Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-02-29, 12:31   #1
Rikimaru
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 17
Unhappy Hjärtproblem främst vid kreatinkurer.

Innan jag börjar är detta min första post - grattis till oskulden (har varit medlem på kolo i en 3 år säkert och bara läst och läst utan och kommentera något men nu är det dags att krypa fram ur skalet).

Jag har valt att inte inta kreatin under mina tidigare träningsår, har haft acneproblem som är borta nu och har använt kreatin sen 1 år tillbaka.
Problemet har uppstått att jag känner att något inte stämmer med hjärtat under kreatinperioder.
Ibland känns det som om blodet från hjärtat har svårt och nå ut och att blodådran känns täppt. Det dunkar till extra och gör ont när jag andas i en 20 sek kanske. Jag har inte haft dessa symptomer eller känt något liknande innan jag började med intaget av kreatin men efter kreatinet känns det som om allt eskalerat och jag upplever detta allt oftare. Detta känns exakt på min vänstra sida, en cm under bröstvårtan.

Frågorna är många, kan det vara kreatinet? Ja, jag har läst stickyn om kreatin, den sa iofs inte mycket jag inte visste förutom att några få % kan ha problem med hjärtat. Jag har även alla möjliga bieffekter verkar det som, har problem med magen under uppladdningsperioden etc.

Bör jag uppsöka läkare eller är detta normalt?

Jag är 20 år, 177 och väger 71kg (om det nu spelar någon roll)
Rikimaru är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-29, 13:26   #2
jesse
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2002
Inlägg: 818
Jag har svårt att tro att kreatinet skulle ge dig hjärtproblem, men om du känner obehag under kreatinkur så ska du givetvis sluta använda det. Senn tycker jag att du ska uppsöka en läkare och redogöra för dina problem för som jag tolkar det så har du känningar fastän du inte längre intar kreatin?
Ofta är sånt som du beskriver inget farligt och det är även lätt att det sätter sig i psyket men det finns alltid chans att det är något som är fel. Så känner du dig orolig så börja med att i alla fall prata med din vårdcentral. Det är ju omöjligt och framförallt olämpligt för någon på ett träningsforum att fastställa en diagnos i ditt fall.


Joined nov 2006: Medlem i tre år?
jesse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-29, 13:30   #3
jesse
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2002
Inlägg: 818
När och hur ofta får du känningar, är det t ex alltid under träning?
jesse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-29, 13:32   #4
jwzrd
Banned User
 
jwzrds avatar
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Skamträsklidn
Inlägg: 22 303
Ring sjukvårdsupplysningen och fråga om dina symptom. Man kan få låsningar mellan revbenen och bröstbenet och man kan även få kramp i de muskler som sitter mellan revbenen. Det känns mycket obehagligt och kan hugga när man andas in och så. Men det har inte med hjärtat att göra.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-29, 16:34   #5
Rikimaru
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 17
Citat:
Ursprungligen postat av jesse Visa inlägg
När och hur ofta får du känningar, är det t ex alltid under träning?
Kanske någon gång / 2 veckor eller 1 månad. Men utöver det har jag känningar att jag är väldigt öm och som om något sticker till hela tiden ganska ofta, dvs någon gång i veckan till flera gånger i veckan.
Rikimaru är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-29, 16:35   #6
Rikimaru
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 17
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
Ring sjukvårdsupplysningen och fråga om dina symptom. Man kan få låsningar mellan revbenen och bröstbenet och man kan även få kramp i de muskler som sitter mellan revbenen. Det känns mycket obehagligt och kan hugga när man andas in och så. Men det har inte med hjärtat att göra.
Där sa du faktist något, det kan mycket väl vara så. Jag ska ta och ringa vårdcentralen och fråga vad det kan vara och sen ska jag iaf ta och kolla upp det.
Rikimaru är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-01, 00:52   #7
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Citat:
Ursprungligen postat av Rikimaru Visa inlägg
Jag har även alla möjliga bieffekter verkar det som, har problem med magen under uppladdningsperioden etc.
Det KAN vara symptom från magen du beskriver också (inte så ovanligt att magkatarrsymptom misstas för "ont i hjärtat"). Fundera även över om du ändrar träningen i samband med att du börjar med kreatin? Kör hårdare t.ex. (vilket skulle kunna ge muskulära besvär, som jwzrd beskriver).

