tar upp mycket utrymme och som måste kunna laddas illa kvickt.

mvh 256GB ej full ssd.

Citat:
Ursprungligen postat av Jockefoten Visa inlägg
om funktionerna i den skärm jag valt kommer spegla marknaden under en tid (säg 5 år) eller om för mig okänd ny teknik väntas komma inom kort.
Nu menar jag inte att vara dryg utan jag undrar verkligen; vilka andra funktioner än på/av behöver man?
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-30, 22:18   #893
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Behovet av hårddiskutrymme är ju betydligt mindre idag än vad det var för 5 år sedan tack vare streaming och cloud-storage. Det enda en normal användare behöver hårddisk till idag är i princip dataspel och man spelar ju vanligen bara 1-3 spel i taget.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-01, 01:30   #894
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Med tanke på vilka priser? Närmare 3000 för billigaste 1TB SSD enligt prisjakt, det var inte nådigt det. Hursomhelst, han vet inte vad han ska ha datorn till. Förmodligen ska han då inte ha den till stora projekt som tar upp mycket utrymme och som måste kunna laddas illa kvickt.

mvh 256GB ej full ssd.

Nu menar jag inte att vara dryg utan jag undrar verkligen; vilka andra funktioner än på/av behöver man?
Det är mer en personlig överblick, efter mina behov. Högkvalitet film etc.
Men nu handlade det om m.2 så vi glömmer det eftersom m.2 är dyrt i grunden.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-02, 06:56   #895
MrV
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 0
Är helt ute i det blå när det gäller konfig av gaming dator.

Är ute efter en byggd med egenvalda komp, folk säger att man ska undvika kompletts paket och välja saker själv och bygga ihop. Mitt enda krav är att den ska klara av 100+ fps i Overwatch.

Så behöver tips på i princip allt förutom mus/keyboard/monitor.
MrV är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-02, 07:29   #896
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 284
Säg en budget också.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-02, 07:31   #897
MrV
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 0
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Säg en budget också.
förlåt glömde. 8-10k
MrV är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-02, 11:54   #898
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av MrV Visa inlägg
förlåt glömde. 8-10k
Här är en bas baserad på prestanda hos komponenter.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10376807/

Krävs Win 10 från någon billigt ställe som kränger koder för 200kr.

GTX 1060 är billigaste kortet med bäst prestanda. Intel I5 7500 är troligtvis bästa valet av processor för jobbet. AMD är inte optimerade för just den typen av spel. Man får en fläk med processorn om man vill dumsnåla.

Borde hålla 150fps i overwatch.

Senast redigerad av Vinter den 2017-05-02 klockan 12:03.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-05, 21:01   #899
Kallsone
100%
 
Kallsones avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Halmstad
Inlägg: 82
Köpte en Asus Zenbook ux310 ( https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3987422 ) i mars. Efter några veckor började den krångla och fick lämna tillbaka den till webhallen som skickade den på reparation 3 gånger, tillslut fick jag pengarna tillbaka. Nu står jag här utan dator igen. Behöver en dator till skolan, vill alltså ha en lätt, smidig bra dator.

Mina krav är att den ska väga max 1.5kg. 13-14", 256gb ssd, bra processor och minst 8gb ram. Gärna runt 1cm tunn.

Vad har ni för tips? Min budget ligger på 9k. Har ju studentrabatt på el del butiker och vill gärna köpa en snarast då man får någon typ av cashback tillbaka från microsoft fram till den 7/5.

Asus vill jag inte pröva mig på igen, är mycket besviken på dem.
Kallsone är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-07, 14:06   #900
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 907
Citat:
Ursprungligen postat av Kallsone Visa inlägg
Köpte en Asus Zenbook ux310 ( https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3987422 ) i mars. Efter några veckor började den krångla och fick lämna tillbaka den till webhallen som skickade den på reparation 3 gånger, tillslut fick jag pengarna tillbaka. Nu står jag här utan dator igen. Behöver en dator till skolan, vill alltså ha en lätt, smidig bra dator.

Mina krav är att den ska väga max 1.5kg. 13-14", 256gb ssd, bra processor och minst 8gb ram. Gärna runt 1cm tunn.

Vad har ni för tips? Min budget ligger på 9k. Har ju studentrabatt på el del butiker och vill gärna köpa en snarast då man får någon typ av cashback tillbaka från microsoft fram till den 7/5.

Asus vill jag inte pröva mig på igen, är mycket besviken på dem.
Hade klivit upp några tusen och köpt en HP spectre 360 utan qhd och pennan.

Den eller Dell XPS leder den ligan. Men hp är riktigt prisvärd.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)