Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Matlagning & Recept

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-01-07, 23:41   #61
YTS
Registered User
 
YTSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: My hometown
Inlägg: 2 498
Citat:
Ursprungligen postat av Fatalist Visa inlägg
Väldigt, väldigt kul tråd!

Om man som jag är en riktigt fattig student, och helt enkelt vill brygga sig en god MEN enkel och billig fylla lagom till sommaren, vad bör man satsa på då?
Iofs, blir det knappast billigare än bolaget, men om du brygger Rainbow Ale med sockerrast under 65 grader, så kostar 50 cl 4,8vol% öl 9:88/st inkl. allt, även inräknat decinficering och kapsyler
__________________
Min sida med greppträning, m.m.
www.nyttgrepp.se
Återförsäljare greppredskap.
info@nyttgrepp.se
YTS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-07, 23:45   #62
YTS
Registered User
 
YTSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: My hometown
Inlägg: 2 498
Citat:
Ursprungligen postat av LoveMachine Visa inlägg
Jag använde mig av en kalkylator som finns på Brewersfriend. Den har två formler vara av en tydligen skall vara bättre för muster/vörter med hög OG. Med standardformeln så får jag 7,7 % så inom avrundningsfel samma som dig och med den modifierade 8,5 %. Så därför angav jag ett interval.
Okey! Intressant, skall jag kika på.
__________________
Min sida med greppträning, m.m.
www.nyttgrepp.se
Återförsäljare greppredskap.
info@nyttgrepp.se
YTS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-08, 13:25   #63
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Citat:
Ursprungligen postat av Fatalist Visa inlägg
Väldigt, väldigt kul tråd!

Om man som jag är en riktigt fattig student, och helt enkelt vill brygga sig en god MEN enkel och billig fylla lagom till sommaren, vad bör man satsa på då?
Mäsk! Fast det kommer ju smaka där efter också. I och för sig så kan man ju klara sin mäsk först. Men annars så tror jag att något öl-kit från en bryggbutik är ett ganska billigt alternativ. Fast då ska man ofta tillsätta socker utöver maltextraktet vilket gör att man trillar allt närmare mäsk. Kan du hitta billig honung så tror jag nog att mjöd kan bli ganska kostnadseffektivt då man brukar kunna få ut lite högre alkoholhalt och det kräver minimalt med utrustning.

Mina nästa projekt är en nytt midsommarmjöd som kommer gå under namnet Bärsärk. Den som kan sin fornnordiska och gillar ordlekar kan nog lyckas lista ut innehållet. Sen så funderar jag över att försöka mig på en IPA som en sorts introduktion till ölbryggning. Eventuellt så ska jag göra en till sats av Enhärjare vid något tillfälle. Mitt projekt vid horisonten är att börjar provbrygga men porter som jag gått och spånat på i åtskilliga år. Men då den kräver att jag köper malt och gör jobbet från grunden så krävs det att jag gör en hel del investeringar i min bryggutrustning.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-08, 13:52   #64
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
Citat:
Ursprungligen postat av Fatalist Visa inlägg
Väldigt, väldigt kul tråd!

Om man som jag är en riktigt fattig student, och helt enkelt vill brygga sig en god MEN enkel och billig fylla lagom till sommaren, vad bör man satsa på då?
Om billigt men drickbart är ledordet skulle jag satsa på vin.

http://www.pgw.se/chateau-7-dagars-rott-vin.html

120kr, +4kg socker.

Du behöver jäshink, flaskor och lite andra prylar som köps en gång. Sedan kostar det dig runt 140-150kr varje gång du vill göra 20L nytt rödvin.

Det är inte gott, men det är klart drickbart, många studenter som hinkar hemgjort vin genom hela studietiden. Går ju bra att göra Sangria på om inte annat.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-13, 14:44   #65
Captainwide
Registered User
 
Captainwides avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 623
YTS hur mycket kostar en batch Rainbow Strong Ale att framställa? Om alla redskap osv också behövs köpas?
Captainwide är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-14, 07:43   #66
YTS
Registered User
 
YTSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: My hometown
Inlägg: 2 498
Citat:
Ursprungligen postat av Captainwide Visa inlägg
YTS hur mycket kostar en batch Rainbow Strong Ale att framställa? Om alla redskap osv också behövs köpas?
En batch kostar ca 80 kr, om du köper till 3 omgångar på en gång och ca 12 omgångar av de maltsorter som det skall vara lite av, d.v.s. allt utom pilsner och munchnermalten.

