Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-09-08, 11:04   #31
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Apos78 Visa inlägg
Den akuta mättnaden är dock det som påverkar om jag tar en extra runda vid buffén eller inte. På så vid hjälper inte en fetare måltid att hålla nere det matintaget vid just den måltiden (om man låter mättnaden avgöra helt).
Samma här, till en början, innan jag vande mig vid mättnaden som kommer av "tillräckligt med energi" jämfört med den tidigare "magen är full".

Citat:
Ursprungligen postat av Apos78 Visa inlägg
Dock lär det, om man äter hyffsat regelbundet, leda till att nästkommande måltid blir mindre. Går det dock många timmar mellan målen kan man kanske anta att fettets långsiktiga mättnad spelar ut sin roll.
Tvärtom snarare? Det är först 3-4h efter måltiden fettet börjar hjälpa till med mättnaden.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-08, 12:22   #32
tp_88
Registered User
 
tp_88s avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 10 631
Citat:
Ursprungligen postat av Pontus H Visa inlägg
ni som kör low carb, (som jag precis försöker börja med) hur mycket kolhydrater får ni i er under en dag, för något måste ni väl få i er? eller 0ar ni kolisarna helt varje dag?
30-50g, på ungefär 2100kcal.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av YTS Visa inlägg
Kosttillskott: 75g sill dagligen
tp_88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-08, 12:37   #33
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Samma här, till en början, innan jag vande mig vid mättnaden som kommer av "tillräckligt med energi" jämfört med den tidigare "magen är full".



Tvärtom snarare? Det är först 3-4h efter måltiden fettet börjar hjälpa till med mättnaden.
Jag tror han menar så här:

Vid buffe, om mycket kolhydrater, väljer personen att äta färre kalorier än om han äter mycket fett.
Har personen även ett ätmönster där han/hon äter sällan kommer han vid nästa tillfälle att äta mindre igen. Fast å andra sidan kommer han/hon nog att vilja äta oftare än om han ätit mer fett och på det viset vet jag itne om jag håller med apos argument. De som har problem med övervikt äter oftast om de är hungriga/sugna på något.

Kan ju ta mig som exempel i helgen då jag åt mycket kolhydrater. Blev att jag åt runt 10 mål den dagen. Nu var jag iofs sjuk och hade deffat i en vecka innan dess så sånt påverkar också men 10 mål är rätt jäkla mycket och hade nog inte hänt om jag ätit mer fett.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-08, 12:45   #34
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Sniggel, "inte vilja", menar du där väl? I så fall är det definitivt också en faktor, eftersom sötsuget ofta försvinner.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-08, 12:46   #35
Apos78
Tar mig fram...
 
Apos78s avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Östkust
Inlägg: 2 366
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Tvärtom snarare? Det är först 3-4h efter måltiden fettet börjar hjälpa till med mättnaden.
Med många timmar menar jag då snarare över 6 h mellan målen. Det är långt ifrån alla som äter med endast 3-4 h mellan målen. Att äta lunch vid 12 och sedan vänta till 18 med middagen är inte ovanligt alls. Eller att hoppa över frukosten för att sedan äta mitt på dagen. Då det börjar gå så pass länge mellan målen tror jag mättnaden från en föregående fettrik måltid har avtagit.

Den slutsats man kan dra av många hypoteser kring kosten är att i slutändan är det beteende och vanor som styr till stor del. Oavsett kostupplägg. Sen kan det såklart visa sig att en viss kostregim är fördelaktig ur en synvinkel. Kolhydrater och blodsocker är ett exempel där de direkta effekterna lätt kan kontrolleras.

Citat:
Samma här, till en början, innan jag vande mig vid mättnaden som kommer av "tillräckligt med energi" jämfört med den tidigare "magen är full".
För att vara lite besvärlig - den känslan av "tillräckligt med energi" borde kunna komma likväl från KH som från fett.
__________________
"People say that if you play Microsoft CD's backwards,
you hear satanic things,
but that's nothing, because if you play them forwards,
they install Windows."
– Anonymous
Apos78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-08, 12:53   #36
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Apos78 Visa inlägg
Då det börjar gå så pass länge mellan målen tror jag mättnaden från en föregående fettrik måltid har avtagit.
Den effekten borde avta än snabbare på kolhydratrik mat eftersom magsäcken töms snabbare. Ihop med någon effekt av att blodsockret sjunker lite lite, jämfört med när det är (nästan) konstant.

Jag vet med mig att jag, och många med mig, håller sig mätta betydligt längre utan att få någon svacka, på fet mat. När jag åt en balanserad kost blev jag alltid sugen efter ett tag utan att egentligen vara hungrig. (cue fruktlåda)

Citat:
Ursprungligen postat av Apos78 Visa inlägg
För att vara lite besvärlig - den känslan av "tillräckligt med energi" borde kunna komma likväl från KH som från fett.
Volymen på kolhydratrik mat är helt enkelt större. Det är en annorlunda mättnad på fet kontra kolhydratrik mat.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-08, 13:08   #37
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Apos78 Visa inlägg
För att vara lite besvärlig - den känslan av "tillräckligt med energi" borde kunna komma likväl från KH som från fett.
Ja så kan det säkert vara för många också. Men uppenbarligen finns många dör det inte fungerat så men högfettkosten gjort att man kan hålla sig mätt och sluta äta i tid.

