Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-02-14, 12:09   #46
Muskelbyggaren
Löjligt internskämt
 
Muskelbyggarens avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 206
Jag har en fråga. Har blivit lite sugen på att börja kika på stjärnorna, tycker det är grymt spännande med planeterna och rymden, och jag tangerar ju området lite närsom under min utbildnings gång. Min undran är därför var MasterChief, eller någon annan rutinerad stjärnskådare, tycker att man ska börja.

Eftersom jag ännu inte vet om det är min grej vill jag helst inte slänga ut en massa pengar och sen tappa intresset. Vore en kikare att föredra? Vad ställs isf för krav på den? Och vad ska man börja titta på, någon bokrekommendation kanske?
Muskelbyggaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-14, 12:35   #47
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
En bra start är en vettig kikare, typ 7*50, 10*50 alternativt 7*42. Du måste ju orka hålla den en tag och gärna stilla för att inte sabba känslan helt.
http://www.cyberphoto.se/pentax/kikare/xcf10x50.jpg

Köp något billigt men inte FÖR billigt. En dålig kikare kan verkligen inte visa himlaverkets prakt.

Lär dig sedan att hitta på himlen och se om du gillar att stå ute en mörk svinkall natt när alla andra sover/tittar på tv.

Blir du mer biten så kan man gå vidare...
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-14, 14:23   #48
Ondskapelsen
Registered User
 
Ondskapelsens avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 765
Är det inte jobbigt att hålla i en sån där kikare? Oavsett hur liten och lätt den är så måset man väl håla relativt stadigt?
Ondskapelsen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-14, 14:55   #49
Muskelbyggaren
Löjligt internskämt
 
Muskelbyggarens avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 206
Tack för tipsen, blir nog att investera i en Pentax 10x50. Googlade runt lite och fann programmet Stellarium, lekte runt lite med olika vyer och tidshastigheter, fantastiskt att se hur allt rör sig och få en känsla för jordens rörelse i universum och hur det påverkar vad vi ser av månen, solen och allt det andra. Mycket lättare att få en känsla för det hela, i rymdtermer, när man kan testa och se det visuella resultatet direkt. Rekommenderas varmt!
Muskelbyggaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-26, 07:23   #50
DanielF
Space explorer
 
DanielFs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Älvsjö
Inlägg: 31
Wohoo, äntligen var det en klar natt. Var ute igår och testade teleskopet.
Lyckades få till alignen på trejde försöket. Styrde direkt mot saturnus och det var ju hur coolt som helst. Även om det var väldigt smått i mitt lilla teleskop så såg man klart och tydligt ringarna. Mycket fräckt!
Kollade sedan in andromedagalaxen, men den syns mer som en suddig fläck, men det var ändå häftigt.
__________________
Min astrofotoblogg: http://danielfranzen.wordpress.com
DanielF är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-26, 08:45   #51
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av DanielF Visa inlägg
Wohoo, äntligen var det en klar natt. Var ute igår och testade teleskopet.
Lyckades få till alignen på trejde försöket. Styrde direkt mot saturnus och det var ju hur coolt som helst. Även om det var väldigt smått i mitt lilla teleskop så såg man klart och tydligt ringarna. Mycket fräckt!
Kollade sedan in andromedagalaxen, men den syns mer som en suddig fläck, men det var ändå häftigt.
Andromedagalaxen har en speciell plats i mitt hjärta. Tänk att det skimmer som når ditt öga är ett resultat av flera hundra miljoner stjärnor och att bredden på galaxen är över 150000 ljusår. Ett hyggligt stort objekt.

Många blir besvikna första gången eftersom de föreställer sig att se objekten som de ser ut i böckerna. Nu vet du att det inte är så. Även om du köper ett bra teleskop för 50000kr kommer galaxerna alltid vara diffusa.

