Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-05-20, 06:52   #11776
Anomali
Registered User
 
Anomalis avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 21
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Man behöver ju inte väga maten hela tiden. Det räcker ju att du väger och kollar ungefär vad 100gram pasta är nångång och samma med köttfärssåsen så kommer du kunna ögonmåtta det i framtiden.

Men ja mycket träning vid deff för mig gör det mycket svårare för jag blir så hungrig av det.

En macka med ost, smör och skinka på tror jag är mer än 300 kcal däremot. Iaf om man gör som jag och slänger på någon skiva extra ost på den.
Är ju även sämst för att bli mätt också.
För att få ett hum om kcal, åt följande i går
2x Pågen Energi - 179kcal
2x Folke hårdost 31% - 110kcal
2x ICA grillad kyckling - 27kcal
26g Philadelphia Light - 38kcal
=354
Anomali är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-20, 08:37   #11777
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Det kan ju absolut vara som armed dingo säger om du springer 15km om dagen eller va du gjorde. När du säger att du trodde att du hade mer spelrum. Vad käkade du en normal dag när du inte gick ner i vikt?

Jag menar 1 stor måltid, 1 liten och en proteinshake vad kan det vara ? under 2000 kalorier antagligen. Springer du 15km om dagen så är det väl runt 1000-1250 kalorier bara där iaf?
Jag åt enligt samma princip med skillnaden att jag fuskade med godis titt som tätt i vardagen. På helgerna svullade jag en-två av dagarna. Gissningsvis fick jag i mig mycket mer kalorier än jag trodde då. Igår och förrgår åt jag garanterat under 2000 kcal.

Jaha, 87 kg imorse vilket innebär att jag är plus minus noll jämfört med lägstanoteringen förra veckan. Snittvikten är hittills ca 0,5 kg lägre. Har upplevt rejäl slitenhet så blir inte lika mycket löpning som vanligt denna vecka. Så jag ska nog försöka äta ännu mindre nu. Det suger ju med tanke på att jag redan mer eller mindre äter så minimalistiskt/lite som jag kan/vill

Ägde tyvärr ingen matvåg
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-20, 09:19   #11778
kimone
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 62
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag åt enligt samma princip med skillnaden att jag fuskade med godis titt som tätt i vardagen. På helgerna svullade jag en-två av dagarna. Gissningsvis fick jag i mig mycket mer kalorier än jag trodde då. Igår och förrgår åt jag garanterat under 2000 kcal.

Jaha, 87 kg imorse vilket innebär att jag är plus minus noll jämfört med lägstanoteringen förra veckan. Snittvikten är hittills ca 0,5 kg lägre. Har upplevt rejäl slitenhet så blir inte lika mycket löpning som vanligt denna vecka. Så jag ska nog försöka äta ännu mindre nu. Det suger ju med tanke på att jag redan mer eller mindre äter så minimalistiskt/lite som jag kan/vill

Ägde tyvärr ingen matvåg
Om du nu äter under 2000kcal per dag, springer 80-130km i veckan, styrketränar x antal timmar och inte går ner i vikt så är det med stor sannolikhet något som inte står rätt till. Ett läkarbesök och blodprov skulle kanske vara på sin plats.
kimone är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-20, 09:38   #11779
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 006
Jag är faktiskt på Mackes spår här. Tycker att det skulle vara jobbigt att räkna kalorier. Är helt ointresserad av att väga mat. Visst, kanske ett mål nån gång men jag kommer inte att räkna kalorier. Går jag inte ner så äter jag mat som mättar bättre, med lägre kalorier och eller ökar cardio.