Och angående det långa tidsspannet mellan måltider (jag anser inte att 12-18 är lång tid mellan måltider förvisso men vi struntar i antal timmar) så tycker jag definitivt att suget efter snabb energi från kolhydrater känns starkare och jag skulle lättare kunna trycka i mig massa mackor om jag hunnit bli jättehungrig än en enorm ostomelett.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-08, 13:27   #38
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Sniggel, "inte vilja", menar du där väl? I så fall är det definitivt också en faktor, eftersom sötsuget ofta försvinner.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Vid buffe, om mycket kolhydrater, väljer personen att äta färre kalorier än om han äter mycket fett.
Har personen även ett ätmönster där han/hon äter sällan kommer han vid nästa tillfälle att äta mindre igen. Fast å andra sidan kommer han/hon nog att vilja äta oftare än om han ätit mer kolhydrater och på det viset vet jag inte om jag håller med apos argument. De som har problem med övervikt äter oftast om de är hungriga/sugna på något.
Så här var det jag hade tänkt skriva
De som har problem med vikten och äter frukost, lunch, middag, brukar ofta käka (och dricka) saker och ting även däremellan. Det är min iakttagelse iaf. För vissa av dem kan kanske hungern kontrolleras bättre med en fettrikare och kolhydratssnålare kost då man är tillfredsställd en längre tid och skippar de där snacksen som oftast är så kaloririka och omättande, samt håller sig från att äta tills det är dags för nästa måltid.
Antagligen hade det funkat med att bara ändra på valet av livsmedel som väljs mellan måltiderna (mer mättande val).
Vissa kanske inte tillämpar mellanmål men har så dåliga matvanor att en av huvudmåltiderna har en värdelös sammansättning (t ex 200g choklad med 5dl juice) vilket inte är speciellt smart om det är en regelbunden företeelse.

I vilket fall så handlar det om att ändra på vanorna man har och antagligen även att ställa om smaklökarna och det är olika från individ till individ hur man enklast går till väga.
Nu kom jag rätt mycket in på just övervikt men det är ju faktiskt många (inte alla) överviktiga som lättare kan kontrollera hungern med just lchf.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-08, 13:39   #39
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
skippar de där snacksen som oftast är så kaloririka och omättande, samt håller sig från att äta tills det är dags för nästa måltid.
Ah, då är jag med. Mellanmålen spelar dessutom ett spratt med leptin(?) och ghrelin. Antagligen gör det att du aldrig blir riktigt mätt och aldrig riktigt hungrig, men jag vet inte mer specifikt hur. Grandmaster skrev om det nyss:

Citat:
Ursprungligen postat av leangains.com
Either way, the link might be worth a read if you're not familiar with ghrelin. Will at least provide you with some backup material when people ask you why you aren't starving during the fast.

And when someone asks you why they're constantly hungry on their six meal-a-day-foo-foo-meal-regimen, you can refer them to dr Silver -

"If you eat all the time, ghrelin secretion will not be well controlled,” said Silver, the paper’s lead author and the principal investigator of the study."
----

Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Nu kom jag rätt mycket in på just övervikt men det är ju faktiskt många (inte alla) överviktiga som lättare kan kontrollera hungern med just lchf.
Det blir lätt så när man pratar om lågkolhydratkost... Vi fortsätter diskussionen och försöker hålla oss inom tränings-och-allmänt-välbefinnandeområdet så gott det går, helt enkelt.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-08, 20:28   #40
Pontus H
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 267
kört ganska strikt lchf sedan igår morse,

fråga: när blir jag skitnödig? kommer jag någonsin behöva bajsa igen? börjar bli orolig
Pontus H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-08, 20:35   #41
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Pontus H Visa inlägg
kört ganska strikt lchf sedan igår morse,

fråga: när blir jag skitnödig? kommer jag någonsin behöva bajsa igen? börjar bli orolig
Prova starkt kaffe det första du gör när du vaknar. Annars är varannan till var tredje dag helt normalt. Tänk på att både volym och vätskemängd är mindre i det du äter, så omsättningen är helt enkelt lägre: 500g kokt pasta ger ungefär lika mycket energi som 150g creme fraiche.

Om du känner att det blir problem (hård mage) kan du fundera över kaseinintaget (mager ost, kaseinprotein), men på en normal högfett/mediumprotein/lågkolhydrat brukar det fungera fint.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2009-09-08 klockan 20:37.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-08, 21:17   #42
Vanish
Registered User
 
Vanishs avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Ort: Stenungsund
Inlägg: 805
Detta är något jag har missat (men jag är ju ny, så jag tycker jag får lov att ha missat saker). Är denna "metoden" en fördel under deff? Eftersom det handlar om att äta mindre än man förbrukar (samt ha proteinet uppe).

