Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-01-17, 17:56   #1
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Tråden om högskoleprov

Yo

Funderar på om man ska göra högskoleprov igen, gjort en gång för 10 år sen. Fick då 1,4 men den håller ju tyvärr bara i 5 år.
Kanske är bra att ha ett resultat om man skulle tröttna på jobb och vilja skapa lite mer frihet med utbildning.


Sista anmälningsdag för högskoleprovet våren 2021 är imorgon 18 januari. Någon som ska göra det?
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-17, 17:57   #2
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
På ämnet, vilka bra sätt finns det att plugga på att göra ett bra resultat?
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-17, 18:06   #3
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Plugga till högskoleprovet?
Visste inte att man gjorde det. Är la bara att gå dit och göra sitt bästa.
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-17, 18:16   #4
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
På ämnet, vilka bra sätt finns det att plugga på att göra ett bra resultat?
Gör några gamla prov, ta sedan tid på några test. Sen kan du gå in på detaljer som att repetera viss matematik eller statistik och svenska delar du inte är bra på. Det viktigaste är att hantera tiden, och lära sig skippa frågor som tar för lång tid att lösa. Samt börja på de delar som man har störst chans att få många rätt på.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-17, 18:17   #5
knaskalas
prata lite granna
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 13
När jag pluggade till högskoleprovet för flera år sen så använde jag mig av huvudsakligen en matte a bok och hpguiden, läste även lite fler långa tidningsartiklar än vanligt och kollade upp ord, gamla prov också. Detta ledde till att jag fick ett resultat som räckte till att komma in överallt, pluggade sannolikt nästan heltid i flera månader dock.
knaskalas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-17, 19:11   #6
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Är HP starkt kopplat till intelligens?

Vill minnas att jag fick typ 0.8 som 16-åring utan att ha sett ett prov innan, samt med väldigt låg ansträngning vid skrivningen.

Nu, nästan 10 år och en utbildning senare så testade jag för skojjs skull ett testprov och landade på 1.5, lär ju inte ha blivit smartare sedan dess? Vet inte hur jag lyckades skriva så lågt första gången jag gjorde det.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-17, 19:21   #7
Wormzie
Registered User
 
Wormzies avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 3 686
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Är HP starkt kopplat till intelligens?

Vill minnas att jag fick typ 0.8 som 16-åring utan att ha sett ett prov innan, samt med väldigt låg ansträngning vid skrivningen.

Nu, nästan 10 år och en utbildning senare så testade jag för skojjs skull ett testprov och landade på 1.5, lär ju inte ha blivit smartare sedan dess? Vet inte hur jag lyckades skriva så lågt första gången jag gjorde det.
Skulle tro att kopplingen finns men inte supertydlig. Tidigare var ju ordförståelse den största delen vilket egentligen inte alls är kopplat till intelligens men mer till allmänbildning. Efter de skar ner på den delen tror jag kopplingen är tydligare.

Jag suger på matte och logisk problemlösning men klarade 1,4 bara på att plugga lite ord samt vara relativt duktig på engelska och svenska läsförståelse.
__________________
Självutnämnd till linköping atletklubbs snyggaste lyftare i klassisk -93.

Tävlings-pb bänkpress: 150kg @90kg kroppsvikt.

Journal SL/Bänkpress
Wormzie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-17, 19:33   #8
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Är HP starkt kopplat till intelligens?

Vill minnas att jag fick typ 0.8 som 16-åring utan att ha sett ett prov innan, samt med väldigt låg ansträngning vid skrivningen.

Nu, nästan 10 år och en utbildning senare så testade jag för skojjs skull ett testprov och landade på 1.5, lär ju inte ha blivit smartare sedan dess? Vet inte hur jag lyckades skriva så lågt första gången jag gjorde det.
Att ha studerat i minst 4-5 år till sen första provtilfället kommer spela roll, speciellt om din utbildning är av mer teoretisk än praktisk karaktär ( civ.ing > kockskola). Jag killgissar att du även skulle prestera bättre på ett rent iq-test som 26 åring än som 16-åring.
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-17, 19:52   #9
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Är HP starkt kopplat till intelligens?

Vill minnas att jag fick typ 0.8 som 16-åring utan att ha sett ett prov innan, samt med väldigt låg ansträngning vid skrivningen.

Nu, nästan 10 år och en utbildning senare så testade jag för skojjs skull ett testprov och landade på 1.5, lär ju inte ha blivit smartare sedan dess? Vet inte hur jag lyckades skriva så lågt första gången jag gjorde det.
Ja egentligen är det det, men som ju själv säger det är mer ett intelligenstest baserat på att du gått en studieförberedande linje. Det är så det är designat.
Det är bara 5% av provtagare som någongång i livet får över 1.6. 50% får aldrig över 0.9.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-17, 20:05   #10
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Har hört att en skillnad mellan nu och för tio år sedan är att de har minskat vikten av ord-delen.

Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Är HP starkt kopplat till intelligens?

Vill minnas att jag fick typ 0.8 som 16-åring utan att ha sett ett prov innan, samt med väldigt låg ansträngning vid skrivningen.

Nu, nästan 10 år och en utbildning senare så testade jag för skojjs skull ett testprov och landade på 1.5, lär ju inte ha blivit smartare sedan dess? Vet inte hur jag lyckades skriva så lågt första gången jag gjorde det.
Anekdotiskt, men jag känner en som är dum i huvudet och fick 0,6.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-17, 20:20   #11
Cooks
Budget Axon
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 101
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Är HP starkt kopplat till intelligens?

