Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-06-11, 17:44   #1
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Vetemjöl, dagens efter tio TV4

Frugan såg efter tio som sändes idag på TV4. Verkar som om samma personer var med i programet som den gång det sades att man blev svag av vetemjöl.

Det påstods denna gång bla att vetemjöl var inflammatoriskt och skulle typ unvikas helt. Tror samma kinesiolog var med och han ville inte hjälpa idrottare som åt vetemjöl för de fick hela tiden problem med leder och liknande om de åt vetemjöl. Var tror kolozzeum om detta?

Man vet ju aldrig om det är personliga åsikter som framkommer eller fakta när det inte presenteras några riktiga studier eller bevis av något slag i sådana här program.

Senast redigerad av exevision den 2012-06-11 klockan 17:46.
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-11, 17:48   #2
begt
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 2 859
I såna fall vore pasta skräp också =)

Skitsnack tills det presenteras mycket solida bevis som talar för det.
begt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-11, 17:52   #3
camilla
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2004
Ort: Leksand
Inlägg: 290
Jag har varken fakta eller personliga åsikter i frågan. Däremot har jag för ca 1v sen slutat äta vete för att se om det är det som gör min mage så förbannad. För tidigt att säga än. Har kassa leder också så kan dom bli bra är det ju en bonus.

Hade en kund för nån månad sen som sa att Therese Ahlshammars tränare vägrade ta sig an någon som åt vete. Har dock inte kollat upp om det stämmer eller bara är rykten.
camilla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-11, 17:55   #4
dauit
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2012
Inlägg: 287
hur lång tid brukar det ta innan det kommer ut på tv4 play?
dauit är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-11, 17:56   #5
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 066
Citat:
Ursprungligen postat av camilla Visa inlägg
Hade en kund för nån månad sen som sa att Therese Ahlshammars tränare vägrade ta sig an någon som åt vete. Har dock inte kollat upp om det stämmer eller bara är rykten.
Om det där stämmer så är det ju värsta sektbeteendet. Ogilla ett livsmedelvara, ok, men detta...
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-11, 17:59   #6
älskarcola
Banned User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 226
Då är det bara att sluta med vetemjöl PWO:n.
älskarcola är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-11, 18:33   #7
Kischen
Äger Strikt!
 
Kischens avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: I en villaförort på stockholms södersida
Inlägg: 3 782
Slängde i mig vetemjöl istället för druvsocker en gång.. insåg sedan att vetemjölet är rått och att upptaget är kasst :/

OT, folk säger så mycket skit utan källa. Ignore.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Så kroppens energireserver, under en dag, för någon på 80 kg med 15% kroppsfett är alltså bara lite knappt 160 kcal?
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Var har jag räknat fel?
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
Kischen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-11, 18:43   #8
312
313,314,315,316,317......
 
312s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Jag vet inte.
Inlägg: 2 370
Någon professor eller liknande sa väl att 80% av befolkningen inte bör äta vetemjöl pga att vi inte.. tål det? Jag vet inte riktigt, något liknande. Samma sak med mjölk, att vi inte bör äta det efter att man fyllt 4-5år.
__________________
Parjournalen
Citat:
Ursprungligen postat av Aftonbladet
Drick apelsinjuice i stället för dyrt proteinpulver.
312 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-11, 19:36   #9
miapia
Registered User
 
miapias avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: örnsköldsvik
Inlägg: 139
Citat:
Ursprungligen postat av camilla Visa inlägg

Hade en kund för nån månad sen som sa att Therese Ahlshammars tränare vägrade ta sig an någon som åt vete. Har dock inte kollat upp om det stämmer eller bara är rykten.
Det var han som var med i dagens program, han hade tränat Alshammar och sa att han minsann inte tog sig an någon som inte var beredd att sluta äta vete. Tyckte lite synd om tjejen (var hon dietist kanske?) som var med och satt i mitten och bara fick mothugg... Och det där testet han gjorde med killen som fick en bullbit i munnen såg ju helt galet ut, är det verkligen så? Det borde finnas på webben, det var ett gammalt avsnitt.
miapia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-11, 19:46   #10
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av miapia Visa inlägg
Det var han som var med i dagens program, han hade tränat Alshammar och sa att han minsann inte tog sig an någon som inte var beredd att sluta äta vete. Tyckte lite synd om tjejen (var hon dietist kanske?) som var med och satt i mitten och bara fick mothugg... Och det där testet han gjorde med killen som fick en bullbit i munnen såg ju helt galet ut, är det verkligen så? Det borde finnas på webben, det var ett gammalt avsnitt.
Det var Anki Sundin jag tror du tänker på och hon är duktigt kompetent till skillnad mot resterande clowner som var med där.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-11, 19:50   #11
Sandra81
Registered User
 
Sandra81s avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 841
Jag mår iaf otroligt mycket bättre i magen när jag uteslöt vete å gluten.. är dock inte kollad för gluten
__________________
Enklare o verka smart genom å citera andra..
Sandra81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-11, 19:52   #12
bear.flowertwig
Fluortanten
 
bear.flowertwigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 4 176
Bara egna observationer men... jag köpte en köksmaskin för nån vecka sen och har kört den varm för att testa olika brödrecept och sällan har jag känt mig så paj i magen som nu. Svullen, tung och långsam. Har känt mig som en gravid val på löppassen trots att jag väntat upp till 3-4 timmar med träning efter mat.
__________________
No homo IMHO.
bear.flowertwig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-11, 20:46   #13
Jode
Registered User
 
Jodes avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Lund
Inlägg: 565
Det är väll ingen nyhet att vete/gluten får otroligt många att må förjävligt. Trots att man inte har diagnosen celiaki....
Jode är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-11, 21:41   #14
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Betänk att de som blivit bättre av att utesluta vete kommer att vara extra duktiga på att skriva i denna tråden medan de som klarar sig finfint i mycket större utsträckning ger blanka fan i att svara i tråden :P

Jag kan förresten nämna att min pollenallergi försvann i år efter att jag bestämde mig slutligen för ett nollintag av spannmål i februari. Detta efter att jag provat fram o tillbaka tidigare med olika saker, bl a vete sen 2007. Detta var första gången jag provade en sak längre än 3 veckor.

Jag är alltså en av de som har ett speciellt förhållande till vete och därför är jag mycket benägen att svara i en sådan här tråd. Vilket jag också bevisligen gjorde :P
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-11, 21:45   #15
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Betänk att de som blivit bättre av att utesluta vete kommer att vara extra duktiga på att skriva i denna tråden medan de som klarar sig finfint i mycket större utsträckning ger blanka fan i att svara i tråden :P
Då kan jag skriva att jag ätit en hel del pasta och limpa och mått bra!
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)