Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2012-06-21, 06:41   #1
miapia
Registered User
 
miapias avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: örnsköldsvik
Inlägg: 139
Alzheimers och LCHF

Googlade runt lite på alzheimers sjukdom på jobbet (är sjuksköterska) och stötte på det här: http://fethalsa.wordpress.com/2012/0...imer-innan-50/ Jag reagerar främst på meningar av typen "Mamman kan bli frisk med en strikt diet av högst 5 gram kolhydrater per 100 gram livsmedel."

Finns det några vetenskapliga studier som stödjer det? Samma snubbe hävdar att LCHF även kan bota bl a cancer och MS. I mitt yrke har jag aldrig hört talas om att Alzheimers kallas "diabetes 3", någon annan inom vården som känner igen det?
miapia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-21, 08:40   #2
skager
Registered User
 
skagers avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 29
Trams. Det är rent kvacksalveri och, i ärlighetens namn, fullkomligt vansinnigt att någon går ut och hävdar att LCHF kan bota Alzheimer's. För det första så finns det inte ens komplett konsensus kring vad som orsakar Alzheimer's; det finns en trolig orsak kring abnorm plackbildning som funktion av obalans i neurotransmittorermekanismer. Men det är en av flera hypoteser, samt att man nu också, rent diagnostiskt, även börjar acceptera att Alzheimer's kan bryta ut av multipla orsaker. Och jag ser inte heller hur kolhydraterna skulle påverka plackbildninge, givet att ovanstående hypotes ens var fullständigt korrekt och den enda orsaken till Alzheimer's.

Diabetes 3? Jisses.

Jag blir verkligen orolig när människor inom LCHF-rörelsen mer och mer påminner om homeopater...
__________________
I am Jack's complete lack of surprise
skager är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-21, 08:43   #3
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
+123456789 på skager. Oerhört obehagligt.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-21, 08:45   #4
OneManArmy
Registered User
 
OneManArmys avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Hudiksvall
Inlägg: 920
Tycker det börjar bli jääävligt farligt när folk går omkring och säger att en viss kosthållning kan bota riktigt svåra sjukdomar.

Känns lite som de hårt troende människorna som skippar läkarvården och lägger döende i händerna på "gud".
__________________
Death and decay
OneManArmy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-21, 08:45   #5
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
Det finns dock något slags belägg (vill jag minnas) för att ett kroniskt högt blodsocker kan bidra till uppkomsten av alzheimers. Har dock ingen källa till hands. Kortisol är implikerat också.

Att LCHF skulle bota alzheimers är befängt. Att lågkolhydratskost eventuellt skulle kunna påverka uppkomsten av alzheimers är kanske inte fullt så tokigt faktiskt.

Problemet med LCHF-sekten är att de är så fanatiska; det är starka religiösa övertoner.

Senast redigerad av tjing den 2012-06-21 klockan 08:47.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-21, 09:19   #6
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
Samt oxidativ stress.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-21, 10:12   #7
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Citat:
Ursprungligen postat av tjing Visa inlägg
Det finns dock något slags belägg (vill jag minnas) för att ett kroniskt högt blodsocker kan bidra till uppkomsten av alzheimers. Har dock ingen källa till hands. Kortisol är implikerat också.
Det finns många anledningar till att det inte är bra att gå omkring med ständigt högt blodsocker. Man behöver dock inte äta lågkolhydratkost eller LCHF för att undvika det.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-21, 10:16   #8
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Så sjukt är det att stillasittande feta manliga taxichaufförer - dvs de med kroniskt högt blodsocker - gör att fullt friska pojkar och flickor inbillar sig att de får diverse sjukdomar av helt vanligt medelsund kost _med_ kolhydrater.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-21, 10:22   #9
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Det finns många anledningar till att det inte är bra att gå omkring med ständigt högt blodsocker. Man behöver dock inte äta lågkolhydratkost eller LCHF för att undvika det.
Nä det är sant.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-21, 12:12   #10
miapia
Registered User
 
miapias avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: örnsköldsvik
Inlägg: 139
Tack för responsen, jag kände mig illa berörd när jag läste vad som stod i texten när det inte överensstämmer med det jag har stött på och lärt mig inom mitt yrkesområde (jobbar dessutom med just människor med demenssjukdomar...) Det känns som om det går överstyr med vissa kostråd nuförtiden, olika sorts mat passar så klart olika människor bättre eller sämre, men att påstå att det rentav botar vissa sjukdomar känns som ett hån mot de som redan är sjuka.
miapia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-23, 12:32   #11
Kari
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 1
Alzheimers

Min svärmor blev bättre av att ta bort socker å sådant m mycket socker typ fikabröd osv, samt att hon äter 4-5 skedar kokosfett varje dag, inte det som finns på ICA mfl utan ett som har hög kvalite från hälsokost. Det är visst något i detta sk MCT fett som reducerar plack i hjärnan på Alzeimers sjuka. Fettet är samma som i modersmjölk. Finns forskning på det bl a i USA.
Kari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-23, 12:35   #12
Morty
Registered User
 
Mortys avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 7 397
Finns inga som kränker mig så lätt som LCHF'are. Shit vad lättkränkt jag är av dem.
__________________
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-23, 12:51   #13
Joe Hardgainer
Registered User
 
Joe Hardgainers avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Ort: Skelleftå
Inlägg: 690
Citat:
Ursprungligen postat av Kari Visa inlägg
Min svärmor blev bättre av att ta bort socker å sådant m mycket socker typ fikabröd osv, samt att hon äter 4-5 skedar kokosfett varje dag, inte det som finns på ICA mfl utan ett som har hög kvalite från hälsokost. Det är visst något i detta sk MCT fett som reducerar plack i hjärnan på Alzeimers sjuka. Fettet är samma som i modersmjölk. Finns forskning på det bl a i USA.
Ref. på det ??
Finns många studier på gjorde på plackreduktion och formation . Påvekan via diet som en preventiv åtgärd har disskuterats, men inget jag har inte hört några sådana definitiva påståenden.
__________________
"Du börjar bli oaptitligt fet"- Martin Berkhan

Journal
Joe Hardgainer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-23, 13:14   #14
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Nej, det anses finnas "incufficient evidence" för att rekommendera MCT-fetter som behandling för Alzheimers. Man förkastar inte saken, men det finns inte tillräckligt med övertygande forskning.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-23, 13:25   #15
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Det är STOR skillnad mellan kokosfett som består av laurinsyra, myristinsyra och palmitinsyra jmf MCT-fett av mellanlånga fettsyror. Vi kanske skulle reda ut begreppen först.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)