Vill minnas att jag fick typ 0.8 som 16-åring utan att ha sett ett prov innan, samt med väldigt låg ansträngning vid skrivningen.

Nu, nästan 10 år och en utbildning senare så testade jag för skojjs skull ett testprov och landade på 1.5, lär ju inte ha blivit smartare sedan dess? Vet inte hur jag lyckades skriva så lågt första gången jag gjorde det.
Antar det. Finns folk som skolkar, skiter fullständigt i skolan och slutar med 1.8-2 på HP och pluggar till läkare nu
__________________
Citat:
Deadlift is pulling off of the floor, and you've got all that gravity down there, but squatting is way up high on your back, so there's not as much gravity
Cooks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-17, 20:26   #12
Sarco
Imorgon, då jävlar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 536
Jag har skrivit mycket bra på högskoleprovet (2,0 som mest fast det var ett tag sedan) och jag är helt ok smart men fortfarande normalbegåvad (utifrån sådana test som ofta ingår i anställningsprocesser, som jag tänker mig är någorlunda rättvisande).

Intelligens är kanske en faktor men allmänbildning, koncentrationsförmåga, förmåga att prioritera, språklig förmåga, förmåga att läsa snabbt, grundläggande matematiska kunskaper etc spelar också väldigt stor roll. Jag tror att när det gäller högskoleprovet spelar intelligensen större roll för vägen till högskoleprovet, den kunskap man har när man sätter sig där.

Jag har läst mycket genom livet. Har därmed bra ordförråd (blir lite sur när jag inte får full pott på ord-delen när den kommer i tidningen efter provet) och är van vid att läsa och förstå text. Det spelar roll för svenskadelen men också för att läsa och förstå uppgifterna och svaren i alla andra delar. Sedan behöver man inte kunna matten men kunna tillräckligt för att förstå vad som krävs för att lösa en uppgift, vilket ju inte är samma sak.

Jag har inte pluggat till provet själv men jag skulle nog tänka mig att det bästa sättet är att göra gamla prov. Gärna under liknande förutsättningar, så kan du sen analysera själv hur du får bäst ökning av poäng. Ingen annan vet ju dina förutsättningar och vad du har lätt för.
Sarco är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-18, 07:16   #13
Zelnah
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 144
Jag tror personligen det är lättare att plugga till "mattedelen" än svenska/engelska-delen. Om jag inte missminner mig så handlar all problemlösning om teori som ingår i den grunläggande utbildningen upp till matte 2b(andra mattekursen under gymnasiet). Det vill säga det är enkelt att kvantifiera vad man behöver plugga på. Kan du all teori som ingår i Matte 1 och 2 så BÖR du kunna lösa det flesta uppgifterna.

Medan språkdelen handlar om läskunnighet och ordförståelse, vilket känns som någonting man lär sig främst genom att läsa mycket och vara nyfiken och vilja lära sig språk/ord överlag.

Sedan tror jag att det är klokt att göra tidigare prov och ge sig själv samma förutsättningar med tiden så man inser att man har lite bråttom, och lär sig lösa delarna man vet att man kan först, för att grubbla på de svårare uppgifterna i efterhand när man är klar med allt annat.
__________________
Journal mot 200 i Mark och 500 i totalen
Zelnah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-18, 08:42   #14
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Gör gamla prov. Matte/logiskt tänkande kan man definitivt plugga sig bättre på. Det är typ matte B/matteII.

Läsförståelse och ordkunskap går givetvis också att "läsa sig till" men det tar betydligt längre tid och är inte lika lätt. Desto äldre man blir, desto bättre blir man på det, utan att egentligen behöva plugga på det.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-18, 10:44   #15
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
Skulle tro att kopplingen finns men inte supertydlig. Tidigare var ju ordförståelse den största delen vilket egentligen inte alls är kopplat till intelligens men mer till allmänbildning. Efter de skar ner på den delen tror jag kopplingen är tydligare.

Jag suger på matte och logisk problemlösning men klarade 1,4 bara på att plugga lite ord samt vara relativt duktig på engelska och svenska läsförståelse.
Citat:
Ursprungligen postat av grondahl Visa inlägg
Att ha studerat i minst 4-5 år till sen första provtilfället kommer spela roll, speciellt om din utbildning är av mer teoretisk än praktisk karaktär ( civ.ing > kockskola). Jag killgissar att du även skulle prestera bättre på ett rent iq-test som 26 åring än som 16-åring.
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Ja egentligen är det det, men som ju själv säger det är mer ett intelligenstest baserat på att du gått en studieförberedande linje. Det är så det är designat.
Det är bara 5% av provtagare som någongång i livet får över 1.6. 50% får aldrig över 0.9.

Minns ej hur ung jag var första gången, var i början på gymnasiet. Nu har jag ju gått 5-årig ingenjörslinje så matten var busenkel, hade typ 1.8 på mattedelen. Suger dock fortfarande på språk i den mån att jag läser otroligt långsamt, då jag aldrig läser.

Det jag förbluffas över är dock hur jag kunde skriva så otroligt lågt som tonåring, vill minnas att jag inte ens hann förbi hälften av uppgifterna. Kanske hade fått bättre om jag försökte jobba fort.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)