Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-10-19, 06:20   #1
coloz
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 228
Bra kost under och innan högskoleprovet?

Brukar framförallt käka havregrynsgröt med sylt eller sötningsmedel men vill skippa allt sött för att jag ska ha en bra balans under hela dagen och hålla jämn koncentration. Finns det nåt bra jag kan äta till gröten istället? Funkar bär? Det har ju iofs fruktsocker.

Vad tror ni är bra att äta till mellanmål mellan provpassen? Nån frukt? Till lunch tänkte jag köra på en ganska lätt pastasallad med kyckling.
coloz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-19, 07:02   #2
Alexton
Registered User
 
Alextons avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Frankrike
Inlägg: 524
Jag vet inte varför folk har sådan besatthet av att äta under tenta och högskoleprov.
Varför inte bara ta med en termos med kaffe/choklad/te och ett par schyssta mackor på ett grovt bröd ?

Om du tål så köp en påse naturgodis (nötter/baljväxter) men lägg det i en fryspåse (så det inte prasslar) då har du något att tugga på ifall du behöver.
__________________
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”

/ Desmond Tutu
Alexton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-19, 07:16   #3
Wzup2u
Scarpa the chef
 
Wzup2us avatar
 
Reg.datum: Aug 2012
Ort: Godismonstret
Inlägg: 3 129
Fasta under provet och fokusera på provet ist för maten.
__________________
Att slösa livet på såkallad optimat är slöshet när det finns en helhet.
Scarpa 4 president!
http://oi62.tinypic.com/1ovaee.jpg
Wzup2u är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-19, 07:44   #4
tumme
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 349
Ät vad du brukar äta. Fasta under HP är nog inte så smart om man inte är van vid fasta. Är många timmar man skriver, och raster finns ju för att äta.
tumme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-19, 07:51   #5
coloz
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 228
Citat:
Ursprungligen postat av Alexton Visa inlägg
Jag vet inte varför folk har sådan besatthet av att äta under tenta och högskoleprov.
Varför inte bara ta med en termos med kaffe/choklad/te och ett par schyssta mackor på ett grovt bröd ?

Om du tål så köp en påse naturgodis (nötter/baljväxter) men lägg det i en fryspåse (så det inte prasslar) då har du något att tugga på ifall du behöver.
Menade vad jag ska äta mellan provpassen, inte under själva passet. Blev lite fel i rubriken kanske.

Hur är det med frukt egentligen? Är det som vanligt socker eller får man jämn blodsockernivå under hela dagen?
coloz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-19, 08:23   #6
Jokester
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Qva
Inlägg: 1 428
Stadig frukost sedan macka och/eller banan varje rast. Koffein inför sista provpassen.
Jokester är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-19, 08:28   #7
anvihl
Registered User
 
anvihls avatar
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Småland
Inlägg: 1 516
Gör inte en grej av det. Ät som du brukar. Ät inte saker du inte är van vid så du inte blir upprörd i magen eller så. Börjar du ta koffein, ta mer varje rast så att du inte dippar.
__________________
"When I die, I want to go peacefully like my grandfather did–in his sleep. Not yelling and screaming like the passengers in his car."- Bob Monkhouse
anvihl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-19, 09:51   #8
Tomas W
Nambla-SYD
 
Tomas Ws avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 265
Har skrivit två gånger nu och har ätit stabil frukost, inte allt för överdrivet. Sedan har jag ätit någon varje rast men har varit macka/bröd eller banan. Har haft med vatten på provet och försökt dricka kontinuerligt på rasterna. Varje provdel är en timme så inga problem med att hinna med toalettbesök.

Till lunch har jag haft pastasallad ena gången och mackor med pålägg andra gången, ingen direkt skillnad mer att pastasalladen var godare.

Sedan inför sista provet har jag tagit en redbull/energidryck i början på rasten så koffeinet kommer igång på slutet av provet, kan vara rätt så slitsamt sista provdelen efter suttit en hel dag.

Men gör inte för mycket utav det, ät som du brukar en dag men ta med lite mellanmål. Sett en del som suttit med godis eller naturgodis under provdelen men tror inte man tjänar på det utan det tar bara kort koncentration och du behöver inte sockerkicka konstant för göra HP.
Tomas W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-19, 09:56   #9
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Tre burkar nutella och 10 wienerbröd att doppa med
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-19, 10:49   #10
Blue.plz
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Säffle
Inlägg: 35
Jordnötspanerad lax
Blue.plz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-19, 11:13   #11
filmjölk
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Hisingen
Inlägg: 4 258
Dagen innan skall du supa dig helt kalasfull på en mix av bananlikör, rökig whisky, rödvin, fernet branco och tequila. Det du äter dagen innan till alkoholen är ett stort lass såndär dansk väldigt röd korv med senap, saltade jordnötter och en kebabtallrik med stark sås. max 4timmars sömn på det=win.
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-19, 11:47   #12
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Kvittar så länge du är pigg. Köp godis och energidryck.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-19, 11:50   #13
J.V
Registered User
 
J.Vs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sydney
Inlägg: 9 477
Hallonkräm, wienerbröd och cola.
__________________
Journal: 53% magic, 61% science, 102% results.
Science. It reduces the stupid.
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
J.V är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-19, 19:57   #14
tht716
Registered User
 
tht716s avatar
 
Reg.datum: Apr 2014
Inlägg: 1 499
Tror inte du behöver optinoja allt för mycket över käket, med tanke på att du har chans att fylla på med ny energi varje timme. Men kan ju vara klokt att köra en vettig frukost samt lunch. Exempelvis havregryn som du nämnde. Ska själv skriva provet nu på lördag
__________________
Min träningsjournal
tht716 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-19, 20:01   #15
begt
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 2 859
Gör inget du är ovan vid eller inte är säker på att magen kan hantera.

Jag föredrar iaf en stabil frukost på äggmackor+ kaffe eller liknande när jag ska ha tenta. När jag gjorde provet i våras så åt jag knappt någon lunch utan gick en promenad istället. Men det är förstås individuellt....
begt är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)