Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-01-08, 08:29   #24196
Stuffer
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 191
Firade 37-årsdagen tidigare i veckan genom att testa hur långt jag kunde springa på 37 minuter. Kom precis 7,5km. Bra benchmark inför kommande födelsedagar.

Dock så gjorde skiftet till knölig is skifte till andra skor att min gamla hälsporre kom tillbaka. Nu blir det vila och massage några dagar innan jag letar fram iläggen och ger mg ut igen. Segt att få sånna krämpor när man är taggad på att kickstarta nya året.
Stuffer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-08, 23:12   #24197
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 787
någon som springer med broddar? lösa dubbar? skor med dubbar typ icebugs?

verkar som att de flesta broddar inte sitter tillräckligt bra och går sönder väldigt fort

någon som testat att skruva i egna dobbar? det borde väl funka bra

sen när man skruvat ut dom, är skorna fortfarande i bra skick att springa resten av säsongen?
baggard är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-01-09, 04:43   #24198
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Jag fick inte till det Best Grip men andra verkar lyckas. Rekommenderar Icebug, riktigt bra grepp.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-09, 09:47   #24199
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Jag kör med icebugs, funkar fint med dubbarna på is/slask men är det var asfalt tycker jag de blir lite hala.
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-09, 11:11   #24200
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 787
Icebugs ser så jävla fina ut, men har inte råd just nu så får bli till nästa vinter isåfall.

När du säger att de blir hala på asfalt, då menar du helt ren asfalt antar jag? Inte att asfalt+snö blir halt va?

Förresten, bör man impregnera löparskor? Eller fuckar man bara upp ventilationen då i skon och det kommer kanske inte göra så mycket nytta? Kanske spruta på lite på sidorna av sulan

Senast redigerad av baggard den 2021-01-09 klockan 11:16.
baggard är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-01-09, 12:35   #24201
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Icebugs ser så jävla fina ut, men har inte råd just nu så får bli till nästa vinter isåfall.

När du säger att de blir hala på asfalt, då menar du helt ren asfalt antar jag? Inte att asfalt+snö blir halt va?

Förresten, bör man impregnera löparskor? Eller fuckar man bara upp ventilationen då i skon och det kommer kanske inte göra så mycket nytta? Kanske spruta på lite på sidorna av sulan
På vintern har jag gärna skydd för väta utifrån. På sommaren upplever jag det bättre att skon får dränera och sedan självtorka under passets gång, men är det kallt funkar det sämre.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-09, 12:43   #24202
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 787
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
På vintern har jag gärna skydd för väta utifrån. På sommaren upplever jag det bättre att skon får dränera och sedan självtorka under passets gång, men är det kallt funkar det sämre.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Ursäkta den dumma frågan jag är inte så bevandrad inom löpning, har alltid bara kutat och sett glad ut.

Menar du att drar på något slags skydd över skorna på vintern? Eller menar du att du sprutar på med spray på vintern?
baggard är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-01-09, 13:32   #24203
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Ursäkta den dumma frågan jag är inte så bevandrad inom löpning, har alltid bara kutat och sett glad ut.



Menar du att drar på något slags skydd över skorna på vintern? Eller menar du att du sprutar på med spray på vintern?
Membran är det som gör en sko eller jacka vattentät, exempelvis Gore Tex. Det var mitt sätt att säga att jag inte vill bli blöt på vintern Om budgeten tryter kan du säkert testa ett sånt spray, inget jag har erfarenhet av dock.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-10, 22:43   #24204
Stuffer
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 191
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
någon som springer med broddar? lösa dubbar? skor med dubbar typ icebugs?

verkar som att de flesta broddar inte sitter tillräckligt bra och går sönder väldigt fort

någon som testat att skruva i egna dobbar? det borde väl funka bra

sen när man skruvat ut dom, är skorna fortfarande i bra skick att springa resten av säsongen?
Jag har ett par icebug men har inte hunnit springa jättemycket med dem. Det lilla jag har sprungit har varit på blankis och där imponerar de verkligen. kan springa avslappnad nästan lika bra som på barmark. Köpte mina på intersport en maj på typ halva priset. Frugan köpte sina på halva priset en februari på fjällräven outllet i övik när vi var på en tur norrut
Stuffer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-13, 09:35   #24205
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Icebugs ser så jävla fina ut, men har inte råd just nu så får bli till nästa vinter isåfall.

När du säger att de blir hala på asfalt, då menar du helt ren asfalt antar jag? Inte att asfalt+snö blir halt va?

Förresten, bör man impregnera löparskor? Eller fuckar man bara upp ventilationen då i skon och det kommer kanske inte göra så mycket nytta? Kanske spruta på lite på sidorna av sulan
Sulan är vattentät så där ska du inte spruta impregnering..

Jag köpte mina icebugs på en stadium-outlet, pröjsade wooping 600kr. Ja ren asfalt.
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-13, 10:30   #24206
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Jag springer 10km på ca 50-55 minuter. Skulle nog klara av att springa ett halvmara på 5:45 men vill nog ta det lugnt och arbeta mig uppåt till distansen.

Någon som har ett förslag på hur man ska lägga upp detta, alternativt finns det något färdigt schema för detta? Jag springer 3-4 ggr i veckan och just nu är det distanser mellan 5-10km.