Men om inget alls händer på lång tid, ja då är det väl något man måste se över. Äter man så lite att man blir mer inaktiv i övrigt är det ju inget vidare.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-20, 10:42   #11780
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av kimone Visa inlägg
Om du nu äter under 2000kcal per dag, springer 80-130km i veckan, styrketränar x antal timmar och inte går ner i vikt så är det med stor sannolikhet något som inte står rätt till. Ett läkarbesök och blodprov skulle kanske vara på sin plats.
Haha! Vilken jävla timing, var PRECIS på hälsokontroll. Har en var tredje år och du råkar kommentera just idag Vilket blodvärde är det du tänker är intressanta? De kollade HB, kolesterol och glukos och allt var bra eller mycket bra.

Jag har absolut tänkt att det inte går ihop men det är lite tidigt att måla fan på väggen redan. Jag stod ju trots allt still, kanske gick upp långsamt i vikt på hur jag levde för två veckor sedan med mycket godisfusk i vardagen samt rejält svull i helgen. Att HELT utesluta detta är ju en stor förändring så det ska ge resultat. Har man gått ned i vikt några gånger(vilket jag har) så känner man ju typ om man är på kcal-minus eller inte och så känns det för mig.

Väger jag 87 som lägst även nästa vecka så blir jag dock bra fundersam
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-20, 12:42   #11781
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 700
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Haha! Vilken jävla timing, var PRECIS på hälsokontroll. Har en var tredje år och du råkar kommentera just idag Vilket blodvärde är det du tänker är intressanta? De kollade HB, kolesterol och glukos och allt var bra eller mycket bra.

Jag har absolut tänkt att det inte går ihop men det är lite tidigt att måla fan på väggen redan. Jag stod ju trots allt still, kanske gick upp långsamt i vikt på hur jag levde för två veckor sedan med mycket godisfusk i vardagen samt rejält svull i helgen. Att HELT utesluta detta är ju en stor förändring så det ska ge resultat. Har man gått ned i vikt några gånger(vilket jag har) så känner man ju typ om man är på kcal-minus eller inte och så känns det för mig.

Väger jag 87 som lägst även nästa vecka så blir jag dock bra fundersam
Vi sitter i samma båt och jag kommer bita i det sura äpplet och helt enkelt väga/mäta allt 1 vecka. Jag tror jag fuskar mer än jag tror. Min svaghet är jordnötssmör. Förr brukade jag bara ha 1 tsk i gröten, men nu förtiden blir det 2-3 rejäla matskedar. Bara det är ju en del kcal. Sen äter jag lite mer frukt vilket kan dra iväg också osv.

Jag har stått stilla 3 månader så måste göra nått nu och får se om det hjälpet att mäta kcal.
Carlzzon85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-20, 12:55   #11782
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Carlzzon85 Visa inlägg
Vi sitter i samma båt och jag kommer bita i det sura äpplet och helt enkelt väga/mäta allt 1 vecka. Jag tror jag fuskar mer än jag tror. Min svaghet är jordnötssmör. Förr brukade jag bara ha 1 tsk i gröten, men nu förtiden blir det 2-3 rejäla matskedar. Bara det är ju en del kcal. Sen äter jag lite mer frukt vilket kan dra iväg också osv.

Jag har stått stilla 3 månader så måste göra nått nu och får se om det hjälpet att mäta kcal.
Lycka till! Mitt enda fusk just nu är att jag tillåter mig själv att dricka öl i helgen, troligtvis bara en dag. Ska försöka klara en månad så(helt utan alla sorters snacks). Var kämpigt första dagarna p.g.a. att jag är en godisråtta men nu när sötsuget har släppt så är det kolugnt. Hjälper såklart att jag snusar.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-21, 07:46   #11783
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Jag ska inte uppdatera varje dag men nu har ju detta blivit lite utav en följetong: idag vägde jag in mig på 86,6 kg! En minskning av lägstavikt senaste 1,5 veckorna med 0,4 kg. Hade jag inte gjort det hade jag fan blivit lite orolig Gårdagens kost:

- Lunch: 150 g ris(200 kcal), 200 g kyckling(500 kcal), marinad(50 kcal), sås(? kcal), 1 paprika(30 kcal) --> Ca 800 kcal utan såsen. Kanske runt 1000 kcal totalt?
- Mellanmål: Proteinbar(200 kcal)
- Mellanmål: Proteinshake(200 kcal)

--> Även om lunchen blir uppskattad så har jag ju svårt att se totala intaget vara norr om 1500 kcal. Jag var rätt aktiv och gick/joggade 14000 steg samt gymmade en timme. Detta var utan tvekan min striktaste dag hittills. Åt mindre kyckling än vad jag brukar, mindre ris än vad jag brukar samt nästan ingenting efter lunchen.

