Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-07-22, 18:01   #16
RobbanColeman
Registered User
 
RobbanColemans avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Norrtälje
Inlägg: 2 888
Jag tycker helkropp är jättekul att köra. Jag körde under ungefär 1,5års tid nu fram till början på juli varannan dag eller tre pass i veckan lite varierat. Mestadels varannan dag. Jag körde så jag hamnade på samma set-antal i veckan som när jag kör för volym kan man säga, alltså som när jag kör split och ett varv i veckan cirkus. Landade på totalt 20-25 set per muskelgrupp i veckan fast utspritt.

Jag inbillade mig länge att jag var väldigt bra tränad på detta. Var rätt stark och motionärer och framförallt gubbar påtalade ofta att jag alltid var vältränad. Du ser alltid likadan ut, bla bla bla. Det är samma folk som sett mig sen 2005 ungefär. När sommaren kom här så blev jag tveksam till min form och volym på kroppen. Tog lite bilder och bytte till split igen.

Det är säkert väldigt individuellt träning, metoder, kost, proteinbehov, gener och allt... jag tappade ngt enormt fast jag tränade hårt och vettigt. Följde massa profiler på nätet och lyssnade på många experter kring detta sätt att träna. Varför det ska gynna framförallt de som inte dopar sig. Det är just det som får mig trilla in på sånt. Fast jag återkommer alltid till att just för mig är det vettigare att göra som Phil Heath eller Ronnie Coleman med det mesta än som ngn naturell stjärna. Att köra 20 set biceps en gång i veckan ger mig mycket större armar än att köra exakt likadant fast utspritt på 3-4 pass.
Alltför många hakar upp sig på att hitta opti enligt ngn text eller studie och missar skogen för alla träd är i vägen. Det man bör hitta är det som ger just en själv resultat. Vad som är generellt bra osv för alla inklusive de som super på helgerna, inte sköter kosten, har insomnia, diabetes, supergener osv är ointressant. Det som ger just dig resultaten du vill ha det är ju det man bör leta efter och glädjas åt att hitta.

Som trådskaparen skriver så är ju helkropp skitbra! För honom.

Senast redigerad av RobbanColeman den 2019-07-22 klockan 18:04.
RobbanColeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-22, 18:48   #17
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanColeman Visa inlägg
Landade på totalt 20-25 set per muskelgrupp i veckan fast utspritt.
Oj, det var inte lite i ett helkroppsprogram, kör jag 7 set för en muskel där samtliga är tagna till 1-2 reps från fail och reps inom 8-12 så kan jag inte hålla en frekvens högre än var fjärde dag, eller inte någon längre period iaf.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-05, 08:42   #18
Piranha
Mannen, myten, legenden!
 
Piranhas avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Suffer Island
Inlägg: 15 159
Citat:
Ursprungligen postat av Assazel Visa inlägg
Så.. efter måånga års uppehåll (familj, barn etc) har jag nu äntligen hittat tillbaka till gymmet!

Kanske inte många kvar här sen jag hängde här men känns bra o vara tillbaka!
(Pez, castor, kinggrub, bumbi, langster, Allan, arne, piranha, mfl kvar fortfarande?)

Har kört ca 6 mån och fokuserat på köra hela kroppen 3-4 ggr i veckan.

Har aldrig fått så bra resultat som nu. Har bättre kropp nu som 40 åring än när jag körde samma muskel 1 gång i veckan.

Funderar på att köra 4 set per muskel och pass men med olika övningar.

Förstår att en del av er kör liknande? Hur tycker ni helkroppspass fungerar jämförelsevis med split osv?

Må väl!
Jag lurkar Kolo men är ganska lågaktiv, funderar på att göra en nysatsning på jymme i höst/vinter, se upp Som sagt småbarn, nya intressen etc...
Piranha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-06, 10:26   #19
zol
Registered User
 
zols avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 350
Var säkert fem år sedan jag körde ett helkroppsschema och då var det Bartoll som gällde. Blev lite inspirerad av tråden, vad tror ni om nedan schema 4 ggr i veckan där axlar, armar, mage körs vartannat pass.

