Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-01-17, 00:57   #46
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Ladugårdsdörr Visa inlägg
Rea på julklappspapper idag, 2:50 för en rulle. Köpte 12 rullar
Jag köper inga julklappar.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-17, 08:19   #47
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av Scoffan Visa inlägg
Haha detta är min fru Hon jagar frenetisk extrapriser i matbutikerna, på samma gång har hon inga problem att spendera 2-3tusen på en middag eller 20tusen på en dansk stol!

Det är definitivt en grej, men hon är fullt medveten om att hon är "dumsnål" antar att det handlar mer om tillfredsställelse att hitta en "Deal" än att faktiskt spara pengar.
Ganska typiskt beteende. Det handlar väl om att prorisera, det gör vi alla mer eller mindre. Sen om det görs smart är en annan femma. Jag skulle satsa max 500 på en stol för skiter i stolar. Som du sa så är det nån psykisk grej. Många köper ju vad som helst bara för att produkten har en röd lapp.

Angående bensinpengar osv så har jag aldrig tagot emot nåt men kör inte på folk längre. Endel kan man lite på nör det gäller att få tillbaka nån tjänst , andra icke. Förr kände man sig dålig ifall man inte hjälpte, även om det var nån halvbekant. Nu så orkar man inte slösa tid på att vara snäll
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-17, 09:07   #48
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Relativt min inkomst har jag nog alltid pendlat någonstans mellan snål och ekonomisk mot mig själv. Med undantaget att jag alltid köpt större dyrare grejer när jag verkligen vill ha något.

Vad gäller mot andra så försöker jag vara rättvis och alltid betala min fair share (över tid). Jag är helt OK med att bjuda någon kompis en gång, kanske två gånger. Men när jag ser en trend i att personen glider undan när det är dags att beställa hämtmat, bjuda en runda, betala för taxing eller vad nu situationen är då blir jag irriterad. Så på sätt är jag "snål" då jag vill att det ska gå någolunda jämnt upp över tid. Andra kompisar jag har bryr sig inte om att det ska gå jämnt upp över tid, sådana personer skulle jag kalla givmilda, där är inte jag. De som glider undan betalning skulle jag kalla snåla. Jag tror vissa personer upplever någon som vill att det ska bli rättvis för snål, men detta är väldigt kulturellt betingat. För oss svenskar är dela lika väldigt mycket ryggmärgsreflex, not so much i Kina t.ex.

Sen finns det ju en yttre aspekt på detta som är att alla har olika ekonomisk situation. Har man väldigt mycket högre lön kan man argumentera att den borde bjuda mer. Jag försöker mer tänka att då får den med högre lön göra aktiviteter som passar inkomst mässigt för den med lägre lön. Umgicks många år i HK med en grupp människor som tjänade kanske 15-20k i månaden och jag drog in 60k. Det funkade utmärkt då vi körde mycket hemmafester, satt utomhus och drack tillsammans osv. Visst jag hade råd att gå på fina restauranger och klubbar, men det blir bara konstigt om jag ska bjuda mina vänner på sånt bara för att jag har råd. Bättre att köra på deras nivå och sen dela lika.
__________________
Iron addict for life

Senast redigerad av The_RobRoy den 2021-01-17 klockan 09:09.
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-17, 10:01   #49
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Relativt min inkomst har jag nog alltid pendlat någonstans mellan snål och ekonomisk mot mig själv. Med undantaget att jag alltid köpt större dyrare grejer när jag verkligen vill ha något.

Vad gäller mot andra så försöker jag vara rättvis och alltid betala min fair share (över tid). Jag är helt OK med att bjuda någon kompis en gång, kanske två gånger. Men när jag ser en trend i att personen glider undan när det är dags att beställa hämtmat, bjuda en runda, betala för taxing eller vad nu situationen är då blir jag irriterad. Så på sätt är jag "snål" då jag vill att det ska gå någolunda jämnt upp över tid. Andra kompisar jag har bryr sig inte om att det ska gå jämnt upp över tid, sådana personer skulle jag kalla givmilda, där är inte jag. De som glider undan betalning skulle jag kalla snåla. Jag tror vissa personer upplever någon som vill att det ska bli rättvis för snål, men detta är väldigt kulturellt betingat. För oss svenskar är dela lika väldigt mycket ryggmärgsreflex, not so much i Kina t.ex.

Sen finns det ju en yttre aspekt på detta som är att alla har olika ekonomisk situation. Har man väldigt mycket högre lön kan man argumentera att den borde bjuda mer. Jag försöker mer tänka att då får den med högre lön göra aktiviteter som passar inkomst mässigt för den med lägre lön. Umgicks många år i HK med en grupp människor som tjänade kanske 15-20k i månaden och jag drog in 60k. Det funkade utmärkt då vi körde mycket hemmafester, satt utomhus och drack tillsammans osv. Visst jag hade råd att gå på fina restauranger och klubbar, men det blir bara konstigt om jag ska bjuda mina vänner på sånt bara för att jag har råd. Bättre att köra på deras nivå och sen dela lika.
Det dummaste jag hört är när folk säger " du tjänar ju så bra så du kan betala".Man delar på kostnaderna så är det bara om nån inte är villig att ta smällen. Generellt sett så sällan blir man bjuden på nåt. Bjuder man över längre tid för 10k så får man 1k tillbaka.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-17, 10:44   #50
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Andra kompisar jag har bryr sig inte om att det ska gå jämnt upp över tid, sådana personer skulle jag kalla givmilda, där är inte jag.
Känns som typiskt Hongkongbor.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-17, 11:09   #51
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Det är inte alltid pengarna det är frågan om, det habdlar för mig ofta om beteendet. Det är självklart man frågar vad man är skyldig beroende på tjänsten man fått.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-17, 11:48   #52
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 971
Citat:
Ursprungligen postat av Ladugårdsdörr Visa inlägg
Rea på julklappspapper idag, 2:50 för en rulle. Köpte 12 rullar
Det här är precis vad "frugal" är för mig, alltså sparsamhet. Någonting man vet att man kommer kunna ha användning för en lång tid framöver och som inte blir gammalt.