Det som är fascinerande är att det inte är jobbigt. Jag är ju tom i kroppen och mer eller mindre hungrig när jag går och lägger mig men jag somnar. Det fungerar även att styrketräna.

Jag ska fan köpa en matvåg, enbart för att jag tycker att jag äter så fantastiskt lite. Intresserad av exakt hur lite det är. Äter så simpelt att det ska vara väldigt lätt att räkna fram en ganska exakt siffra.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-21, 09:32   #11784
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 006
Jo det är lite fascinerande det där hur kroppen jobbar emot en i förändring. Jag kan ju jämföra med mig själv. Väger ca 80 kg.

Oftast ingen cardio, ibland 20 min crosstrainer och så cyklar till och från jobb och förskola, kort sväng. Tränar styrketräning 2-4 gånger i veckan. Stillasittande jobb.

Frukost: 250 g kvarg, havregryn och pumpakärnor.
Mellanmål: proteinshake
Lunch: Husman av nåt slag, inte mätt. Kanske för mycket ibland, en salladswrap ibland.
Mellanmål: Frukt
Middag: Husman där jag försöker att inte ha för höga kalorier. Fuskade igår och gjorde grillmackor med ost. Generellt kött/kyckling och ris/potatis med grönsaker till.
Kvällsmål: Eventuellt kvarg, kaseinfluff eller en tonfiskmacka på lågfett tonfiskröra.


Med den kosten går jag ner väldigt sakta men säkert. Gått från 83-79 om jag räknar högt. Jag gör ju enormt mycket mindre fettförbrännande aktivitet än dig Macke.
Känner att det är 80/20 med kost kontra träning dock. Vad gäller viktnedgång.


Varför åt du ingen middag förresten?
Jag har en matvåg men skulle vilja ha en proffsigare för att kunna väga på grammet för bakning. Kommer nog inte börja väga portioner.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-21, 10:09   #11785
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Ribcage Visa inlägg
Jo det är lite fascinerande det där hur kroppen jobbar emot en i förändring. Jag kan ju jämföra med mig själv. Väger ca 80 kg.

Oftast ingen cardio, ibland 20 min crosstrainer och så cyklar till och från jobb och förskola, kort sväng. Tränar styrketräning 2-4 gånger i veckan. Stillasittande jobb.

Frukost: 250 g kvarg, havregryn och pumpakärnor.
Mellanmål: proteinshake
Lunch: Husman av nåt slag, inte mätt. Kanske för mycket ibland, en salladswrap ibland.
Mellanmål: Frukt
Middag: Husman där jag försöker att inte ha för höga kalorier. Fuskade igår och gjorde grillmackor med ost. Generellt kött/kyckling och ris/potatis med grönsaker till.
Kvällsmål: Eventuellt kvarg, kaseinfluff eller en tonfiskmacka på lågfett tonfiskröra.


Med den kosten går jag ner väldigt sakta men säkert. Gått från 83-79 om jag räknar högt. Jag gör ju enormt mycket mindre fettförbrännande aktivitet än dig Macke.
Känner att det är 80/20 med kost kontra träning dock. Vad gäller viktnedgång.


Varför åt du ingen middag förresten?
Jag har en matvåg men skulle vilja ha en proffsigare för att kunna väga på grammet för bakning. Kommer nog inte börja väga portioner.
Vad jobbar du med och vad gör du när du inte jobbar/tränar? Är ute efter om du är totalt stillasittande eller om du kanske går runt hemma och pysslar med barn eller typ villa.