Sen tillkommer redskapen, det var dock så länge sen jag köpte in dessa, att jag tyvärr inte minns vad jag gav för dem. Dock vill jag minnas att de var rätt överkomliga i pris. En gissning är att du för alla redskapen utom grytan, bör klara dig på en 6-800 kr.
__________________
Min sida med greppträning, m.m.
www.nyttgrepp.se
Återförsäljare greppredskap.
info@nyttgrepp.se
YTS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-14, 07:49   #67
YTS
Registered User
 
YTSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: My hometown
Inlägg: 2 498
Citat:
Ursprungligen postat av LoveMachine Visa inlägg
Men annars så tror jag att något öl-kit från en bryggbutik är ett ganska billigt alternativ. Fast då ska man ofta tillsätta socker utöver maltextraktet vilket gör att man trillar allt närmare mäsk. Kan du hitta billig honung så tror jag nog att mjöd kan bli ganska kostnadseffektivt då man brukar kunna få ut lite högre alkoholhalt och det kräver minimalt med utrustning.
Man skulle ju kunna göra mölska på en ölsats, genom att byta sockret mot honung. Man får ta ca 1,3 ggr så mycket honung som socker.
__________________
Min sida med greppträning, m.m.
www.nyttgrepp.se
Återförsäljare greppredskap.
info@nyttgrepp.se
YTS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-28, 22:44   #68
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia
 
Andy.da.wohoos avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 3 982
Har nu fått mjödet på flaska. Dock lite grumligt än men jag får väll tåla en bottensats även i flaskorna. Står just nu svalt till i alla fall. Smakar rätt starkt, om jag ska vara ärlig. Finns det något lätt sätt att få reda på alkoholhalten förutom Oerschlemätare (eller hur det nu stavas)?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Tricklev, Andy och Klopfer var "narnias kungar" med mela på släptag som "narnias drottning" i 'babbla, babbla-tråden'.
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-06, 22:30   #69
Löpsko
Opti
 
Löpskos avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 955
um, kommer attack bubblor på mitt 3 dagar gamla mjöd, Har mjödet i badrummet och när ja klev ut ur duschen drog den iväg typ 10 bubblor direkt, det första livet ja sätt från den.. Hände samma sak igen 45 min senare.. vad är detta?
__________________
Originally Posted by Gober
Du går inte på VLCD antar jag? Just nu skulle en bajskorv vara gott, med lite parmesan på.
Löpsko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-12, 21:10   #70
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Nummer 2 - Bärsärk

Kod:
2014-02-11 Förkultur
Wyeast Vittner's Choice Dry Mead
Honung  (svensk honungsförädling)	325 g
Vatten					1 L

Honungen fick sjuda i cirka tio minuter följt av tre minuter uppkok.

2014-02-12
Honung  (svensk honungsförädling)	4575 g
Vatten					15 L
Björnbär                                2 kg
Hallon                                  1 kg
Citronjuice			        0.75 L
Jästnäring				2 ml

Honungen pastöriserades vid 70 grader i trettio minuter.

OG: 1.077
Då var årets mjöd, Bärsärk under produktion. Namnet är en ordlek björnbär. Bärsärk byter björnskjorta vilket gör att björnbär skulle vara bär-bär. Resultatet har så här två timmar in i projektet varit blandat.

Tanken var att det skull ha en högre sockerhalt än Enhärjare men kombinationen räknefel, svinn och feltänk kring vattnet gjorde att det blev mindre än i Enhärjare. Det visar att man inte ska brygga när man är mosig i huvudet. Tanken var 15 L vätska inklusive förkultur och citronjuice, vilket hade gett samma sockerhalt som Enhärjare hade. Det finns inte ord för hur besviken jag är på mig själv. Men då bären innehåller både vatten och socker så blir det hela rätt mycket av ett skott från höften.

Det positiva är att jäsningen går betydligt bättre än senast. Förkulturen tog fart ordentligt och trotts en halvfull jäshink så är det redan nära att börja bubbla. Förra gången tog det ett dygn innan den kom igång. Citronjuicen och bären borde dessutom sänka pH-värdet något vilket är bra för jäsningen. Dessutom så har bättre rutiner kring hygien och längre tid på mig så jäsningsgraden borde bli högre. Jag hoppas på att kunna landa kring acceptabla 9-10 % när den tappas upp på flaska.

