Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-10-18, 02:09   #406
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Vad skall man börja plugga (max 2 år, gärna distans) om man vill läsa exempel grafisk design. Jag hade velat pyssla med ex logotyper, göra affischer, reklamblad, UI Design, webdesign etc.

Antar det är yrkeshögskolan som jag skall gå? Är det någon som läst liknande och kan tipsa? Jag vill plugga i Göteborg.
Allt sånt är bra att studera tillsammans med andra. Ett exempel är, att ge en lika uppgift för alla, som alla måste göra och lösa.

Sedan går man igenom detta med någon analysmetod och alla elever kommer att se och diskutera, ta del av varandras jobb och se hur andra har löst det. De ger sedan också varandra råd för hur det kan förbättras.

Detta gäller allt visuellt, ljud, animation, etc. Jag vet att alla skolor inte har de skills att genomföra sånt om och om igen och det blir som det blir, vissa elever kommer att vinna på utbildningen, inte andra.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-18, 12:01   #407
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Vad skall man börja plugga (max 2 år, gärna distans) om man vill läsa exempel grafisk design. Jag hade velat pyssla med ex logotyper, göra affischer, reklamblad, UI Design, webdesign etc.

Antar det är yrkeshögskolan som jag skall gå? Är det någon som läst liknande och kan tipsa? Jag vill plugga i Göteborg.
Max två år är det nog enklast att gå en utbildning i den programvara som är bäst på det du vill göra. Då blir det nog KY, någon yrkeslinje. Då gäller det väl först att hitta rätt programvara, som har hög efterfrågan och satsa på den.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-20, 13:06   #408
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Fy fan vad jag hatar dessa intervjuer. 3 dagar denna vecka har jag åkt hem från jobbet för att gå igenom dessa. 2 timmar att fylla i blanketter via nätet. I kväll fylla i nån ny frågesport men det sket sig nog redan. Fan att hitta på svar på frågan "varför bör vi anställa dej?". Simpel fråga men vad fan.. Erfarenheten finns, produkt kännedomen, svart på vitt att man gått framåt i arbetslivet men allt är ju tydligen ett enda personlighetstest nuförtiden. Jag funderar vad är det företagen söker egentligen. Känns som jävla nonsens till största delen.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-22, 08:32   #409
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 655
Jag har nu varit heltidsanställd i snart ett halvår vilket borde innebära att ett lönesamtal närmar sig? Var inhyrd i 3 månader innan anställning. Jag har ett par frågor.

Kollade upp min företrädares lön på ratsit. Är det förgående års (2020) taxerade inkomst jag ser då? Hur ungefärligt är detta? Kollade upp morsans lön vilket stämde överens med vad hon sagt själv.

Baserat på detta tjänade min företrädare 34.5k/månad år 2020, efter ca 2-2.5 år, med liknande utbildning som jag själv. Borde motsvara ca 35k i år med inflation? Jag ligger på 31k som var "ingångslönen" vid heltidsanställning. Är det rimligt för egen del att försöka sträva mot mi föregångares summa vid ett lönesamtal? Jag tänker att det borde vara vid de första lönesamtalen som man bör kunna klättra som mest procentuellt?

Jag har samma arbetsuppgifter och ansvar som min företrädare hade. Vilka argument kan jag lägga fram för att motivera lönehöjningen? Jag har ungefär samma ansvar, men jag är ju så klart bättre på mitt jobb nu. Jag antar att det inte kommer att gå att använda min företrädares lön som motivering?

Senast redigerad av smerk den 2021-10-22 klockan 08:38.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-22, 08:40   #410
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Jag har nu varit heltidsanställd i snart ett halvår vilket borde innebära att ett lönesamtal närmar sig? Var inhyrd i 3 månader innan anställning. Jag har ett par frågor.

Kollade upp min företrädares lön på ratsit. Är det förgående års (2020) taxerade inkomst jag ser då? Hur ungefärligt är detta? Kollade upp morsans lön vilket stämde överens med vad hon sagt själv.

Baserat på detta tjänade min företrädare 34.5k/månad år 2020, efter ca 2-2.5 år, med liknande utbildning som jag själv. Jag ligger på 31k som var "ingångslönen" vid heltidsanställning. Är det rimligt för egen del att försöka sträva mot denna summan vid ett lönesamtal? Jag tänker att det borde vara vid de första lönesamtalen som man bör kunna klättra som mest procentuellt?

Jag har samma arbetsuppgifter och ansvar som min företrädare hade.
Det är både inkomst av tjänst och inkomst av kapital. Jag kollade mina siffror för 2019 och de visar runt 3k mer än min lön per månad. Så helt tillförlitlig är den nog inte.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-22, 08:45   #411
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Jag har nu varit heltidsanställd i snart ett halvår vilket borde innebära att ett lönesamtal närmar sig? Var inhyrd i 3 månader innan anställning. Jag har ett par frågor.
Varför ska du ha lönesamtal efter 6 månaders heltidsanställning? Är det för provtiden går eller?

Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Kollade upp min företrädares lön på ratsit. Är det förgående års (2020) taxerade inkomst jag ser då? Hur ungefärligt är detta? Kollade upp morsans lön vilket stämde överens med vad hon sagt själv.

Baserat på detta tjänade min företrädare 34.5k/månad år 2020, efter ca 2-2.5 år, med liknande utbildning som jag själv. Borde motsvara ca 35k i år med inflation? Jag ligger på 31k som var "ingångslönen" vid heltidsanställning. Är det rimligt för egen del att försöka sträva mot mi föregångares summa vid ett lönesamtal? Jag tänker att det borde vara vid de första lönesamtalen som man bör kunna klättra som mest procentuellt?

Jag har samma arbetsuppgifter och ansvar som min företrädare hade. Vilka argument kan jag lägga fram för att motivera lönehöjningen? Jag har ungefär samma ansvar, men jag är ju så klart bättre på mitt jobb nu. Jag antar att det inte kommer att gå att använda min företrädares lön som motivering?
Finns väl inget fel att sträva mot en hgre lön, speciellt om du kan påvisa vad tidigare medarbetare, med samma erfarenhet hade, med inflation på det. Men som du skriver så är det inget bra argument för högre lön, däremot ett utmärkt sätt att säkerställa attd u inte får högre lön. Du behöevr påvisa att du

(1) gör ett bättre jobb än fg. men inte säga det rakt ut
(2) visa att du sparar företaget kostnader
(3) på något sätt förmedla att byta ut dig som anställd (du slutar) är jobbigt och kommer kosta mycket

För mig har lön aldrg handlat om vad du har presterat, det handlar om hur jobbigt det är att ersätta mig. Att ersätta en säljare, eller kassör är väldigt enkelt. Ersätta någon som arbetat i flera år, som har flera ansvar och nischkunskap som ingen annan har kommer få effekter att hen slutar, därav är man mer motiverad att ge den personen högre lön.

Jag kan väl tänka mig att om du är ny så har du en chans på högre lön, ifall du gjort bra jobb, för att dom ska visa att dom "ser dig", men då måste du på något sätt få dom att se det - innan lönesamtalet.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-22, 09:03   #412
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 655
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Det är både inkomst av tjänst och inkomst av kapital. Jag kollade mina siffror för 2019 och de visar runt 3k mer än min lön per månad. Så helt tillförlitlig är den nog inte.
Det visar ju två kolumner, "lön" och "kapital". Ingår inkomst av kapital under "lön"? Om det står ett negativt tal under "kapital" vad indikerar detta?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-22, 09:16   #413
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
smerk Smart att skaffa sig mer info igenom Ratsit, däremot är det sjukt tabu att använda det som ditt argument.

Som ny ut i arbetslivet brukar man gå ifrån rätt värdelös på sitt jobb till högproduktiv något år senare. Normalt har man därför en snabbare löneutveckling i början av arbetslivet. Efter 8-9 år i arbetslivet presterar du på icke chefsroller normalt nästan lika bra (ofta bättre) som någon som jobbat 20 år, så du ska om saker och ting funkar vettigt vara nästan ikapp så att säga.

Så det är rätt vedertaget att man som ny i arbetslivet kan förvänta sig högre % ökningar. Eftersom du verkar ha ett välbetalt jobb låter det som du har ett vettigt jobb och sådana arbetsplatser bör man få typ 10% per år sina första år. Nu har du ju dock inte jobbat ett helt år än, så lite tvek där om du får det, om de är inte är väldigt schysta.
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-22, 10:10   #414
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Det visar ju två kolumner, "lön" och "kapital". Ingår inkomst av kapital under "lön"? Om det står ett negativt tal under "kapital" vad indikerar detta?
Negativt under kapital, har jag med. Trots bra vinster i fonder, det är räntekostnader på lån, för bostad i mitt fall.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-22, 10:37   #415
chidde
Projektledare
 
chiddes avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: London
Inlägg: 1 352
Smerk, vi har redan haft ett par rutinerade koloravar som gett dig bra tips, men tankte ge min (samma?) syn pa det

Jag gjorde sjalv misstaget i borjan av mitt arbetsliv genom att jamfora mig sjalv med andra. Jag kunde ju mitt jobb battre? Varfor tjanar hen x och jag y?
Med det sagt larde jag mig en viktig laxa: Jamfor dig aldrig med andra, jamfor dig med dig sjalv och med marknaden, samt forandringen du har gjort sen du borjade.

