Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-01-13, 12:57   #5761
Wormzie
Registered User
 
Wormzies avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 3 686
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Fast riktigt så resonerar ju inte majoriteten av världens länder. Fokus är på repression, inte individuellt ansvar. Jag är och har sedan pandemin började spridas i västvärlden varit fascinerad över hur lite motstånd den strategin har mött.
Jag menar om man nu råkar bli smittad så gör man ju sitt om man isolerar sig. Min åsikt generellt är att man ska följa råd och riktlinjer i den mån det går för att undvika smitta helt och hållet.

Överlag så finns det så många aspekter att ta i beaktande.. jag har sett hur du lyft konsekvenserna av lockdown tidigare samtidigt som man läser om hur hårt vissa drabbas av sjukdomen själv och även belastningen på vården och hur illa sjukhuspersonalen mår. Sjuksyrror som ligger inlagda på psyk pga suicidrisk osv.
__________________
Självutnämnd till linköping atletklubbs snyggaste lyftare i klassisk -93.

Tävlings-pb bänkpress: 150kg @90kg kroppsvikt.

Journal SL/Bänkpress
Wormzie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-13, 13:03   #5762
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Parosmi är inte Corona-specifikt. Det är kopplat till förlusten av luktsinnet, oberoende av anledning.

Över hälften som förlorar luktsinnet utvecklar parosmi.

https://link.springer.com/article/10...405-006-0157-0
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-13, 13:13   #5763
Mantus
småmysigt slampig
 
Mantuss avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 470
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Parosmi är inte Corona-specifikt. Det är kopplat till förlusten av luktsinnet, oberoende av anledning.

Över hälften som förlorar luktsinnet utvecklar parosmi.

https://link.springer.com/article/10...405-006-0157-0
Sant.

Det har spekulerats att just vid Corona där utgångspunkten är att de flesta får tillbaka luktsinnet igen så kan Parosmi vara ett tecken på att luktsinnet håller på att tillbakabildas men jag har förstått att det även kan uppkomma parosmi när du har fått trauma som helt förstört nervkopplingen. Oklart för mig om det yttrar sig på helt samma sätt dock när det kommer till parosmia när luktsinnet håller på att komma tillbaka kontra när du aldrig kommer att få tillbaka luktsinnet.
__________________
Done with shadows

Senast redigerad av Mantus den 2021-01-13 klockan 13:18.
Mantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-13, 14:53   #5764
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av chidde Visa inlägg
Ovan kan mojligtvis vara en av losningarna i samband med regelbundna tester av personal och deras respektiva hushall, kanske aven striktare PPE?

Sa manga ar man lagt ner pa studier och praktik for att bli politiker, professorer, epidemiologer etc borde man val ha kommit pa en losning med effekt. Vi snackar trots allt om ett helt ar och i vantan pa det medicinska tycker jag man iallafall kunde komma pa atgarder och contingency planer (oversatt till svenska, pallar inte googla)

Lite ungefar som att jag skulle ta ett ar pa mig att lara mig ett cocktailrecept, tror inte mina kollegor, gaster och inte minst min chef hade varit sarskilt glada pa mig
Skulle det vara en lösning att kapa de äldres sociala kontaktnät? Effektivt sätt att förstöra livet för alla våra äldre.
Fascinerande resonemang att det skulle vara lika komplicerat att lära sig en cocktail som att stoppa en pandemi. Med det sagt så vet epidemiologerna flera lösningar med väldigt stor effekt, och de är redan applicerade. Hygien och avstånd är de enskilt största faktorerna. Vi har allmän smittspridning för ty folk inte följt det, och så länge vi har allmän smittspridning kommer de äldre dö i drivor.

Infrastrukturen för testning är hårt belastad och att börja provta symptomfri personal regelbundet finns det helt enkelt inte spelutrymme för.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-13, 15:11   #5765
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag hade Morona efter jul. Så nu behöver jag inte fundera över hur det känns.

Det var annorlunda än någon annan influensa/förkylning jag haft. Feber som gick upp och ned utan förvarning på bara någon minut. Från 36,5 till 38 på en minut för att sedan försvinna lika fort ett par timmar senare. Torrhosta utan snor. Lite tungt att dra ett djupt andetag. Plus konstiga symptom som fascikulationer i ansiktet.

På det stora hela var det dock inte något att tala om. Jag har varit 10 gånger sjukare i den vanliga säsongsinfluensan de få gånger jag haft den.

Det enda jobbiga var att lukt- och smaksinne försvann fullständigt hux flux. Kände absolut inga dofter och ingen smak. Jag blev lite orolig att det skulle vara permanent, som man läst om, men efter prick 10 dagar kom de tillbaka. Det var dock absolut inte en rolig bieffekt och något som skulle varit förödande för livskvaliteten.

