Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2008-04-17, 09:10   #61
DanielF
Space explorer
 
DanielFs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Älvsjö
Inlägg: 31
Nu då?

Månen




Saturnus

__________________
Min astrofotoblogg: http://danielfranzen.wordpress.com
DanielF är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-17, 09:19   #62
DanielF
Space explorer
 
DanielFs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Älvsjö
Inlägg: 31
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Vill du gå vidare är det bara att köpa en billig adapter så kan du sätta fast kameran på teleskopet (om du har SLR vill säga).

http://www.meade.com/etx/etx_accy.html
Tyvärr har jag bara en vanlig kompaktkamera, men en SLR ligger på vill ha listan...

Det jag ville göra från början var något i stil med detta


Men en sådan setup skulle kosta ungefär lika mycket som teleskopet kostat (man måste köpa nytt dyrt okular), och då lägger jag hellre pengarna i spargrisen för att kunna köpa in ett bättre teleskop så småningom.

Däremot ska jag nog investera i ett digitalkamerastativ som man fäster runt okularet, kostar bara några hundra.



/Daniel
__________________
Min astrofotoblogg: http://danielfranzen.wordpress.com
DanielF är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-17, 09:55   #63
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Du har sjunkit ner i träsket ser jag. Välkommen.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-17, 10:59   #64
DanielF
Space explorer
 
DanielFs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Älvsjö
Inlägg: 31
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Du har sjunkit ner i träsket ser jag. Välkommen.
Hehe ja, kommer bli dyrt det här
__________________
Min astrofotoblogg: http://danielfranzen.wordpress.com
DanielF är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-17, 11:09   #65
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Äsch, lägg ett bud på amatören Mistis teleskop. Med bra dollarkurs är det bara att slå till, endast 1,7 MKR

MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-17, 12:52   #66
Muskelbyggaren
Löjligt internskämt
 
Muskelbyggarens avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 206
Var ute för några veckor sen en grymt stjärnklar natt, la mig mitt på ett fält och började titta. Lyckades hitta de flesta synliga stjärnbilderna, spanade in Saturnus så gott det går med handhållen kikare, tittade på dubbelstjärnorna i Karlavagnens handtag, pleaderna, Mars, och prickade ut de olika riktmärkena kring Orions bälte. En av de häftigare upplevelserna var nog när jag legat på rygg i säkert en timme och reser mig för att märkbart slås av det faktum att stjärnhimlen har roterat, här och nu. Det tyckte jag var en häftig känsla, att jordens rotation plötsligt var så uppenbar.

En kul idé jag har är att göra det astronomerna gjorde första gången för några hundra år sen - dvs. mäta några himlakroppars position regelbundet och sen se om man kan få det att stämma med lite Newton-teoretiskt beräknade siffror. Nån som gett sig på något dylikt? Jag lär nog ta och repetera en del rymdgeometri till att börja med.
Muskelbyggaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-17, 13:05   #67
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av Muskelbyggaren Visa inlägg
Var ute för några veckor sen en grymt stjärnklar natt, la mig mitt på ett fält och började titta. Lyckades hitta de flesta synliga stjärnbilderna, spanade in Saturnus så gott det går med handhållen kikare, tittade på dubbelstjärnorna i Karlavagnens handtag, pleaderna, Mars, och prickade ut de olika riktmärkena kring Orions bälte. En av de häftigare upplevelserna var nog när jag legat på rygg i säkert en timme och reser mig för att märkbart slås av det faktum att stjärnhimlen har roterat, här och nu. Det tyckte jag var en häftig känsla, att jordens rotation plötsligt var så uppenbar.

En kul idé jag har är att göra det astronomerna gjorde första gången för några hundra år sen - dvs. mäta några himlakroppars position regelbundet och sen se om man kan få det att stämma med lite Newton-teoretiskt beräknade siffror. Nån som gett sig på något dylikt? Jag lär nog ta och repetera en del rymdgeometri till att börja med.

Kul att det var givande! Var det med den Pentax du tänkte beställa?


Att lattja forskare kan vara kul. Jag har inte ägnat mig åt just ditt exempel men däremot annat. Under ganska lång tid studerade jag solfläckar och ritade av solen flera gånger i veckan. Rent generellt har jag varit en stjärnskådare av det lite naivare hållet. Mest gillar jag att bara observera och njuta. Det viktigaste är att hitta det man själv tycker är kul.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-17, 13:33   #68
Muskelbyggaren
Löjligt internskämt
 
Muskelbyggarens avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 206
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Kul att det var givande! Var det med den Pentax du tänkte beställa?

Att lattja forskare kan vara kul. Jag har inte ägnat mig åt just ditt exempel men däremot annat. Under ganska lång tid studerade jag solfläckar och ritade av solen flera gånger i veckan. Rent generellt har jag varit en stjärnskådare av det lite naivare hållet. Mest gillar jag att bara observera och njuta. Det viktigaste är att hitta det man själv tycker är kul.
Jajamen, tack för tipset! Ska bara köpa ett stativ också. Ja, jag har märkt att det finns två falanger inom stjärnskådningen: de som fascineras av att det mer intelektuella åskådningarna och de som dras åt det direkt estetiska, även om de båda förstås kan ihop.

Kul idé med solfläckarna! De ändras med andra ord dagsvis?