Har själv toapapper hemma för ca 2 år.
skyffelmördarn är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-01-17, 15:50   #53
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Jag är ekonomisk och sparsam men det är mest för jag inte vill ha eller behöver massa skit. När jag väl vill ha bra grejer så köper jag bra grejer. Träningsgrejer, vandringsgrejer och elektronik. Annars är jag whatever rejält, har samma gamla soffa som jag fick gratis för 16 år sen.

Men att åka runt och jaga extrapriser i affärer, nej fyfan, jag skulle inte ens göra det om jag fick grejerna gratis.

Jag har bekanta som jag skulle kunna kalla snåla men de handlar nog mest om prio. Ingen är "snål" på allting av de jag känner.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?

Senast redigerad av shut teh face den 2021-01-17 klockan 15:52.
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-17, 15:57   #54
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Jag är snål på det viset att jag helt enkelt inte köper grejor jag behöver. Aldrig varit någon som behöver köpa en ny telefon så fort någon ny modell kommer ut, jag har har en enkel garderob och köper mest nytt när det jag redan har är trasigt och inte går att laga. Å andra sidan lägger jag gärna mer pengar på produkter jag uppfattar som mer högkvalitativa. Till exempel skulle jag aldrig leva på falukorv bara för att det är billigt, köper hellre dyrare livsmedel som jag tycker är godare och hälsosammare, men konsumerar kanske inte lika mycket av det.
__________________
Med vänliga hälsningar,
Brofessorn, tredje högst EQ på Kolozzeum och 8.37 på snygghetsskalan
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-17, 16:36   #55
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Känns som typiskt Hongkongbor.
Många människor drar in fantastilöner i storstäder som Hongkong, så det blir lätt att folk drar iväg tusenlappar som att det vore dassepapper.
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-18, 08:52   #56
Zrob
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Norrtälje
Inlägg: 107
Jag hade en kollega som jag frågade om skjuts med från jobbet till min busshållplats ca 2km, fick nej med det ärliga svaret att då drog bilen mer bensin
Zrob är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-18, 11:17   #57
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Zrob Visa inlägg
Jag hade en kollega som jag frågade om skjuts med från jobbet till min busshållplats ca 2km, fick nej med det ärliga svaret att då drog bilen mer bensin
Du hade säkert tänkt åka gratis, för din kollega skulle ju ändå åt det hållet. Köp en egen bil snåljåp.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-18, 11:25   #58
Wormzie
Registered User
 
Wormzies avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 3 686
Känner igen alla personlighetstyperna. Jag kan nog ligga någonstans mellan snål och ekonomisk. Har sjukt svårt att handla kläder på fullpris. Vill gärna köpa vinterjacka och/skor eller andra inköp på någon rea. Samtidigt som det är sjukt lurigt med rea och black friday så då har jag jobbat med att lägga bevakningar på prisjakt för att kunna få lite koll.

Har dock inte svårt att unna mig sådant som jag gillar så som lite finare öl o vin och jag bränner gärna pengar över delikatessdisken

Håller med RobRoy om man gör saker tillsammans får anpassa lite efter inkomst. Vid resor med personer som har betydligt högre inkomst är det nästan lättare att bara betala för sig själv på restauranger o skit så man inte står med notan på dyra viner eller annat som man inte vill prioritera själv.
__________________
Självutnämnd till linköping atletklubbs snyggaste lyftare i klassisk -93.

Tävlings-pb bänkpress: 150kg @90kg kroppsvikt.

Journal SL/Bänkpress

Senast redigerad av Wormzie den 2021-01-18 klockan 11:29.
Wormzie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-18, 12:47   #59
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Du hade säkert tänkt åka gratis, för din kollega skulle ju ändå åt det hållet. Köp en egen bil snåljåp.
Såna finns det många av. Jag började ofta skylla på att jag skall åt fel håll. Här är ändå vinnaren på min lista: vi jobbade natt på en tillställning. Vi städade efteråt och hon samlade tomburkar. Jag skulle gissa på att slutsumman på dessa var 100kr. Nåja hur som helst så frågade hon skjuts för att det var påvägen hem. Dock skulle hon via butiken och så hittade hon inte hem för hon var van att ta bussen. Hela projektet tog 1 h av mitt liv. Tomburkarna blev dock i min baklucka och idioten frågade om jag kunde hämta dom, altså köra 50km+50km för att hon skulle få sina tomburkar haha.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-18, 14:23   #60
Phjanton
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2018
Inlägg: 148
Nyttjade Stockholms busstrafik gratis större delen av 2020 då man inte kunde blippa busskorten och inga kontrollanter var ute i trafiken. Spenderad noll kronor på transport april-oktober. SL får skylla sig själva.

Kollar även Ica och Citygross erbjudanden varje vecka för att se om de har något kött man kan fylla frysen med.
Phjanton är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)