Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-12, 11:12   #1
Patriarch K
Registered User
 
Patriarch Ks avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Om testosteronets påverkan

Jag snackade igår med lite feminister av den "extrema" typen och lite annat vänsterfolk och då kom vi såklart in på ämnet män och kvinnor efter några timmar. Jag råkade säga någonting om att män och kvinnor var olika varpå jag direkt fick kommentaren, "Haha, påstår du att män och kvinnor är olika?!". Sedan fick man dra fram det där klassiska konceptet att rent biologiskt finns det olikheter.
Jag påstod att testosteronet hos mannen är ett exempel på våra olikheter och att testonivån kan höjas och sänkas av olika anledningar och påverka mannen liksom östrogenet hos kvinnan, fast på olika sätt.

Hur som helst hade jag inte direkt några belägg för vad jag sa, men folk attackerade direkt och hävdade att man inte kan påverka testosteronet i kroppen och att testosteronet egentligen inte ha någon påverkan på humöret i kroppen - exempelvis att man blir mer taggad, frustrerad, aggressiv osv osv.
I brist på kunskap om området visste jag inte vad jag skulle kontra med när en av dem lät ganska övertygande när han sa det, men jag satt fortfarande och WTF:ade. Jag har i alla fall inte hört något liknande.

Kort fattat sa de också att om en man gjorde om sig till kvinna så blev han en kvinna lika mycket som alla andra kvinnor. Då påstod jag att "Ehhm, men mannen får fortfarande inte den vitala delen att föda barn och saknar äggstockar och liknande och kan därmed inte bli kallad renodlad kvinna". Då blev de sura på mig och sa "MEN VADDÅ?! En kvinna som inte har möjligheten att föda barn för att hon är steril då?! Ska inte hon bli kallad för kvinna?"...
Då försökte jag på något vis dra fram att de fortfarande har kvar mekanismen i kroppen, även om den inte fungerar som den ska - men det var dödsdömt att försöka övertyga dem om det.

Är det jag som är konservativ och har brist på fakta i det här fallet eller vad är det frågan om? Jag hade inte så mycket att kontra med och de lär väldigt övertygande...
Patriarch K är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-12, 11:14   #2
askmehow
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 0
Hejsan. Såg du också skavlan i fredags?
askmehow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-12, 11:14   #3
Mart|n
Televinken.
 
Mart|ns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Löddeköpinge
Inlägg: 8 089
Det är precis som religösa.
__________________
I lift things up and put them down | Certified Captain of Crush | Hur man stänger CoC #4 | Min träningsdagbok
Vikings never gave a shit how they looked when they swung the axe, only that the axe landed hard and with purpose.
Mart|n är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-12, 11:16   #4
askmehow
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 0
Citat:
Ursprungligen postat av Mart|n Visa inlägg
Det är precis som religösa.
Utveckla gärna.
askmehow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-12, 11:16   #5
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av Mart|n Visa inlägg
Det är precis som religösa.
+1

på i princip alla plan
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-12, 11:17   #6
Patriarch K
Registered User
 
Patriarch Ks avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Citat:
Ursprungligen postat av askmehow Visa inlägg
Hejsan. Såg du också skavlan i fredags?
Det gjorde jag förvisso också, men det var inte därför vi kom in på ämnet. Jag vill ju inte upplevas lika korkad som den där mansgrisen i programmet så man måste ju hålla ner på nivån lite.
Patriarch K är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-12, 11:37   #7
Mago
pot of tea? (_)IO
 
Magos avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Lund/Karlshamn
Inlägg: 2 451
Det finns massvis med studier som visar att hormon som ligger på olika nivåer hos män och kvinnor har olika påverkan på beteende. (Även olika från individ till individ såklart..)
Jag förstår inte riktigt vad du menar med att "testonivån kan höjas och sänkas av olika anledningar". Under livets gång? Vid olika situationer? Genom tillförsel?

Om du sen tycker att en man som opererats till kvinna inte fullt ut kan kallas kvinna är nog svårt att komma fram till något objektivt svar om. Där kommer alla helt enkelt ha sin egen definition.
__________________
Ströva fritt
Mago är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-12, 11:56   #8
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarch K Visa inlägg
Hur som helst hade jag inte direkt några belägg för vad jag sa, men folk attackerade direkt och hävdade att man inte kan påverka testosteronet i kroppen.
Styrketräning i sig höjer ju testot. Finns flera studier på det, dessa tex.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20803956
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22248672

Sen skiljer sig ju själva hjärnan mellan man och kvinna vilket är liiiite svårt att operera:
http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6n#Hj.C3.A4rnan
http://illvet.se/manniskan/sjukdom-b...illnad-ar-stor

