Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-09-08, 16:10   #46
Glen
Registered User
 
Glens avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Bortom dimhöljet
Inlägg: 793
Citat:
Ursprungligen postat av Fuark Visa inlägg
Han var på skolan och föreläste i 2 timmar förra torsdagen om global hälsa. Hade ingen aning om vem han var innan dess.
Han kör väldigt hårt på statistik och fakta och bortser från resten, jag gillar det.

Han tipsade om att köpa en strandtomt i Somalia och visade väldigt övertygande bilder och grafer om varför Europa och Amerika inte kommer att vara världens centrum länge till.

Intressant, vad menade han skulle leda fram till det?
Glen är inte uppkopplad  
Gammal 2015-09-08, 16:18   #47
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Oberst Visa inlägg
Börjar redan tröttna på denna jagvetbäst-gubbe och all TV-tid han får
Samma
PureWhey är inte uppkopplad  
Gammal 2015-09-08, 17:27   #48
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Tricce Visa inlägg
In b4 vi ser honom som rådgivare till Svetsar Steffe.
Svetsar Steffe tar ju inte i något av de fakta Rosling levererar?
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad  
Gammal 2015-09-08, 17:29   #49
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Förklara siffror för Steffe? Drömjobb

PureWhey är inte uppkopplad  
Gammal 2015-09-08, 17:32   #50
Fuark
Star Wars
 
Fuarks avatar
 
Reg.datum: Sep 2012
Ort: Kalmar
Inlägg: 2 444
Citat:
Ursprungligen postat av Glen Visa inlägg
Intressant, vad menade han skulle leda fram till det?
Kommer inte ihåg detaljerna men att läget i Afrika etc inte är så "fattigt" som det speglas i räddningsorganisationernas reklamer. Sedan att befolkningen är mycket större i andra delar av jorden och att industrin redan börjat växa där och att många större företag är medvetna om detta och redan börjat siktat på att etablera sig där i gigantisk utsträckning.

Kommer inte ihåg så mycket men han hade belägg för det. Finns säkert något att hitta på nätet om detta
Fuark är inte uppkopplad  
Gammal 2015-09-08, 17:39   #51
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Kluven i TS fråga.

Å ena sidan tycker jag det är skönt med lite nyansering och jag formligen tokdiggar Roslings sätt att lägga fram saker och ting. Av två avseenden; det ena är att redan i grundkurs psykologi så lär man sig att människor reagerar olika på text/tal och det som är visuellt (olika för olika personer) och det andra avseendet är att det blir helt enkelt bara så konkret som det bara går. Legoklossar i all ära, men det blir fruktansvärt konkret var saker och ting står i relation till varandra - även för Bengt-Åke i Noppikoski som röstar på parti X och aldrig har rört sig utanför fårstängslet och som tror att margarin är något kossor kissar.

Å andra sidan så tyckte jag det var tråkigt att se att han fick köra rasistparaden i klippet. Det är kanske det enda debattämne vi har där man för att verka trovärdig måste fylla på med information om att man inte är invandringsvänlig, inte är rasist, inte är... osv. Gör man inte detta, så stämplas man att vara SD.

Noll relevans för ämnet i sig, men jag tyckte det märktes att han drog i tofsen konstant där för att slippa hatet [tm]. Jag ser massvis med debatter varje vecka, både frivilligt och påtvingat genom mitt jobb, men detta är ett säreget fenomen - jag ser inte alls detta fenomen i t.ex. miljöämnen där Romson & co levererar. Från något håll.

I min värld hade Roslings prestation varit ännu bättre om han inte yttrat sig alls med de personliga åsikterna, utan varit neutral. Nu läckte det igenom värderingar som han yppade antingen för att slippa bli näthatad och/eller för att skapa trovärdighet till sina uttalanden.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad  
Gammal 2015-09-08, 18:19   #52
Herr Oberst
Registered User
 
Herr Obersts avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 192
Citat:
Ursprungligen postat av Tricce Visa inlägg
In b4 vi ser honom som rådgivare till Svetsar Steffe.
Den tjänsten är redan tillsatt. Henrik Arnstad breder ut sig över Svetsarns högra axel
Herr Oberst är inte uppkopplad  
Gammal 2015-09-08, 22:20   #53
Vivaldi
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 299
Alla som går emot Hans är i min ringa mening kompletta idioter med snäva syner på sig själva och sin omvärld.