Fick inga eftereffekter i form av lungkapacitet eller trötthet, utan så fort jag laddad in lite kolhydrat igen gick första passet precis lika bra som innan.
Hur lång tid gick det mellan sista och första passet innan Corona? Alltså hur länge var du borta från gymmet?
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-13, 20:43   #5766
Rawrx
Stor fin fet T-Rex
 
Rawrxs avatar
 
Reg.datum: Aug 2012
Ort: Sundsvall
Inlägg: 964
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Vet ni hur ni smittades?
Jag har verkligen ingen aning. Var rätt bra på att hålla mig hemma (och är det fortfarande), försökte handla så sällan som möjligt. Gick på kontoret varje dag, men vi är bara 2st som sitter på plats där, och min kollega var aldrig sjuk. Delar inte hem med någon. Det måste ha varit något corona-moln i affären eller något trapphus, alternativt att någon av de få jag träffat varit smittade men symptomfria.
Rawrx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-13, 21:17   #5767
RökteUppMinKatt
Registered User
 
RökteUppMinKatts avatar
 
Reg.datum: Sep 2020
Inlägg: 299
Att smittas i Sverige är väl som att trampa i sand på stranden. Helt omöjligt att undvika hur man än gör.
RökteUppMinKatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-13, 21:42   #5768
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 033
Citat:
Ursprungligen postat av RökteUppMinKatt Visa inlägg
Att smittas i Sverige är väl som att trampa i sand på stranden. Helt omöjligt att undvika hur man än gör.
Jobbar i matvarubutik och jag har mig veterligen inte varit sjuk och testade nyligen negativ på antikroppstest.

Kör bil till jobbet och är i dessa tider tämligen osocial.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-13, 21:49   #5769
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Hur lång tid gick det mellan sista och första passet innan Corona? Alltså hur länge var du borta från gymmet?
Sju dagar tror jag. Fem dagar avtagande sjuk och två dagar symptomfri (förutom lukt och smak då) för andras skull.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-13, 21:54   #5770
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Brukar ni tappa luktsinnet eller känna lukten av brännt/rök när ni varit sjuka i normala fall? Har upplevt det några gånger, kanske 1-2 månader i taget.
__________________
Med vänliga hälsningar,
Brofessorn, tredje högst EQ på Kolozzeum och 8.37 på snygghetsskalan
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-13, 21:59   #5771
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Jag har aldrig gjort det.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-13, 22:26   #5772
ispåse
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 139
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Vet ni hur ni smittades?
I mitt fall i våras när det precis var nytt. Fick in en patient som efter några timmar hadek världens feber, vinglade omkring, hängde på mig och hostade över hela mig. Några timmar senare gick han bort. 3 dagar senare var jag näradödendålig i flera veckor. Tre kollegor som var inne hos samma patient blev riktigt dåliga de med, två krävdes sjukhusvård för. För mig kom det från ingenstans med, från fullt frisk till 40 graders feber med alla symtom på bara några timmar. Kräktes, svimmade, huvudvärk som aldrig förr, sket på mig. Sedan kom andningen likt att jag hade en elefant på bröstet. Så efter några timmar var man bra i en timme och trodde det hade vänt men så bang tillbaka igen i ett halvt dygn och så höll det på i flera veckor.

Lite lustigt det där hur vi alla blev så pass dåliga och speciellt av en som i sin tur var så dålig att han gick bort.

Nu gissar jag för fullt men av vad jag sett verkar det som att de som smittas av de som är riktigt sjuka i sin tur med verkar kunna bli det. De som smittas av mindre sjuka verkar bli snarlika de.

Vi har haft flera omgångar på mitt jobb och ena svängen småhostar alla i några dagar då det spridits mellan patienterna. Vid någon annan omgång har alla varit betydligt värre. Just nu har vi en sväng där 3 av 10 på en avdelning är riktigt dåliga allihopa, 40 graders feber och man tror knappt de ska klara nätterna.
__________________
Tejpa en kebab så löser det sig.

Senast redigerad av ispåse den 2021-01-13 klockan 22:30.
ispåse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-13, 22:28   #5773
Rawrx
Stor fin fet T-Rex
 
Rawrxs avatar
 
Reg.datum: Aug 2012
Ort: Sundsvall
Inlägg: 964
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Brukar ni tappa luktsinnet eller känna lukten av brännt/rök när ni varit sjuka i normala fall? Har upplevt det några gånger, kanske 1-2 månader i taget.
Aldrig. Har aldrig upplevt luktförvrängningar, och att tappa luktsinnet som jag gjorde nu är första gången det nånsin händer. När man är förkyld brukar det ändå gå att känna lite genom att forcera ut luften genom näsan. Men att tappa luktsinnet var helt nytt för mig, och oerhört knäckande psykiskt.

Att inte känna smak av mat var väl inte det värsta, utan tanken på att man tappar ett viktigt varningssystem. Man kan inte längre känna när det luktar bränt eller rök, det skulle kunna brinna i rummet intill utan att man märker något. Hemska tanke.
Rawrx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-13, 22:29   #5774
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Jag märkte att min smak hade försvunnit helt plötsligt när jag åt en arraksboll och så smakade den bara blöt papp.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-14, 06:09   #5775
bigtraps
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: hälsingland
Inlägg: 969
Jag insjuknade vecka 25. Fortfarande förlorat luktsinne.
Smaken är det lite upp o ner med
bigtraps är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)