Det häftigaste med rymden är nog att man aldrig lär kunna sluta fascineras av den. Allt är bara så obripligt enormt, strömmen av spektakulära fenomenen tar aldrig slut, och att det dessutom är på riktigt. Vem behöver fantasyböcker när stjärnorna finns där varje kväll! Ett exempel från häromdagen är när jag hamnade på wikisidan om neutronstjärnor. De är små stjärnor som snurrar mycket fort, vilket i siffror innebär ett klot med en radie av några mil, dvs fortfaranande enormt i jordsliga termer, som kan snurra uppåt 100 varv, per sekund. Helt vansinnigt att försöka föreställa sig. :

Senast redigerad av Muskelbyggaren den 2008-04-17 klockan 13:36.
Muskelbyggaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-17, 13:34   #69
joriice
Registered User
 
joriices avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Inuti det gamla snäckskalet.
Inlägg: 940
Coolt, Men teleskop, ser de ut som kikare nu för tiden? Finns det inga bra, relativt billiga "avlånga" teleskop som någon kan rekommendera?
Fsat kikare är rätt bekvämt också.
joriice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-17, 13:40   #70
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av joriice Visa inlägg
Coolt, Men teleskop, ser de ut som kikare nu för tiden? Finns det inga bra, relativt billiga "avlånga" teleskop som någon kan rekommendera?
Fsat kikare är rätt bekvämt också.
Nä, teleskop ser ut som de alltid gjort. Däremot finns det modeller som har kortare men tjockare tub (SCT osv).

De vanliga linsteleskopen finns dock i otal varianter. Från de billigaste på Clas Ohlson för någon hundralapp till extremt dyra från tex Takahashi för flera hundratusen.

Här har du ett någorlunda vettigt budgetalternativ:

http://www.gofoto.se/produkt.asp?produkt=1169
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-17, 13:45   #71
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av Muskelbyggaren Visa inlägg
Jajamen, tack för tipset! Ska bara köpa ett stativ också. Ja, jag har märkt att det finns två falanger inom stjärnskådningen: de som fascineras av att det mer intelektuella åskådningarna och de som dras åt det direkt estetiska, även om de båda förstås kan ihop.

Kul idé med solfläckarna! De ändras med andra ord dagsvis?

Det häftigaste med rymden är nog att man aldrig lär kunna sluta fascineras av den. Allt är bara så obripligt enormt, strömmen av spektakulära fenomenen tar aldrig slut, och att det dessutom är på riktigt. Vem behöver fantasyböcker när stjärnorna finns där varje kväll! Ett exempel från häromdagen är när jag hamnade på wikisidan om neutronstjärnor. De är små stjärnor som snurrar mycket fort, vilket i siffror innebär ett klot med en radie av några mil, dvs fortfaranande enormt i jordsliga termer, som kan snurra uppåt 100 varv, per sekund. Helt vansinnigt att försöka föreställa sig. :

Tänk dock på att aldrig titta på solen direkt med kikare/teleskop.

Ja, du verkar ju förstå det här med rymden. Jag är fascinerad att det finns människor som inte är intresserade.

Jag har alltid varit nyfiken på rymden och jag kommer ihåg när jag av en slump såg Plejaderna i min kikare från Ellos när jag var runt 8 (typ). Sen såg jag samma stjärnhop på bild i föräldrarnas uppslagsbok. Sen var jag fast.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-31, 17:02   #72
christian
Registered User
 
christians avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sthlm
Inlägg: 2 352
Såg ett tele-skåp på Lidl idag, gick tillbaka till den här tråden, dubbelkollade modell och är nu ägare till en ETX-70AT för 999:- =)
__________________
Citat:
Enligt diskrimineringsombudsmannen, DO, räknas stockholmare inte som en etnisk minoritet och kan därför nekas jobb med hänvisning till ursprunget.
christian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-31, 17:23   #73
DanielF
Space explorer
 
DanielFs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Älvsjö
Inlägg: 31
Citat:
Ursprungligen postat av christian Visa inlägg
Såg ett tele-skåp på Lidl idag, gick tillbaka till den här tråden, dubbelkollade modell och är nu ägare till en ETX-70AT för 999:- =)
Bra deal! Hade dom kvar sedan jul eller?
Lekte med mitt för några dagar sedan bara. Tog en bild på månen i dagsljus

DanielF är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-31, 18:24   #74
Jax
Registered User
 
Jaxs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: tattar runt
Inlägg: 3 772
Funderar på att köpa mig en kikare snart och vill då hemskt gärna ha en som är ljusstark. Har hört att p.g.a. ögats konstruktion så bör man ha en diameter på objektivet som är delbart med 7. Dvs exempelvis 42. Stämmer det och hur stor skillnad gör det?

Vad bör man räkna med att behöva pröjsa? 2000 känns som en lagom smärtgräns för mig, men vad får man då? Givetvis så skulle jag gärna ha en leica 10*42, men närmare 20 lax känns lite väl.

Huvudsyftet bli antagligen inte att spana på himmeln även om jag hoppas kunna göra det också, utan förmodligen används den till jakt.

Och för att jag är lat och inte orkar läsa hela tråden (skyller på extremt långsam uppkoppling) så undrar jag vad som krävs för att kunna urskilja ringarna på Saturnus.
__________________
Träningsdagbok
Jax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-06, 15:38   #75
Jax
Registered User
 
Jaxs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: tattar runt
Inlägg: 3 772
Fina bilder:
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=26019
__________________
Träningsdagbok
Jax är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)