Pass 1
Bänk 4 set
Rodd 3 set
Chins 3 set
Biceps 3 set
Triceps 3 set
Benpress 4 set
Bencurl 3 set

Pass 2
Knäböj 4 set
Bröstpress 4 set
Militärpress 3 set
Roddövning i maskin 3 set
Latsdrag 3 set
Mage 3 set

Pass 3
Cabelcross 4 set
Rodd 3 set
Chins 3 set
Biceps 3 set
Triceps 3 set
Benpark 3 set
Bencurl 3 set

Pass 4
Mark 4 set
Bänk 4 set
Axelpress 3 set
Roddövning i maskin 3 set
Latsdrag 3 set
Mage 3 set
__________________
Zols Journal
zol är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-03, 16:54   #20
davvvan
helt ok
 
davvvans avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Umeå
Inlägg: 3 289
Förslag på färdig helkroppspass som lämpar sig tre dagar per vecka med en dags vila mellan? Hittar bara med basövningar (bänk, mark, böj, chins och press). Letar något mer sofistikerat.
__________________
Träningsjournal
davvvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-03, 17:28   #21
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119
Citat:
Ursprungligen postat av davvvan Visa inlägg
Förslag på färdig helkroppspass som lämpar sig tre dagar per vecka med en dags vila mellan? Hittar bara med basövningar (bänk, mark, böj, chins och press). Letar något mer sofistikerat.
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-03, 18:17   #22
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av davvvan Visa inlägg
Förslag på färdig helkroppspass som lämpar sig tre dagar per vecka med en dags vila mellan? Hittar bara med basövningar (bänk, mark, böj, chins och press). Letar något mer sofistikerat.
Kika i min journal så skall det ligga en drive-länk någon sida bak. Kanske kan ge lite inspo.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-03, 21:45   #23
davvvan
helt ok
 
davvvans avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Umeå
Inlägg: 3 289
Citat:
Ursprungligen postat av dmoller Visa inlägg
Haters gonna hate
__________________
Träningsjournal
davvvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-03, 22:13   #24
davvvan
helt ok
 
davvvans avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Umeå
Inlägg: 3 289
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Kika i min journal så skall det ligga en drive-länk någon sida bak. Kanske kan ge lite inspo.
Tack, såg din fil och laddade ner den. Får försöka skarva ner det till tre pass per vecka bara, men bra schema!
__________________
Träningsjournal
davvvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-09, 12:25   #25
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av davvvan Visa inlägg
Tack, såg din fil och laddade ner den. Får försöka skarva ner det till tre pass per vecka bara, men bra schema!
King Grub har även lagt ut ett 3-dagars på Styrkelabbet nu En blandning av våra program kan nog bli bra!
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-09, 18:55   #26
Papa Pepe
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 66
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Kika i min journal så skall det ligga en drive-länk någon sida bak. Kanske kan ge lite inspo.
Jag var intresserad så kollade också in det. Ser rätt mastigt ut, särskilt överkroppspassen. Hur lång tid tar ett överkroppspass för dig inkl uppvärmning?

I övrigt jävligt fint uppställt, med volymuträkning osv
Papa Pepe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-09, 23:23   #27
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Papa Pepe Visa inlägg
Jag var intresserad så kollade också in det. Ser rätt mastigt ut, särskilt överkroppspassen. Hur lång tid tar ett överkroppspass för dig inkl uppvärmning?

I övrigt jävligt fint uppställt, med volymuträkning osv
Såg att det var mitt halvkropp jag länkat där, såhär ser mitt "helkropp" som jag skalat ner benvolymen på just nu: https://i.imgur.com/kTNhB2r.png

PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-10, 16:11   #28
Dk1ng
Registered User
 
Dk1ngs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 424
Citat:
Ursprungligen postat av Piranha Visa inlägg
Jag lurkar Kolo men är ganska lågaktiv, funderar på att göra en nysatsning på jymme i höst/vinter, se upp Som sagt småbarn, nya intressen etc...
Är vi så få kvar från den gamla eran att ingen noterade detta. Hur är formen idag?

Denna "comeback" vore ju oavsett väldigt intressant att följa. Återstår bara att få igång lite mer nostalgi med Jense, Nitrometan, Lizard och några fler...
Dk1ng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-10, 20:28   #29
DavidN
Ocensurerad chimpans
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Falkenberg
Inlägg: 651
Gillar fortfarande varierade basövningar med isolationsövningar sett som extra.
https://docs.google.com/spreadsheets...t?usp=drivesdk
DavidN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-10, 20:35   #30
DavidN
Ocensurerad chimpans
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Falkenberg
Inlägg: 651
Citat:
Ursprungligen postat av Dk1ng Visa inlägg
Är vi så få kvar från den gamla eran att ingen noterade detta. Hur är formen idag?

Denna "comeback" vore ju oavsett väldigt intressant att följa. Återstår bara att få igång lite mer nostalgi med Jense, Nitrometan, Lizard och några fler...
Fina tider back in -05ish.
Vill minnas Piranha knäcka CD-skivor med röven
DavidN är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)