Ring sjukvårdsupplysningen, som föreslaget tidigare.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-01, 16:15   #8
mv920
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 22
Tror jag har samma problem som du har.. Var faktisk på sjukhuset igår för att kolla detta bland annat.

Jag var där främst för att kolla massa små röda prickar på bröstet som uppkommer efter bröstträning och försvinner några dagar efter bröstpasset. Läkaren visste inte vad det va och föreslog endast att jag skulle vila en vecka. Men vilandet kommer ju knappast att hjälpa då dom kommer tillbaka efter ett bröstpass, någon som har samma problem?

Sen tänkte jag när jag ändå var där och suttit och väntat i tre timmar på detta svar så passade jag på att fråga angående bröstsmärtorna.

Börja med att förklara symtomen och det ända hon sa var, det är nog träningsverk Sen gav jag upp och gick hem utan att fått något förklarat
mv920 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-01, 20:46   #9
datamg
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 95
Citat:
Ursprungligen postat av mv920 Visa inlägg
Tror jag har samma problem som du har.. Var faktisk på sjukhuset igår för att kolla detta bland annat.

Jag var där främst för att kolla massa små röda prickar på bröstet som uppkommer efter bröstträning och försvinner några dagar efter bröstpasset. Läkaren visste inte vad det va och föreslog endast att jag skulle vila en vecka. Men vilandet kommer ju knappast att hjälpa då dom kommer tillbaka efter ett bröstpass, någon som har samma problem?

Sen tänkte jag när jag ändå var där och suttit och väntat i tre timmar på detta svar så passade jag på att fråga angående bröstsmärtorna.

Börja med att förklara symtomen och det ända hon sa var, det är nog träningsverk Sen gav jag upp och gick hem utan att fått något förklarat
Får samma röda prickar som du på bröstet vid intensiv bänkpress. De försvinner också någon dag efter. Har inte sett de prickarna någon annanstans än just på bröstet.

//Micke
datamg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-02, 14:44   #10
mv920
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 22
ok, har du någon aning vad det är och varför dom smyger fram under/efter ett bröstpass?
mv920 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-02, 22:14   #11
grimfish
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 673
Det är svårt att besvara på rak arm. Hur stora är prickarna? Är de upphöjda eller sitter de i huden? Kliar dem?
grimfish är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-02, 22:42   #12
grimfish
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 673
Måste be om ursäkt för ett felaktigt använt "dem". Det händer inte så ofta, men när det väl inträffar ser det förstås förfärligt ut.
grimfish är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-02, 22:43   #13
mv920
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 22
Citat:
Ursprungligen postat av grimfish Visa inlägg
Det är svårt att besvara på rak arm. Hur stora är prickarna? Är de upphöjda eller sitter de i huden? Kliar dem?
De är ca 2mm i diameter, inget uppstickande och kliar ej. Prickarna försvinner efter ca 2 dagar efter bröstpasset.
mv920 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-02, 22:49   #14
grimfish
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 673
Citat:
Ursprungligen postat av mv920 Visa inlägg
De är ca 2mm i diameter, inget uppstickande och kliar ej. Prickarna försvinner efter ca 2 dagar efter bröstpasset.
Då är det nog bristningar i huden. Det finns ingen anledning till att inte fortsätta att träna på samma sätt så länge som det inte skapar några besvär.
grimfish är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-19, 23:35   #15
Flamedame
Registered User
 
Flamedames avatar
 
Reg.datum: Nov 2020
Inlägg: 8
Gammal tråd men kanske kan vara till nyttja, har samma problem när jag tar kreatin. Testat olika sorter men samma problem med alla. Någon som hittat någon lösning än?
Flamedame är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)