Bland de bästa objekten att observera i ett litet teleskop är öppna stjärnhopar såsom Plejaderna (M45) i Taurus och dubbelhopen (NGC884 och NGC869) i Perseus. Det är en fantastisk upplevelse.

För övrigt, bra jobbat!
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-26, 10:16   #52
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Ondskapelsen Visa inlägg
Är det inte jobbigt att hålla i en sån där kikare? Oavsett hur liten och lätt den är så måset man väl håla relativt stadigt?
Ett stativ eller ett naturligt stöd är bra om det är 7x50, är det 10x50 är det nästan ett krav. Ett stativ kostar några hundralappar och ett fäste för en kikare bygger man antingen själv eller så kostar det också några hundra.
Naturligt stöd betyder oftast att man stöder armbågarna mot något, en rak linje genom ett ben gör att musklerna inte behöver jobba så mycket statiskt och det blir stadigare men det klurar man ganska snabbt ut själv.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-26, 16:06   #53
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Ett stativ eller ett naturligt stöd är bra om det är 7x50, är det 10x50 är det nästan ett krav. Ett stativ kostar några hundralappar och ett fäste för en kikare bygger man antingen själv eller så kostar det också några hundra.
Naturligt stöd betyder oftast att man stöder armbågarna mot något, en rak linje genom ett ben gör att musklerna inte behöver jobba så mycket statiskt och det blir stadigare men det klurar man ganska snabbt ut själv.
Eller så gör man som de riktigt nördiga amatörastronomerna (främst i USA) och bygger en motordriven stol :
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-17, 08:07   #54
DanielF
Space explorer
 
DanielFs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Älvsjö
Inlägg: 31
Hej igen.
Nu hade jag turen att det var klart på himlen och att både månen och saturnus var synliga från mitt lägenhetsfönster, så jag kunde sitta inne och pilla med teleskopet. (Jag öppnade fönstret naturligtvis)

Tog några bilder igen genom att bara hålla min kamera mot okularet. Fick lite bättre bilder denna gång.
Här är den bästa på månen.



Saturnus var ju i princip helt omöjlig att fota på detta sätt, dels så rör sig teleskopet när man nuddar okularet med kameran och kameran är ju inte lätt att hålla still för hand. Men här är iallfall det bästa försöket:



Kul som fan är det iallafall.
/Daniel
__________________
Min astrofotoblogg: http://danielfranzen.wordpress.com
DanielF är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-17, 08:58   #55
Versus
Registered User
 
Versuss avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Floda
Inlägg: 177
Inga bilder?

Funderar på köpa kikare, trots sommaren är här, var hittar man fäste till kikare för stativ har jag en massa kamerastativ borde väl funka.

Kanske kan modda själv ioförsig.
Versus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-17, 08:58   #56
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Bilderna funkar inte!

Never mind...Jag pasta in länken i ett annat fönster. Bra jobbat så in i helvete!
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-17, 09:02   #57
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Bilden på Saturnus är klockren. Man ser ju Cassinis delning till och med.









Eller inte. Men att du fått den så skarp med handhållen kamera är en bedrift.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-17, 09:05   #58
DanielF
Space explorer
 
DanielFs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Älvsjö
Inlägg: 31
Citat:
Ursprungligen postat av Versus Visa inlägg
Inga bilder?
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Bilderna funkar inte!
Men maddafakka, dom fungerade när jag gjorde preview och postade, men inte nu längre.
Kolla om ni kommer åt dom här då, eller gör som MasterChief och klipp o klistra lite.
http://picasaweb.google.se/franzen.daniel/Teleskop
__________________
Min astrofotoblogg: http://danielfranzen.wordpress.com
DanielF är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-17, 09:05   #59
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Vill du gå vidare är det bara att köpa en billig adapter så kan du sätta fast kameran på teleskopet (om du har SLR vill säga).

http://www.meade.com/etx/etx_accy.html
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-17, 09:07   #60
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Så här bra är de bästa amatörernas bilder på Saturnus:

MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)