Jag känner ofta att jag är sugen på mat och även att jag får "uppsväld" mage (kan ju delvis bero på otränad mage :P). Så känns som detta är något jag ska kolla på. Nu har jag bara tittat en snabbis på detta, men tänkte komma med en fråga angående detta:

Att äta mindre kolhydrater utesluter väl inte gröt på morgonen (med mjölk)? Jag har dålig koll på vägning av mat osv då jag inte satt mig in i det till 100% än. Kollar jag livsmedelsverket så innehåller väl gröt inte allt för mycket KH, eller? (Om jag jämför med flingor då) Eller är det så att detta faktiskt ger för mycket KH?

En annan fundering jag haft på huvet nu är:
Jag har inga problem att äta/dricka råa ägg, men finns det någon risk eller något annat negativt med detta? Det jag främst tänker på är till frukost. Enligt livsmedelsverket är det ju precis samma som ett kokt ägg nämligen.

Det va det, hoppas ingen straffar mig allt för hårt nu

Mycket intressant tråd =)

Ps. Känner mig som TS beskrev i post ett under "hur satte jag igång"! Ds.
Vanish är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-08, 21:26   #43
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Vanish Visa inlägg
Detta är något jag har missat (men jag är ju ny, så jag tycker jag får lov att ha missat saker). Är denna "metoden" en fördel under deff? Eftersom det handlar om att äta mindre än man förbrukar (samt ha proteinet uppe).
Lättare att hålla sig nöjd, får i sig mycket näring (animalisk mat är väldigt näringsrik, och grönsaker utesluts förstås inte!) och man slipper vara sugen & få matkoma när man ätit. Som folk skrivit tidigare här.

Citat:
Ursprungligen postat av Vanish Visa inlägg
Jag känner ofta att jag är sugen på mat och även att jag får "uppsväld" mage (kan ju delvis bero på otränad mage :P). Så känns som detta är något jag ska kolla på. Nu har jag bara tittat en snabbis på detta, men tänkte komma med en fråga angående detta:
Kolhydrater brukar ha den effekten för många, särskilt i formen bröd/pasta/ris och andra energitäta kolhydratkällor.

Citat:
Ursprungligen postat av Vanish Visa inlägg
Att äta mindre kolhydrater utesluter väl inte gröt på morgonen (med mjölk)? Jag har dålig koll på vägning av mat osv då jag inte satt mig in i det till 100% än. Kollar jag livsmedelsverket så innehåller väl gröt inte allt för mycket KH, eller? (Om jag jämför med flingor då) Eller är det så att detta faktiskt ger för mycket KH?
Minskning är en minskning, hur mycket avgör du själv. Personligen äter jag inte gröt. Äter förvisso inte frukost överhuvudtaget, men då väljer jag hellre något jag håller mig mätt på. Just havregrynsgröt funkar notoriskt dåligt för mig: magen blir full men jag blir hungrig rätt snabbt igen. Enda gången havregrynsgröt funkat någorlunda är när jag blandat i kaseinprotein efteråt och haft 10% gräddyoghurt på. :-)

Ägg är väldigt vanlig mat annars. Koka och ha färdiga i kylen. Eller värm upp gårdagens middag/lunch; frukost behöver inte vara någon särskild frukostmat.

Citat:
Ursprungligen postat av Vanish Visa inlägg
Jag har inga problem att äta/dricka råa ägg, men finns det någon risk eller något annat negativt med detta? Det jag främst tänker på är till frukost. Enligt livsmedelsverket är det ju precis samma som ett kokt ägg nämligen.
Tre problem med råa ägg:
* du tar inte upp lika mycket av proteinet
* du tar inte upp lika mycket av näringen (vitaminer, mineraler)
* du riskerar en del sjukdomar, som salmonella

Läs http://traningslara.se/blogg/raa-agg...idigt-men-bra/ för mer info. Gör dig själv & dina smaklökar en tjänst och stek/koka äggen först. :-)
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-08, 23:12   #44
Vanish
Registered User
 
Vanishs avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Ort: Stenungsund
Inlägg: 805
Tackar så hemskt mycket för svaret! (Snabbt va det dessutom!)

Hehe, då är Rocky-metoden inte att föredra alltså! Har en liten följdfundering med stekta ägg. Om man kollade livsmedelsverket på 100g kokt ägg (förvalt på den vikten), visar den då 100g färdigstekt ägg?
Vanish är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-08, 23:21   #45
tp_88
Registered User
 
tp_88s avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 10 631
Citat:
Ursprungligen postat av Vanish Visa inlägg
Tackar så hemskt mycket för svaret! (Snabbt va det dessutom!)

Hehe, då är Rocky-metoden inte att föredra alltså! Har en liten följdfundering med stekta ägg. Om man kollade livsmedelsverket på 100g kokt ägg (förvalt på den vikten), visar den då 100g färdigstekt ägg?
Är det inte smidigare att bara använda värdena för råa(som förvisso är samma som för kokta) och sedan inte bry sig om hur man tillagar dom? 1 rått ägg -> 1 stekt ägg, varken protein eller fett kommer försvinna. Däremot tillkommer lite stekfett.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av YTS Visa inlägg
Kosttillskott: 75g sill dagligen
tp_88 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)