Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-01-12, 18:28   #1
flingan
Registered User
 
flingans avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 40
Helt plötsligt tid för mer träning

Med tanke på den rådande pandemi så har jag helt enkelt fått ännu mer flexibilitet och tid i min vardag. Detta läge vill jag så mycket det går (även om vi hoppas allt går åt rätt håll snabbt) nyttja så bäst jag kan gällande träning.

Har nu ett tag kört en del löpning och även styrketräning på gymmet. Löpningen får jag hjälp med ett schema och långsiktigt upplägg av en erfaren löpare. I och med en del löpning kör jag enbart överkropp på gymmet. Upplägget är en klassisk två-split, under & upper body, men kör då bara upper. Träningen ser i nuläget ut så här:

Måndag: Löpning (intervaller, backe eller snabba och korta på löparbana)
Tisdag: Gym överkropp
Onsdag: Vilodag
Torsdag: Löpning (4-10 km)
Fredagar: Gym överkropp
Lördagar: Löpning (långpass, 10km+)
Söndagar: Gym överkropp

Utveckligen känns bra (utan att vara expert på att utvärdera) gällande både löpningen och styrketräningen. Känner också att jag hinner återhämta mig bra mellan passen, självklart lite mer sliten på måndagen efter långpasset lördag och gymmet söndag. Men generellt känns återhämtningen väldigt bra.

Till min fråga till er som har koll på läget:

- Finns det något jag kan lägga in mer för att nyttja tiden ännu mer? Värt att lägga in PW ibland? Paddla kajak? Simning (kanske svårt just nu när simhallarna stängda och kallt i vattnet)? Flexibilitetsövningar? Vad som helst?



Tack för du tog dig tid att läsa hela vägen hit och har du idéer, tankar, åsikter och förslag så tar jag mer än gärna emot dom!
flingan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-12, 19:25   #2
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Stretching, balansträning och jonglering (koordinationsträning). Lägg en timme på vardera, 7 dagar i veckan.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-13, 08:23   #3
Andrew_1982
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 226
Flexibilitetsövningar ger bra resultat snabbt och jag upplever det inte alls lika krävande som konditionsträning och styrketräning. Så det tycker jag du ska göra då det är hälsosamt att vara rörlig (tar även bort risken för att bli stelare och orörligare).

Vet inte vilken nivå du är på eller vilken nivå din träning ligger på. Men att göra de sakerna du nämnde i rätt mängd är en win win för dig!
Har själv kört på kondis och styrka i 15 år nu.
Andrew_1982 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-13, 08:51   #4
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Det du skulle få ut mest av är att lägga in underkroppsträning. Det kan funka som bra prehab för löpningen och du kan ju gärna ha löpstyrka som fokus. Ta det lite försiktigt i början bara så att du inte får världens träningsvärk. Mitt andra förslag är att lägga till ett löppass.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-13, 17:25   #5
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 725
Vad är målet med träningen?
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)