Senast redigerad av exevision den 2012-02-12 klockan 12:00.
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-12, 12:26   #9
hugok
Böj i curlracket
 
hugoks avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Lund
Inlägg: 3 020
Fråga dem nästa gång om dom tror att steroider påverkar ens humör att man blir mer agressiv. Lägg gärna upp det lite för dom genom att köra på något fall där män som tar steroider misshandlar sina kvinnor. Dom kommer garanterat gå igång direkt på detta och babbla på ett bra tag, förmodligen dumförklara dej som ens ifrågasätter steroidernas påverkan på humöret. Då är det dags att kliva in med: "Vad får er då att tro att inte andra hormoner skulle påverka en?"
hugok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-12, 12:28   #10
Loke
Registered User
 
Lokes avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Rackarberget, Uppsala
Inlägg: 3 435
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Styrketräning i sig höjer ju testot. Finns flera studier på det, dessa tex.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20803956
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22248672

Sen skiljer sig ju själva hjärnan mellan man och kvinna vilket är liiiite svårt att operera:
http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6n#Hj.C3.A4rnan
http://illvet.se/manniskan/sjukdom-b...illnad-ar-stor
Att styrketräning höjer testot ger iofs stöd åt att det kan vara beteenden som höjer hormonnivåer i minst lika hög grad som tvärtom.

Och att hjärnan skiljer sig mellan män och kvinnor ger inte nödvändigtvis starkt stöd för att det är gener snarare än miljö som styr: Hjärnan fortsätter utvecklas långt in i livet, och miljön börjar påverka barn redan under graviditeten. Det är nog faktiskt få organ i kroppen som har samma förmåga som hjärnan att anpassa sig till miljön, man kan ju faktiskt säga att miljöanpassning är dess primära syfte.
__________________
- Nån snubbe på internet skrev detta.
Loke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-12, 12:31   #11
Trance
 
Trances avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 9 123
Citat:
Ursprungligen postat av hugok Visa inlägg
Fråga dem nästa gång om dom tror att steroider påverkar ens humör att man blir mer agressiv. Lägg gärna upp det lite för dom genom att köra på något fall där män som tar steroider misshandlar sina kvinnor. Dom kommer garanterat gå igång direkt på detta och babbla på ett bra tag, förmodligen dumförklara dej som ens ifrågasätter steroidernas påverkan på humöret. Då är det dags att kliva in med: "Vad får er då att tro att inte andra hormoner skulle påverka en?"
Eller nämna PMS.
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-12, 12:33   #12
Patriarch K
Registered User
 
Patriarch Ks avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Citat:
Ursprungligen postat av Mago Visa inlägg
Jag förstår inte riktigt vad du menar med att "testonivån kan höjas och sänkas av olika anledningar". Under livets gång? Vid olika situationer? Genom tillförsel?
Det var inte de orden jag använde när jag sa det till dem. Jag sa i stort sett att träning påverkar testonivån så att den höjs och att masturbering exempelvis sänker testonivån (vilket jag inte har några belägg för).
Patriarch K är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-12, 13:07   #13
stafh
Registred User
 
stafhs avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 1 081
Det är väl inga konstigheter? Definitionen är väl XX = kvinna, XY = man?
__________________
The young are simply too dumb to live, the old are weak and unclean
The ones in the middle, they also must die - their ways are obtuse and obscene
stafh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-12, 13:10   #14
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Ganska bra exempel på en diskussion man inte bör ge sig in i, tycker jag. Det brukar vara svårt att komma ur den på ett vettigt sätt, oavsett på vilken sida av skranket man står. Personligen tycker jag att hormonella skillnader är ganska ointressant i ett jämställdhetsperspektiv; vad jag vet finns det ingen av de som bashar feminism som förespråkar att man skulle behandla män med lägre testosteronproduktion på ett annat sätt än andra män (t.ex. tycka att de skall VAB:a mer och köra mindre bil, för att ta ett billigt men vanligt exempel).
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-12, 13:30   #15
Asdf
Registered User
 
Asdfs avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Lilla london
Inlägg: 484
Personer med en hjärntvättad uppfattning kan man aldrig diskutera med, de har problem i huvudet sedan länge innan och det är ungefär som följande bild fast ur annat perspektiv Lika bra att aldrig ge sig in i kamp med dem

__________________
Grub om att länka till en annan webshop : Skulle du skriva "Jäkligt goda burgare på McDonalds!" på Burger Kings forum? Om de nu har något


Senast redigerad av Asdf den 2012-02-12 klockan 13:31.
Asdf är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)