Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-12-21, 21:11   #1
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Hur kommer detta sig?

Sist jag deffade för 2 år sedan så gick jag ned 0,45-0,5 kg i veckan med ett intag på 2450 kcal, men nu, 2 år senare så går jag endast ned ca 0,35 i veckan med 2100 kcal. Jag räknar allt till grammet och kosten är identisk mot då, aktivitetsgraden är även den oförändrad, jag går faktiskt lite mer om dagarna nu. Hur kan det ha blivit en sån skillnad på 2 år? Jag hade förvisso ca 3 kg mer muskler på kroppen då, men det borde väl inte göra så mkt? Kostar inte 1 kilo muskelmassa bara runt 9 kcal mer än 1 kg fett? Jag står även på en medicin nu som jag inte gjorde då som heter Lamotrigin, men av vd jag har uppfattat så kan inte den sänka ämnesomsättningen.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-22, 09:11   #2
Jompi
Registered User
 
Jompis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Boden
Inlägg: 3 042
Du kanske släpper mer vätska nu av någon anledning. Det behöver inte säga så mycket att det gått två år… sen kan det ju även vara stress / hormonella orsaker du inte riktigt har koll på själv.

Lycka till med deffen!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Vik
Som en vis man sa: "90:s teenagebunkers they come and they go but the madderfakkin faithful barbell always stay in the rack"
Jompi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-22, 09:31   #3
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Sist jag deffade för 2 år sedan så gick jag ned 0,45-0,5 kg i veckan med ett intag på 2450 kcal, men nu, 2 år senare så går jag endast ned ca 0,35 i veckan med 2100 kcal. Jag räknar allt till grammet och kosten är identisk mot då, aktivitetsgraden är även den oförändrad, jag går faktiskt lite mer om dagarna nu. Hur kan det ha blivit en sån skillnad på 2 år? Jag hade förvisso ca 3 kg mer muskler på kroppen då, men det borde väl inte göra så mkt? Kostar inte 1 kilo muskelmassa bara runt 9 kcal mer än 1 kg fett? Jag står även på en medicin nu som jag inte gjorde då som heter Lamotrigin, men av vd jag har uppfattat så kan inte den sänka ämnesomsättningen.
Felkällorna i beräkningar enbart för kosten är långt över 10% så det kan vara så enkelt att det är det som spökar.

sen kanske din medicin kan påverka dig på andra sätt som sänker din energiåtgång?
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-22, 16:47   #4
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Hypotetiskt kan det väl även bero på åldrande? Två år är inte mycket, men jag antar att åldrande, liksom det mesta annat biologiskt, inte sker i jämn takt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-22, 20:31   #5
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
Felkällorna i beräkningar enbart för kosten är långt över 10% så det kan vara så enkelt att det är det som spökar.
Jo, det är iof sant, men kosten är som sagt identisk mot sist och den är väldigt monogam under deffen, den ser nästan likadan ut varje dag, det enda som skiljer är om jag kör på kycklingfilé, kotlett eller ryggbiff till middagen.

Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Hypotetiskt kan det väl även bero på åldrande? Två år är inte mycket, men jag antar att åldrande, liksom det mesta annat biologiskt, inte sker i jämn takt.
Kanske, det känns konstigt dock att metabolismen har sänkts så mycket på två år, från 31 till 33. Det handlar ju ändå om runt 500 kcal om dagen.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-11, 22:15   #6
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Jag har nog hittat orsaken till detta, jag sover inte lika bra som jag gjorde sist jag deffade. Det om något påverkar väl ämnesomsättning markant? Usch, nu blir det ännu svårare att sova med denna vetskapen, mer att stressa upp sig över...
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-11, 22:33   #7
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Sömnbrist verkar kunna göra att man tappar mer muskler och mindre fett. Ganska stor påverkan av bara en timmes sömnbrist per natt.

https://www.styrkelabbet.se/somnbris...d-viktnedgang/
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-11, 22:52   #8
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Sömnbrist verkar kunna göra att man tappar mer muskler och mindre fett. Ganska stor påverkan av bara en timmes sömnbrist per natt.

https://www.styrkelabbet.se/somnbris...d-viktnedgang/
Ouch! Tänk om det hade funnits ett biverkningsfritt piller som gav 8 timmars optimal sömn, vilket dröm det hade varit!
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-11, 23:42   #9
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Du råkar inte veta hur/om benzo påverkar hypertrofi och viktnedgång? Överväger att börja med skiten.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-13, 11:46   #10
sladdbarn
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 273
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Du råkar inte veta hur/om benzo påverkar hypertrofi och viktnedgång? Överväger att börja med skiten.
Dont do it, benso är vanebildande. Har du provat melatonin?
sladdbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-13, 15:03   #11
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Du råkar inte veta hur/om benzo påverkar hypertrofi och viktnedgång? Överväger att börja med skiten.
Beror nog på. Börjar du flöddra ordentligt så kommer du troligen ha svårt att hålla en diet ordentligt om (När) du glider in i missbruk.

Men, bra idé, kört hårt
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-14, 08:42   #12
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av sladdbarn Visa inlägg
Dont do it, benso är vanebildande. Har du provat melatonin?
Jag vet, det är verkligen den sista utvägen och det är inget som jag vill göra, men allt är bättre än att sova skit den större delen av veckans dagar. Det finns inget som heter livskvalitet utan bra sömn. Melatonin hade tyvärr ingen effekt på mig.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-14, 12:49   #13
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 729
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Jag vet, det är verkligen den sista utvägen och det är inget som jag vill göra, men allt är bättre än att sova skit den större delen av veckans dagar. Det finns inget som heter livskvalitet utan bra sömn. Melatonin hade tyvärr ingen effekt på mig.
Har du prövat allt annat? T.es alltid lägga dig på samma tider, aldrig ligga i sängen om du inte sover eller ha somnat inom 15-20 min? Inget koffein 8-10 timmar innan?
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-14, 15:57   #14
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Jag vet, det är verkligen den sista utvägen och det är inget som jag vill göra, men allt är bättre än att sova skit den större delen av veckans dagar. Det finns inget som heter livskvalitet utan bra sömn. Melatonin hade tyvärr ingen effekt på mig.
Såattehh....Vad tror du bensomissbruk gör för din livskvalitet
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-14, 16:44   #15
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av CalleP Visa inlägg
Har du prövat allt annat? T.es alltid lägga dig på samma tider, aldrig ligga i sängen om du inte sover eller ha somnat inom 15-20 min? Inget koffein 8-10 timmar innan?
Yes! Terapi, bra sömnhygien (samma tid, inget blåljus, svalt i rummet osv), jag dricker inte heller koffein. Problemet är mitt psyke, jag har ett generaliserat ångestsyndrom som har satt sig på sömnen, vilket har skickat in mig i en destruktiv cykel som jag inte kan ta mig ur. Jag går och har ångest över att inte kunna sova, vilket gör att jag inte kan det eller extremt ytligt. Detta gör att jag mår något fruktansvärt dåligt dagen efter med extremt mycket ångest och katastroftankar över i stort sett allt, och såhär fortsätter hjulet att rulla. Mitt psyke är med andra ord min värsta fiende

Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Såattehh....Vad tror du bensomissbruk gör för din livskvalitet
Jag har ingen aning, jag har dock pratat med en del som har stått på 1 mg Iktorivil i många år utan problem, vilket i stort sett har tagit bort deras ångest- och sömnproblematik.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)