Under C-19 hade jag latt kunnat bli made redundant (kan inte ordet pa svenska) utan fallskarm for jag var anstalld under 2 ar, men foretaget bestamde sig anda for att behalla mig pa lonelistan och foreslog jobba hemifran under forsta lockdown, under andra lockdown gick jag hemma med permitteringslon (80%) tills det var dags att oppna upp igen. Aven om det ar London, sa ar det kanske 4-5 foretag som har en liknande tjanst som jag har sa de visste att det skulle ta tid att hitta en ny person, kanske till och med betala mer sa den kalkylen hade de redan gjort langt innan

Haller helt med vad Snubben sager och ekar det, lonen bor baseras pa hur du presterar och vart du har tagit foretagets prestation fran A till B sa i kort och gott, samt rollen du har. Lon pa personal och arbetskraft funkar precis som priser for varor, det ar tillgang och efterfragan. Hur manga besitter den kunskapen och erfarenheten du har nu?

- marknadskraftig lon
- din prestation (start vs nutid)
- din superkraft, dvs vad som gor dig unik och oersattlig
__________________
chidde.blogg.se

Projekt: Hästsvans
Läs om mig och Titta på mig
chidde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-05, 14:46   #416
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Jag har i åratal funderat på hur det skulle vara som företagare. För en ensamvarg med egna ideer och ambitioner så har arbetslivet börjat smaka lite illa. Man är beroende av andra,måsre se på andras klåperier, lönen är vad den är. Söka jobb är för jävligt. Långa diskussioner om allt möjligt irrelevant, företagens krav och ovilja betala en skälig lön. Ibland funderar jag om man borde göra som majoriteten: ta sjukledigt när man har snuva, aldrig jobba över, aldrig ge det där lilla extra...
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-05, 15:15   #417
Baldr
Registered User
 
Baldrs avatar
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Jag har i åratal funderat på hur det skulle vara som företagare.
Testa att prata med en?

Du pratar om beroende och låg lön men du byter bara ett problem mot ett annat. Istället för att ha en trygg lön från en chef så har du istället hundratals chefer varav en del plötsligt vägrar att betala dig. Det kan vara för att de själva saknar pengarna, att de är missnöjda, eller att försäkringsbolaget har en annan policy. Polarens företag förlorade nyss 150 000 kr efter att ha lagt åtskilliga timmar på att lösa ett problem som försäkringsbolaget inte ansåg sig vara nödgade att betala och kunden inte vill betala.

En kul måndagsmorgon som företagare.
Baldr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-24, 13:44   #418
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 655
Blev kontaktad av en rekryterare som tyckte att mitt CV var intressant till ett jobb. Intervju/samtal imorgon.

Är just nu på mitt första jobb efter examen. Varit här sen i januari och heltidsanställd sen i maj. Går detta vägen så funderar jag på om det är märkligt att byta jobb så tidigt? Uppsägningstid på 3 månader så jag kommet ha varit på plats totalt typ 1 år isåfall.

Jag tänker att det inte skadar att lyssna vad som sägs, men diverse problem uppstår ju så som vem ska jag ange som referens innan jag vet att jag fått jobbet? Kommer det att bli stel stämning på jobbet osv

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-24, 13:47   #419
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Är väl bara att säga att det är första jobbet sen examen och därför kan det vara lite känsligt att lämna referens på ditt aktuella jobb. Men att du gärna hör vad nya jobbet skulle innebära.

Inte märkligt att byta jobb, men du ska naturligtvis bara göra det om du tror att det nya jobbet blir bättre för dig.
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-24, 13:56   #420
dluddeckens
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 822
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Jag har nu varit heltidsanställd i snart ett halvår vilket borde innebära att ett lönesamtal närmar sig? Var inhyrd i 3 månader innan anställning. Jag har ett par frågor.

Kollade upp min företrädares lön på ratsit. Är det förgående års (2020) taxerade inkomst jag ser då? Hur ungefärligt är detta? Kollade upp morsans lön vilket stämde överens med vad hon sagt själv.

Baserat på detta tjänade min företrädare 34.5k/månad år 2020, efter ca 2-2.5 år, med liknande utbildning som jag själv. Borde motsvara ca 35k i år med inflation? Jag ligger på 31k som var "ingångslönen" vid heltidsanställning. Är det rimligt för egen del att försöka sträva mot mi föregångares summa vid ett lönesamtal? Jag tänker att det borde vara vid de första lönesamtalen som man bör kunna klättra som mest procentuellt?

Jag har samma arbetsuppgifter och ansvar som min företrädare hade. Vilka argument kan jag lägga fram för att motivera lönehöjningen? Jag har ungefär samma ansvar, men jag är ju så klart bättre på mitt jobb nu. Jag antar att det inte kommer att gå att använda min företrädares lön som motivering?

Uppgifterna är från skatteverket, så de är väl helt tillförlitliga.

Problemet uppstår däremot att beräkna saker.

Exempelvis; personen har även ett extraknäck som ger 20 000 per år. Du ser inte lön per arbetsgivare.

Ett annat exempel skulle kunna vara en längre tids sjukdom, som sänker årslönen, så du inte bara kan dela årslön/12 för att få ut månadslönen.
dluddeckens är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)