På de två föreläsningar jag varit, har han helt och hållet återgivit fakta. Inget mer, inget annat.

Han outade inte SD då han sa att flera miljoner var emot invandring, han sa att flera miljoner var emot invandring. Om du med ditt offerkomplex väljer att tolka det som ett hugg mot SD är det din åsikt, min åsikt är att du har fel, någon annans åsikt kan vara vad som helst.

Vad ni tycker är helt oväsentligt brevid fakta, era åsikter är utan substans jämfört med mätbar data spridd över en längre period.

Att hålla på och gnata och tjata över era högst personliga åsikter är meningslöst, det är lite samma mentalitet som att återge kostråd från valfri fitness-bloggare och bestämt hävda att de är korrekta för att personen i fråga har en snygg kropp.
Eller en mer korrekt jämförelse vore att säga att ni bestämt hävdar att medelhavs-studien är inkorrekt och att LCHF är mycket mycket bättre för viktnedgång än en balanserad kost på samma kalori-intag.

Fakta trumfar alltid era åsikter.
Det är sanningen, och den är inte hård, det är inte fel synd eller jobbigt, det är fakta.

Hans Rosling läser upp sagda fakta. Det är faktan ni borde bry er om, den är huvudpersonen i Hans föreläsningar, något ni verkar missat totalt.
Han har åsikter, men skjuter undan dem i förmån för vad man faktiskt kan mäta!

Vill ni cirklejerka över invandringsfrågor vänligen gör det i en annan tråd. Jag är väldigt neutral i detta område, men underbart kal fakta är en utav de få sakerna jag faktiskt bryr mig om.

Senast redigerad av Vivaldi den 2015-09-08 klockan 22:22.
Vivaldi är inte uppkopplad  
Gammal 2015-09-08, 22:21   #54
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 102
På krigsstigen vivaldi?
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad  
Gammal 2015-09-08, 22:28   #55
Vivaldi
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 299
Citat:
Ursprungligen postat av Fuark Visa inlägg
Kommer inte ihåg detaljerna men att läget i Afrika etc inte är så "fattigt" som det speglas i räddningsorganisationernas reklamer. Sedan att befolkningen är mycket större i andra delar av jorden och att industrin redan börjat växa där och att många större företag är medvetna om detta och redan börjat siktat på att etablera sig där i gigantisk utsträckning.

Kommer inte ihåg så mycket men han hade belägg för det. Finns säkert något att hitta på nätet om detta
Afrika som kontinent kommer få en babyboom ganska så snart då barnadödligheten gått ned markant i de fattigare länderna samtidigt som läskunnigheten kontinuerligt ökar i dessa.

Kontinenten rent generellt kommer bli den nya "guldrushen" där industrialismen kommer frodas under några decennier. De har enorma naturresurser de först nu själva kan börja nyttja, något många stormakter ej vill se, vilket har lett till en hård kamp om afrikanska gruvor etc. (för referens, kolla Kina och deras relation till Kisel, skrämmande läsning).

Då fler Afrikanska länder till slut får ett bättre fungerande socialt skyddsnät och fungerande demokrati kommer de likt Sydafrika att bli intressanta turistmål även för medelsvenson, med fantastiskt klimat och anrik kultur. Det kommer absolut ta tid för många länder att nå denna nivå, men likt roslings siffror visar tror jag att Afrika kommer vara en stark ekonomisk makt inom det närmsta seklet.

Senast redigerad av Vivaldi den 2015-09-08 klockan 22:31.
Vivaldi är inte uppkopplad  
Gammal 2015-09-08, 22:30   #56
Vivaldi
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 299
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
På krigsstigen vivaldi?
Absolut inte, jag säger fakta till de som inte verkar vilja ta åt sig fakta.

Data insamlad från så många källor och över en sådan lång period trumfar åsikter, det finns inget att diskutera med detta. Oavsett hur kränkt personen i fråga blir av detta.