Det bästa är dock smak och färg. Musten smakar alldeles förträffligt med en bra balans mellan bären och honungen samt en syrlighet från citronerna som för att den känns väldigt frisk. Färgen hade ursprungligen en ganska obehaglig orange ton. Men när jag blandade och syresatte musten så släppte bären i från sig mer färg och den antog en betydligt mer blodröd färg. Den borde bli ytterligare något rödare under jäsningens gång.

Tanken är att låta mjöden jäsa ostört i en och en halv till två månader. Eller fram till jag märker att jäsningen har avstannat. Därefter så tar jag bort bären, som för att göra det enklare ligger i en nylonpåse och tappar om den till min andra jäshink. Förhoppningsvis så har den då jäst ut det mesta sockret. Sedan kommer den få sekundärjäsa ytterligare en och en halv till två månader. Slutligen så kommer jag avbryta jäsningen, tillsätta klarningsmedel låta den stå en till två veckor innan den ställs in i kylen för att den sista jästen ska sjunka till botten. Då är den förhoppningsvis rätt torr men det går alltid att lätta upp genom att eftersöta den lite. Så lagom till midsommar så borde jag har 13-14 flaskor redo för mina hedniska riter.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System

Senast redigerad av LoveMachine den 2014-02-12 klockan 21:11.
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-12, 21:15   #71
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Citat:
Ursprungligen postat av Löpsko Visa inlägg
um, kommer attack bubblor på mitt 3 dagar gamla mjöd, Har mjödet i badrummet och när ja klev ut ur duschen drog den iväg typ 10 bubblor direkt, det första livet ja sätt från den.. Hände samma sak igen 45 min senare.. vad är detta?
Mjöd kan ta ett tag på sig att komma igång, honung är svårare för jästen att bearbeta. Men att det kommer i stötar kan ha att göra med att kärlet blir stört. Det är som med kolsyrade drycker att stötar gör att kolsyran går ur. Dessutom så är vatten låset inte någon schweizisk klocka direkt. Så länge som det fortfarande bubblar så borde allt vara lugnt.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-12, 21:49   #72
Alfers
Pump up the jam.
 
Alferss avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Halmstad
Inlägg: 802
Köpte tidningen äkta mat idag. Var ett litet uppslag om mjödhamnen och som nämnde deras nya mjöd "vinter" med tallskott, älggräs och skvattram.
La en beställning på den (74199) och en flaska barrskogens nektar (74926)

Började suga ordentligt i bryggtarmen nu.
__________________
Instagram
Alfers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-15, 21:11   #73
Löpsko
Opti
 
Löpskos avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 955
Citat:
Ursprungligen postat av Alfers Visa inlägg
Köpte tidningen äkta mat idag. Var ett litet uppslag om mjödhamnen och som nämnde deras nya mjöd "vinter" med tallskott, älggräs och skvattram.
La en beställning på den (74199) och en flaska barrskogens nektar (74926)

Började suga ordentligt i bryggtarmen nu.

Om du har ork eller lust så kan du få ta kort på artikeln och lägga upp
__________________
Originally Posted by Gober
Du går inte på VLCD antar jag? Just nu skulle en bajskorv vara gott, med lite parmesan på.
Löpsko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-04, 18:34   #74
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia
 
Andy.da.wohoos avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 3 982
Provsmakade mjödet igår och får säga att jag var lite positivt överraskad! Påminde nästan lite om Saké i smaken, lustigt nog.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Tricklev, Andy och Klopfer var "narnias kungar" med mela på släptag som "narnias drottning" i 'babbla, babbla-tråden'.
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-14, 18:47   #75
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Nu så har tappat om mjödet för att sekundärjäsa. För två veckor sedan glömde ett fönster öppet under natten och jäsning tog som aldrig fart igen efter det. Då jag ändå blev tvungen att ta bort bären så tyckte jag att det var lika att göra det nu. Det visade sig att den faktisk nästa han jäst ut men jag tillsatte en påse jäst jag hade liggande bara för att vara på den säkra sidan. Nu så ska den få stå i två månader till innan jässtoppet och klarningen påbörjas. Och färgen blev bättre än jag trodde, varken orange, vinröd eller rosa utan ganska mycket skägg, hårdhomo och blod.

OG: 1.077
SG: 0.998
Bedömd %: 10.37
Bifogade bilder
Filtyp: jpg DSC_0046.jpg (27.6 KB, 16 visningar)
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)