Äter aldrig middag, det går inte om jag ska gå ned i vikt. Gårdagen var mer extrem än vanligt dock. Vanligtvis hade jag ätit 3-4 mackor istället för bara en proteinbar. Kanske kan ses som en lätt middag? Men det är alltid bara ett lagat mål per dag.

Jag har aldrig ätit så lite som jag har gjort den här veckan men det funkar, troligtvis p.g.a. väldigt hög motivation. Bör verkligen gå ned i vikt p.g.a. väldigt ambitiöst löpprojekt. Så kan lätt leva med att gå tom/hungrig under merparten av veckan.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-21, 11:28   #11786
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Såhär åt jag när deffen fungerade för mig. 1800-2000 kcal så rörde vågen på sig. Ca 0.7kg ner i veckan

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-21, 11:33   #11787
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Sen slutade jag att räkna kalorier och ansåg deffen som avslutad. Har inte ätit nåt godis eller druckit nån öl. Endast ätit mig mätt kanske ätit upp resterna från barnen. Tagit nån macka extra. Pang! Upp 5 kg på en månad

Ganska demotiverande...

Det får bli diet på måndag igen

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-21, 12:02   #11788
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 040
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Sen slutade jag att räkna kalorier och ansåg deffen som avslutad. Har inte ätit nåt godis eller druckit nån öl. Endast ätit mig mätt kanske ätit upp resterna från barnen. Tagit nån macka extra. Pang! Upp 5 kg på en månad

Ganska demotiverande...

Det får bli diet på måndag igen

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
Haha resterna från barnen är fullständigt livsfarliga
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-21, 13:14   #11789
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 006
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Vad jobbar du med och vad gör du när du inte jobbar/tränar? Är ute efter om du är totalt stillasittande eller om du kanske går runt hemma och pysslar med barn eller typ villa.

Äter aldrig middag, det går inte om jag ska gå ned i vikt. Gårdagen var mer extrem än vanligt dock. Vanligtvis hade jag ätit 3-4 mackor istället för bara en proteinbar. Kanske kan ses som en lätt middag? Men det är alltid bara ett lagat mål per dag.

Jag har aldrig ätit så lite som jag har gjort den här veckan men det funkar, troligtvis p.g.a. väldigt hög motivation. Bör verkligen gå ned i vikt p.g.a. väldigt ambitiöst löpprojekt. Så kan lätt leva med att gå tom/hungrig under merparten av veckan.
Jobbar som teknikkonsult kan man säga. Jag går till kaffet, toan, lever om i landskapet när jag är rastlös. Så det är måttlig rörelse där.
Hemma blir det mycket soffan. Har en dotter på halvtid som jag brukar försöka hitta på grejer med men det blir mycket soffa där också.

Aha okej, själv hade jag en tid periodisk fasta där jag skippade frukost och kvällsmål. Fungerade för mig. Men denna gång skippar jag inga mål utan försöker tänka på kvalitet istället.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-21, 13:24   #11790
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Ribcage Visa inlägg
Jobbar som teknikkonsult kan man säga. Jag går till kaffet, toan, lever om i landskapet när jag är rastlös. Så det är måttlig rörelse där.
Hemma blir det mycket soffan. Har en dotter på halvtid som jag brukar försöka hitta på grejer med men det blir mycket soffa där också.

Aha okej, själv hade jag en tid periodisk fasta där jag skippade frukost och kvällsmål. Fungerade för mig. Men denna gång skippar jag inga mål utan försöker tänka på kvalitet istället.
Okej, då låter det ju ändå som att du är ganska stillasittande. Vete fan varför min förbrukning ska vara så jävla låg.

Jag har kört en form av periodisk fasta i flera år. I.o.m. mitt kontorsjobb känns frukost fullkomligt onödigt.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)