Målet är att springa en halvmara i Stockholm (11 september)
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-13, 13:34   #24207
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Jag springer 10km på ca 50-55 minuter. Skulle nog klara av att springa ett halvmara på 5:45 men vill nog ta det lugnt och arbeta mig uppåt till distansen.

Någon som har ett förslag på hur man ska lägga upp detta, alternativt finns det något färdigt schema för detta? Jag springer 3-4 ggr i veckan och just nu är det distanser mellan 5-10km.

Målet är att springa en halvmara i Stockholm (11 september)
Det låter som att du redan nu kan springa en halvmara utan att det ska vara skademässigt dumt. Om du likväl vill stegra upp mot den distansen så skulle jag göra det lätt för mig och ha ett längre pass(börja med 10-12 km) varje vecka där jag vardera vecka adderar en-två km.

Vill du prestera på halvmaran skulle jag fokusera på lite längre intervaller och/eller tröskelpass. Detta för att öka uthålligheten i benen, något som högst troligen blir den begränsande faktorn snarare än "flåset". På tre-fyra pass får du hur som helst plats med allt som man vill ha med varje vecka(ett längre pass, ett-två snabba pass och ett-två distanspass). Så mängden pass räcker sannolikt för att kunna utföra en halvmara på ett bra sätt.

Det finns garanterat massvis med gratis halvmara-program på nätet där de flesta sannolikt är dugliga. Detta vågar jag påstå då grunden för alla halvmara-scheman bör vara ganska liknande: man springer långt en gång i veckan, snabbt minst en gång per vecka och ökar i långsam takt volymen.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-13, 14:03   #24208
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Jag springer 10km på ca 50-55 minuter. Skulle nog klara av att springa ett halvmara på 5:45 men vill nog ta det lugnt och arbeta mig uppåt till distansen.

Någon som har ett förslag på hur man ska lägga upp detta, alternativt finns det något färdigt schema för detta? Jag springer 3-4 ggr i veckan och just nu är det distanser mellan 5-10km.

Målet är att springa en halvmara i Stockholm (11 september)
https://trana.marathon.se/asics-premiarhalvan-2021
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-13, 18:37   #24209
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Jag springer 10km på ca 50-55 minuter. Skulle nog klara av att springa ett halvmara på 5:45 men vill nog ta det lugnt och arbeta mig uppåt till distansen.

Någon som har ett förslag på hur man ska lägga upp detta, alternativt finns det något färdigt schema för detta? Jag springer 3-4 ggr i veckan och just nu är det distanser mellan 5-10km.

Målet är att springa en halvmara i Stockholm (11 september)
Jogg.se har gratis program för halvmaraton för lite olika nivåer. Har kompisar som testat och gillat programmen.
https://jogg.se/Program/Traningsprogram.aspx

Stockholm halvmaraton vill jag minnas som roligt och rätt lättlöpt jmf med Göteborgsvarvet, mycket mindre trängsel trots att jag startade i en oseedad grupp (tog en kompis plats). Lite kupering vid västra kungsholmen och en slakmota upp från Tanto.
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-15, 08:25   #24210
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Det låter som att du redan nu kan springa en halvmara utan att det ska vara skademässigt dumt. Om du likväl vill stegra upp mot den distansen så skulle jag göra det lätt för mig och ha ett längre pass(börja med 10-12 km) varje vecka där jag vardera vecka adderar en-två km.

Vill du prestera på halvmaran skulle jag fokusera på lite längre intervaller och/eller tröskelpass. Detta för att öka uthålligheten i benen, något som högst troligen blir den begränsande faktorn snarare än "flåset". På tre-fyra pass får du hur som helst plats med allt som man vill ha med varje vecka(ett längre pass, ett-två snabba pass och ett-två distanspass). Så mängden pass räcker sannolikt för att kunna utföra en halvmara på ett bra sätt.

Det finns garanterat massvis med gratis halvmara-program på nätet där de flesta sannolikt är dugliga. Detta vågar jag påstå då grunden för alla halvmara-scheman bör vara ganska liknande: man springer långt en gång i veckan, snabbt minst en gång per vecka och ökar i långsam takt volymen.
Jag har egentligen ingen ambition att prestera längre, utan det handlar mer om att må bra och nå ett mål, och att springa just en halvmara är något jag velat göra i flera år.

Ligger lite i fas med hur du skriver här. Eftersom det snöat så mycket så blir det svårt att få till längre pass men idag blir det oftast 5-6km tröskel (vilket egentligen för mig betyder at springa i backar typ 3-4 km av sträckan), sedan ytterligare två pass 6-7 km (just nu, brukade springa uppåt 10-15 men man plogar inte min löprunda här, men hinner ändå inte längre just nu pga. jobbet) så då blir de lite mer fart istället.

Citat:
Ursprungligen postat av Baskagge Visa inlägg
Såg den, tack! Har kopierat ner den och följer typ utveckling av längden på den. Känns som att det inte är så hetsig utveckling på distansen så det blir toppen. Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av grondahl Visa inlägg
Jogg.se har gratis program för halvmaraton för lite olika nivåer. Har kompisar som testat och gillat programmen.
https://jogg.se/Program/Traningsprogram.aspx

Stockholm halvmaraton vill jag minnas som roligt och rätt lättlöpt jmf med Göteborgsvarvet, mycket mindre trängsel trots att jag startade i en oseedad grupp (tog en kompis plats). Lite kupering vid västra kungsholmen och en slakmota upp från Tanto.
Tack för programmet!

Alla hatar Tanto, så är det bara
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)