Data har ingen etnicitet, åsikt eller politiska värderingar. Data är data, och data har rätt, tycker du annorlunda har du fel.
Vivaldi är inte uppkopplad  
Gammal 2015-09-08, 22:43   #57
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 102
Du får ta och vara lite källkritisk också. Det är inte helt säkert att Hans har rätt i allt. Du låter religiös.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad  
Gammal 2015-09-08, 22:45   #58
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Citat:
Ursprungligen postat av Vivaldi Visa inlägg
Absolut inte, jag säger fakta till de som inte verkar vilja ta åt sig fakta.

Data insamlad från så många källor och över en sådan lång period trumfar åsikter, det finns inget att diskutera med detta. Oavsett hur kränkt personen i fråga blir av detta.

Data har ingen etnicitet, åsikt eller politiska värderingar. Data är data, och data har rätt, tycker du annorlunda har du fel.
Om du gillar data kan du börja läsa den data som presenteras av Affes, där all data är från pålitliga statistiska organisationer.

Du kan komma att få scrolla lite till de äldre artiklarna som nästan alltid baseras på data. Sedan kan du välja helt fritt hur du vill tolka datan, du behöver inte gå på Affes linje. Men han samlar upp och presenterar datan iaf bra.

__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad  
Gammal 2015-09-08, 22:47   #59
Vivaldi
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 299
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Du får ta och vara lite källkritisk också. Det är inte helt säkert att Hans har rätt i allt. Du låter religiös.
Ett valt tonläge i denna diskussion.
Roslings källor har dock varit mycket bra enligt mina efterforskningar (jag försvarar aldrig något utan att först kolla av källor).

Han brukar ofta lämna dem öppna att utforska, sedan får man själv välja vilken kredibilitet man tycker att de har.
Vivaldi är inte uppkopplad  
Gammal 2015-09-08, 22:59   #60
Vivaldi
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 299
Citat:
Ursprungligen postat av Agitator Visa inlägg
Om du gillar data kan du börja läsa den data som presenteras av Affes, där all data är från pålitliga statistiska organisationer.

Du kan komma att få scrolla lite till de äldre artiklarna som nästan alltid baseras på data. Sedan kan du välja helt fritt hur du vill tolka datan, du behöver inte gå på Affes linje. Men han samlar upp och presenterar datan iaf bra.

Absolut, jag har inga illusioner över den vidrigt vänstervridna media vi har idag.

Jag har i tidigare diskussioner klargjort att jag inte bryr mig ett ruttet lingon över vilka åsikter människor har, bara de får uttrycka dem.

Om någon är rasist får denne väl vara det så länge denne inte fysiskt skadar en annan individ, men då får också sagda rasist finna sig i att folk kan stöta sig pga. detta och kalla personen i fråga lika hemska saker tillbaka.

Är någon en idiot struntar jag blankt i etnicitet, religion eller sexuell läggning, personen är en idiot i mina ögon.

Samma sak gäller för en människa jag tycker om, jag kunde inte bry mig mindre om dennes bakgrund eller personliga avvikelser så länge de inte skadar en annan människa i samband med dessa.

Tycker generellt att debatten i Sverige på senaste tiden är vedervärdig då den inkräktar på rätten till fritt tal vilket är grundpelaren i ett samhälle med någorlunda jämna klassklyftor.
Folk verkar ha glömt bort att världen är oförlåtande, att vi i grund och botten fortfarande är apor med mindre hårväxt och något större hjärnor.
Vill man ha respekt så förtjänar man den, annars blir hela iden med respekt menlös och urholkad.

Man föds inte med en rätt att bli bemött korrekt av andra, det är något man dagligen kämpar för. Det är inte en "social konstruktion", det är väldigt grundläggande biologi.
Ser du inte någon annan som ett potentiellt hot mot dig själv kommer du inte vara försiktig med vad du säger eller gör mot denne. En grov generalisering vore att säga att det är samma anledning till varför vi respekterar en haj men inte en sill.

Oavsett hur mycket folk säger till oss att vi bör vara rädda för sillen kommer vi i grund och botten fortfarande vara betydligt mer respektfulla för hajen, för den har gjort sig förtjänt av respekten.
Vivaldi är inte uppkopplad  


Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)